חרדות קיומיות ועוד

katanchikit

New member
חרדות קיומיות ועוד


שלום אימהות יקרות.
אני רוצה להתייעץ איתכן על משהו. אם אתן יכולות להתחבר למה שאני מתארת, אז אשמח לשמוע מה עוזר / מקל / מרגיע, אם יש כזה. ואם אתן לא מתחברות, או פחות מתחברות לרוח הדברים, אז אשמח לקרוא *איך אתן עושות את זה???* איך חיים ברוגע אם ה"יש" ולא עם ה"אין", איך לא שוקעים ב"אין"?
רוב הזמן, אני מאוד שמחה על האימהות היחידנית שלי, אני אפילו רואה בה יתרונות על הורות של זוג הורים. אני מאושרת על הבחירה שעשיתי, ואין יום שאני לא מודה על מה שיש לי בחיי. אני נהנית לראות את הדרך שבה המשפחה הקטנה והמיוחדת שלנו בונה את עצמה, אני חושבת שאנחנו עושים "עבודה טובה" כמשפחה
וזה העיקר עבורי, זה לא משנה אם אני יחידנית או לא לצורך העניין. ובקשר ליחידנות עצמה, רוב הזמן זה לא מרגיש לי אישיו. בכלל. בימים כהרגלם, אין לי הרגשה של "אמא יחידנית" אלא פשוט הרגשה של "אימא". אבל כשהיחידנות עולה, זה בעיקר מסיבות טובות ומשמחה וגאווה מאוד גדולה שיש לי בחיי.
אבל לפעמים ובעיקר בימים מסוימים, היחידנות נוכחת בחיי בפן השלילי. כלומר, יש רגעים שבהם החסרונות נראים מאוד לעין. ואז אני תוהה האם זו בחירה נכונה, האם היא בחירה טובה לילד שלי, לי, ובכלל שאלות פילוסופיות על המושג משפחה יחידנית.
זה קורה בנקודות ספציפיות שבהן אני צריכה לעשות בחירה - למשל בחירה אם להביא ילד נוסף לעולם כאימא יחידנית, או בנקודות בהן הילד מרגיש שונה. למשל, בחגים ואירועים משפחתיים, בימי משפחה בבי"ס ועוד ועוד ועוד. אצלנו זה נראה אחרת, הרבה יותר קטן, הרבה יותר צנוע, הרבה יותר מכונס בעצמו.
לפעמים אני עוצרת לרגע ואומרת לעצמי: "וואו, אני כל מה שיש. האם זה מספיק?? האם זה טוב לבני להיות חלק ממשפחה כ"כ קטנה ומצומצמת? לאן יפנה אם אני אעצבן אותו? והאם זה טוב לי שאני כל מה שיש?! איך אפשר להיות ה כ ל ?? והאם זה טוב למישהו?"
לזה מתווספת לפעמים גם חרדה קיומית, או לפחות ככה אני קוראת לזה: השאלה של מה יקרה אם יקרה לי משהו? בתור מישהי כל כך פונקציונאלית בחיים של הבן שלי, זה נהייה לפעמים קצת מפחיד לחשוב שיכול לקרות לי משהו והוא יהיה בלעדיי.
אני לא מתייחסת לדברים הקונקרטיים, לפתרונות, כי ברור שאפשר לסדר מי יטפל בו אם לא אהיה בעולם הזה, וברור שאפשר לדאוג לכל ביטוח שיכסה כל מה שרק אפשר לדמיין (וגם אז אנחנו לא מכוסים... והחיים גדולים...), וגם ברור שבכל משפחה - גם משפחה של זוג הורים - יכול לקרות משהו, לאחד או לשניהם.
ברור גם שיכול לקרות משהו כשאנחנו חוצים את הכביש.
אני מבינה שלדאוג ל"אם ואם ואם" זה לא מועיל וגם די מיותר, אבל.....
בכל זאת, נראה לי שהפחד הזה הרבה יותר נוכח בחיי דווקא בגלל שאני יחידנית. כי אני לא אדם מפוחד במיוחד, אני אדם די רגוע ומאוזן, אני לא סובלת מפחדים או חרדות בד"כ, ואני לא בטוחה שאם הייתי חלק מזוג הורים הפחד הזה היה כל כך נוכח בחיי.
אני די בטוחה שאם הוא היה נוכח, הוא היה נוכח אחרת, ובמינונים נמוכים יותר.
כי אני רק אדם אחד, וה"רק אחד" הזה קצת מפחיד. טומן בתוכו אחריות גדולה יותר, והשלכות רבות יותר, וגם זה שהיחידנות שלי היא מבחירה - מרגיש לי לפעמים כאחריות גדולה עוד יותר, כי בעצם בחרתי בזה - אז נוספת לזה האחריות של הבחירה. אני מרגישה לפעמים שבגלל הבחירה הזו אני צריכה להיות עוד יותר אחראית, שקולה, מתפקדת, מעניקה, מכילה ואוהבת, בשביל לנהל את החיים האלה נכון ושבני לא ירגיש שמשהו חסר (ואם כן ירגיש, אז שיהיה לו מספיק מה"יש" כדי לאזן את ה"אין"...).
אני מקווה שתוכלו לעזור לי לעשות קצת סדר בדברים, ולתת לי נקודות למחשבה שיעזרו קצת לשים את הפחד הזה בצד ברגעים האלה בהם הוא מנסה להוציא אותי משלוותי.
כי לפעמים אני רואה את כל הטוב שיש לנו ויודעת שזו בחירה מדהימה שנכונה לנו, שלא יכלה להיות בחירה אחרת לאור הנסיבות של חיי... ושאני עושה עם הקלפים שניתנו לי את הטוב ביותר שאני יכולה.....
ועדיין, לפעמים מתגנב לו הפחד הזה, שמזדנב לו לחיים השמחים והטובים שבניתי לעצמי, מתחיל בקטן ולאט לאט מתגבר, ומביא איתו שאלות, תהיות התפלספויות והתחבטויות שהן אולי טבעיות אבל גם מעיקות ומעמיסות.
אז אני אשמח אם תוכלו לייעץ לי מניסיונכן מה עוזר ומה מקל ברגעים האלה, כדי שאפשר יהיה לחיות עם הבחירה הזו כמה שיותר בשלום
 

