אירוח מפתיע - מטילדה תג'ר

yehudad

New member
../images/Emo124.gifאירוח מפתיע - מטילדה תג'ר../images/Emo70.gif

ביום א´, 23.4.06, בין השעות 20:00-21:00, תתארח בפורום "שורשים משפחתיים" הגברת מטילדה תג'ר, אחת מבכירי המומחים בגנאלוגיה ספרדית בארץ ובעולם, הפעילה בפרוייקטי מחקר רבים מאוד בארץ ובחו"ל הקשורים ליהדות ספרד, ואשר לאחרונה ראה אור ספרה "מדריך למקורות מידע גניאלוגיים ספרדיים ומזרחיים הנמצאים בישראל" אשר כתבה ביחד עם יצחק כרם. מטילדה תענה על שאלות הקשורות למקורות המידע הגנאלוגיים הספרדים והמזרחיים המצויים בארץ כמו גם בנושאים הקשורים לנושאי התמחותה הנוגעים למחקר המשפחתי. אין ספק כי חוות דעתה, עצותיה ותשובותיה של מטילדה עשויות לקדם את המחקר המשפחתי של כל אחד ואחד מאיתנו. מטילדה הינה בעלת תואר שני מהאוניברסיטה העברית בספרנות ומידענות. היא חברה פעילה בחברה הגנאלוגית הישראלית (חג"י) מאז 1988. מטילדה הינה מתאמת קבוצת העניין (SIG) הספרדית של ה - JewishGen. והיא חברה במועצת העורכים של "שרשרת הדורות". מטילדה כתבה מאמרים וספרים רבים בתחום התמחותה.
 

beraha

New member
לגב' תג'ר שלום -אני מחפש אחר שורשיו

של רבי חיים בז'רנו (1850-1931) שנולד בעיר סטארהזאגורה בבולגריה, ובערוב ימיו היה הרב הראשי של תורכיה עד פטירתו בשנת 1931. קודם לכן שימש כרב של אנדרינופול (אדירנה) וקודם לכן שהה גם ברומניה. סבתא רבא שלי - שרה ברכה לבית בז'רנו היתה בת דודתו. אביה - יעקב בז'רנו היה האח של משה בז'רנו שהוא אביו של רבי חיים בז'רנו. אני מחפש מידע על צאצאיו הישירים של הרבי. בעזרתו האדיבה של דב הכהן (מיד בן צבי) אשר איתר מודעת אבל שפורסמה ע"י בני משפחתו של רבי חיים בשנת 1931 בעיתון אל-טיימפו, למדתי כי לאשתו של הרבי קראו ריינה בז'רנו, וילדיו היו ככל הנראה היו: גב' אלמלך מבוקרסט, ד"ר משה חיים בז'רנו מפריס, המהנדס ז' בז'רנו מפרנקפורט, גב' סגל מבוקרסט, גב' בראץ מבוקרסט. במאמר שהתפרסם בבטאון "במערכה" בשנת 1981, ראיין חיים וידאל ספיחה את בתו גב' ברץ-בז'רנו שסיפרה על אביה. לצערי - לא הצלחתי לאתר את אותה גב' ברץ או את בני משפחתה. כל מידע שאולי יש ברשותך על קרובי משפחתו יתקבל בברכה. מעודדת אותי העובדה שמכיוון שמדובר ברב-ראשי, ייתכן שיש תיעוד לגבי השושלת שלו, הן בכל הנוגע לאבות אבותיו, והן בכל הנוגע לצאצאיו - ילדיו ונכדיו. תודה מראש מקרב לב.
 
