לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן
1279212,792 עוקבים אודות עסקים

פורום שורשים משפחתיים

גנאלוגיה. ככה קוראים לזה בעגה המקצועית. שם קצת מבהיל למי שלא מודע לנושא וקצת מרתיע את מי שכן... מאחורי המלה הזו, מסתתר עולם ומלואו - עולם שמי שנשאב אליו, יתקשה לצאת ממנו.החלטנו לקרוא לפורום "שורשים משפחתיים" ולא "גנאולוגיה - חקר תולדות המשפחה", כיוון שלא מדובר במחקר הסטורי מנוכר, אלא בבניית פאזל עצום בן מספר לא-ידוע-מראש של חלקים, שכל אחד מהם עוזר להשלמת התמונה, אך כל אחד מהם הוא גם תמונה בפני עצמה. והתמונה הגדולה, יש להניח, לעולם לא תהיה שלמה... מדובר גם בהרבה יותר מ"בניית אילן יוחסין משפחתי", ובגלל זה לא השמטתי את המילה "חקר" מהכותרת הפסולה.יש בנו מין דחף מוזר לחטט בעבר, לנבור ולחפש תשובה לשאלה: "מאיפה אני בא?". בלעדיה, לדעתי, לא תהיה תשובה לשאלה: "לאן אני הולך?". התופעה הזו, של חיפוש שורשים, הפכה לנפוצה בשנים האחרונות, כשאנשים שמו לב שאין להם תיעוד על מוצא משפחתם. ובמירוץ המטורף שלנו אחר החומריות, מישהו התעורר לפתע ושם לב שגילוי תמונה ישנה מהחתונה של סבא וסבתא, צילום בצבע חום עתיק עם מסגרת משוננת - פשוט עושה לו את זה... לנו, כיהודים אשר נפוצו והושמדו וחזרו - הדבר חשוב פי כמה.האינטרנט הוא מקור מצוין להתחיל (או להמשיך) את החיפוש, וכאן - בפורום הישראלי הראשון המוקדש כולו לחיפוש שורשים משפחתיים - ננסה לעזור האחד לשני במסע המופלא הזה. נוכל לשתף האחד את השני בחוויית הגילוי, לשאול, להתייעץ ו... סתם לדבר!נכון הוא, שעדיין עבודה רבה צריכה להיות מושקעת ב"שדות זרים" - באתרים ובפורומים מחו``ל, אך בואו נהפוך את פורום זה להיות הבית שלנו, ממנו נצא לחיפושים, ואליו נחזור עם תגליות.במרוצת הזמן בו הוא פועל, מיצב עצמו הפורום כמקום היחיד בעברית בו נפגשים המתעניינים בנושא. יצרנו קשר עם אנשים, ארגונים ואתרים רבים, כדי להגביר את המודעות לקיומו של הפורום החשוב הזה.להתראות בפורום ובהצלחה לכולם,ארנון

הנהלת הפורום:

