שאלות לאירוח פרופ' רות קרק

../images/Emo124.gifשאלות לאירוח פרופ' רות קרק

שלום רב, מחרתיים, ביום ה', 10.11.05, בין השעות 22.00-21.00, תתארח בפורום הפרופ' רות קרק, בעלת ידע נרחב במקורות למחקר ביוגרפי (אישי ומשפחתי) בארץ ישראל למן תחילת המאה ה - 19. את שאלותיכם - אנא שרשרו כאן. ארנון
 

z a h a v i

New member
עליית משפחות חסידיות לצפת1800-1840

שלום,רות משפחת סבתי "רוזנצוויג" מצד אבי הגיעה בתחילת המאה ה-19 לצפת באחת מעליות החסידים, איתרתי אותה במפקדי מונטיפיורי,אב המשפחה מכונה במיפקדים זעליג "מאהריב",ללא ציון שם משפחה כך שניתן להבין שמקורם "מאהריוב" OHRI בעבר בסרביה, כיום מולדובה,המסורת המשפחתית טוענת שהגיעו בכלל מאוסטריה- שבזמנו הייתה האימפריה האוסטרו-הונגריה, כך שאין לדעת בודאות מקורם בגולה, למרות הרמז במיפקדי מונטיפיורי. שאלה : האם יש מקורות נוספים על העלייה החסידית שבהם מוזכרים העולים ומקורם החל מ-1800 עד 1840, דרכי הגעתם,והשתייכותם לקהילות בצפת. והאם ידוע לך באם בין השנים 1800-1840 שלטה האימפריה האוסטרו-הונגריה באזור OHRI ומכאן יתכן המידע על הגעתם מאוסטריה.
אלי
 

ornan

New member
עליית משפחות חסידיות - הרב מרומאן

ובהמשך קשרי נישואין בין משפחתו למשפחת ב"ק. בדומה להודעה של אלי, גם אנחנו צאצאים למשפחות חסידיות שהתיישבו בצפת בתחילת המאה ה-19. ידוע לנו שצד אחד מתייחס לצאצאי הרב מרומאן שמופיע כך במפקדי מונטיפיורי ושמו המלא יעקב דב-בעריש דויד (דויד שם משפחה). גם כאן הכינוי הרב מרומאן מצביע על כך שמוצאו מרומאן. השאלה היא כיצד ניתן לדעת אם רומאן הכוונה לרומניה כארץ מוצא או ישוב בשם רומאן, הדעות המשפחתיות חלוקות . כמו כן לא הצלחנו לעקוב דרך המפקדים וישנה מחלוקת בין חוקרי המשפחה על מס' הצאצאים (חלקם טוענים ל 4 בנים ויש אפשרות גם ל 5) שמותיהם ולמי נשאו - קשה לעקוב במפקדים כי לא תמיד הם מופיעים בשמותיהם המלאים. מה שידוע, שאחד מבניו של הרב מרומאן, משה בעריש דויד, נשא לאשה את מלכה/לאה בת ישראל ב"ק המדפיס מצפת-ג'רמק-ירושלים. לא הצלחתי למצוא סימוכין לנשואיהם, היכן ומתי התרחשו, היכן נולדו ילדיהם, ובעיקר היכן גרו. היכן אם בכלל, אוכל להמשיך ולעקוב אחרי תולדות משפחות אלה.
 

Ruth Kark

New member
לגבי החסידים - ראי תשובתי לעיל

לגבי מונטיפיורי כמקור ישנן גם איגרות שנכתבו אל מונטיפיורי מיהודי צפת, טבריה, יפו, עכו וירושלים שניתן לבדוק. על חלק מהשמות בהן כתבתי במאמרי בקתדרה 33 בנושא תוכניות התיישבות.
 

רותם39

New member
יתומה בבית ספר לבנות בנוה צדק

לפרופ' רות קרק שלום רב, אמי ז"ל נולדה בירושלים בשנת 1912, התייתמה מהוריה בתקופת מלחמת העולם הראשונה וגדלה במעון לבנות ישראל ברחוב החבשים. היא למדה בבית הספר לבנות א' (למל) משנת תרע"ט ועד תרפ"ג. כנראה שבסוף תרפ"ג נסגר המעון בירושלים ואז פוזרו היתומות ואמי נשלחה ללמוד בבית ספר לבנות בנוה צדק, שם למדה משנת תרפ"ד (כתה ה') עד לשנת תרפ"ז (כתה ח'). לא ידוע לי מי וכיצד הוחלט לאן תשלחנה הבנות היתומות מירושלים, איפה התגוררה אמי בתקופת לימודיה בנוה צדק ומי תמך בה (כל משפחתה הייתה בירושלים ולא היו לה קרובים בתל אביב או ביפו). אלה שאלות שמטרידות אותי זמן רב. חיפשתי מסמכים ורשימות בארכיון הציוני, בארכיון עיריית ירושלים, בארכיון עיריית תל אביב ובארכיון החינוך באוניברסיטת ת"א אך עד עתה לא הצלחתי לקבל מענה לשאלותיי. לאחרונה מצאתי בארכיון הציוני רשימה של בנות יתומות שלמדו בנוה צדק בשנת תרפ"ו ונתמכו על ידי ועד היתומים. שמה של אמי אינו מופיע. כמו כן, ידוע לי שלא היה בית יתומות בסביבת נוה צדק או נוה שלום. אודה לך אם תשפכי מעט אור על תהיותיי, ובפרט - אילו גופים היו אחראים על יתומות באותה תקופה? מה עוד ניתן לעשות?
 

