התייעצות לגבי מידע עדכני שהתקבל בנוגע לתורם

אורנה1611

New member
התייעצות לגבי מידע עדכני שהתקבל בנוגע לתורם

היי,

אני כרגע כבר בשבוע 15 של ההריון. בינתיים ההיריון נראה תקין, גם לפי הבדיקות שעברתי עד כה, ואני מאושרת ממנו.

הבנק בחו"ל שרכשתי ממנו את מנות הזרע של התורם שלי מקפיד מאוד ליידע במקרה שמתגלה בעיה באחד מן הצאצאים של התורמים, אפילו אם מדובר במקרה אחד מתוך מספר רב של צאצאים שנולדו מאותו תורם.

אז דווקא בעיתוי הרגיש הזה, בעיצומו של ההריון, קיבלתי מהם הודעה במייל שהתגלתה בעיה כלשהי בעובר שנוצר ממישהי שרכשה מנות זרע מאותו תורם, בעיה באיברי העובר שהתגלתה באולטרסאונד ושבגינה ההיריון הופסק בשבוע 16. אציין שעד כה נולדו לתורם זה צאצאים בריאים ולא דווחה על בעיה כלשהי. צריך גם לקחת בחשבון שמדובר בתורם פופולארי מאוד שהמנות שלו "נחטפות" די מהר, כך שיש להניח שנשים רבות בעולם הופרו ממנות הזרע שלו, ומכאן שמקרה אחד לא תקין מתוך לפחות עשרות הריונות תקינים לא אמור להדאיג אותי לכאורה. יתרה מזו, הם ציינו שעל פניו, הסבירות לכך שהבעיה הזו נגרמה בשל גן פגום שמקורו בתורם היא נמוכה (אבל באותה נשימה ציינו גם שהעניין בבדיקה).

בקטלוג שלהם באינטרנט, הבחנתי שגם אצל תורמים רבים אחרים בבנק הזה התגלתה בעיה כזו או אחרת אצל אחד מהצאצאים, מתוך הרבים שנולדו לכל אחד מהם (ברגע שמתגלה בעיה, ולו קטנה ביותר ואפילו אם אצל צאצא אחד בלבד של התורם, הם מציינים הערה בכרטיס שלו ומכניסים את התורם הזה למעין "רשימה שחורה" כך שאי אפשר לרכוש אוטומטית מנות מהתורם הזה - כל זה נעשה כמובן כדי שהבנק יכסה את עצמו...).

שבוע הבא אני אמורה לעבור סקירת מערכות ואני מניחה שאהיה יותר רגועה אחרי בדיקה זו. ובכל זאת, האם לדעתכן מידע כזה אמור להדאיג אותי? אני לא הכי יודעת איך להתייחס לזה... אשמח לשמוע את דעתכן!
 

אמאנחל

Member
מנהל
באמת רוב הסיכויים שהכל בסדר

ברור שתעשי את כל הבדיקות שממילא היית עושה. אבל תנסי לשכנע את עצמך שהבעיה מן הסתם באשה האחרת, ולא בתורם שלך, ושהילד שלך יצא לאוויר העולם בריא ומושלם.
&nbsp
הרי עשית בדיקות גנטיות וגם התורם עשה, אז מה שקרה הוא לא גנטי ככל הנראה.
&nbsp
מן הסתם מבחינה רגשית זה לא פשוט להתמודד עם המידע הזה. תנסי ככל האפשר להדחיק אותו, ולחשוב על דברים אחרים ומשמחים. את עומדת להפוך לאמא בקרוב!!
 

a morph

New member
אני לא הייתי דואגת בכלל

מומים בעובר זה דבר שקורה, לדאבוננו, וגם כשהדבר נובע מהפרעה גנטית - ממש לא בהכרח שההפרעה גם תורשתית, יש מוטציות שקורות נקודתית בזרעון\ביצית\העובר עצמו, וזה לא מעיד שום דבר על שאר הזרעונים\ביציות\עוברים (כמו טריזומיה 21 למשל, ברוב המוחלט של המקרים זו הפרעה גנטית שקורית ברמת הביצית ואינה תורשתית; יש אחוז קטן מאוד של אנשים שהם נשאים של טרנסלוקציה של כרומוזום 21, ואצלם ניתן לראות הורשה של תסמונת דאון ומקרים חוזרים של עוברים שלוקים התסמונת, אבל זה מצב נדיר מאוד).
על אחת כמה וכמה אם זה המקרה הראשון לתורם הזה. תעשי את כל הבדיקות שממילא חשוב לעשות, אבל לא הייתי נכנסת לחרדות בגלל הסיפור הזה.
 
