חדשה ומחפשת...גולדברג, פ"ת, 1928-

m a y 8

New member
חדשה ומחפשת...גולדברג, פ"ת, 1928-

במקור מאיזור בוברויסק, בלארוס (מצ"ב תמונה). מלאת התפעלות משפע העזרה ההדדית כאן בפורום ומעודדת מהצלחות חברים ותיקים, החלטתי לקפוץ למים החמימים, לאחר שיטוט פסיבי שלימד הרבה (!) ו-3 נסיונות סרק קודמים לשלוח... אז ככה (קצת ארוך): סבתי-אם אבי, רבקה בת לייב נוימרק, עלתה ארצה מאוסיפוביצ'י, בלארוס, עם אחותה לאה בסביבות 1924 במסגרת תנועת "החלוץ". נישאה בשנת 29' והתגוררה בעין גנים בפ"ת. נפטרה לאחר מחלה בשנת 1937 בגיל 29-30. הותירה 2 ילדים קטנים ובעל שנישא בשנית. קבורה ב'סגולה', פ"ת. לרבקה ולאה היתה אחות נוספת, מניה, שנישאה לצייר אהרון סולובייצ'יק (ידוע לי שקשור לשושלת הסולובייצ'יקית) ועלו ארצה לכפר סבא בשנת 1970. [פחות דחוף...אך בהחלט מנסה גם לאתר את בתם בלקה (בלה? שם נישואיה לא ידוע לי) ונכדתם סופה (סופיה?) שנישאה, התגרשה, נישאה מחדש וכנראה מתגוררת כיום בארה"ב –אין פרטים נוספים]. כמו כן ידוע על 3 אחים נוספים שהפולקלור המשפחתי מייחס להם שרות בצבא הצאר, ולהוציא תמונות בודדות לא מזוהות (יתכן ששל מי מהם) – איו מידע נוסף עליהם או צאצאיהם. ברשותי תמונה של רבקה ואחותה לאה בחברת משפחה לא מזוהה – זוג הורים, 5 ילדים וכן זוג צעיר נוסף. תמונה זו, כמו כמה אחרות שמתוארכות (אפשר לזהות לפי התלבושות, הרקע בסטודיו), נעשתה ב"צלמוניה י. אלחונס" בפ"ת, ב-1928. בחיפושי ב-ג'ג', גיליתי תמונה כמעט זהה (מצ"ב) באתר קהילת בוברויסק ולאחר שאיתרתי את בעליה (בניו ג'רזי, ארה"ב) ותרגמתי עבורו את הכיתוב בעברית על גב התמונה, התברר שנשלחה ע"י מיכאל ופייגל גולדברג, מרחוב ב???ם, פתח תקוה והוקדשה לגיס יצחק סטארובינסקי. התמונה צולמה אף היא ב'צלמונייה י. אלחונס', ושייכת לנכדו של יצחק סטארובינסקי שהיגר לארה"ב עם אשתו (סטיישה לבית ראבקין) ושלוש בנותיו ב-1913 מסטאריי-דורוגי. כשסרקתי לאחרונה את תמונת נישואיה של רבקה (ששכנה עד אז באלבום הילדות של אבא ז"ל), גיליתי להפתעתי את הכיתוב הבא על גבה של התמונה : "לזכרון נצח לאחותי וגיסי היקרים גולדברג מרבקה ויוסף, 1929 ". 1. בהעדר מידע נוסף לגבי התמונות והאנשים המופיעים בהן (רבקה נפטרה ב-1937 בגיל 29-30, ואחותה לאה שנפטרה בשנות השמונים, וגם אבי שנפטר לפני שנתיים, לא הזכירו קשר למש' גולדברג. גם נכדותיה של לאה, עימן אני בקשר שוטף, אינן יודעות יותר) - התעלומה בעיצומה...ומחקר השורשים שלי תקוע... 2. מכיון שליוסף היה אח אחד בלבד, נשללת אפשרות קשר למשפ' גולדברג דרכו. 3. יש בידי רישום קבורה מקוון של מיכאל גולדברג בבית הקברות סגולה בפ"ת וציון פטירתו ב-1942. רישום אחר שם שמתייחס לשם פייגה גולדברג אינו מתאים בגיל ובשם האב. 4. ספר היזכור של בוברויסק ובנותיה (גרסה מקוונת), קבצי בלארוס בג'ואיש ג'ן, ורשימות קבורה מקוונות שבדקתי עד כה, לא העלו פרטים נוספים שיכולים להצביע על קשר (בדרגת אחות) בין רבקה נוימרק לפייגל גולדברג (ומש' סטארובינסקי גם). אודה לכם על כל רעיון, עיצה או מידע לגבי הקשר הגולדברגי המשך החיפוש!
 