הרב חיים בז'רנו

שלום קובי, אני באמת מצטערת שפספסתי את השאלה שלך ואשתדל לענות. האם חיפשת פרטים ביוגרפיים בJEWISH ENCYCLOPEDIA שיצאה לאור בירושלים בשנת 1972. יתכן ותמצא שם מספר פרטים שלא ידועים לך ויתרה מזאת תוכל לבדוק את הביבליוגרפיה ששימשה לחיבור המאמר- אם ישנו. מקור מידע שני: יהודי המזרח בארץ ישראל, מאת משה דוד גאון, כרך 2. ראה בעמ'143 וגם בעמ' 709. מקור מידע שלישי:יש לי את הדואר האלקטרוני של פרופ' חיים וידאל סחיפה. אנא פנה אלי ישישרות לאי-מייל שלי (לארנון ויהודה יש אותו) ואתן לך את הפרטים של הפרופ'. הוא איש חביב ביותר ואני בטוחה שיהיה מוכן לעזור בעניין הרעיון עם בתו של הרב חיים ברג'רנו. מקור רביעי: לחברה הגניאלוגית הצרפתית יש אתר אינטרנט ובו מדור לשאלות ותשובות. אתה יכול לכתוב בצרפתית או באנגלית. שם תוכל לשאול שאלות בקשר לענף שחי בצרפת. כתובת האתר היא: www.genealoj.org בברכה, מטילדה (חג"י)
 

yehudad

New member
בכנס הבינלאומי שנערך לפני כשנתיים

בארץ דובר רבות על מחקרים ופרוייקטים רבים שאמורים לקדם את הגנאלוגיה הספרדית. האם ידוע לך מה התחדש בעניין
 

Angliya

New member
פרוייקטים מן המפגש הבינלאומי-2004

למעשה אמורה היתי לענות רק מחר, אך בלל המספר הרב של שאלות, ברשותכם אתחיל היום. עד כמה שידוע לי, לא נעשה דבר עם רשימת הפרוייקטים שהוצגה במפגש הבינלאומי של SIG ספרדים. סיבה אחת הידועה לי היא שלא נמצאו מקורות מימון לשם צילום ומשלוח של החומרים הארכיוניים. אני בעמצי הצלחתי למפתח את רשימת הבוחרים מCONSTANTINE מ-1880 והיא נמצאת באתר www.sephardicstudies.org/entrance.html בפרק על צפון אפריקה. כל טוב, מטילדה (חג"י)
 

עדנה4

New member
שם משפחתו של הסבא רבא שלי הוא

טורצקי. קראתי פעם שאחד הפירושים לשם הוא שהמשפחה באה מטורקיה. האם שמעת פעם הסבר כזה, ומה דעתך על כך? וברוכה הבאה לפורום.
 
שם טוצקי

שלום עדנה, אנני מתמחה בשמות משפחה אשכנזיים. אני מציעה לך לבדוק באחד מספריו של אלכסנדר ביידר על שמות יהודי האימפריה הרוסית, השמות בממלכת פולין, והשמות בגליציה. בהצלחה, מטילדה (ח"י)
 

