ספר חדש בעבר' - 21 השעורים של מרלין

Dia Leoghann

New member
ספר חדש בעבר' - 21 השעורים של מרלין

ביום חמישי, בסיור קצר בתל-אביב, נכנסתי לחנות סטימצקי ברחוב דיזינגוף והעברתי בה את חצי השעה שהיתה לי לפני תחילתו של סרט קולנוע אליו התכוונתי ללכת. בשיטוטי בחנות הגעתי גם לאותו מדף (מפוקפק בעיני) של ניו-אייג' וכדומה, והנה חשכו עיני. על אחד המדפים עמדו בגאון ארבעה עותקים חדשים של "21 השיעורים של מרלין – הקורס המלא בתורת הדרואידיזם הקלטי". לא רק שהספר הגיע לישראל, הוא אפילו תורגם לעברית. כמו כן ידוע לי שהספר הופץ בארץ בשפה הרוסית כבר לפני כמה שנים. הספר "21 השעורים של מרלין" נכתב ב-1992 ע"י דאגלס מונרו, ויצא בהוצאת לוולין המפורסמת. בתוך שנה מיום הוצאתו הפך הספר לרב המכר הגדול ביותר בכל הזמנים בנושא דרואידיות והדת הקלטית. הבעיה היא שהוא גם הספר הגרוע ביותר בתחום. למרות שכבר כתבתי ביקורת קשה על הספר בעבר (שהוצגה בפורום פגאניות בישראל שבתפוז), החלטתי לעשות זאת שוב וזאת משום שברור לי שהספר יהפוך במהרה לרב מכר היסטרי כאן בארץ. 21 השיעורים הוא ספר פנטזיה מצוין שראוי לו לעמוד לצידו של "ערפילי אבלון" של בראדלי. המערכת המאגית שהוא מציג היא עקבית ומפותחת ובהחלט יכולה להשפיע [למרות שדוברי וולשית אומרים שהלחשים (המופיעים בספר בשפה הוולשית) כתובים בצורה שאינה נכונה ואינה הגיונית] זאת בתנאי שתצליחו להשיג פרחי דלעת באוקטובר או לשתות אבסינת' (משקה מר מלענה שחוקיותו שנויה במחלוקת ונאסר בכמה ממדינות ארה"ב). הדבר המפריע לי ביותר בספר הוא שקוראיו התמימים עלולים לקבל את התורה המוצגת בו כתורה דרואידית קדומה "אמיתית". מונרו לא חוסך בנסיונות להטעות את קוראיו בכך שהוא מפנה אותם ללא הרף, ומצטט מתוך, "ספר הפרילט" (The Book of Pheryllt), אותו הוא מציג כחלק משלישיית ספרים הכוללת גם את "The Gorchan of Maeldrew" ו-"שירת עצי היער". מה שמונרו אינו אומר הוא ששלושת הספרים הללו הינם זיופים שנכתבו על ידי "הדרואיד הרומנטי"* יולו מורגאנוג. כמו כן מונרו מציג את הדת הדרואידית כדת שוביניסטית או אפילו מיסוגניסטית (שונאת נשים), וכיוון שהוא חוזר ומציג את מקורות ספרו כטקסט דתי אמיתי אני חש צורך לחדד ולהדגים את חוסר העקביות והבעיתיות העולה מתוך דפי הספר. בהמשך הודעה זו אני אפנה את הקוראים המעוניינים לעמודים בספר, אך הספר שנמצא ברשותי הוא הספר בגרסתו האנגלית ולא הספר המתורגם. ראשית כל עולה מן הספר חוסר דיוק הסטורי רב. בעמוד 5 כותב מונרו (להלן מ') ששנת 400 לפנה"ס מציינת את תחילתה המסורתית של הדרואידיות באירופה. מחקרים שנעשו כבר לפני עשרות שנים הראו שהקלטים הגיעו לאירלנד בסביבות 1000 לפנה"ס ובעת הגיעם היתה הדרואידיות כבר מבוססת בתור הדת המאחדת שבטים אלו. בעמוד 6 אומר מ' שהמילה "Druid" פירושה "איש האלון" בשפות רבות, ושהקידומת "Dru" פירושה 'אלון', המלך הזכרי של כל העצים. למעשה זוהי שרשרת ארוכה של טעויות. המילה dru פירושה 'אמת', ולכן Druid הוא "יודע האמת". מעבר לכך, האלון בספרות ובמיתוס הקלטי מופיע גם כזכר וגם כנקבה, ואלון השני היה עץ מקודש לאלה בריגיד. הקלטים קידשו עצים רבים – האלון היה קדוש בעיקר לדרואידים בגאליה (צרפת), ואילו בבריטניה עץ הטקסוס היה קדוש יותר, ובאירלנד היה זה העוזרר. מ' טוען ללא הרף שאנגלסי היה אי של דרואידים גברים ואילו אבאלון היה אי של דרואידיות, אולם הוא סותר את טענותיו בהביאו ציטוט של הרומאי טקיטוס שצפה בטבח הדרואידים באנגלסי ב-61 לספירה (בעמ' 7): "...