אודות הפורום שורשים משפחתיים

גנאלוגיה. ככה קוראים לזה בעגה המקצועית. שם קצת מבהיל למי שלא מודע לנושא וקצת מרתיע את מי שכן... מאחורי המלה הזו, מסתתר עולם ומלואו - עולם שמי שנשאב אליו, יתקשה לצאת ממנו.החלטנו לקרוא לפורום "שורשים משפחתיים" ולא "גנאולוגיה - חקר תולדות המשפחה", כיוון שלא מדובר במחקר הסטורי מנוכר, אלא בבניית פאזל עצום בן מספר לא-ידוע-מראש של חלקים, שכל אחד מהם עוזר להשלמת התמונה, אך כל אחד מהם הוא גם תמונה בפני עצמה. והתמונה הגדולה, יש להניח, לעולם לא תהיה שלמה... מדובר גם בהרבה יותר מ"בניית אילן יוחסין משפחתי", ובגלל זה לא השמטתי את המילה "חקר" מהכותרת הפסולה.יש בנו מין דחף מוזר לחטט בעבר, לנבור ולחפש תשובה לשאלה: "מאיפה אני בא?". בלעדיה, לדעתי, לא תהיה תשובה לשאלה: "לאן אני הולך?". התופעה הזו, של חיפוש שורשים, הפכה לנפוצה בשנים האחרונות, כשאנשים שמו לב שאין להם תיעוד על מוצא משפחתם. ובמירוץ המטורף שלנו אחר החומריות, מישהו התעורר לפתע ושם לב שגילוי תמונה ישנה מהחתונה של סבא וסבתא, צילום בצבע חום עתיק עם מסגרת משוננת - פשוט עושה לו את זה... לנו, כיהודים אשר נפוצו והושמדו וחזרו - הדבר חשוב פי כמה.האינטרנט הוא מקור מצוין להתחיל (או להמשיך) את החיפוש, וכאן - בפורום הישראלי הראשון המוקדש כולו לחיפוש שורשים משפחתיים - ננסה לעזור האחד לשני במסע המופלא הזה. נוכל לשתף האחד את השני בחוויית הגילוי, לשאול, להתייעץ ו... סתם לדבר!נכון הוא, שעדיין עבודה רבה צריכה להיות מושקעת ב"שדות זרים" - באתרים ובפורומים מחו``ל, אך בואו נהפוך את פורום זה להיות הבית שלנו, ממנו נצא לחיפושים, ואליו נחזור עם תגליות.במרוצת הזמן בו הוא פועל, מיצב עצמו הפורום כמקום היחיד בעברית בו נפגשים המתעניינים בנושא. יצרנו קשר עם אנשים, ארגונים ואתרים רבים, כדי להגביר את המודעות לקיומו של הפורום החשוב הזה.להתראות בפורום ובהצלחה לכולם,ארנון

לצפיה ב-'אני שמח לפתוח את האירוח עם דב הכהן'
אני שמח לפתוח את האירוח עם דב הכהן
<< ההודעה הנוכחית
06/07/2005 | 21:04
56
42
ערב טוב, דב, וברוך הבא לביתנו.

אני בטוח שתרגיש כאן כמו בבית, ושכולנו נחכים מתשובותיך.


ארנון
שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'שרשור שאלות לאירוח דב הכהן'
שרשור שאלות לאירוח דב הכהן
05/07/2005 | 09:48
41
291
מחר בערב, יום ד', בין השעות 22.00-21.00 (כן, האירוח הוזז ביום אחד...), יתארח בפורום מר דב הכהן, סגן מנהל הספריה במכון יד בן צבי בי-ם.

האירוח יעסוק במקורות למחקר יהודי המזרח בספרית המכון.

הנה כל הפרטים. אנא, שרשרו כאן שאלותיכם.

ארנון
שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'שלום דב,'
שלום דב,
05/07/2005 | 14:32
4
49
להלן שאלותי:

1) לפני כשנה נתקלתי בחומר לפיו אם סבו של סבי הייתה ספרדיה. משפחתו של סבי נמצאת (מהצד האשכנזי) משנות ה-20 או 30 של המאה ה-19 בארץ. מדובר על חסידי רוז'ין וקרלין שהתגוררו בטבריה (ואח"כ חלק מהמשפחה בצפת ובירושלים).

שמה של הסבתא לפי המידע היה שרה איטה והיא נישאה לאביו של סב-סבי ר' ישראל בער לעווי (או בעלוי או ששמו היה אחר) . במידע שמצאתי היא מוזכרת כ-"שרה איטה, ספרדיה, צאצאית של הרמב"ם".

ועכשיו לשאלות- מה ידוע על משפחות המתיחסות לרמב"ם (עצים שמות קצות חוט?), האם יש איפה שהוא מידי מרוכז על משפחות אלו?

איפה לדעתך אוכל למצוא חומר על משפחה בארץ ישראל בתחילת המאה ה-19 שידועה כמתיחסת לרמב"ם?