אמבי

New member
את נשמעת לי במקום טוב בסה"כ - מקום עם הרבה "יש", בנייה,

יכולת, מודעות. יכולת להסתכל למציאות בעיניים ולשאול שאלות קשות...
גם אצלי, ואני בטוחה שאצל רובנו ככולנו, קיימות השאלות של "מה אילו" ופחדים שבוודאי גדולים יותר מאשר לו היינו בהורות עם עוד אדם. אני חושבת שזה שאנחנו לא משתגעות מדאגה נובע מיכולת הכחשה לא רעה... אני עצמי חשבתי המון על מה יהיה עם הילדים אם יקרה לי משהו, ויש כמה אפשרויות של אנשים שהייתי רוצה כאפוטרופסים (מחוץ למשפחה), אך עובדה היא שעדיין לא טיפלת בכך, והבכור שלי כבר בן 7... נדמה לי שאני מצליחה להגיד לעצמי ש"מה הסיכוי"..., אבל הגורם העיקרי לכך הוא הדחיינות הנוראית שלי...
בנוסף, אני חושבת שאני בהרבה יותר רגועה בעניין של מה יהיה אילו, מאז שיש לי עוד ילד, והידיעה שהם שניים ומאוד אוהבים זה את זה מקלה עליי מאוד מאוד!
בן/בת כמה הילד/ה (סליחה שאני לא זוכרת, ואולי לא ידעתי) שלך? יש לי תחושה שזה משתפר עם הזמן. חיים את החיים...
 

אמאנחל

Member
מנהל


לי היה ברור שכדאי להביא לעולם עוד ילד, מהסיבות שמנית. בעיקר כדי שלא כל הציפיות שלי יהיו על ילד אחד. נראה לי שקשה לילד יחיד לעמוס על גבו לבדו את כל הציפיות של הוריו. מובן שזה תלוי גם ביכולות פיזיות רגשיות וכלכליות שלך. בשבילי זה מוכיח את עצמו. ההבדלים בין הילדים מקלים עליי לדעת שלא הכל בגללי. נניח אם היא בלגניסטית אני רואה שהוא לא, ויודעת שזה לא בגללי. אם הוא תלמיד פחות מבריק, אני רואה שהיא כן, ומבינה שזה לא בגלל שאני לא השקעתי מספיק.
&nbsp
דבר אחר זה שאני נאחזת במושג של "אמא טובה מספיק", בשביל להסיר מעליי רגשות אשמה. ואני מרשה לעצמי לחפף פה ושם. גם הורים אחרים מחפפים, ויש בעולם הורים גרועים ממני. אז הם לא אוכלים מספיק ירקות ורואים יותר מדי טלוויזיה - זה מה יש.
&nbsp
דבר אחר הוא שאני מציבה גבולות בלי נקיפות מצפון. לא מקיימת "הורות מתוך פיצוי". לא מפנקת במה שאני לא יכולה או רוצה להרשות לעצמי. אני משוכנעת שאני מעניקה לילדים שלי חיים שווים באיכותם, אם לא יותר מזה, משל הממוצע בעולם. אני משוכנעת לגמרי שזה שהם גדלים איתי, לא פוגע ביכולת שלהם למצוא את דרכם בעולם ולהגיע לאושר. אז אם יהיו להם התחבטויות נפש בתהליך התבגרותם, זה סבבה, לכל אחד יש, בלי קשר להיכן הוא גדל.
&nbsp
יש תקופות כאלה. תני לעצמך להרגיש את הרגשות האלה, תני להם לצוף. תהיי כמה ימים בתוך הדאון הזה. אחר כך, טבעם של החיים הוא שאם מאווררים את הרגשות השליליים, יש יותר מקום לרגשות החיוביים לבוא לידי ביטוי. לפעמים יש לי תקופות כאלה, אני קוראת לזה "משלמת את חובי לדאגות". אחר כך זה חולף.
 