בניגוד למה שנכתב לך, אני חושבת שיש סיבה לדאוג

יש כל כך הרבה דרכים שבהן התפתחות העובר נפגעת, שלא הייתי מסתמכת רק על אולטרסאונדים, ובדיקות סקר טרום הכניסה להריון.
יתכן מאוד שיש לתורם מוטציה גנטית נדירה, והסבירות שזה יקרה לעובר שלך נמוכה, אבל עדיין מדובר בסבירות ולא בוודאות.
מציעה לפנות לבנק כדי לברר יותר פרטים ותסבירי להם שאת נמצאת בנקודה קריטית ושיתנו לך מידע שאיתו תוכלי ללכת להתייעץ עם גנטיקאי.
 

אורנה1611

New member
לזכותו של בנק הזרע ייאמר,

שהם דווקא די פירטו לגבי המום ולגבי הערכת הסיכון.
בינתיים חפשתי מידע באינטרנט על המום הספציפי הזה, ומסתבר שלרוב הוא לא גנטי, אלא יכול לנבוע מגורמים עלומים שונים, כמו למשל מיעוט מי שפיר ברחם (אם כי ב-30% מהמקרים זה יכול להיות גנטי).
אני מניחה שכל העניין של לקיחת תרומה זה סוג של הימור, ואין מה לעשות, אני צריכה לדעת להתמודד גם עם מידע לא סימפטי כזה שצץ לו לפתע.


לגבי מה שגלינקהבלנקה כתבה, האם סקירת מערכות שאעבור שבוע הבא לא תספיק להרגיע ולו במעט את החשש? (כי במקרה ההוא, המום התגלה בסקירת מערכת, נצפתה בעייה בגפיים).
 

DM fan

New member
מיי שפיר

הייתי עושה מי שפיר במקומך ... וזה לא נשמע מדאיג מאוד... נראה לי משהו שיכול לקרות סטטיסטית
 

אמאנחל

Member
מנהל
מובן שכל בדיקה שתעשי תוריד את החשש.

בפרט אם מדובר במשהו כל כך בולט כמו בעיה בגפיים.
תספקי את המידע שיש לך למי שיבצע את הסקירה, כדי שידע למה לשים לב במיוחד, ויוכל להרגיע אותך.
&nbsp
בדיקת מי שפיר הייתי עושה בלי שום קשר לכל ממצא אחר. כי יש דברים שאפשר לגלות רק בה. ובלי שום קשר למידע החדש שהתקבל על התורם.
 
לא נראה לי שיש פה מישהי שיכולה להגיד לך

שסקירת המערכות שתעשי מספיקה. כדי להיות רגועה באמת שההריון תקין את צריכה להתייעץ עם רופאים מומחים.
לדעתי (ומנסיוני) עדיף להיות קצת ״היסטרית״ לגבי תקינות ההריון ובריאות העובר ולבדוק כל דבר אפשרי לחינם (בשם כל האלים) מאשר לשבת על זרי דפנה ולקבל כאפה בסוף.
 

a morph

New member
אני הייתי עושה מי שפיר

למען גילוי נאות: בהריון הנוכחי בחרתי לא לעשות מי שפיר, כי אצלי היו המון פחדים מאובדן הריון, בשלבים בהם מי שפיר היה רלוונטי לא הייתי מסוגלת לדמיין את עצמי עוברת את זה... אז זה אולי נשמע קצת מצחיק שאני ממליצה לך על הבדיקה, אבל במצב כמו שלך הייתי עושה.
נכון, נשמע מרגיע שזה משהו שאפשר לראות בסקירת מערכות, ואני באמת מאמינה שרוב הסיכויים שהכל בסדר (אכן, רוב מומי הגפיים כלל אינם גנטיים), אבל עדיף לדעת בוודאות, ותשובה גנטית ודאית (או כמעט ודאית) תתן רק בדיקת מי שפיר.
 

אורנה1611

New member
זאת הבעיה, גם לי יש פחד ממי שפיר


עד שהשגתי את ההריון המיוחל הזה, אז עצם המחשבה שאני הולכת לעשות הליך שעלול לסכן אותו, גם אם הסיכון קלוש...
רציתי כל כך להימנע מהבדיקה הזו. אבל כנראה שלא יהיה מנוס... בשביל השקט הנפשי שלי.
 

nhrc3

New member
לצערי אני ותיקה במועדון הבדיקות הגנטיות


יכולה להגיד שמניסיוני ובעיני יש לך המון מזל שהפגם האולי גנטי שהתגלה הוא משהו שאפשר לאתר בבדיקת US. זה דווקא הופך את הדילמה (בעיני) לקלה.
תעשי בשבוע הבא סקירת מערכות אצל רופא שאת באמת סומכת עליו ותיידעי אותו לגבי הבעיה. אני חושבת שאחרי הבדיקה תוכלי להיות רגועה בהרבה.
לגבי מי שפיר - אני חושבת שבמקומך אם הפגם היה מתגלה קודם הייתי שוקלת אפילו סיסי שיליה. כרגע נראה לי ששווה לקבוע מי שפיר ולקבל החלטה אחרי הסקירה אם את רוצה לעשות או לא. מזכיכרה שכמו כל דבר בהריון - יותר קל לבטל תור מאשר לקבוע אותו

והמון בהצלחה בסקירה!!!
 
למעלה