האם העובדה שהיא הייתה ספרדיה ובעלה אשכנזי יכולה לעזור במציאת מקורות?

איפה באופן כללי כדאי לחפש? (כבר ישבתי כמה שעות עם מפקדי מונטיפיורי ולא מצאתי כלום).

2) סבת סבתי נקראה זלטה שוורצברג לבית שור, מהעיר סטרי באוקראינה.
מסופר בספר סטרי שהנאצים נכנסו לבית משפחת שור (אינני יודע אם יש קרבה ולא ברור לי לאיזה משפחה בדיוק מתכוונים) ובני המשפחה הציגו דרכונים תורכיים אך דבר זה לא עזר.
האם ידוע לך על סיפורים דומים במזרח אירופה (עושה רושם שמדובר על נתינים תורכיים ממש, לא לצורך הצלה, אם כי גם זה אפשרי), הכיצד היו נתינים תורכים? והאם יש פה אולי קשר למוצאם?

תודה מראש,
אוהד
שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'מצ"ב הטקסט מספר סטרי:'
מצ"ב הטקסט מספר סטרי:
05/07/2005 | 14:48
1
59
לצפיה ב-'משפחת אשתי גם מסטרי'
משפחת אשתי גם מסטרי
06/07/2005 | 21:22
52

תודה על הקובץ.

אגב, גם לי יש קשר לסטרי, מצד אשתי. סבא שלה, הרב מנחם מנדל דיזנדרוק, נולד בסטרי בשנת 1903, ונפטר בסאן-פאולו בשנת 1974. אח אימו היה הפרופ' צבי דיזנדרוק (נכון, אם כן שם משפחתו לא היה דיזנדרוק. שם משפחתו האמיתי היה הקר, אך הוא אימץ את שם משפחת אימו).



שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'צאצאי הרמב"ם מקורדובה'
צאצאי הרמב"ם מקורדובה
06/07/2005 | 21:19
1
196
שלום אוהד,

אני חייב להקדים שאיני רואה את עצמי מומחה בנושא הרמב"ם וצאצאיו. עם זאת ארשום להלן את מה שאני יודע, ויתכן שלא אוסיף לך מקורות חדשים. כמו כן להלן אתייחס לשאלותיך הספציפיות.



1. שאלתך הראשונה, על הרמב"ם וצאצאיו:

אברהם חיים פראיימן פרסם בשנת 1935 בכתב עת "אלומה" - ספר השנה של האגודה למדעי היהדות, אילן יוחסין של הרמב"ם, המתחיל ברבי עובדיה הדיין, סביב שנת 900 לספירה, 7 דורות לפני הרמב"ם. לגבי צאצאיו באילן זה, הצאצאים האחרונים הם דור שמיני לרמב"ם, שני אחים אנונימיים שחיו סביב שנת 1400 ושנפלו בשבי.

בצורה קונקרטית ומתועדת, לצערי, איני מכיר שום מקור לצאצאי הרמב"ם מלבד הרשום באילן הנזכר.

מכאן למסורות:

אצל יהודי מארוקו, ישנה משפחה שבאילן היוחסין שלה ראשון המשפחה הוא הרב "משה בן מימון". מדובר במשפחת אבן-דנאן מפאס. היו שבקשו לטעון שהמדובר ברמב"ם מקורדובה בעצמו, והיו שחלקו על זה, ביניהם הרב חיד"א (חיים יוסף דוד אזולאי, נפטר 1806), רב וביוגראף חשוב, שטען שמדובר בהחלפת אישים.

על הנושא אני מפנה אותך למקורות הבאים:

מאיר בניהו, דברי הימים של פאס. [תל אביב], המכון לחקר התפוצות, תשנ"ג.

נחום שלושץ, "תולדות פאס ומשפחת אבן-דנאן רושמי קורותיה, שנדפס בקובץ "סורא" - ספר שנה ישראלי אמריקאי, ירושלים תשי"ז-תשי"ח, עמ' 165-191.