T a m a r l

New member
אוסיפוביצי - גולדברג - ריבקין

מתוך ספר באברויסק, עמ' 745 בין המיסדים של אוסיפוביץ היה גולדברג. הוא היה אופה. ... כל אדמת שימנסקי נקנתה על ידי יהודי, שהיה מלמד דרדקי בעיירתו חולופיניץ', עבר למקח וממכר הון: יעקב אליהו ריבקין. איך הגיע האיש לעשירותו המופלגת וכיצד השכיל יהודי, בימי הצאר ניקולאי, לרכוש אדמתו של ישוב שלם - סוד הוא ותעלומה. נעשה איפוא ריבקין בעליה הרשמי - ומושלה הבלתי רשמי של אוסיפוביץ. היה ליהודים בית כנסת גדול ומפואר, בנה אותו י.א. ריבקין בכספו. ר' יעקב אליהו ריבקין היה ידוע בתור נדבן שתמך ב"הזמן", אותו הוציא בוילנה חתנו (בעלה של בתו האהובה חנה-מלכה), פייבל מרגולין, מראשוני התושבים של אסיפוביץ. הסופר שלום עליכם היה מבקר לפרקים בביתו. כל רכושו הוחרם על ידי השלטון הסוביטי. הבית הוחרם עוד בזמן הפולנים . את ימיו האחרונים גמר ריבקין במצוקה בבית קטן של אחד השומרים שלו.
 

m a y 8

New member
תודה תמר! במהדורה המקוונת אין קישור

-אז אבדוק בספריה הקרובה. מצאת לי איזכור ראשון שמקשר את משפחת גולדברג למש' נוימרק מאוסיפוביצ'י! הריטובים - לאה, ישראל (שכתב בעמ' 745) ובנם יעקב היו, עד כמה שידוע לי, שכנים של לאה נוימרק (אחות רבקה) שנישאה לשמעון גלינסון (אחי יעקב גלינסון,שכתב בעמ' 751), בכפר מעש. תמונה של יעקב (כבן 3 אז?) הוקדשה בשמו לסבתי רבקה במילים: "לרבקה נוימרק בת עיר אבי...לרגל ביקורה אותנו בראש השנה תרפ"ד, ממני יעקב ריטוב". גם תמונה זו צולמה בצלמוניה י. אלחונס בפ"ת, ולפי הכיתוב ב-1924. השאלה היא: איך מיכאל גולדברג בתמונות שלי קשור לגולדברג האופה מאוסיפוביצ'י - האם היה בנו? והאם פייגל אשתו היתה אחות נוספת לבית נוימרק, מבוגרת מרבקה ולאה, ואם ל-5 ילדים בסביבות 1924-28? האם יש רישום שמי של קבוצות החלוצים שהגיעו מסניף "החלוץ" באוסיפוביצ'י? נדמה לי שהיו שלושה גלי עלייה משם, ולהערכתי הגיעו רבקה ולאה עם הקבוצה השלישית.
 
קודם כל, ברוכה הבאה ../images/Emo24.gif

וכל הכבוד על ההודעה המסודרת והברורה. אני עוד מעט יוצא לדרך לטיול-של-שבת, אך כיוון שהשם גולדברג יקר לי (משפחתה של אם-סבתי), וגם פתח-תקווה יקרה ללבי (סבת-סבתי הגיעה אליה כאלמנה עם שלושה ילדים קטנים, שנים אחדות אחרי ייסוד המושבה), כמו גם חיפושים אחר בני משפחה אבודים בארה"ב - אני מבטיח להתייחס להודעה מחר (אם לא יסייעו בידייך עד אז). ארנון
 

m a y 8

New member
תודה על התגובות והמסרים עד כה!

