אירוח מפתיע - מטילדה תג'ר

Angliya

New member
משפחות סידי ואשר מאיזמיר,תורכיה

שלום לאה, תודה על הברכות! נתחיל במשפחת סידי כדי לנסות ולמצוא את מקור המשפחת סידי בספרד מלפני הגירוש, ישנה אפשרות והיא לחפש, חוברת חוברת, בכתב העת הספרדי המופלא SEFARAD היוצא לאור במדריד מאז שנת 1940. לעתים קרובות מביאים החוקרים הספרדיים רשימות שמיות כפי שנמצאו בתעודות הארכיוניות שחקרו. צריך הרבה מאד סבלנות וההצלחה לא מובטחת. לגבי משפחת אשר בדרך כלל שם פרטי המשמש כשם משפחה הוא לעתים קרובות ממקור רומניותי, דהיינו מקור בתורכיה, מאות שנים לפני הגירוש! בימים אלה אני ממפתחת את עשרת הכרכים של ספרו של אברהם גאלטה על תולדות יהודי תורכיה (בצרפתית) ותוך כדי מפתוח אני רושמת בקובץ סמוך כל שמות המשפחה הרומניותים. אני בסוף הכרך השני. עוד מלאכה רבה לפני. האם בדקת בספר של שלמה רוזאנס "דברי ימי יהודי תוגרמה". הספר קצת "מבולגן" אך הוא כולל המון מידע. כל טוב, מטילדה
 
תודה עבור המידע החשוב, מטילדה.

איך משיגים את כתב העת "ספרד" שיוצא לאור במדריד? את הספר של גלאנטה "חרשתי" עם אימי המון פעמים. היא קוראת, כותבת ודוברת צרפתית על בוריה. למעשה היא "מיפתחה" את כל "אשר" וסידי" המופיעים בכל הכרכים. היא רשמה גם מעט את משפחת סונסינו וכעת היא מנסה לחפש שם גם את בני משפחת "בן גיאת" (מות משפחה של הסבתות שלה) - וזה פרי עמלו המבורך של דב הכהן. הספר של רוזאנס - לא שמעתי, אך אימי בקשר מילדות עם ז'ק רוזאנס (בעלה של מרגוט), יש ביניהם קשר? הספר נמצא בספריות האוניברסיטאות? הרבה הרבה תודה, לאה
 

friend9

New member
ULS - קטלוג כתבי עת בספריות בישאאל

עיון קצר מראה ש-Sefarad נמצא ב-18 ספריות. רשום המצאי בכל אחת מהן. אין טעם לשאול שאלה כזאת, אלא לבדוק במחשב. בהצלחה !!
 
ספרים וכתבי עת

ערב טוב לאה, כתב העת SEFARAD נמצא על מדף פתוח באולם קריאה יהדות בבית הספרים הלאומי, בגבעת רם, בירושלים. הספר של רוזאנס הוא ספר חשוב ביותר כי הוא כולל מידע רב מאד. אני מציעה שתבדקי את הקטלוג של הספריות האקדמאיות,, כך תוכלי לבדוק את הספריה הקרובה לך ביותר. כל טוב, מטילדה (חג"י)
 

ilanab56

New member
צפון אפריקה ותימן

לגב' מטילדה טג'ר שלום, 1.צד אחד במשפחה הם תימנים משפחות: בדיחי ו-משרגי שעזבו את תימן לקהיר בסוף המאה ה-19. לישראל עלו ב- 1923. האם תוכלי להפנות אותי למקורות מידע המפרטים על העליה מתימן לקהיר בסוף המאה ה-19? האם ניתן למצא נתונים גם בהקשר הספציפי של המשפחות? 2.צד אחר במשפחה: משפחת אמסלם שהגיע לישראל ממרוקו בתחילת או אמצע המאה ה-19. בתגוררו ביפו ואחר כך היו מהמשפחות הראשונות שעברו להתגורר בנוה צדק, האם תוכלי לתת לי מידע איך למצא פרטים על עלייתם ארצה, מאיזו עיר במרוקו(צאצא אחד טוען שמ-קזבלנקה). וכל פרט שיכול לענייו חוקרי שורשים. 3.משפחת בקס מבולגריה עלו לישראל בתחילת המאה ה-20. איך אפשר לאתר פרטים על מקורם? תודה מראש על כל הפניה למקורות מידע. בברכה, אילנה
 