בקובץ המצורף לתגובה זו תמצא את "יחס משפחת אבן-דנאן", מאוספו הפרטי של הרב משה עמאר. מקור זה פורסם בכתב העת "אור המערב", שנה א, חוברת ד, תשמ"ט, עמ' נב. כפי שתראה המקור כתוב בכתב ספרדי "בינוני" (כתב רש"י), לא קשה במיוחד לקריאה. אחרונים ברשימת השמות, דהיינו הקדמונים שבמשפחה, שמותיהם "משה… בלא"צ [בן לאותו צדיק]… מימון… המכונה אבן דנאן".

אגב, אני זוכר שלפני חמש עשרה שנה, נכחתי בחתונה של זוג ממוצא מרוקאי, שכידוע חלקם מקפידים לכתוב בכתובה את כל שלשלת הדורות הידועים להם. אחד מבני הזוג היה ממשפחת אבן-דנן, צאצאי אותו רבי משה בן מימון הנזכר. עם כל התארים והכינויים המלווים את שמות הרבנים, קריאת הכתובה לקחה קרוב לחצי שעה…

דוגמה לכתובה כזאת, המונה 14 דורות[!] של משפחת החתן, נמצאת באוסף כתבי היד של בית הספרים הלאומי.


כך שעד כמה שאני יודע אין לנו כיום מידע על משפחות המתיחסות לרמב"ם, לא עצים, שמות וקצות חוט.

מעניין היה לדעת מה המקור המראה לך שאם סב-סבך היתה ספרדיה ומצאצאי הרמב"ם (שאגב, כפי שראינו לעיל, זה כנראה אחד המקורות היחידים המצביעים על צאצאי הרמב"ם בדורות האחרונים). אם תוכל לשלוח לי העתק אשמח (מדובר במפקד מונטיפיורי?).

אני שואל משום שיש לי קושיה על שמה של זקנתך, שהרי אם היא אכן היתה ספרדיה מלידה, דהיינו הוריה היו ספרדים, איך נסביר את אחד משמותיה הפרטיים "איטה", המצוי מאוד בין האשכנזים, אך הבלתי מצוי לחלוטין בין יהודי ספרד?

2. נתינים תורכיים בסטרי.

אני רואה כמה אפשרויות לתופעה:

א. גם אוקראינה והונגריה היוו חלק מהאימפריה העות'מאנית במאה הי"ז. כך שאולי אחד מאבות המשפחה קיבל מאז נתינות, אולי שירת את העות'מאנים בדרך זו או אחרת ובזה זכה לנתינות.

ב. אולי אחד מן המשפחה היה סוחר, נציג או בעל תפקיד אחר במסגרתו בא במגע עם האימפריה העות'מאנית ובזה זכה לנתינות.

ג. אולי אחד מבני המשפחה, לרגל עסקיו, ביקר בארץ ישראל או בתורכיה עצמה, קיבל אשרה והעביר אותה לצאצאיו.

מה שלא יהיה, קשה לי לתאר שהיו אלה דרכונים ממש. כנראה היה זה מה שנקרא laisser passer, אישור כניסה, מעבר או משהו מהסוג הזה, המראה על נתינות מסויימת.

ד. אני לא מכיר סיפורים אחרים הדומים לזה, ואני מודה לך על המקור שהוא בהחלט מעניין.

אני מציע לך לקרוא את תגובתי לשאלתו של אמנון, להלן.

כל טוב,

דב

שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'תודה רבה דב, מקורות:'
תודה רבה דב, מקורות:
06/07/2005 | 22:09
33
המקור לשם של הסבתא הוא מחקר שערך בן-דוד מדרגה שלישית של סבי. העץ שלו אמנם היה מאוד חסר אבל הפרטים שמסר על הצד שלו והפרטים שהיו לי על הצד שלי השלימו האחד את השני (בן-הדוד נפטר והוא לא רשם מקורות).