בין השורות התרוצצו נשים לבושות שחורים...". אם לנשים היה אסור לשהות על האי, מה הן עשו שם ביום הגנתו?. ההפניה היחידה שיש לנו לקיום אי של נשים בלבד היא בכתביו של הרומאי סטרבו, שם הוא מתאר אי של בתולות באוקיאנוס האטלנטי. בשום מקרה, גם אם דמיוננו מאוד מאוד פורה (או פרוע), האי אבאלון אינו יכול להיות באוקיאנוס האטלנטי. בכמה מקומות בספר טוען מ' שהדרואידיות היא שריד מן הדת האטלנטית. נשאלת השאלה על מה הוא מבסס קביעה נחרצת שכזו... מ' אומר שלאחר הטבח באנגלסי ברחו הדרואידים לאי הסקוטי 'איונה' (עמ' 26), ושם שרדה הדרואידיות במסווה של הכנסיה הקלדונית, אך הוא כנראה שכח שהרומאים מעולם לא נכנסו לאירלנד, ושם שרדה הדרואידיות עוד מאות שנים. מ' כותב בספרו שאותיות האויים (Ogham) שימשו אך ורק ככלי מאגי לעבודת הדרואידים, אולם כל טיול קצר באזור הכפרי באיים הבריטיים יגלה לנו עשרות אבני אויים המציינות גבול בין חלקות וטריטוריות. מ' מספר בהרחבה בספרו על "מנהגים דרואידיים" עתיקים מפסטיבלי העונות ששרדו עד ימינו, ביניהם הנשיקה תחת הדבקון, ושפן חג הפסחא. מ' מתאר את הפסחא (Easter) כחג גאלי עתיק לכבודה של האלה אישתר או אוסתרה. למעשה, Easter הוא חג גרמאני לכבודה של האלה Oestre שהאטריבוטים שלה הם הביצה והשפן, סמלי פריון הקשורים בחגיגות האביב. אישתר, המופיעה למרבה הפלא פעמים רבות בספרו של מ', היא אלה מסופוטמית-כנענית. המנהג של קידוש הדבקון והנשיקה תחתיו מקורו באגדה הסקנדינבית של באלדור. אפילו את עץ חג המולד מיחס מ' לדרואידים (עמ' 12), אך גם מנהג זה מקורו ב"גזע יול" – מנהג גרמאני מובהק. וכל חוסר הדיוק ההסטורי הזה מביא אותנו אל הנושא הבא: הדת הדרואידית. ב-21 השיעורים של מרלין יש מנהג מרגיז "לקבץ" את האלים הקלטים, לפי תפקידים זכריים ונקביים, ל"אלה המשולשת" ול"אל האור והחושך". אולם, לשמחתי, המציאות של האמונה הקלטית הרבה יותר מורכבת וגם הרבה יותר נפלאה. החלוקה של האלים ל"זכר ונקבה" היא ללא ספק השפעה וויקנית גרדנרית, שם כל האלות הן פנים של "האלה" וכל האלים הם פנים של "האל", תפיסה שכלל אינה קיימת באמונה הקלטית (או למעשה, עד כמה שידוע לי, בכל אמונה פוליטאיסטית קדומה). כמעט ארבע-מאות אלים ואלות קלטיים זוהו עד היום על ידי הסטוריונים וארכיאולוגים. לכל שבט היה פנתיאון משלו, פרט אולי לבריגיד ולוך שהיו אלים פן-קלטיים. זה הזמן לציין ששניהם אלי אור ואש, ואף לא אחד משניהם קשור במידה זו או אחרת לחושך, פאסיביות או הירח. כל זה הגיוני מאוד לאור השוואה בין הדת הקלטית לדת ההינדו (שרבים רואים בהן שני צדדים של אותו המטבע), שתיהן (דת הברהמינים ההודית ודת הברהונים הקלטית) דתות הסוגדות לאור ולאש. החגים החשובים ביותר עבור הקלטים נקראו פסטיבלי אש, והארכידרואידים היו אחראים על קיום 'מדורות תמיד' במרכזים דתיים כמו אוסנך וקילדר באירלנד. למעשה אפילו לאחר שהאלה בריגיד הפכה על ידי הנוצרים לסט. בריגיד, הנזירות שלה בקילדר שמרו על אש התמיד שלה. עוד תפיסה מוטעית, שגם היא כנראה נובעת מן הוויקה של שנות ה-50, היא שהשמש היא זכר, והירח והארץ הן נקבות. בשפה הגאלית שמש היא דווקא מילה נקבית (כמו בעברית) והאדמה או הארץ היא דווקא מילה זכרית! דבר נוסף שהפריע לי ב-21 השעורים של מרלין הוא ההשמטה של תפיסת 'הילד האלוהי'. המאבון (divine youth) הוא האנשה של הילדות הקדושה במסורת הקלטית ובעיקר הוולשית. מ' גם משמיט מן התיאולוגיה שלו את הזוג המקודש – המקור למנהג בחירת מלך ומלכת מאי. אבל במחשבה שניה, הוא כנראה עושה את זה כדי לא לסתור את הטענה המגוחכת שהדרואידים התנזרו מנשים וממין (ועל זה בהמשך...). *דרואידים רומנטים – כינוי לאופי מחקר וכתיבה בנושא הדרואידיות שרווח במאה ה-18 וה-19 שהתבסס על פנטזיות אישיות של הכותבים ולא על מחקר אקדמי רציני.
 