מה יש בינתיים? - * זיהוי מוצאה של מש' גולדברג מאוסיפוביצ'י - מקל על הנחת הקשר בינם לבין מש' נוימרק. ** זיהוי כתובת המגורים של מיכאל ופייגל גולדברג בפ"ת - רח' בילו. תודה, ואשמח לעוד כיוונים/קיוונים
נוימרק, סולובייצ'יק (אוסיפוביצ'י/בוברויסק, בלארוס) בורוביק (אודסה, אוקראינה) טורקניץ (אודסה, אוקראינה) מנדל (דורוחוי, רומניה) ברגר, גרוס (קלמני/קוסטיצ'ן, בסאראביה, אוקראינה) סנדברג, דנצר (צ'יקורי/יז'ירנה, גליציה, אוקראינה) זאיונץ (רייביץ, פולין) גיפס (קומרוב, פולין)
 

ornan

New member
ואני דווקא אתייחס לזאיונץ

שראיתי ברשימת המשפחות שמוצאה מרייביץ שבפולין. אינני יודעת היכן רייביץ, אבל בעיר בנדין היה ענף גדול של משפחת זאיונץ ואני בקשר עם אחד מבני המשפחה החוקר את תולדותיה, מוכנה להעביר את המייל שלו במסר.
 

m a y 8

New member
רייביץ נמצאת ליד Zamosc

התבוונת ל- Bendin, Będzin? המקום לא ידוע לי אבל אשמח למסר! תודה! חמותי היתה Zajonc/Zajac מצד אביה נחמן-נתן, במקור מרייביץ (Rejowiec) שבין Zamosc ללובלין, ולאחר נישואיו לבינה, בתו של ר' שמואל יחזקאל (גיפס?) מקומרוב (Komarow), עבר לשם. מחכה לקבל את תעודת רישום הנישואים שלו כדי להגיע עוד דור אחד אחורה...
 

T a m a r l

New member
משפחת זיונץ הקשורה לעץ שלי

אברהם זיונץ 1882-1900 היה נשוי להניה. ידעים לי שמות 4 ילדים שנולדו ב Brzeszc,Rzska Bug רייזל-רוזה, רחל, משה, לאה-גיטלה
 

m a y 8

New member
לא מוכר, אבל הרשימה שלי גדלה

ואולי ימצא הקשר יום אחד. אם אתרתי נכון את Brzeszc ו-Rzska Bug אז נראה שזה יוצא קרוב יותר לקראקוב. בינתיים ידוע לי מעט רק על המשפחה מאיזור לובלין (זאמושץ, רייביץ). תודה ששתפת!
 

T a m a r l

New member
אוסיפוביץ

בספר בברויסק יש כמה איזכורים למשפחות הרלוונטיות. המהדורה המכוונת בג"ג יש רק את הקטעים המתורגמים לאנגלית ואילו בספריה של ניו-יורק יש סריקה מלאה של שני הספרים. ר' אליהו גולדברג, רבה של בברויסק בשנות החמישים והששים של המאה הי"ט. שאר בשרו הסופר י.א.פפירנא. ר' זיסקינד רבה של קאפולי, חותנו של ר' אליהו. אברהם יעקב פפירנא נשא לאשה את ביתו של חוכר אחוזה עשיר. הדוד שלו, ר' אליהו גולדברג. מוזכרים גם נח גאלדבערג ויהושע גאלדבערג. החלוץ - אחרי מאסר אסיפה שלמה, שהתקיימה בסתר במאפיית המצות, נעצרו והושמו בכלא חמישה חברים.... לאה נימרק, ישבה כלואה ונמקה בכלא הרחק מביתה וסבלה עינויי חקירה במשך חדשים רבים עד לשחרורה.
 

m a y 8

New member
באמת התפלאתי שלא הצלחתי למצוא

שוב את סיפור זכרונותיהם של יעקב גלינסון וישראל ריטוב בספר הקהילות...בדקתי במהדורה המקוונת של ג"ג... תודה על התמונה (לא הכרתי מקודם): חושבת שלאה היא ראשונה מימין, שורה ראשונה, ושמעון גלינסון (אחי יעקב) לו נישאה בפ"ת ב-1928, עומד שני משמאל, שורה שנייה - אברר עם הצד הגלינסוני.
 
אם יש קשר

לגולדברג שהיה מפקד מכבי אש בפתח תקוה???? גיסו של משה פייקוביץ - אלון????
 

m a y 8

New member
לא ידוע לי

רשמית עוד אין לי אף גולדברג בעץ המשפחה. בשלב זה כל גולדברג (או קשר אל מי מהם) יתקבל בברכה לרשימת המחקר ויתוייק כ"פוטנציאלי" עד לברור נוסף...
 
הבטחתי התייחסות...