לאותה סבתא הייתה נכדה בשם אסתר דינה שנישאה למנחם-ציון חברוני, ואימות על הפרטים של משפחת חברוני קיבלתי הן ב-"אבני זכרון" (מצבות מירושלים) והן מביוגרפיה שכתב י"י ריבלין על בן דודותו של אבי סבי ד"ר פסח חברוני (מצ"ב הטקסט מתוך "כתבים מתימטיים: ד"ר פסח חברוני האיש ופעלו/ יוסף יואל ריבלין"- שים לב באשר למסופר על מירל גיטל בתה של שרה איטה).אינני יודע מה היו מקורותיו של ריבלין פרט לבני המשפחה עצמם.
שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'סוליטראו'
סוליטראו
05/07/2005 | 16:33
2
136
שלום דב,
הנה מספר שאלות בינתיים (אני מניח שאשלח עוד שאלות בהמשך...):

מה בין סוליטראו לכתב רש"י הרגיל - האם הם היו בשימוש בתקופות שונות/אזורים שונים ?

האם הסוליטראו באיזמיר היה נחלתם של הרבנים בלבד ? האם יהודים רגילים מן הקהילה (כאלו שידעו לקרוא/להתפלל) ידעו לקרוא סוליטראו ?

האם השתמשו בסוליטראו רק לכתיבת טכסטים בעברית או שמא כתבו בסוליטראו גם טכסטים בספאניולית (לאדינו) ?

האם סוליטראו שימש גם לכתיבת ספרים (תפילה, לימוד וכו') ?

ושאלה אישית, ברשותך.
כיצד בעצם הצלחת ללמוד לקרוא סוליטראו ("בלתי קריאה בעליל", לטעמי...) ?

תודה,

עודד
שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'ומה פירוש/מקור השם סוליטריאו?'
ומה פירוש/מקור השם סוליטריאו?
06/07/2005 | 16:23
80
לצפיה ב-'סוליטריאו'
סוליטריאו
06/07/2005 | 21:32
779
לעודד שלום,

כתב רש"י (שכמובן אין בינו לבין רש"י [רבי שלמה יצחקי, Troyes 1040 - 1105] ולא כלום), הוא כתב ספרדי המכונה כתב בינוני, להבדיל מהכתב הספרדי המרובע (אם תרצה "כתב דפוס") מצד אחד, ומהכתב הספרדי הקורסיבי, או הרהוט, הנכתב ברצף וכמעט במחובר, מצד שני.

יש קרבה גדולה בין הסוליטריאו (Solitreo) והכתב רש"י בהיותם שניהם כתב ספרדי, אך לא תמיד ניתן לראות את הדמיון. זאת במיוחד משום שכתב הסוליטריאו  תמיד נכתב בכתב יד ולא בדפוס, ולכן אנחנו נתונים לחסדיו של הכותב וכישוריו הקליגראפיים...