Dia Leoghann

New member
המשך...

כמעט ארבע-מאות אלים ואלות קלטיים זוהו עד היום על ידי הסטוריונים וארכיאולוגים. לכל שבט היה פנתיאון משלו, פרט אולי לבריגיד ולוך שהיו אלים פן-קלטיים. זה הזמן לציין ששניהם אלי אור ואש, ואף לא אחד משניהם קשור במידה זו או אחרת לחושך, פאסיביות או הירח. כל זה הגיוני מאוד לאור השוואה בין הדת הקלטית לדת ההינדו (שרבים רואים בהן שני צדדים של אותו המטבע), שתיהן (דת הברהמינים ההודית ודת הברהונים הקלטית) דתות הסוגדות לאור ולאש. החגים החשובים ביותר עבור הקלטים נקראו פסטיבלי אש, והארכידרואידים היו אחראים על קיום 'מדורות תמיד' במרכזים דתיים כמו אוסנך וקילדר באירלנד. למעשה אפילו לאחר שהאלה בריגיד הפכה על ידי הנוצרים לסט. בריגיד, הנזירות שלה בקילדר שמרו על אש התמיד שלה. עוד תפיסה מוטעית, שגם היא כנראה נובעת מן הוויקה של שנות ה-50, היא שהשמש היא זכר, והירח והארץ הן נקבות. בשפה הגאלית שמש היא דווקא מילה נקבית (כמו בעברית) והאדמה או הארץ היא דווקא מילה זכרית! דבר נוסף שהפריע לי ב-21 השעורים של מרלין הוא ההשמטה של תפיסת 'הילד האלוהי'. המאבון (divine youth) הוא האנשה של הילדות הקדושה במסורת הקלטית ובעיקר הוולשית. מ' גם משמיט מן התיאולוגיה שלו את הזוג המקודש – המקור למנהג בחירת מלך ומלכת מאי. אבל במחשבה שניה, הוא כנראה עושה את זה כדי לא לסתור את הטענה המגוחכת שהדרואידים התנזרו מנשים וממין (ועל זה בהמשך...). יהיה זה בלתי אפשרי להביא כאן את כל טענותיו והסבריו של מונרו בקשר לאלוהויות הקלטיות כפי שהם מובאים ב-21 השעורים של מרלין, אך אני אתן כאן כמה דוגמאות לטענותיו הבלתי מתקבלות על הדעת. בעמוד 21 כותב מונרו:" בעבור הקלטים כל מציאות הינה השתקפות ישירה או של עולם השמש (כלומר זכרי, בוהק, אקטיבי) או של עולם הירח (כלומר נקבי, קולט אור, פאסיבי)." עם יחסו המעצבן של מונרו לנשים אני יתעסק בהמשך (לדוגמה: זכר=אקטיבי, נקבה=פאסיבי), אך לעניין השמש והירח: אין ספק שהקלטים ראו בשמש גם זכר וגם נקבה, בלנוס הוא דוגמה טובה לאל שמש, וכך גם גרני היא אלת שמש. האל דגדה הוא דוגמה קלאסית לאל ארץ ואל אב, וגם אנו או דאנו היא אלת ארץ מובהקת ואלה אם. בריגיד היא אלת אומנות ומלאכה והיא פטרונית הנפחות, האומנות, הרפואה, האמהות ועוד, ובאופן דומה גם לוך הוא "אל כל האומנויות". בנוסף לאלי מלחמה בעלי קרניים כמו בלטוקדרוס וקרננוס יש לנו גם אלות מלחמה כמו מוריגן ומאכה. וכאילו לא