ובכן, קראתי היטב את הודעתך, עיכלתי את כל הקשרים המשפחתיים אשר בה, ואת אלו אשר דורשים פענוח. על פי הבנתי, הסוגיה המרכזית שמטרידה אותך כעת היא הקשר בין רבקה לבית נוימרק (האם פספסתי משהו או שמא לא ציינת מהו שם משפחתה לאחר הנישואים?), לבין מיכאל ופייגל גולדברג
אני מבין שאת צאצאי האחיות רבקה (ואת ביניהם) ולאה את מכירה, כמו גם את משפחת בעלה, יוסף, ומניחה/יודעת כי שמה אין משפחת גולדברג. אם כך, אני מציע לך להתחיל ולחפש מידע אודות מיכאל ופייגל גולדברג, אשר התגוררו בשנות ה - 30 בפ"ת. כיצד? 1. בית הקברות סגולה בפתח-תקווה מסודר מאוד וממוחשב. ביקור במקום ואיתור קברו של מיכאל (משימה פשוטה מאוד, כיוון שישנה עמדה ממוחשבת בכניסה לבית העלמין), עשוי לגלות לצידו את קבר רעייתו. תוכלי לנסות להתקשר לח"ק המקומית ולהיעזר בהם (אגב, שמו של האחראי שם גם הוא גולדברג, כך שאולי הנושא יהיה קרוב ללבו...). 2. הארכיון בפתח-תקוה התחדש לפני שנים אחדות, והמאגרים שלו אמורים להיות היום מסודרים, ואולי אף ממוחשבים. לפני שאת ממהרת להגיע למקום, הייתי מציע לך לשמוע את הרצאתה של הגב' גליה דוידסון מן הארכיון הנ"ל, ביום העיון של חג"י, אשר ייערך ב - 28.11.05, ב"בית התפוצות" בת"א. ייתכן מאוד שעיון במפקדי תושבים, ברישומי לידה/פטירה/נישואין וכו' - יסייע לקבל פרטים נוספים על הוריהם/אחיהם של הגולדברגים, ואולי אף על שם נעוריה של פייגל. אלו הם שני הצעדים הראשונים שהייתי נוקט. מחכה לעדכונים, ארנון
 

m a y 8

New member
תודה רבה! ואכן כן...

כדי לפשט את הפוסט ניפיתי מהודעתי שמות שאינם רלוונטים ושידוע לי שאין שיוך לענף. הפוקוס כרגע הוא על משפחת מיכאל ופייגל גולדברג מרחוב בילו שבתמונה שצורפה: 1. מהתמונה הזו ידוע שהנ"ל קשורים כגיסים ליצחק סטארםבינסקי שהיגר ב-1911 מסטאריי-דורוגי (הסמוכה לאוסיפוביצ'י) לארה"ב. מניחה שיתכן שלמיכאל גולדברג היתה אחות שנישאה ליצחק סטארםבינסקי, וכך הם מקושרים כגיסים. 2. מנסה למצוא מה הקשר בינם - במיוחד פייגל גולדברג - לבין סבתי רבקה נוימרק (שכאמור נפטרה ב-37). מתמונת נישואיה ששלחה רבקה ל"אחותי וגיסי היקרים גולדברג" ניתן להסיק שיתבן והיו אחיות...אלא אם כן כבר אז קראו לכל אחד "אחי"/"אחותי"
מניחה גם שלאחר מות רבקה, אם היה קשר הוא היה נשמר מן הסתם דרך האחות הנותרת, לאה. משני בניה של רבקה רק אבי נותר בחיים (עד לפני שנתיים) והקים משפחה, ומצד אחותה לאה יש את ילדי בתה היחידה (שנפטרה לפני 3 שנים). עד כה לא ברור לאף אחד מהקרובים הנותרים איך קשורים הגולדברגים והמפתיע הוא שלא זכור ששמם עלה בעבר... מכיוון שאיני שוהה בארץ (ארה"ב..ובזאת מציעה עזרתי מכאן, אם מישהו צריך), רב המחקר שלי נעשה on-line...השאר יחכה לביקור מולדת...בכל אופן הטיפים שניתנו בינתיים ממך ומאחרים בהחלט עוזרים למתחילה כמוני לגבש כיוון פעולה. אז תודה בינתיים ומקווה להמשך! חג שמח!
 
