והפעם בפינת התזונה...

והפעם בפינת התזונה...


על סוגי הקמחים למיניהם.
בשנים האחרונות נכנס טרנד של קמח מלא, קמח שיפון, קמח כוסמין ועוד.

הקמח הלבן הוא תוצר של טחינת גרגירי חיטה נטולי סובין ונבט.
אחד המרכיבים החשובים ביותר בקמח הוא הגלוטן, החלבון שנוצר כאשר הקמח מתערבב עם מים) ומה שמייחד אותו מכל שאר סוגי החלבונים, הוא יכולתו להיות גמיש ואלסטי, מה שאומר שניתן ליצור ממנו משהו שאפשר למתוח, לגלגל, לעבד לצורות, והכי הכי חשוב, ללכוד אויר.
הקמח הלבן, החסר את כל חומרי המזון הנפלאים הקיימים בקמח המלא, נספג במהירות בדם, מעורר את הפרשת האינסולין שבדם וכך חלק גדול מהאנרגיה הופך לרקמות שומן ונאגר בתאים, מה שעלול לגרום למחלות כגון סוכרת, מחלות לב ועוד.
ידוע שאנשים בעלי סוכר גבוה או חולי סכרת, מומלץ שיצרכו מוצרים נטולי גלוטן.
הקמחים עתירי הגלוטן הם הקמחים ללחם, הפיצה ולפוקאצ'ה ועוד יותר עתיר גלוטן ויותר גס, הוא הקמח לפסטה, אשר נטחן מזן חיטת הדורום.

הקמח המלא קמח מלא הינו פחמימה המכילה מרכיבים בריאים, וביניהם התאית, אשר מונעת מהקמח המלא להתפרק בדם במהירות ולהיות לסוכר.
קמח זה מופק מכל חלקי הגרעין, כולל הסובין והנבט, ולכן ערכו התזונתי גבוה יותר מזה של הקמח הלבן. הוא מכיל רמות גבוהות של סיבים, ברזל, ויטמינים מקבוצת ויטמין B, ניאצין, מגנזיום, זרחן ואבץ. הקמח המלא נספג בדם לאט כסוכר, ומעניק הרגשת רוגע ושובע בשל תכולתו. בנוסף לכך, הקמח הלבן עובר תהליכים שגורעים משמעותית ממעט הערך התזונתי שעוד נותר בו, תהליכים כמו הלבנה, טחינה בחום גבוה, טחינה דקה מאוד ועוד. קיימים היום בשוק סוגים שונים של קמח מלא, הנבדלים זה מזה בסוג הטחינה ובעוביה, מקמח טחון עבה שנטחן רק בטחינת ריחיים ועד לקמח מעודן. כמו כן, ניתן למצוא קמח מלא מנופה בדרגות שונות של 70, 80 ו-90 אחוז קמח מלא, וכן קמח מלא הטחון דק מאוד ומיועד לעוגות ולמאפים עדינים
בנוסף, רבים מהקמחים המלאים שנמצא, הם קמחים לבנים שהוחזר להם חלק מאותם סובין ונבט, ואז הוא נקרא "קמח משוחזר" בשפה המקצועית. הדרך היחידה לדעת בוודאות שאתם משתמשים בקמח שנטחן מהגרגיר המלא היא לחפש ציון לכך על גבי האריזה.
אפשר להחליף קמח לבן בקמח מלא ברוב המתכונים, רק כדאי לדעת שהוא יותר כבד, לכן כוס קמח לבן שווה ל-1 כוס פחות שתי כפות של קמח מלא.
אם לא משתמשים בו לעיתים קרובות, ואם המטבח חם ובמיוחד בקיץ, רצוי לשמור קמח מלא במקרר.

קמח כוסמין הוא דגן סופר טרנדי היום. בקמח הכוסמין יש יותר סיבים תזונתיים וחלבונים מאשר בקמח חיטה רגיל, כמו כן הוא עשיר בוויטמינים מסוג B, עשיר יותר בסידן ובברזל וקצב התפרקותו בדם לסוכר איטי מאוד ולכן הוא מומלץ לחולי סוכרת. בנוסף, הכוסמין נחשב לקל יותר לעיכול, ובעל יותר ויטמינים זמינים מבחיטה רגילה.

קמח אורז עשוי מאורז טחון, עשיר בעמילן ומשמש לעיבוי קינוחים, לחביתיות ולבצקים שטוחים. כמו כן, קמח האורז נטול גלוטן, ויכול להוות תחליף מצוין לקמח עבור אנשים הרגישים לגלוטן.

קמח החומוס נטחן מגרגירי חומוס קלויים וגם הוא עשיר בחלבונים, ברזל, סידן ומינרלים רבים אחרים. קמח זה משמש במטבחים מזרחיים לעוגיות ולמיני מתיקה.

קמח שיפון הוא קמח מדגן שדומה לחיטה, מומלץ במיוחד לאנשים הסובלים מסוכר, בגלל יתרונו כמווסת רמות סוכר בדם ובנוסף, הוא מצוין לכבד בגלל תכולת הסיבים.