אהבתי את "משלמת את חובי לדאגות"

ובכלל אוהבת לקרוא אותך, תודה

&nbsp
אני בתקופה כזו, של משלמת חובי לדאגות / ייאוש / כובד החיים

&nbsp
&nbsp
 
את כותבת מקסים, ומרגיש שמהלב, אני מאוד מזדהה עם הרבה ממה

שכתבת. המשפחה הקטנטנה שלי 'רצה' יפה ביום יום,
הקושי צץ מאוד בבחירות, בהחלטות, בימי מחלה, בלילות בלי שינה...
בכל מיני נקודות של ייאוש, שאם היה אדם נוסף איתי, היה לי קל יותר לצלוח אותן.
&nbsp
מודה שהרבה דברים אני מקווה לטוב לגביהם, אלו החיים.
&nbsp
* אגב, אני מאוד רוצה להתחיל תהליך לילד שני, אני מאוד רוצה שיהיה לילדונת שלי
אח או אחות, כדי שבאמת יהיה איתה מישהו אוהב בעולם הזה.
&nbsp
חיבוק גדול לך
 

יולי 7

New member
מחשבות שלי על פחד

אבל לפני כן, רוצה לומר לך שממש נהניתי לקרוא את הדרך בה הצגת את הדברים

&nbsp
הפחד מרים ראש מדי פעם כי יש לו סיבה. בשגרה כשהכל מתנהל כרגיל והוא מופיע, אנחנו יודעים איך להתמודד. אם לדוגמא מישהו חותך אותנו בכביש, הלב קופץ ואנחנו מגיבים מיידית, אחר כך חוזרים לשגרה ושוכחים שלרגע חווינו פחד מוות... יש לא מעט רגעים כאלה ביומיום שלנו ואנחנו אפילו לא שמים לב אליהם
&nbsp
הפחד מגיח במלוא עוצמתו כשעולות מחשבות על שינוי, ומה שהוא אומר לנו בעצם, זה שעם מה שהוא 'יודע' כרגע הוא לא בטוח שהוא ידע להתנהל בעתיד כשהשינוי יהיה, ולכן הוא מעלה לתודעה שלנו את התרחישים שמבהילים אותנו כל כך.
האינסטינקט שלנו הוא להדוף אותו ואותם, כי מי רוצה פחד בחייו, אבל מה שקורה הוא שככל שננסה להדוף, הם ישארו נוכחים במודעות שלנו עד שיצופו שוב...
&nbsp
לעומת זאת - אם נסכים לשהות עם התחושה של הפחד ולהתייחס אליו כאל רגש לגיטימי שאנחנו חווים ולמגוון התחושות שהוא מעלה בנו ולא נעבור מיד לעשות עם זה משהו אלא רק נהיה שם, נוכל לאחר מכן מהנקודה הזו לבחור איך להתמודד עם השאלות שהוא מעלה. לא לכל שאלה יהיה לנו פתרון וזו גם נקודה להסכים איתה ביננו לבין עצמנו, שלא תמיד נוכל לסגור את הקצוות ומראש, אבל אז אנחנו כבר ממילא במקום אחר שיש בו פחות בהלה ויותר התמודדות עם מציאות כמו שאנחנו יודעות לעשות טוב...
&nbsp
 

katanchikit

New member
וואו, תודה לכולכן!