תימן ומרוקו

לגבי תולדות יהדות תימן על תנועות ההגירה שלה, תתצרכי לחפש בספרית יד בן צבי בירושלים ובמכון לחקר יהדות תימן בראש העין. יתכן ובאנציקלופדיה העברית, תחת תימן , יהודים- תוכלי למצוא קווים כלליים. לגבי הנעשה במצרים, אנא קראי תשובתי בעניין "מצרים". לגבי שם המשפחה "אמסלם" אני מציאה לבדוק ב"תנ"L" של יהדות מרוקו והוא הספר בצרפתית של אברהם לרידו. זהו ספר נדיר שיצא במדריד ב-1972. לי ידוע שהוא נמצא בספרית יד בן בן צבי בירושלים. בהצלחה! מטילדה (חג"י)
 

ilanab56

New member
למטילדה, תודה רבה!

יחד עם זאת לא ברור מה זה: "תנ"L"? האם טעות כתיב? האם הכוונה ל"תנ"ך"?
 

נאוהג

New member
גירוש ספרד

שלום, מסורת משפחתית במשפחת אימי , משפחת גשמאי טוענת שאבי המשפחה ברח מספרד בגירוש ספרד בסמוך לכך , או תוך כדי הבריחה הוא נשא לאישה נערה מבית אברבנל. והטענה היא שכל בני המשפחה הידועים לנו במזרח אירופה הם צאצאים של הזוג הזה.
האם יש מקורות כתובים על המשפחות ( רשימות שמיות ) שחיו בספרד לפני הגירוש?
האם יש מקורות על הבורחים בגירוש ספרד?
 
משפחת אברבנל וגירוש ספרד

ערב טוב, ישנם חוקרים אחדים החוקרים את משפחת אברבנל. פנה לFAMILY FINDER של הג'ואישג'ן. בקשר לרשימות שמיות של יהודים שחיו בספרד, אנא קרא את תשובתי ללאה טייכר. משום מה שם המשתמש שלי השתבש ורשום ANGLIYA כל טוב, מטילדה (חג"י)
 

yehudad

New member
אחד המקורות העיקריים לגנאלוגיה

ספרדית ומזרחית הוא אותם פנקסי מוהלים אישיים. הבעי העם מקור זה הוא עובדת היותם אישיים ובחזקת המשפחה עצמה. מן הסתם גם לא כולם ידועים. מה ניתן לעשות או נעשה בכדי שהמידע העצום האגור בהם יהיה זמין לגנאלוגים
 

ליהיא51

New member
שאלה לגב' תג'ר בהקשר לשאלת יהודה

איך ואם בכלל ניתן למצוא פנקסי מוהלים במרוקו (בערים פז וקזבלנקה) ? האם יש פנקסי מוהלים והיכן בספרד ? האם במרוקו נערך רישום נוסף/מקביל במשרדי הרשויות ?(לא כיום כמובן).
 
פנקסי מוהלים ממרוקו

שלום ליהודה ולליהיא, בהכנת הספר החדש שלי "חרשתי" את כל הארכיונים בארץ, ואין בהם ספרי מוהלים ממרוקו. הם כנראה נמצאים בידים פרטיות ואנשים אלה מבינים את חשיבות המידע הרשום בהם. מעניין לציין שנמצאות כתובות רבות מאד שמקורן במרוקו. השתדלתי למפץח את כולן בספרי. כל טוב, מטילדה (חג"י)
 