די בזה, השמיט מונרו מן התיאולוגיה הדרואידית את בעלי החיים והציפורים. הדרואידים לא היו רק כהנים, הם גם היו שמאנים, ולראיה אנו יודעים שברבים מטקסיהם הם לבשו כתר נוצות או היו מחופשים לחיות שונות. הברבור, העורב, האווז, הינשוף, הנשר והעגור היו מבין הציפורים המקודשות לדרואידים, החתול, השור, החזיר, הסוס, האיל, הצבי, הכלב, הזאב, האייל, הדב והסלמון היו בין החיות המקודשות. למעשה הקדושה של בעלי החיים נותרה כל כך חזקה גם אחרי קץ הדרואידים, שהמסורות מספרות שנזירים כמו פטריק הקדוש קראו לעזרתם של בעלי חיים כדי לבחור מקום מתאים להקמת מנזרים. בעמוד 26 כותב מונרו הצהרה חסרת ביסוס: "עד ימינו הכנסייה הקטולית אינה מתירה לכמריה להתחתן או לקיים יחסי מין – מקור האיסור הוא ללא ספק שריד של חוק דרואידי". בהנחה שהעברים, המצרים, היוונים, הרומאים ושאר עמי קדם מעולם לא שמעו על התנזרות ממין או מנשים\בעלים, או בהנחה שהאפוסטול פול היה דרואיד מיומן, הרי שמונרו צודק. אולם, בהנחה שכל עמי קדם הכירו את נושא את ההתנזרות, ושפול ידידינו לא היה דרואיד, סביר להניח שמונרו מדבר שטויות. בנוסף לכך, מונרו רושם את שמותיהם של מספר אנשים שהתנזרו כדי לשמור על מודעות גבוהה, ולמרבה הפלא הוא מכניס ברשימה גם את מוחמד. מונרו אומר גם שהערצת הצלב היא מנהג דרואידי קדום שנלקח על ידי הנצרות – שוב, כנראה מונרו מניח שכל עמי קדם, פרט לקלטים, לא ראו מעולם צלב לפני שהנוצרים הציגו אותו בפניהם. דבר נוסף שטוען מונרו הוא שאחד מן הדברים שנדרשו מהדרואידים כדי להגיע להארה הוא להיות צמחוניים. אני מוכרח לציין שאין שום עדות כתובה לכך, ולהזכיר שהדלאי למה אוהב בשר. גישתו הסקסיסטית של מונרו לאורך כל הספר כל-כך בולטת שיהיה קשה לרשום ולהזכיר כל פעם שהיא מופיעה. יספיק כאן רק לשלול כל דעה האומרת שהדת הדרואידית היתה דת מפלה על בסיס מיני: טקיטוס: "הבריטים אינם עושים הבחנה מינית בין אלו המיועדים לשלוט בהם". מתוך הסאגה האירית 'שוד השוורים בקוליי': "למרות שהמלך אילייל היה המלך, מלכתו אמרה תמיד את המילה האחרונה בארץ קונכט, כי היא יכלה לפקוד כל העולה על רוחה, לקחת למיטתה כל אדם שרצתה, ולשלחם כאשר הרגישה צורך. היתה היא חזקה וחסרת מנוחה כאלת מלחמה, ולא הכירה כל חוק פרט לזה של רצונה..." ההסטוריונים הרומאים דיווחו כי הלוחמות הקלטיות היו אמיצות יותר מן הלוחמים, והיתה זו מלכת שבט האיסני שהובילה את המרד האחרון ברומאים באנגליה. אנו גם יודעים