הטכסטים הכתובים בעברית או בשפות יהודיות אחרות כגון לאדינו, ערבית יהודית, יידיש וכיוצא בזה, נדפסו באותיות מרובעות או בכתב המכונה כתב רש"י (גם בפזורות האשכנזיות, למרות היותו, כאמור, כתב ספרדי). לעומת זאת הספרדים השתמשו בכתביהם את הסוליטריאו או, בשם אחר, "חצי-קולמוס".
כיום נוהגים לכנות את הכתב הספרדי הקורסיבי/רהוט הכתוב בעברית בשם "חצי-קולמוס", ואילו הטכסט הכתוב בלאדינו, מכנים "סוליטריאו", ככל הנראה מן הספרדית Soletrear, דהיינו לאיית. זאת משום שבלאדינו (כמו ביידיש) כותבים את התנועה בתוך המילה על ידי אותיות, כגון "לאדינו" ולא "לדינו", "טולידאנו" ולא "טולדנו" (כשה"י" כאן מבטאת את הצירי ולא החיריק).
יש אמנם הבדלים בין הכתב יד של יהודי טורקיה, לזה של יהודי צפון אפריקה, לדוגמה. אך בשני המקרים הבסיס הוא הכתב הספרדי הקדמון, שלפי המחקר נוצר בצפון אפריקה אי שם במאה התשיעית, אך התפתח במיוחד בספרד במאות שלאחר מכן, ומכאן לכינויו "ספרדי". הכתב, כמו כל דבר התפתח ומומחים יכולים לשייך אותו לתקופה זו או אחרת (מאה 15 מול 17 לדוגמה).
>>האם הסוליטראו באיזמיר היה נחלתם של הרבנים בלבד ? האם יהודים רגילים מן הקהילה (כאלו שידעו לקרוא/להתפלל) ידעו לקרוא סוליטראו ?
מי שידע לקרא ולכתוב, קרא וכתב בכתב הזה, וכמובן אם רצה גם בכתב המרובע, כתב דפוס. זהו הכתב של הספרדי. אגב כתב היד שלנו היום הוא כתב אשכנזי לחלוטין, כמו שכתבו אותו בארצות אשכנז בדורות שעברו, כמובן עם התפתחות ושינויי סגנון. כך שאם סבה רבה רבה שלך שישב לו באזמיר בתחילת המאה ה19-, היה רוצה לכתוב מכתב לאישיות שישבה לו בפולין באותה תקופה ורצה שהוא יבין אותו, אחת מן השתיים, או שיבקש מאשכנזי לכתוב עבורו את המכתב, או שיכתוב אותו בכתב מרובע או בכתב רש"י דימוי המודפס. תזכיר לי פעם לספר לך בדיחה בקשר לכתב אשכנזי/ספרדי

>>האם סוליטראו שימש גם לכתיבת ספרים (תפילה, לימוד וכו') ?
לא בדפוס. כן בכתב יד.

>>ושאלה אישית, ברשותך.
כיצד בעצם הצלחת ללמוד לקרוא סוליטראו ("בלתי קריאה בעליל", לטעמי...) ?
כשהייתי בחור בן 14-15 והלכתי עם אבא שלי לבית הכנסת בריו די ז'אנירו, עיר מולדתי, ראיתי ספר ישן ובסקרנותי פתחתי אותו. התפלאתי. זה היה נראה ערבית או משהו כזה. התחלתי לנסות לקראו ללא הצלחה. הבחנתי שהמילה הראשונה בכל פסקה נכתבה באותיות מרובעות. הפסקה הראשונה התחילה במילה "מודה". השני במילה "ברוך", כך גם השני והשלישית. הבנתי שמדובר בסידור תפילה! את התפילה ידעתי, כך שלאט לאט התחלתי ללמוד את הכתב.

בקובץ המצורף תראה את דוגמת האלף-בית של החצי-קולמוס / סוליטריאו, כפי שהיה נהוג באסתנבול, ונכתב על נייר פירמה של הרבנות הראשית של אסתנבול אי שם בשנות ה20 של המאה שעברה, כנראה עבור מישהו שכבר אז לא כל כך הכיר את הכתב
כל טוב,
דב


שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'לדב שלום, יש לי שתי שאלות:'
לדב שלום, יש לי שתי שאלות:
05/07/2005 | 21:03
3
48
1.  לפי סיפור המהלך במשפחה (מצד בעלי), מקור השם: ארגו'אן הוא מספרד.
    ז"א, מהעיר ארג'ון. האם יש מקורות לכך ?

2.  ואם כן, מתי הגיעו למרוקו, אחרי גירוש ספרד, או יותר מאוחר ?