לגבי הסטארובינסקים שהיגרו לארה"ב

כדאי מאוד לאתר את רישומי הכניסה שלהם לארה"ב באתר של אליס איילנד, אם נכנסו משם. אחת העמודות בטופס המקורי מציינת את שם הקרוב שנשאר בארץ המוצא, ואילו עמודה אחרת מציינת את שם האדם אליו מגיע המהגר. פעמים רבות, מגיע הבעל לבדו, ולאחר שמוצא מקום מגורים (ועבודה) ומחליט שהכל בסדר - מגיעים שאר בני המשפחה. במקרה כזה. נכנסת האישה לארה"ב ומצהירה בטופס על קרוב משפחתה שנותר מאחור. אם אכן כך הדבר - מתגלים פרטים אודות משפחה, כפי שקרה לי באחד הענפים שהיגרו לארה"ב. כל זה יסייע לך, כמובן, במידה ויצחק נכנס דרך אליס איילנד. מומלץ לחפשו דרך האתר של סטיפן מורס. בחיפוש מהיר, מצאתי רק יצחק סטארובינסקי אחד אשר נכנס לבדו לארה"ב בשנת 1910. אני ממליץ לך לא להגביל את החיפוש שלך לשנת 1911 בלבד, וכמובן לא להגביל אותו לשם "יצחק". ולגבי קשר עם המוסדות בארץ - לחלקם יש דוא"ל ואפשר לתקשר בעזרתו. אנסה לאתר דוא"ל של איש קשר בארכיון פ"ת.
ארנון
 

m a y 8

New member
דוא"ל של איש קשר בארכיון פ"ת

יהיה מעולה. תודה! מחכה לתשובה מריצ'רד (שבידו תמונת הגולדברגים עם ההקדשה ליצחק סטארובינסקי) לגבי סבו - Isidore Starobinski שהגיע לארה"ב לבדו בסביבות שנת 1911 (לפי ריצ'רד) והצטרף לאחיו צ'ארלס עד שהצליח להביא גם את אשתו סטיישה ובנותיו. בהחלט סביר שיצחק 'אינגלז' את שמו ל-Isidoreושהגיע ב-1910, כמו שמצאת ארנון. בינתיים מסתבר ששם נעוריה של סטיישה הוא רבקין (Rabkin) - פרט שמשייך אותה למשפחה אמידה, בעלת אדמות, מלון, ואם זוכרת נכון, גם מפעל לעיבוד עץ (מתוך ספר היזכור של בוברויסק). זה קצת מקלקל את התאוריה שסטיישה היתה אחותו של מיכאל גולדברג - ששלח את התמונה ל"גיסו יצחק סטארובינסקי"... אגב, משום מה מצאתי באתר של מורס רק את ישראל סטארובינסקי מקייב, ובאתר של אליס איילנד מצאתי עוד כמה סטארובינסקים אחרים (יש Itske מבוברויסק, 1909), אך שמו של יצחק לא עלה לי. נראה לי שבדיקה מעמיקה יותר בפ"ת - גם בח"ק וגם בארכיון העיר - עשויים לקדם את המחקר. תודה על ההכוונה!
 
הנה רישום הכניסה של הרעיה Stisse

המציינת כי הותירה מאחור מישהו ממשפחת Rabkin (לא פענחתי עד הסוף). היא הגיעה עם ילדה (Sore?) ביולי 1911 ומציינת כי בעלה (לא מצאתי את שמו הפרטי שם) נמצא בניו-יורק, מה שאומר שהבעל הגיע קודם לכן. טרם הצלחתי למצוא את רישום הכניסה של הבעל, אך סביר שהוא יציין את שם אשתו כמי שנותרה מאחור. מצד שני, ייתכן ובעמודה שבו הוא מציין את האדם אליו הגיע בארה"ב יהיה מידע מעניין. ארנון
 

יעקב 1948

New member
חיפוש באליס איילנד

אני מציע לחפש גם בתעיק מקורב כגון STAROBINSKI ןאת שם העיר STARODOROGA.צריך לקחת בחשבון שהבעל הצהיר עיר מוצא אחרת.בקיצור,צריך לפרוס מניפה רחבה יותר ע"מ להגיע ל HARVESTING אופטימלי.בהצלחה.GOOD MORNING AMERICA.יעקב רוזן
 

m a y 8

New member
הצעה מצויינת

ויש גם לקחת בחשבון את אפשרויות הכינוי השונות: יצחק יכול להיות גם Yitzik, Icik, Isaac וכן הלאה...תלוי איך רשמו בניירות.
 
למעלה