פולין 10 - ואני תפילתי - בתי כנסת

bilen

New member
כוכב, הדלקתי קצת אור בבית הכנסת....

זה יום חול....
 

א77

New member
אייזיק יעקעלעש שוהל

בכל אופן, הנה מצבתו של תורם בית הכנסת, שמצא אוצר בדרך מופלאה, לפני כ365 שנה.
 

א77

New member
כמדומני שבעבר כבר כתבתי ע"ז

בכל אופן, הנה עוד משם. אגב, השם מגיני שלמה ניתן, כי הספר עוסק בעיקר ביישוב קושיות בעלי התוספות על רש"י שהיה שמו רבי שלמה. ולפני שאסיים, אז סיפורו של יצחק, או יותר נכון אייזיק שתרם את בית הכנסת שהביאו כאן. בית הכנסת נבנה בשנת ת` (1640) או בשנת ת"ד (1644), מתרומת הנגיד רבי אייזיק בן רבי יעקב מקרקא. אייזיק מקרקא התפרנס בדוחק ממכירת ככרות ולחמניות, שאשתו אפתה בתנור שבביתם. הוא היה מוכרם בשוק. אבל בפרנסתם זו לא היה אפשרי בידי הזוג למצוא חתנים לבנותיהם הבוגרות. . . עד שלילה אחד חולם רבי אייזיק שמתחת הגשר בעיר רחוקה, מרחק נסיעה של עשרות מילין, טמון אוצר. אייזיק אינו מתמהמה, נוטל תיקו, ולאחר טרחה מרובה הגיע לגשר והחל לחפור. שומר המקום היה אף הוא יהודי, ולאחר חקירה קצרה, סיפר לו רבי אייזיק על החלום. גיחך השומר, הנטרפה עליך דעתך?! עד לכאן נדדת בשביל חלום ?! הרי גם אני חלמתי שבקרקא מתחת לתנור שבביתו של יהודי בשם רבי אייזיק יש אוצר. היעלה בדעתי לנסוע, להכנס לביתו של אותו אייזיק ולחפור?! אותו שומר לא ידע כי רבי אייזיק בכבודו הוא הוא העומד לפניו. נטל רבי אייזיק תיקו, ואץ רץ טרח ונסע מייד לעירו ולביתו. לוקח קרדום, ומתחיל לנפץ, להרוס, לשבר ולנתץ את לבני התנור. לא עזרו תחנוניה של אשתו, כי שובר הוא את הענף היחיד עליהם מטה לחמם עומד. עד שנמצא האוצר הגדול . . . רבי אייזיק, איש ישר וירא אלוקים, חשב לזכות מהאוצר גם את שומר הגשר ההוא, שהרי בזכות חלומו של השומר מצא הוא את האוצר. אותו שומר, גם הוא הרהר בדעתו, אוליי אחפש כאן מתחת הגשר, אוליי חלומו של אותו יהודי אמת. ובין כך אני במקומי, ומדוע לא אנסה מזלי בזמני הפנוי. ואף הוא מצא אוצרו, ואף הוא הרהר לשתף באוצר את אותו יהודי שהרי בזכותו הוא התעשר. וכשרבי אייזיק נסע לקראתו ומצאו, חשבו להם שני המליונרים החדשים, מדוע עשה השם ככה לנו. הרי הייתי אני אייזיק יכול לחלום על האוצר מתחת התנור בביתי, והשומר יחלום על האוצר שבעירו מתחת לגשר, אלא כי לי בן ולו בת, הרי כי וודאי משמים יצא כך שנשתדך בינינו. ובמזל טוב השידוך יצא לפועל. רבי אייזיק תרם ובנה בית כנסת זה, כקרבן תודה לרבונו של עולם. בית כנסת זה עבר המון גלגולים. ואין כאן המקום לפרט. נודה להשם, שכיום הוא שוב בידי בני ישראל, ולא בידי כנסייה כבעבר. סיפור האוצר, הינו סיפור הידוע כסגולה למספריו. נהוג לספר זאת בפרט במוצאי שבת.
 

lutz2

New member
כוכה ידידתי,

אני חזרתי לפני כחודשיים מביקור שורשים בחבל מזוריה בעיר Szczytno מה שהיה פעם Ortelsburg זה כ 300 ק"מ צפונית לוורשה מקום שבו נולדתי וגרתי 3 שנים עד שהופרדתי ממשפחתי והובאתי ארצה, בזהות שאולה ביקרתי בבית הקברות היהודי,מוזנח ,עזוב,מצבות מנותצות,על מצבה אחת היה כתוב "יודן ראוס" הכל מצולם את בית הכנסת הגרמנים שרפו,לא נישאר זכר ממנו,אבל מה שכן שאחרי חיפושים רבים ובעזרת ראש העיר שם קיבלנו סיועה זכיתי לשבת בבית בו נולדתי,כך שסגרתי מעגל בחיי,ניתן לאמר שדחסתי 70 שנה בשבוע אחד,יהודה
 

bilen

New member
מרגש מאוד לקרוא את דבריך.

אם זו האוירה בסביבה, כנראה שהיה מאוד מסובך להכנס לבית הולדתך. אצלנו במשפחה היה מקרה שסרבו לאפשר כניסה. מנסה לחשוב מה עבר עליך באותו רגע. מקווה שתוכל להראות לנו קצת תמונות ולשתף אותנו יותר בסיפור שלך.
 
למעלה