גבעת המתים

נורית ש9

New member
גבעת המתים

גבעת המתים היפה, הטרשית למחצה, הכירה היטב את המטע הנפרש למרגלותיה בעמק ובו תפוחי עץ ואגסים. היא חזתה במשך שנים רבות בתפוחים, שלפני הבשלתם שלט בהם בכולם הירוק, והם היו מקהי שיניים, היא צָפתה עם הזמן באדום משתלט על חלקם. הנוטע היה מכנה תפוח כזה בשם: יונתן והוא אהב לנעוץ את שיניו בקליפתו הקשה והחלקה וליהנות מטעמו המתוק חמצמץ. הנוטע הזה, שמזמן מצא את מנוחתו בגבעת המתים, הכיר באותם ימים רחוקים, כל זן על עוזו ועל תשישותו. הוא היה שולח עין בתפוחי המקינטוש ומחליט לפי חוש הריח, מתי הגיע זמנם להקטף ולהאסף אל תיקי הבד שעל כתפי הקוטפים ומהם אל המיכליות הגדולות, הרבועות. אם היה מי מבין חבריו הנוטעים חולק עליו בטענה, שעדיין ירוק הוא התפוח, היה אותו נוטע מחייך, קוטף אחד ירוק ואחד אדום ואומר: נעץ שיניך חביבי בקליפות החלקלקות של שניהם ותיווכח, שלא הצבע מלמד על הבשלתו של המקינטוש. למֵד אפך לחוש בבושם הבשל ואל תסמוך רק על מראה העיניים.
הדלישס האדום שעל קליפתו פסי ארגמן נקרא בפי הנוטע: המחומש, זאת כדי שלא יצטרך לרמוז על המילה דליקטס המשתמעת משמו וגם כדי להזכיר לכולם את חמש הבליטות שבתחתיתו. מתוק מדי היה הדלישס לחיכו של הנוטע.
אלכסנדר הגדול, או גרנד אלכסנדר בפי הגויים, היה בעיני הנוטע, מלך המטע בשל גודלו, בשל חמיצותו המתקתקה ובשל התלהבותה של אשתו מן ה"מלך" הזה, שהיה נוח לבישול לפתן ונוח לייבוש, המבטיח לפתנים גם שלא בעונתו. היא הייתה יושבת בכסא הנצרים שלה חגורה בסינר, על ברכיה קערה גדולה וערמת "גרנד אלכסנדר" מונחת על שולחן קטן לידה. ידיה המנוסות פורסות כל תפוח לפרוסות עד שנתמלאה הקערה. הנוטע היה פורש בינתיים מיני סדינים על הדשא ואישתו הייתה מפזרת פרוסותיה עליהם. לא עברו ימים רבים ופרוסות ה"אלכסנדר" הזהיבו וחלקם אפילו השחימו והאישה אספה אותם אל הכלים המיועדים לכך הניחה בצל וכיסתה בבד נקי, כדי שלא יעלו עובש. טעמם וריחם של הלפתן ועוגות התפוחים, שהוגשו אל השולחן בימות הגשמים והקור היה כטעם וכריח גן העדן, שבו לבטח שוכנות היום נשמותיהם של אותו נוטע ושל אשתו.
גם את הטרקטוריסט המזמר ידעה גבעת המתים. עד היום, כאשר רועשת הרוח בעצי האורן של הגבעה נדמה, שקולו הצלול והרם של הטרקטוריסט, המתגבר אפילו על נהמת הטרקטור שלו, נשמע מתוך המון הרוח.
רחב גרם היה הטרקטוריסט, ועב כרס. קרחת נוצצת הייתה מבצבצת מתחת לדבלולי שיערו, שסורקו מעליה מימין לשמאל והרוח הייתה מהתלת בהם ופורעת אותם לכל עבר.
למרות שהגיע לארץ הזאת מאוקראינה הרחוקה, היה עורו שחום והוא לא חשש שמא תצרוב אותו השמש הלוהטת.
באנחה "יהודית" למהדרין, היה יורד מהטרקטור ורותם אליו במיומנות את המיכליות הגדושות בתפוחים, שנקטפו במשך היום. אחר-כך היה ממלמל לעצמו: הוי ריבונו של עולם, כדרך שהיה אביו מולידו ממלמל שם, באוקראינה, בתום יום מפרך, ואז היה מטפס בכבדות אל המושב שבטרקטור ויוצא לדרך בשירת י-ב-ב-ב-ם יהודית חסידית ואבק הדרך היה מיתמר ועולה ומגיע גם אל גבעת המתים. השמש השוקעת הייתה שולחת קרניים אחרונות ומאדימה את האופק בשקיעתה כשה-י-ב-ב-ם העצוב של הטרקטוריסט מלווה אותה.
הגבעה מציצה מִמְרום עצי האורן שלה אל תוך תוכֵי לבה ויודעת שאלה שוכני העפר של היום, שכל הצומח באדמתה ניזון מהם.