שהיה זה תפקידן של הנשים לאמן את הילדים להשתמש בנשק, ושהגיבור הקלטי הגדול ביותר, קו'הולין, אומן על ידי לוחמת. והנה כמה מפנינות כתיבתו של מונרו: עמ' 217 - "אדם שנולד כזכר ירגיש צורך לפתח את כשרונו האינטלקטואלי, האסרטיביות, ושליטה בעולם שמעבר. אדם שנולד כאישה יפתח פאסיביות, רגישות, ואיכויות של העולם הפנימי." עמ' 224 – "נשים סופגות אנרגיית חיים, בעוד גברים מקרינים אותה" עמ' 225 – "Wouldn¹t you rather be the sun that shines so bold and bright, than be the moon, that only glows with someone else¹s light?" ולנושא אחר: מונרו מציג בספרו מרשמים מעניינים לקטורות ושיקויים בהם עשו הדרואידים שימוש. למשל, לפסטיבל סאמיין המתקיים באוקטובר, אומר מונרו שהדרואידים השתמשו בפרחי דלעת לעשיית קטורת. נתעלם לרגע מהעובדה שהדלעת הובאה לאירופה מאמריקה כמה מאות שנים אחרי הדרואידים, הדלעת גם אינה פורחת באוקטובר. בעמוד 154 מציג מונרו רשימה ארוכה של צמחים ששימשו את הדרואידים לרפואה ולפי טענתו רשימה זו היתה הרשימה הבסיסית שעל כל דרואיד היה להכיר. באופן זה או אחר השתרבבו לרשימה צמחים שלא היו קיימים באירופה בתקופת הברזל כמו אכיניצאה שאף היא הגיעה מן האמריקות, ולעומת זאת חסרים ברשימה כמה צמחים כמו שיבולת שועל, חיטה, וחרצית המוכרים לנו מן הכתבים כצמחים ששימשו את הקלטים לרפואה. מונרו גם אינו מרחיב על הצמח החשוב ביותר ברפואה הדרואידית, הדבקון, המכונה בפי הקלטים "heal all". וכל זה נאמר תוך התעלמות מוחלטת מן הרמה הספרותית הירודה, חוסר העקביות המגוחכת (בפרק אחד ארתור זורק אבן מהצוק, בפרק הבא האבן אצלו בכיס!), והמקטרת של מרלין. אם עוד לא קניתם את 21 השיעורים של מרלין, אני ממליץ לכם גם לא לבזבז עליו את הכסף. הספר טועה, מטעה ואפילו מסוכן (אני בטוח שמונרו לא ניסה את כל מה שהוא מציע לעשות שם). אם אתם בכל זאת מתרגשים מזה שיש ספר חדש, וסוף סוף בעברית, ובכל זאת רוצים לקנות, אז רק תזכרו להיות ביקורתיים וחשדניים, ואם יש שאלות אז אני כאן בפורום (פגאניות בישראל). אם כבר קניתם את הספר, קראתם אותו, ואהבתם מאוד, אז אתם לא לבד. גם אני קניתי, קראתי אהבתי, ולקח לי שנה להתעורר מהחלום ולהבחין בכל הבעיות שהצגתי למעלה – ושלא תחשבו שעשיתי את זה לבד. אנשים טובים כמו אוורט הופן, בונוויץ וקאר-גום האירו את עיניי. וכדי להיות הוגן, הנה מישהו שלא חושב כמוני: http://www.wiccanet.com/articles/03/06/09/0642222.shtml
 

