שאלה בנושא התנהגות

fialka3

New member
שאלה בנושא התנהגות

בנות שלי מתקרבות לגיל שנה. בזמן אחרון אחת מהן מושכת שיער לשניה- בדרך כלל זו אותה אחת. אני אומרת לה לא, אסור, אבל היא עושה את זה עוד יותר. אני חושבת שלא עם כוונה להכאיב לאחותה אלא למשוך תשומת ליבי. באיזהשהו שלב אני פשוט שמה אותה במיטה לאיזה דקה שתיים ואז היא מתחילה לבכות. מה דעתכם, מה התגובה הנכונה במקרה כזה?
 
אני מסכימה איתך שאין לה כוונה להכאיב לאחותה
אבל בהחלט היא הבינה שיש בפעולה הזו משהו שמעורר אותך לתגובה וזו דרך לקבל תשומת לב מאמא (שאצל תאומים תמיד המאבק על תשומת הלב ההורית הוא משמעותי).
מה שאני הייתי מציעה קודם כל - ותרי על הסנקציה של לשים אותה במיטה. למידה משמעותית היא לא תוצאה של ענישה, ובכלל בגיל הזה ענישה היא לא רלוונטית.
מה שכן הייתי עושה הוא מעבר ללומר לה מה לא לעשות, להסביר לה מה כן עושים. למשל: "זה לא נעים ל-X שאת מושכת לה בשיער, בואי נלטף אותה ביחד" ואז באמת ביחד איתה ללטף את אחותה. לשנות את המגע המתבקש ביניהן ממגע שהוא לא נעים למגע שהוא כן נעים, ובאותה הזדמנות את גם נותנת לה תשומת לב - שזה מה שהיא רצתה להשיג בכל מקרה.
&nbsp
עוד מילה על "מכות" בין תאומים: אצל תאומים הקשר הפיזי הוא מאד משמעותי. הם זקוקים למגע של אחד בשני ורגילים אליו. בגילאים שאת מדברת עליהם אין להם הבנה שמגע מסויים מכאיב לשני - וזה המקום שלנו לתווך את העניין הזה - להסביר איך לגעת בצורה שתהיה נעימה.
מה שבעיקר חשוב הוא לתת תשומת לב לשתיהן בסיטואציה - זו שכואב לה ובוכה מהכאב, אבל גם לזו שהכאיבה - כי זאת לא היתה כוונתה, וגם היא זקוקה לתשומת הלב שלנו. הנטייה טבעית שלנו היא לראות את הדברים בשתי קיצוניות - זאת שתמיד מושכת בשיער וזאת שתמיד מושכים לה וזה מקבע את הבנות בתפקידים מסויימים, ובהתאם ההתייחסות שלנו אליהן. כדאי עד כמה שניתן להימנע מההכללות האלה כדי לא לקבע אותן על התנהגויות מסויימות.
&nbsp
 

ayala99

New member
שלי מעט קטנות יותר

אז אני לא יודעת אם זה רלוונטי. כשאחת משכה אמרתי לא\די בתערומת ושיחררתי בעדינות את היד, וניחמתי את השניה. הכל לקח רגע. לרוב אני לא מתערבת ביניהן, ואם ממש חייבת אז נותנת תשומת לב למי שנפגעה
 
אני חושבת שנכון יותר לתת תשומת לב לשתיהן
גם בגילאים הצעירים - כשברור שה"פוגעת" לא מבינה את ההשלכות של המעשה שלה ואת העובדה שהוא מכאיב, אבל גם גם בגילאים הבוגרים יותר כשהמעשים הם יותר מכוונים.
הסיבה שאני חושבת שכדאי לתת לשתיהם תשומת לב היא שגם הנפגעת וגם הפוגעת נמצאות במצב קשה, ובעצם שתיהן זקוקות לך. כשאת נותנת תשומת לב רק למישהי אחת את בעצם מייצרת ומביעה את העמדה שלך לגביה.
אני חושבת שאחד הדברים החשובים שלמדתי הוא לתת לשניהם חיבוק ביחד. להתיישב על הרצפה לידם ולחבק כל אחד ביד אחרת, בו זמנית. לנחם את שניהם, לתת לשניהם את תשומת הלב שהם זקוקים לה במצב הנסער שהם נמצאים בו (וכן, גם ה"פוגע" נמצא במצב נסער בעקבות הפגיעה).
 

רi תם

New member


 

ayala99

New member
תודה על ההתייחסות

עדיין קטנות אז אין לי ניסיון, הן עדינות ולא ממש רבות. אם אחת חטפה לשניה, והשניה בוכה (לא תמיד אכפת להן), אז לרוב אין לי מושג מי החוטפת הראשונה, ואני רק מנחמת ומציעה עוד צעצוע.
אבל בהרגשה שלי אני רוצה למנוע מצב של בקשת תשומת לב שלילית, על חשבון השניה. (בדוגמא שלי כנראה בכלל לא היה ניסיון לתשומת לב, אלא סתם התחשק לה למשוך בשיער. והתערומת שלי היתה יותר ההפתעה שלי מאשר צורך חינוכי. ) כרגע ניסיון לתשומת לב שלילית קורה בעיקר בהשכבה, ירידה מהמיטה למרות העייפות, או כאשר הייתי עם אחת הבנות בסשן חיבוקים, והשניה ניגשה לספת הכלבה. (אני לא מרשה). במצבים האלה קל לי לאסוף את הילדה לחיבוק.
אבל אם היא תכאיב לאחותה כדי למשוך את תשומת לבי, לא עדיף לנחם את אחותה בלבד? את הילדה המכאיבה אוכל לשבח או לחבק כמה רגעים אחרי זה, באיזושהי אמתלה. רק שלא יהיה מקושר למה שקרה.
 
אני לא חושבת
הן הרי לא עושות את זה במודע. זה לא שאחת מהן חושבת לעצמה: "איך אני אקבל מאמא תשומת לב עכשיו? אה! אני ארביץ לאחותי..." אבל באופן לא מודע הן מייצרות סיטואציות כאלו שדורשות את תשומת הלב שלך.
אני מסכימה איתך שלא צריך לתת תשומת לב שלילית, ולכן אני לא ממליצה להרחיק, או לכעוס , או לצעוק על הפוגעת. החיבוק הוא חיבוק כדי להרגיע את שתיהן במצב שבו שתיהן לא רגועות. ואת תשומת הלב החיובית את תתני כשתהיה התנהגות חיובית, וכשתראי לה איך את רוצה שהיא תתנהג עם אחותה.
&nbsp
מה דעתך?
 

ayala99

New member
אני מניחה שברגע האמת

אראה גם את הפוגעת נסערת, וארצה להרגיע אותה. כרגע אני מדמיינת אותה מרוצה\ אדישה
 
אני הייתי נותנת חיבוק בכל מקרה
גם אם היא נראית מרוצה/אדישה.
למנוע מילד חיבוק של אמא, זה עונש כבד מדי בעיני, בטח ובטח בגילאים הצעירים...
 

ayala99

New member
לא הבנתי

למה זה ככ ודאי שתצטרך חיבוק? הרבה פעמים אני מחבקת רק אחת מהן
 
קודם כל אין שום דבר ודאי
אבל ברוב המקרים, בסיטואציות מהסוג הזה, שני הצדדים נמצאים במצב של מצוקה, ולכן, לתפיסתי שני הצדדים זקוקים לחיבוק ולהכלה של אמא.
 
למעלה