חייקין

New member
ברכות למתילדה ../images/Emo140.gif

כמה שאלות "על קצה המזלג": 1. משפחת נחמה הגיעו לצפון יון מבולגריה ומשם המשיך חלק מהם לסלוניקה ובסביבות 1830 החלה עליתם לישראל. משפחת צדיקוב הלוי הגיע מבולגריה לבלרוס, לא יאוחר מאמצע המאה הי"ח. במשפחה עבר השם נחמה. חלק מהמשפחה עלה במהלך המאה הי"ט לארץ, וחלק אחר לאחר סיום השלטון העותומני, תחת השם הלב"צ (הלויים בני צדוק). האם ניתן למצוא חומר אודות תחילת משפחת נחמה בבולגריה, וכנראה שמדובר על אם משותפת במאה הי"ח או קודם, וכן קשריה השונים עם יהודים בולגרים שעברו לרוסיה במאה הי"ח או קודם. 2. האם יש חומר מתועד אודות יהודי אירביל, כורדיסטאן, עד תחילת המאה העשרים? חלק מהם הגיע בשלהי השלטון העותומני. רבים מהם אימצו את שם המשפחה "מזרחי" בבואם לארץ, כיצד ניתן להתחקות על שורשיהם? 3. אצל יהודים גרמנים רבים, שאבותיהם חיו בפרוסיה ועברו לערים הגדולות כמו ברלין במהלך המאה הי"ט, קיימת מסורת בעל פה על היותם צאצאי יהודי ספרד. האם יש מחקר מעמיק ונתונים מדויקים אודות התפלגות יהודי פרוסיה ושיוכם למשפחות הספרדיות השונות? לי ידוע על משפחת בדט וקשריה עם משפחת חייט. 4. האדמו"ר חיים חייקל בן שמואל מקרלין, נפטר באמדור 1787. חיים ויטל שמוצא משפחתו מאיטליה, וצאצאי משפחתו הגיעו גם לרוסיה. האם יתכן שהצרוף חיים חייקל נובע מהצרוף חיים ויטל, ומהוה עגה יידישאית של אותו שם, ומכאן אולי מדובר באותה משפחה? 5. השם רבינו נפוץ בקהילות שונות סביב הים התיכון. האם קיימת סבירות שמשפחות רבינוביץ הן צאצאיות של אבות משפחה בשם הנ"ל, ממש כמו אהרונוביץ, אברהמוביץ ועוד. בברכה, אודי
 

david benaim

New member
חיפוש שורשים מג'יברלטר

שלום לך, אני מחפש אתר גניאלוגיה של יהדות ג'יברלטר. אני חוקר את שושלת משפחת בן-נעים מטטואן וג'יברלטר, לסבא רבה שלי אברהם (אלברט) בן נעים היה, עפ"י הסיפור במשפחה, בן דוד שהיה רב גדול בג'יברלטר בשם דוד בן-נעים. יש לי פרטים על רב כזה מג'יברלטר אבל כשאני מחפש את הקשר באמצעות משפחותיהם בשני מקורות יש פרטים לא תואמים: א. בספר של ג'זף אבקסיס (גנאלוגיה הברייקה) מופיע שהוא היה בנו של הרחמ"ן הרב רפאל חיים משה בן נעים שהיו לו שני אחים, שלום ויעקב והם היו בניו של משה בן נעים. ב. בספר חכמי המזרח של שרגא וויס רשום שדוד בן נעים זה היה בנו של רב הרחמ"ן, שהיה בן יחיד לרב ישעיה בן נעים. איך את חושבת שניתן לבדוק ולאמת או להפריך אחת הרשומות.
 

Angliya

New member
משפחה מגיברלטר

שלום דוד, לפי דעתי ספרו של אבקסיס הינו מקור מהימן ביותר. האם בקדת את הספר של יוסף בןנאים" מלכי רבנן" שיצא לאור בירושלים ב-1932? אני מציעה שתעזר במפתח של הספר הזה הנמצא ב- www.sephardicstudies.org/entrance.html לפני שתתחיל לחפש בתוך הספסר. הספר נמצא בספרית יד בן צבי. בהצלחה! מטילדה (חג"י)
 

friend9

New member
מיקומם של ספרים

לפי ULI הספר מלכי רבנן נמצא בספריות של כל האוניברסיטאות, בספרייה הלאומית, ב-5 מכללות. מידע שספר נמצא בספרייה אחת מסוימת, בלי לבדוק היכן עוד, עלול להטעות.
 

eleli1

New member
משפחות מנשה מוינה ושלום מאיסטנבול

לגברת תג'ר שלום, אנו מנסים לאתר את שורשי משפחת אשתי: סבה היה גרשון (גסטון) מנשה בן שרה בן חיים ורפאל מנשה. גרשון נולד בוינה (1869) ונפטר בפריס (1920). סבתה היתה אליס פאקימה שלום בת חנניה יצחק שלום (מאיסטנבול ואח"כ סלוניקי) ורחל מודיאני מסלוניקי. אליס נולדה בסלוניקי (1879) ונפטרה בפריס (1971). האם השמות מוכרים? כל מידע יתקבל בברכה ובתודה.
 