נורית שושני – 2013
 

שמים1

New member
מקסים

לא התחברתי לשם גבעת המתים מפני שהסיפור חי כל כך ומתאר בצבעים את סיפורי המטע . את כותבת נפלא .
 

ronylvi

New member
נחמד, עשית לי חשק לעוגת תפוחים

ככה הסיפור נחמד אני אוהבת את האנשה שלך את הגבעה.
אבל חסר לי מאד שמות לשאר הדמויות, זה מאד ערטילאי ככה, ואם יש שמות אפשר יותר להתחבר לסיפור
2 רחב גרם ועב כרס זה מילים נרדפות, זה בעצם אותו דבר, מה את רצית להגיד כשכתבת רחב גרם? המילה גם ארכאית מידי ולא כל כך מתאימה לסגנון כתיבת הסיפור שלך
3 כמו שכתבת לך שמים זה לא ממש גבעת מתים, אלא יותר החיים שצומחים מתוך המוות או משהו כזה, הכוונה יש שם מתים שקבורים אבל יש גם כל כך הרבה חיות בסיפורך, זה מזכיר לי את השיר של אביב גפן "והמקום הכי פורח במדינה זה בית הקברות"
 

נורית ש9

New member
תגובה לתגובה של ronylvi

ronylvi
תודה על תגובתך א. שם הסיפור הוא: "גבעת המתים זוכרת" ואני את ה"זוכרת" שכחתי.
ב. אשר לשמות - לכל דמות יש כמה תכונות, שאינן שייכות לאדם אחד - זה סיפור דמיוני בנוי מחומרי מציאות שונים. גם שמות בדויים אינם מתאימים כאן.
ותיקון: "רחב גרם" בעל עצמות רחבות וחזקות.
"עב כרס" - בעל בטן גדולה - את מכירה גברים כאלה? בד"כ חגורת המכנסיים שלהם נמצאת מתחת לכרסם.
 

ronylvi

New member
לנורית

א. כן גבעת המתים זוכרת נשמע עכשיו יותר מתאים
ב. אני עדין בדעה שגם אם הדמויות פיקטיביות (וזה ככה בדרך כלל בסיפור) ראוי שיהיה להם שם, זה באמת יותר מחבר את הקורא לסיפור,ותורם לאותנטיות שלו .תנסי סתם ככה לכתוב לעצמך את הסיפור עם דמויות, לנסות לבנות אותם כדמות שלמה עם אופי ורקע כדי שיהיו עם יותר עומק. תנסי לחשוב על כל דמות שלך מה הרקע שלה? היכן היא נולדה? איך היא נראית? מה היא אוהבת ומה שונאת? מה מייחד אותה וכו'. סך הכול לנסות זה לא מחייב.
ג. כן הפירוש המילולי של רחב גרם את צודקת הוא בעל עצמות רחבות אבל כוונתו בעיקר זה לאדם גדול ורחב ממדים דהיינו לא ממש שונה מעב כרס, בנוסף לכך כמו שאמרתי לך המילה לא כל כך משתלבת בטקסט, נסי אולי רחב ממדים, מגודל , מגודל וחסון, אלו כמובן רק הצעות את לא חייבת אבל תחשבי על זה
בידידות רונית
 

נורית ש9

New member
תגובה שניה ל- ronitvi

שום רונית!
אני אמונה בד"כ על כתיבת שירה. הפרוזה היא חדשה למדי אצלי ואני חוששת מחשיפת יתר - אף אחד לא יודע מאילו זכרונות בנויה דמות שתיארתי, כך שאיש לא ייעלב חלילה. אפילו סתם נתינת שם יכולה לקרב את הדמות למציאות האנושית בה אני חיה כך שלדמויותי יפה האלמוניות. בימים בהם חששתי לחשוף את שירי אמר לי טוביה ריבנר שאין לי מה לחשוש, שלא אותי הוא קורא בשירי, את עצמו הוא קורא בשירי. את זה אי אפשר לומר על פרוזה. הייתי מפרסמת גם שיר בפורום הזה אבל תפסתי כבר יותר מדי מקום עם הנובלה שלי: "חליל מילל בואדי" ולא הצטרפתי לפורום הזה כדי לעורר עלי את חמתם של הוותיקים.
 

aiziq

New member
ממש נוגע ללב. תיאורים מקסימים

פרוזה נפלאה, את מספרת ומציירת בנגיעות מכחול בטוחות, ועיני רוחי חוזות בכל המראות ושאר חושי מצטרפים אף הם לחגיגה ( ריח, טעם, מגע) - ישנו איזה דוק נוסטלגי שמאיים כל הזמן לכסות על הטקסט אבל הוא לא מצליח להתגבר על הסינסתיזה החיונית הזאת שהשכלת לייצר כאן.
הרבה נחת והנאה יש למלים האלה להציע לקוראן

&nbsp
יום טוב,
&nbsp
איציק.
 
אולי כתוב יפה ואפילו נפלא אבל

אני החמור. מה אני מבין במרק פרות (תפוחים)
כל השמות לא אומרות לי דבר. נולדתי בעיר ושם אמות.
תפוחים באים מתוך ארגז .
צ'י
 
למעלה