לסיכום, כאשר אנו קונים לחם בסופר, נבדוק על האריזה מהם אחוזי הקמחים השונים (ישנם לחמים בהם מערבבים קמח מלא עם לבן או אפילו "צובעים" את הלחם בעזרת תה, כדי שיראה כהה ככזה העשוי מקמח מלא) ואם מדובר במאפיה, לא לההתבייש לשאול!
אישית איני אופה לחם בבית, לכן מתכונים מומלצים וקלים אין לי.
מי שכן נוטה לעשות זאת, יהיה נהדר אם תשתף.
 
גם אני


היתה שנה (לא זוכרת איזו, אך די מזמן), בה פתאום על כל האריזות הופיע "חיטת דורום", דבר שהשלה אותנו לחשוב שהחיטה הזו בריאה יותר...

&nbsp
&nbsp
 
שמעתי ברדיו את אולגה רז ממליצה למי שמנסה ללכת על מזון מלא

וטבעי יותר, להשתמש באורז בסמטי ובפסטת מקמח דורום. היא טעתה?
 
כן לאכול מזון מלא וטבעי יותר

בנוגע להמלצתה על אורז בסמטי וקמח דורום, יתכן וזה נובע מכך שאחוז הבריאות מעט גבוה יותר מזה בקמח הלבן הפשוט.
&nbsp
 

אמאנחל

Member
מנהל
סיקרנתן אותי בקשר לדורום

אז הלכתי לקרוא בויקיפדיה באנגלית (לא הבנתי מספיק טוב מהערך בעברית, לא מספיק מפורט).
ממה שהבנתי זה זן חיטה שאכן מכיל יותר גלוטן (3% יותר). הסיבה שמשתמשים בו בפסטה ולא בעוגות היא שהוא פחות אלסטי ולכן אפשר למתוח אותו לפסטה בלי שהוא מתכווץ חזרה לכדור. באופן מסורתי הוא משמש גם לקוסוקוס, לסמולינה (סולת) ועוד מאכלים של המזרח התיכון ואגן הים התיכון בכלל.
&nbsp
להבנתי, כקמח מלא, קמח דורום מלא לא יהיה שונה מהותית מקמח חיטה אחרת שהוא קמח מלא. זה פשוט זן חיטה מעט שונה.
 
תודה! וכמובן כמה שאלות מתבקשות

- לתינווקת - איזה לחם הכי קל לעיכול? כי אם יש יתרון לקמח הלבן זה שהוא קל לעיכול בגלל שהסירו ממנו את כל המי ומי. אז מתוך ה"בריאים" מה הכי קל לעיכול?

שנית, האם ניתן להשתמש באח דמהקמחים לטיגון שניצלים, דגים, הכנת פנקייקים וכו' באופן רגיל? או שיש להם תכונות מסויימות (ספיגת שומנים או משהו אחר).

ואחרון, כשאני מבשלת פסטה מקמח מלא לוקח לה הרבה מאוד זמן להתבשל, זה טבעי או שאני סתם מצפה שהי אתתרכך כמו הפסטה הרגילה וזה לא אמור להיות כך?
 
אני לא דיאטנית אבל

לפי מה שאני יודעת, לתינוקות עד גיל שנתיים מומלץ לתת קמח לבן וגם מזונות בלי הרבה סיבים כי זה קשה להם לעיכול ומכביד על הקיבה.
&nbsp
&nbsp
 
אז זהו שהיום מרוב שמנסים למקסם את הערכים התזונתיים

של כל ביס שתינוק אוכל קבוצות שלמות בפייבוק מחליות מתכונים כבדים כל כך.
קמח מלא, קטניות, קוואקר, פנקייק מקמח חומוס, מג'דרהמאורז מלא ועדשים. עוגות חנק...
אני נותנת 95% קמח לבן, אורז לבן, פסטה פשוטה וכו' אבל מנסה מעט מהמלאים למיניהם ולו בשביל הטעם. שיכירו.
 
פסטה מקמח מלא

אכן לוקח לה זמן להתבשל, די דומה לאורז מלא שהוא צריך זמן בישול ארוך יותר מהאורז הרגיל.
ובנוגע לשאר, המלצתי היא לפנות לדיאטנית, בטח ובטח כזו המתמחה בהדרכה לתינוקות ו/או ילדים.
&nbsp
&nbsp
&nbsp
 
הלחם שאמא אוכלת


כמה שלא קניתי לחמים מיועדים לתינוקות,
בסוף היא רוצה את שלי, לחם שיפון מלא.
אז הפסקתי לקנות לחם של תינוקות

&nbsp
&nbsp
 
תודה!

יש היום ככ הרבה סוגי קמחים - קמח עדשים, קמח אפונה, קמח טפיוקה, קמח סויה ועוד ועוד..

ויש גם קמח טף שאין בו כלל גלוטן והוא עשיר בחלבון - מעולה לטבעונים.

קמח עדשים וקמח חומוס - משמש אותי ל"חביתה" טבעונית וגם להדבקת קציצות.
 

מרגנית2

New member
חייבת לעדכן - אבקת המרק בפח!

הבכורה עשתה סדר במקרר. זרקה המון דברים. ופתאום גיליתי שאין אבקה.
התחלתי לבשל מרק ירקות עם מלח ושום. אכלו שניהם וביקשו עוד!
תודה גלית!!
 

מרגנית2

New member
גלית!! את מופיעה בעמוד הראשון של תפוז!! במדור אוכל.

כל הכבוד! מדהימה את!
 
למעלה