Ruth Kark

New member
עשית רבות...

נראה שחיפשת במקומות הנכונים. צריך לבדוק אם היו אגודות מסויימות שתמכו או ניהלו את בתי היתומות הללו ואולי דרך שמות אותן אגודות או פילנתרופים ניתן למצוא חומר נוסף. אולי גם בכרכים – ירושלים ולוח ארץ-ישראל של א.מ. לונץ, ואצל גרייבסקי – כמה עשרות חוברות וספר על נשים בישוב. אגב מומלץ לכולם לראות תערוכה נפלאה בבית האומנים בירושלים על צילומים מבית היתומות ויינגרטן, וכן קטלוג התערוכה.
 

Ruth Kark

New member
עליית החסידים

ישנם מספר ספרים ומאמרים שנכתבו בשנים האחרונות על עליית החסידים (למשל ספר של אסף) שכדאי לבדוק. חלקם ניתן לאתר על-פי מפתח כתב העת "קתדרה", או רמב"י – רשימת מאמרים במדעי היהדות.
 

z a h a v i

New member
ההתיישבות בראש-פינה 1882

שלום, פרופ' רות. סבי "גרשון בן שבח גולדמן" מצד אבי היה בין מייסדי ראש-פינה ב-1882, מוזכר בספר הזכרונות של דוד שו"ב כאחד מתוך חמישה שהגיעו יחד עם דוד שו"ב כחודשיים לפני שהאוניה "טטיס" הגיעה באוגוסט 1882 לביירות, כמשלחת הכנה לעלייה להתיישב בראש-פינה, לנו לא ידוע באם הגיע בגפו עם דוד שו"ב במשלחת המקדימה, או ששאר בני המשפחה הגיעו אחריו באוניה טטיס ב-1882 ומשם באורחה הרגלית לצפת. שאלות: האם ידוע לך על הימצאות רשימת העולים באוניה "טטיס",ואם כן היכן ניתן לראותה. היש מידע ממקורות נוספים על אירוע הגעת המשלחת המקדימה לארץ-ישראל לפני הטטיס וסיפור הגעתם ומעשיהם. האם ידוע על הימצאות תמונות מתקופה זו הקשורות לאוניה "טטיס" והנוסעים שבה , ירידתם בחוף ביירות, הגעתם לצפת וכו'.
אלי
 

Ruth Kark

New member
הפניה לקולגה

לא ידועים לי פרטים על האנייה טטיס ועל אלו שהגיעו בה. ייתכן והקולגה שלי ד"ר רן אהרנסון יוכל לעזור.
 

sagim10

New member
ההתיישבות בראש פינה 1882

סבי מצד אימי, מתיתיהו וקסלר, הגיע עם משפחתו מרומניה בשנת 1882 לראש פינה. סבי היה אז תינוק בן כ-3. איני יודעת יותר פרטים, הסיפור שמתגלגל במשפחה שהם היו שם כשנתיים, עד גירושם, עזבו לחיפה, שם אימו היתה המורה הראשונה לצרפתית בגימנסיה הרצליה. וכעבור תקופה קצרה נוספת חזרו לרומניה בלחץ משפחתה של אימו. יש בידינו תמונה של ארבעת המשפחות שהיגיעו באותה תקופה, תמונה שלפי דעתי צולמה ברומניה לפני העליה. אשמח לקבל מידע היכן אני יכולה למצוא פרטים נוספים? תודה,אירית
 