משפחת ויזמאן מרוקו

למטילדה שלום וברכה ברשותי מסמך שחובר בשנת 1951 ע''י קצין צרפתי במרוקו . אודות משפחת ויזמאן . - ouizemane מהתושבים היהודים ששוחחנו איתם אי אפשר היה לקבל תשובה ברורה ומדויקת בקשר למוצאם . הם רק אמרו לנו שהם ברברים כמו תושבי מרוקו האחרים אבל ברברים בעלי דת יהודית. אולם המושל של ORO אמר לנו שבין התושבים אנחנו נמצא משפחה יהודית בשם OUIZEMANE שבאה בערך לפני 500 שנה מ-TAZENAKHT . יש עשר משפחות עם השם הזה ויש רישום של האחראים ששלטו במקום המאשר את הדברים. אותו אדם שמסר לנו גם את המידע הזה ידע לספר עוד כשהיה עוד צעיר שמע מפי זקני המשפחה סיפורים שהם באו מ-PORTUGAL שאבותיהם עזבו בגלל מלחמה. כל מה שמאפיין את מסורת העדה ההררית הזאת וכל הפעולות שנעשו במלאח של ORO בעקבותיה יומרו לך היהודים במקום שאלה המנהגים והמסורת שהביאו איתם אבותיהם מ-PORTUGAL בבית הקברות של DOUZROU ב-ZAG.OUZEN על הקבר של רבי יהודה רובין או ויזמן שהיה אהוב ונערץ על ידי המקומיים וכולם וקראו לו קדוש אפשר היה לקרוא בברור כמה משפטים באותיות עבריות שנחרטו על קברו לפני 400 שנה. התושבים המוסלמים שהיו במקום ויצא לנו לשוחח איתם על מוצאם של היהודים הם אמרו לנו הוודאות שהם כמוהם ומדובר בברברים. לפני שנים רבות לפני שהיה ממשל הצרפתי במרוקו ובאיזור. היו יהודים שהתמחו במסחר וכדי לעבור ממקום למקום השתמשו בשיירות גמלים עם גמלים הם הגיעו עד מרקש מוגדור או אגדיר. לא נראה לי שהיו קשרים כל שהם עם נאות המדבר במדבר סהרה בגלל ההתנפלויות של שודדים על שיירות הגמלים האמיצים ביותר מביניהם הגיעו עד בקעת DRA. אבי סבי רבי יעקב ויזמאן נרצח ע''י שודדים ערבים בשנת 1908 בערך בעיר טאזנאכט במרוקו . אם סבי זהא - ציפורה ויזמאן עלתה לירושלים בשנת 1910 ממרוקו . ידוע שנקברה בירושלים בהר הזיתים בשנת 1936 בערך . היכן אוכל להשיג מידע אודותיה . בעניין משפחת ויזמאן - בכתובתו של סבי רשום שהוא נין ונכד לקדוש בבא יהודה וראובן אשר יקראוהו גור אריה יהודה . האם לדעתך שם זה הוא שם משפחה קודם . בתודה אשר ויזמאן .
 