היה כל כך נעים להיכנס לפה היום ולראות את התגובות הכ"כ יפות. קשה לי כרגע לחשוב על הכל, זה סתם רץ בראש בלי יותר מידי קצוות שיכולים להתחבר. העליתן דברים כ"כ נוגעים. אני צריכה לתת למחשבות לרוץ קצת בראש. אני חושבת שכנראה שהסיבה שהפחד הזה עולה יותר לאחרונה היא הרצון לעוד ילד/ה. פתאום דברים שנראו לי כ"כ הגיוניים בילד הראשון לא נראים לי הגיוניים יותר. אני חושבת שאז זה היה "הכל או כלום" ולא חשבתי הרבה על מה שיהיה... ידעתי שאתמודד עם הכל, כי אני כל כך רוצה ילד. היום כשאני יודעת איך אנחנו בתוך זה, כשיש כבר ילד, יש יותר מה להפסיד או להרוויח (גם וגם בעצם) וזה נהייה מסובך יותר.
 

מרגנית2

New member
גם לי יש חרדה קיומית

היא היתה חרדה יותר כשהיה לי תינוק קטן. בלי אבא.. עם תורם ידוע.
רוצה לנחם אותך שכיום התינוק שלי בן כמעט 13 והתינוקת הפכה לעלמה בת 22 והחרדה קצת פחתה. יש ימים עם חרדות. עברתי תאונת דרכים קשה מאד לפני כמה שנים. החרדה אז הרקיעה שחקים. זה היה ממש התקף חרדה ואחריו תקופה ארוכה של פוסט טראומה.
טיפול פסיכולוגי ממושך - זה מה שהציל אותי. בניתי לפסיכולוגית בית. והיה שווה כל גרוש. כל שקל.

יש לי חברה עם התקפי חרדה קשים. היא כבר מבוגרת. מבוגרת ממני. היא מצלצלת אומרת אני בהתקף חרדה ואנחנו מדברות על זה לתוך הלילה.
בסוף היא נרדמת איכשהו.

לחיות עם הבחירה בשלום. כן זה מה שאני עושה. אבל שנים הרהרתי וחשבתי האם אני בחרתי נכון.
 

jiminit2

New member
מזדהה

אני מניחה שבגלל שאנחנו יחידניות ואין בן זוג בתמונה , חווית ההורות שלנו הרבה יותר אינטנסיבית לטוב ולרע. וכן, גם החרדות עוצמתיות יותר.
אני לא יודעת בן כמה הבן שלך אבל יכולה לומר לך שככל שהילדים מתבגרים ועומדים בזכות עצמם, והתלות הקיומית שלהם בנו פוחתת כך גם פוחתות המחשבות הללו והחרדות נעשות קלות יותר. זה לא שאין.. תמיד יש על מה לדאוג אבל כמו שאמאנחל כתבה , זה תקופה והיא עוברת. החרדות הכי גדולות שלי היו כשהילדים נכנסו למעון בגיל שנה (תאומים). הם היו חולים כל הזמן ואני נדבקתי מהם אינסוף פעמים. היינו בתקופה קשה נורא ובקושי תפקדתי. לא הבנתי אז איך אני אמורה ויכולה לדאוג לשני תינוקות ומשם הדאגות מתחילות לרוץ.. עברנו את זה והיום ממרומי גיל שש הפחדים הללו פחות נוכחים בחיי (ובגיל הזה אנחנו גם לא כל כך שונים בהרכב המשפחתי שלנו. יש בבית הספר מגוון משפחות שונות). אני מניחה שבסופו של דבר הפתרון הוא לחיות בשלום עם החרדות שלנו, לתת להן מקום, להבין מניין באות, לנשום עמוק ולמצוא פתרונות לדברים שיש לנו עליהם שליטה.
 
לא מגיעה למקומות האלה, אם רצית עידוד ממישהי שזה אחרת אצלה-

אז יש לי אחריות זה כן.

דברים רעים יכולים לקרות לכולם באופן שווה וגם ההשלכות כאלה.
גם בזוגיות רגילה יש שברים, יש פרידות, יש אובדנים קשים (לפעמים של אחד אבל המשפחה מתפרקת והשבר גדול מאוד).
גם בזוגיות רגילה לפעמים גרים בארץ זרה עם השלכות קשות על ילדים, לפעמים יש נתק ממשפחות הצדדים, לפעמים יש מתחים איומים שמזיקים לילדים.

גם משברים כלכליים לא פוסחים על אף אחד.
אבל זה משהו די נורמלי בכל מקום, לא ייחודי לנו.