Dia Leoghann

New member
ולסיום...

ולסיום, מילה לאלו מאיתנו המכנים עצמם דרואידים: אין טעם לקלל בחשיכה כשאפשר להדליק נר. דאגלס מונרו אינו סופר הפנטסיה היחיד שניסה להעביר את עולמו הדמיוני לעולם המציאות. זה כבר קרה בעבר, ואין ספק שזה יקרה שוב. מה שחשוב באמת הוא עשרות אם לא מאות הספרים הבאמת טובים שנכתבו ושעוד יכתבו. נכון שעוד אין לנו כאלה בארץ, בטח לא מתורגמים לעברית, אבל אנו, שהלימוד, המלומדות והמחקר האקדמי חשובים לנו, חייבים להמשיך לקרוא, לבקר, וללמד ספרים שבאמת ראויים לשכמותנו – לדרואידים. זיכרו שהדרואידים הקדומים היו מדענים, פילוסופים, עורכי דין, מורים, שומרי מסורת, רופאים וכהני דת. אין שום סיבה להניח שהם ריחפו בעב"מים, רכבו על קרני אור מאטלנטיס ישר לחופי ווילס ואירלנד או תקעו קריסטלים בנחרי אפם. מצד שני עלינו להניח שהם היו קפדנים ועיקשים במרדף אחרי הידע והאמת. אם אנו מעיזים לקרוא לעצמנו "דרואידים", לכל הפחות עלינו לבחון את הספרות והמחקרים פרי עמלנו או המגיעים לידינו באותו סטנדרט של קפדנות, עיקשות ומצוינות! ק ר א ו ס פ ר י ם ט ו ב י ם. כך תהיו דרואידים יותר טובים.
 

gwizard

New member
הממ...

ציטוט: ק ר א ו ס פ ר י ם ט ו ב י ם. כך תהיו דרואידים יותר טובים. ואני אומר: תהיה קודם כל בן-אדם, תקשיב לטבע ואנשים שמסביבך וכך תהיה לדרואיד טוב יותר.
 
תודה ../images/Emo45.gif

ואני אתפוס טרמפ. מה ידוע לך על הספרים: The Druid SourceBook - John Matthews The Celtic Shaman - John Matthewes
 

Dia Leoghann

New member
ג'ון מתיוס הוא סופר נהדר

אבל דווקא שני הספרים ששאלת עליהם, עד כמה שידוע לי, אינם ספרים טובים כל-כך. אם אתה רוצה ספרים טובים שלו אז המומלצים הם The Green Man - Spirit of Nature The Winter Solstice The Summer Solstice כמו כן כל הספרים שלו הקשורים במסורת הארתוריאנית, ובמיוחד אלו הקשורים בטאליאסין ובפייטנים, אמורים להיות טובים מאוד כי זו בעצם המומחיות שלו. גם אשתו, קייטלין, היא סופרת מצויינת.
 
אינם טובים באיזה אופן?

האם הם אמינים, זה אולי טיפה מדוייק יותר. ראיתי כי הספר The Druid Sourcebook קשור למסדר ה-OBOD.
 
מצד שני, ה-OBOD

הוא מסדר הדרואידים כנראה הגדול בעולם (לפחות אחד הגדולים). אני מאמין שהם לא היו תומכים בספר סתם בשל גחמה.
 

Tatu4Taty

New member
פיו ;/

מזל שלא קניתי אותו, דווקא רציתי כי אכן התלהבתי מזה שיש ספר חדש בעברית אבל חשבתי על ערימת הספרים שגם ככה נמצאת אצלי בבית והחלטתי לוותר. הדבר היחידי שלא מסתדר לי זה שאם יש כל כך הרבה טעויות איך ייתכן שלוולין הסכימה להוציא אותו לאור?
 