שרי סילבר

Active member
ברוכה הבאה, מטילדה ותודה על הנכונות לסייע. הנני מתעניינת במספר משפחות: 1. משפחת אשר: כמו לאה, גם אני חוקרת את משפחת אשר. במקרה שלי המדובר במשפחה מבולגריה (ימבול/בורגס?). בחיפוש אחר שמות משפחה בבולגריה משפחת אשר מופיעה תמיד בהקשר של העיר רוסה (רוסצ'וק), אולם בשלב זה איני יודעת לקשר את משפחתי לעיר רוסה. כמו לאה, גם אני מצאתי שהשם אשר נפוץ מאד בגרמניה ובאוסטריה, ואף ברוסיה גיליתי שהשם מופיע. איך ניתן לעקוב אחר גלגוליה של משפחה זו עד להתיישבותה בבולגריה? היכן ניתן למצוא מידע אודות משפחת אשר בבולגריה? 2. משפחת קורדובה: משפחת קורדובה חיה שנים רבות בימבול, בולגריה. המסורת במשפחתנו גורסת שאנחנו צאצאיו של הרמב"ם, ששניים מצאצאיו נחטפו בשנת 1400, ואנחנו צאצאים של אחד מן החטופים. איתרתי עץ משפחה של הרמב"ם, ואכן העץ מגיע עד לשנת 1400, ולצאצאים שנחטפו. בסופו של דבר מוצאים את הצאצאים באיזור טורינו, איטליה. הטענה היא שהמידע המופיע ביחס לכך מתייחס למשפחת מיימון/בן מימון, אם כי יש הגורסים שעוד משפחות נגזרות מן העץ הזה. היכן אפשר למצוא סימוכין לכך שמשפחת קורדובה היא צאצאית של הרמב"ם? בנוסף, על-פי הגרסה המשפחתית, משפחתנו חיה בוינה, אוסטריה, בטרם עברה לבולגריה. האם ניתן למצוא תיעוד בקשר לכך ובקשר לגלגוליה של משפחת קורדובה בכלל עד להתיישבות בימבול? 3. משפחת פיזה (דה פיזה) משפחת פיזה היתה משפחה מאד מוכרת וידועה בעיר אדירנה, טורקיה. חלק מנציגיה עברו בהמשך לאיסטנבול. מצאתי תיעוד רב אודות בני משפחה, הן בעיתונות הישנה (איל טיימפו, המגיד, בולטינים של אליאנס וכו'), והן בעזרת הפרויקט של פרופ' דניאל קזז. באופן לא מפתיע, טוענים במשפחתנו שמוצא המשפחה באיטליה, ואכן, במאות ה- 15 וה- 16 חיה באיזור טוסקנה משפחת בנקאים ופטרוני-אמנות יהודיים מפורסמת בשם דה פיזה. איך ניתן לאתר מתי עזבה המשפחה את איטליה? האם עזבה ישירות לטורקיה או שהיו "תחנות-ביניים"? אשמח מאד לרעיונות להמשך החיפושים. ושוב, רוב תודות על נכונותך לסייע, שרי סילבר
 

אדפז

New member
דה-פז - ליבורנו - אלכסנדריה

המסורת המשפחתית מיחסת את מוצא המשפחה לשבט בנימין ולמשפחת קיש אבי שאול ידוע על היותה בליבורנו לאחר גירוש ספרד והתפצלות למצרים ולטוניס. מה הם המקורות לחקר המשפחה בגלגוליה השונים (ספרד איטליה אלכסנדריה)מתי הגרו למצרים, והאם ניתן לאושש או להפריך את המסורת. תודה רבה .
 
ויזמן וגור אריה

ערב טוב, השם OUIZEMAN או WIZEMAN מורכב ממקור ברברי ללא צל ספק. השם מורכב מ_WI או OUI שפירושו "בנים" ובסמיכות "בני", ו-IZEMAN שפירושו "אריות". בסך הכל פירוש כל השם: בני אריות. אריה הוא סמל של שבט יהודה. ומכאן הקשר לביטוי "יהודה גור אריה". כל טוב, מטילדה (חג"י)
 
משפחת ויזמאן

[PDF] Census for Ottoman Controlled Safed , Erets Yisrael 1839 CEFormat de fichier: PDF/Adobe Acrobat Marrakech, Mr. 25. 5598. 3. Worker ... Marrakech, Mr. 30. 3. Agricultural worker. mar. 2. Ayush -6. Moshe -4 ... Wizman. Mordekhay. Algiers, Alg. ... www.sephardicstudies.org/census_safed.pdf - Pages similaires לגב' מטילדה שלום אבקש עזרה בתרגום מאמר זה בתודה
 

mahaian

New member
האם ידועים לך פרטים אודות משפחת

חלפון מטריפולי לבנון? מהיכן הגיעה משפחת חלפון ללבנון?
 
למעלה