נאוהג

New member
הצבא האוסטרי הונגרי בארץ

שלום, הסבא שלי LIPOT DEUTSCH , יליד הונגריה היה בצבא האוסטרו הונגרי במלחמת העולם הראשונה. היחידה שלו הייתה בארץ במסגרת הדרכה שנתנה לצבא התורכי או משהו כזה . הם היו למשל במגידו. באתרים של הצבא האוסטרו הונגרי לא מצאתי חומר. האם יש חומר כתוב כלשהו במקורות על הביקור הזה? האם הייתה תהודה לביקור הזה בישוב? תודה נאוה
 

ilanab56

New member
משפחת אמסלם יפו ותל אביב

לפרופ' רות קרק שלום, משפחת אם בעלי אמסלם (אחר כך עוברת לעם-שלם)היו מהמשפחות הראשונות שיצאו מיפו להתיישב בתל-אביב והתגוררו ברחוב שלוש פינת אלרואי. כבר אז המשפחה היתה דור שני או שלישי בארץ. מקור המשפחה ממרוקו. בתקופה העותומנית היגרו לתקופה לאלכסנדריה כי כנראה נחשבו לנתינים זרים. אבקש לקבל הנחיה למקורות מידע דרכם אפשר יהיה לחקור את תולדות המשפחה, מהיכן בדיוק הגיעו לארץ ישראל ומתי. ומקורות אחרים לכל סוג מידע על תולדות המשפחה. בתודה ובברכה, אילנה
 

Ruth Kark

New member
מפקדים וספרים

באשר למקורות והגעה במידה ולפני 1875 אזי בחמשת מיפקדי מונטיפיורי ששם פרט לפרטי המשפחות והמקצוע יש פרטים גם על שנת ההגעה לארץ ומהיכן. חוץ מזה בדקי ספרים על יפו: חנה רם על יהודי יפו, ספר שלי על יפו – צמיחתה של עיר, ועל משפחת אמזלאג בא"י שם יש פרק על יהודי יפו, ועוד ספרים ומאמרים ב"קתדרה" לפי המפתח למשל.
 

ilanab56

New member
משפחות מזרחי ובדיחי תימנים מקהיר

לפרופ' רות קרק שלום וברכה, משפחת אימי משפחה תימנית. עלו לישראל מקהיר בשנת 1923. במשפחה ידוע שסבי וסבתי ראובן מזרחי (משרגי) וראומה בדיחי עזבו את צנעה בסוף המאה ה-19 והיגרו לקהיר. שם התחתנו וילדו את רוב ילדיהם. היכן אפשר למצוא מקורות למידע על עליה זו של תימנים שחיו בקהיר בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20? איך אוכל להתחקות על פרטים משפחתיים של הורי סבי וסבתי? בתודה על הסיוע, ובברכה, אילנה
 

Ruth Kark

New member
עוד ספרים

ישנם מספר ספרים על יהודי מצרים כמו למשל ספרו של מיכאל לסקייר ועוד. לאחרונה ספרה של הגר הלל על העיתון "ישראל" שיצא בקהיר ואולי גם שם מוזכרות משפחות מקומיות.
 

yofi nechama

New member
משפחת מנדלבאום

שלום לפרופ' קרק. משפחת סבתי - מנדלבאום מלובלין, פולין. אני בקשר עם ירושלמית בת משפחת מנדלבאום מקרקוב, פולין. לא ידוע לנו על קשר בין משפחותינו זו לזו, או למשפחת מנדלבאום הידועה מ"בית מנדלבאום"/"מעבר מנדלבאום" בירושלים. שמועה שמקורה באב סבתי, אומרת שיש קשר בין משפחתו למשפחת מנדלבאום הידועה. שמועה אחרת ששמעתי אומרת ששם המשפחה המקורי של משפחת מנדלבאום הירושלמית היה אחר. שאלתי - איפה אפשר למצוא חומר גנאלוגי על משפחה זו? תודה, נחמה.
 

Ruth Kark

New member
עיתונים וקונסוליות

ניתן לחפש באתר העיתונות העברית של בית הספרים הלאומי באוניברסיטה העברית. כמו כן כיון שיש להניח שהיו נתינים זרים גם חיפוש בארכיוני הקונסוליה של המדינה שהיו נתינים שלה יכול לשאת פרי.
 

shilansk

New member
אלתר שטרן ושהותו בארץ

שלום לפרופ' קרק, אחיה של סבת-סבתי, אלתר שטרן, עלה ארצה מגליציה המזרחית בפולין, שהה לתקופה בלתי ידועה כנראה באחת מערי הקודש וחזר לעיר זלוצ'וב, בה כנראה נולד. בשנות ילדותה של סבתי (ילידת 1912) הוא כבר היה בחזרה בפולין, כך ששהותו בארץ היתה כנראה בסוף המאה ה-19. כשסבתי עלתה ארצה הזהיר אותה מפני המצב כאן (מה תאכלי? שמן זית וזיתים?). בסופו של דבר נרצח בשואה. השאלה - האם אפשר למצוא סימנים לתקופת שהותו בארץ? הוריו היו סמואל ורוחמה שטרן, אחותו נקראה צמח. אשתו היתה באשה, אך אין בטחון שהיתה עמו בעת שהותו בארץ ישראל. תודה
 
למעלה