L e s t a t

New member
את לוולין לא מעניין כלום

לא אכפת להם אם הסופר יכתוב על צדקת הטבילה במרק עגבניות כחלק מפולחן ניאו-פגני (הפונה לארכיטייפים הלקוחים מספר פנטזיה סוג ב') משולב עם נצרות גנוסטית עם השפעה טקסית מ"שחר הזהב" או אם הוא יכתוב ספר מעמיק על התיאולוגיה הוויקנית - כל עוד זה מוכר, זה על המדף. גם שמעתי כמה פעמים שהיחס שמקבלים הסופרים שחתומים עם לוולין גורם להם לרצות לכתוב הכל רק כדי לסיים את החוזה שלהם. לא יודע אם זה נכון, אבל לוולין אינה הוצאת ספרים שכל מילה שלה באה מהאלים. מה שמעניין אותם זה לא צדק בעיני האלים אלא כמה דולרים יכנסו להם לכיס כשהם ימכרו ספר - כל ספר.
 
מסכים.

אך מצד שני, זה לא מבטל את זה שיש ללוולין גם ספרים איכותיים בנושאים שונים ומגוונים. בינתיים, נראה כי רוב הספרות מתמקדת בנושאי "101", אם כי יש "חריגות" מה"נורמה" (בספרי טארוט שונים למשל, גם בספרים העוסקים במאגיה טקסית, גם בספרים העוסקים בפגניות ועוד).
 

אורי רז

New member
המצב לא שונה מהותית בהוצאות ספרים

אחרות בעולם בכלל ובארץ בפרט - מו"ל הוא עסק שצריך להרוויח פרנסה לעובדים רבים בשרשרת המזון (המחבר, העורך, עובדי הדפוס, פרסום, יצרני הנייר, ארנונה-חשמל-מים, ...) כשעל מכירה של פריט בודד עושים רווח קטן. כורח המציאות הוא לדחוף למדפים ספרים שהקונים יורידו מהם, גם אם בדרך לא נעשה צדק בעיני האלים, ולא כל מילה בסלע. מכיוון שספרי מתחילים נמכרים הרבה יותר טוב מספרים למתקדמים, כי מדרך הטבע הרוב המכריע של האנשים מתחילים עם ספרי מתחילים, ולא כולם מגיעים לספרי המתקדמים. עם זאת, הקטלוג של Llewellyn מכיל הרבה קלאסיקות איכותיות, כמו The Western & Eastern Mysteries של דיוויד אלן האלס, The Golden Dawn של ישראל רגארדי, וסדרת הספרים על נושאים מתקדמים בטארוט. אותו דבר קורה עם חבילות טארוט - על חלק ניכר מהחבילות שלהן אני חושב שצריך לעשות recall, לשרוף אותן, ולהשמיד את לוחות הדפוס, אבל החבילות הללו הן רבי המכר מהן ההוצאה מתפרנסת, והם מוציאים לאור לא מעט חבילות נהדרות כמו The Golden Dawn Magical Tarot וה Pyhtagorean Tarot.
 

Dia Leoghann

New member
אני בטוח שהם אמינים

אבל מביקורות שקראתי בכל מיני אתרים, בדרך כלל הביקורת היתה שהם מאכזבים. אולי הם קצת משעממים או שהם לא ממש מחדשים משהו.
 

Tatu4Taty

New member
לא מסתדר לי

אתה טוען שהספרים של ההוצאה אמינים? אתה לא כתבת מאמר שלם על למה הם טועים? למה התייחסת בעצם בתגובה הזאת? ובאמת מפתיע אותי שהם מפרסמים אותם כי בכל זאת הוצאת ספרים גם צריכה לחשוב קדימה על זה שספרים לא אמינים לא יומלצו ע"י אנשים שמתמצאים בנושא ואז זה דווקא עלול להקטין להם את המכירות.
 

snowj303

New member
אשתו

עשיתי אצלה סדנת שמאניזם כשהיא הייתה בארץ לפני כשלוש-ארבע שנים. מקסימה ויודעת על מה היא מדברת ואיך להעביר את זה. אגב את השם שלה מבטאים "קאשלין".
 
למעלה