יהודי תורכיה בוינה, אוסטריה

ערב טוב, הקהילה "התורכית" בוינה הוקמה בסוף המאה ה-18. אלה היו סוחרים ובניהם שסחרו עם מרכז אירופה. הקהילה פרחה ובסוף המאה ה-19 הקימו בית כנסת מפואר בוינה. אך, בית כנסת זה נהרס עד היסוד בליל הבדולח וכל ספרי הקהילה נשרפו. בני הקהילה אחדים ברחו, אחרים נשארו אך סופם היה מר - במחנות ההשמדה. אני מציעה לכתוב לועד קהילת וינה (עדיף בגרמנית)- יתכן ונשארו רישומי בית הקברות. לגבי הקשר של המשפחה שאתה.את מעוניינ.ת בה עם מדינות "האם" :תורכיה, וסלוניקי, הדבר האפשרי היחיד הוא למצוא עוד מי שהוא החוקר את המשפחה הזאת במקומות האלה. מחקר גניאלוגי דורש הרבה סבלנות. לפעמים שום דבר אינו "זז" במשך שנים ופתאום...אור בקצה המנהרה! בהצלחה! מטילדה (חג"H)
 

חוהפורת

New member
גב' תג'ר שלום. אני מנסה להתחקות אחר

שורשי משפחת פיטשון מסלוניקי יוון. סבו של בעלי נקרא יהודה פיטשון והוא נולד ב-1885 בסלוניקי (ידועה לי גם כתובתו אם יש בזה לעזור). שם אביו היה שבתאי. היכן אני יכולה למצוא פרטים נוספים על המשפחה? כמו כן אני מחפשת פרטים על שורשי סבתו של בעלי. שמה היה דודון חנוכה בת יוסף יעקב ודונה חנוכה. ידוע לי כי מסמכים השייכים לקהילה היהודית בסלוניקי נלקחו ע"י הגרמנים ואחר ע"י הרוסים במלחמת העולם השניה. האם המסמכים הוחזרו? האם ניתן להגיע אליהם? תודה מראש על עזרתך. חוה פורת
 
מחקר בסלוניקי

ערב טוב, לא לצערנו הגדול החומר הארכיוני העשיר של קהילה מפוארת זאת עדיין "תקוע" באיזה מרתף ברוסיה. כל טוב מטילדה (חג"י)
 

אפרותה

New member
שאלה לגב' תג'ר אודות יעקב ולירו

שלום רב לך גב' תג'ר, לאחרונה הוציאה משפחת בעלי ספר אודות משפחתם- ולירו. במהלך המחקר שנערך, לא הצליחו החוקרים לברר אודות יעקב ולירו מספר פרטים המעניינים אותנו מאוד: 1. כיצד נוכל למצוא תיעוד אודות מקום הולדתו, האם נולד בארץ או הגיע מספרד דרך תורכיה? 2. מאוד היינו מעוניינים לדעת את שמות הוריו - האם יש דרך למצוא זאת? יעקב ולירו יסד את בנק ולירו בירושלים בשנת 1840 לערך. הוא נקבר בהר הזיתים - אך על הקבר לא מצויינים שמות הוריו. מאוד מאוד נודה לך על עזרתך וייעוצך.
 
משפחת ולירו

ערב טוב, יתכן ופרופ' רות קארק שחיברה את הספר על משפ' ולירו, יכולה לענות לשאלתך. אם היתה לו נתינות זרה, אולי, אולי ניתן לאתר פרטים נוספים. הקונסוליות הזרות התחילו לפעול בארץ ישראל ב-1838. בהצלחה! מטילדה (חג"י)
 
למעלה