אני כן בודקת עם עצמי להיות רכה ומכילה יותר כי אין עוד צלע שיכולה לרכך כשאמא עצבנית או להקל. זה כן. כי אם אני הכל הכל ואני עצבנית או כועסת ההשלכות על ילד לדעתי גדולות יותר מאשר כשיש עוד דמות שמאזנת. וזה מה שקורה בדרכ אצל זוגות נורמליים, כשמישהו מגיע לקצה בדרכ האחר לוקח פיקוד, כשמישהו פחות מכיל בלגן באמבטיה אז השני יכול לתת יד, כשמישהו עייף מכדי להרדים את הילדים אז מישהו אחר יכול רגע להכניס שלווה, גם ההיפך יכול לקרות, אבל דעתי בנושא היא שככל שיש יותר דמויות משמעותיות בחיי הילד אז יש יותר עושר חווייתי ורשת רחב היותר של הכלה שלצערנו יש לנו פחות מזה, לרובינו לפחות .

זה המינוס הבסיסי.

וגם מה שכתבת בעניין המשפחתיות- אצלנו הכל בקטן יותר, מצומצם יותר, מעיק ומעצבן לפעמים. אבל אני גדלתי במשפחה ענקית ענקית ענקית וחמה ועוטפת ויצאתי די סוליסטית שלא אוהבת וממעטת להסתובב במפגשים מבחירה. ומסתבר שדווקא הילדים (שלי, של כולנו) יכולים ללמד אותנו מה שלא הצלחנו כל החיים. למשל במקרה שלי (כדוגמא) אני חייבת להפסיק להיות סוליסטית כדי לייצר עבורם מה שלי היה מובן מאליו בילדות.. יותר מפגשים משפחתיים, יותר חברויות, יותר ויותר יוזמות חברתיות של מישהי שברירת המחדל שלה היא הכל-רק לא לזה (ומאוד קל לדבר,לעומת כמה זה קשה לשנות ולהשתנות, אני עוד רחוקה מליצור עשירית ממה שהייתי רוצה- אבל זו השאיפה).

ודבר נוסף, אני מכירה הומואים שהביאו ילדים לבד, לאו דווקא ממשפחות מפרגנות וגודלות- אבל עם כמויות של חברים מפה ועד הודעה חדשה, עם אנרגיות שיכולות להרים טילים. באמת שזה תענוג לא נורמלי לגדול ככה ואז גם רשת התמיכה גדולה מאוד, גם הווייב שהילדים גלדים בו אחר וכל עניין המשפחה גדולה,רגילה וכו'- מתמסמס.

בשורה התחתונה, שווה להתמקד באיך לשפר את הקיים בכלים שיש לנו ופחות בכל המסביב. זה כמו שבגיל 16 תמיד התמקדנו במה שאין לי, ואחרי כמה שנים אנחנו מסתכלות על תמונות ואומרות וואוי. כמה הייתי יפה ורזה ושובת לב, וחברותית ופיקחית. וכמה אז חשבתי שממש ההיפך.

אז יש לנו המון המון המון בידיים, צריך רק לעשות עם זה יותר
 
החששות שלך מאוד מוכרים

למרות שלא אוהבת לדבר ככלל לדעתי דווקא פה תמצאי הזדהות עם הרבה יחידניות ויחידנים. זה חשש בסיסי עמוק הישרדותי...
אצלנו בנוסף ליחידניות הילדון שלי עם צרכים מיוחדים כך שהחשש לעתידו מקבל מימד עוד יותר גדול. לאחר שהחלטתי עם עצמי לחיות עד אין סוף עבורו (בצחוק כן...) ברור לי שהחיים נזילים ולא נדע לעולם מה צופן המחר. אני פשוט חיה, חיה טוב עם בני...אוהבת אותו ואומרת לו ומחבקת אותו כי לא יודעת מה יקרה מחר...כרגע אנחנו פה זה מה שחשוב לי. הפחדים עדיין קיימים אבל לימדתי את עצמי לא לחיות בהם אלא בצילם...לשמור על עצמי בשבילו ופשוט להיות :)
 

מרגנית2

New member
את מדהימה גינס!

מסכימה עם דברייך: פשוט להיות. ולחבק. לילד זה עולם ומלואו.
הפשוש שלי עדיין בא לחבק אותי בבוקר..
הבכורה זה כבר אופרה אחרת :) אבל גם היא זקוקה לחיבוק - אני כותבת לה את זה. כותבת לה מייל. ובסוף חותמת: חיבוק מאמא..
 
למעלה