    תודה.
שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'האם תוכל/י לתעתק את השם בלועזית?'
האם תוכל/י לתעתק את השם בלועזית?
06/07/2005 | 13:44
2
41
לא ברור לי אם הגרש שרשמת בארגו'ן בא לבטא את האות J או פשוט סימנת אותו במקום חולם.
בקיצור האם שם המשפחה הוא ARJUAN, ARGOAN או אחרת?

תודה,
דב
שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'בלועזית זה קרוב לוודאי:'
בלועזית זה קרוב לוודאי:
06/07/2005 | 14:37
1
28
ARJUAN . בעברית, יש הכותבים: ארגו'אן, ויש ארזו'אן.
מקווה שזה ברור יותר.
שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'ARJUAN'
ARJUAN
06/07/2005 | 21:40
65
שלום ליהיא,51

ידועים לנו הרבה שמות של משפחות ספרדיות  בעלי אופי טופונימי, המצביעים על מוצאה הגאוגרפי של המשפחה בדורות הקדומים.


דוגמאות למשפחות שמוצאם בערי ספרד: טולידאנו או די טולידו (מ-Toledo), קורדובה, די קורדובה או קורדובירו (מ-Cordoba), אלגראנטי או אלגראנאטי (מ-Granada), ואלינסי או אלואלאנסי (מ-Valencia), ליאון או די ליאון (מ-Leon), די שיגורה (מ-Segura) ועוד כהנה וכהנה.

שמות משפחה המצביעים על המוצא באראגון אינם נפוצים. ב"מילון הספרדי לשמות משפחה" מאת פייגנבוים [ואחרים], מופיעים השמות Aragon/Aragones/Aragões/Aragonez, כשהמקורות שלו לאותם שמות הם לרוב רשימות של יהודים שישבו בחצי האי האיברי לפני הגירוש, בספרד או בפורטוגאל.

מצד שני, דברים מעניינים בהחלט על משפחת Aragonez, תמצאי בספר כדלהלן:

Joseph Toledano, UNE HISTOIRE DES FAMILLES. Jerusalem [1998], p. 84.

בקיצור נאמר שם שהמשפחה נמצאה במארוקו כבר במאה ה16-, במיוחד בתטואן ובמכנאס. אם כי במאות ה18-19 השם כמעט ולא מצוי. כדאי להסתכל שם.

אלא שהגימל במילה ארגון מבוטאת כמו במילה game באנגלית וכפי שהבנתי ממך ה"גימל" בשם ארג'ואן שלכם נשמעת יותר כמו בשם James, ואיני רואה כל כך איך הפך מאראגון לארג'ואן.

אם תרשי לי הצעה: אנחנו מכירים בתופעה של הוספת אות א לפני שות משפחה מסויימים במארוקו, לדוגמה אתורג'מאן במקום תורג'מאן, אסבאג במקום סבאג וכיוצא בזה. מצד שני ישנו שם משפחה מוכר, רג'ואן. אולי ארג'ואן שלך נגזר מרג'ואן? אבל אז נצטרך להסביר איך הגיעו מעיראק למארוקו...


2. לגבי בואם של היהודים מספרד למארוקו, כמובן שקשה מאוד להצביע באופן פרטני מתי כל משפחה ומשפחה הגיעה.
באופן כללי ניתן לדבר על שני גלים עיקריים: הראשון בשנת 1391, בעקבות גל "פוגרומים" (סליחה על ההשאלה מן החוויה האשכנזית אך איני מוצא מילה מספיק חזקה כדי לתאר אותן פגיעות ביהודים גם בספרד) שהתפשט בספרד החל באותה שנה, ואשר הביא לגלי התנצרות מצד אחד והגירה מצד שני. אירועים אלה מכונים גזירות קנ"א, כשקנ"א היא השנה העברית של אותן גזירות קשות.

הגל השני של הגירה הוא כמובן גירוש היהודים מספרד בשנת 1492, רנ"ב.



כל טוב,

דב

שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'בדומה ל-ohle74'
בדומה ל-ohle74
05/07/2005 | 21:22
2
23
הענף של משפחת קורדובה במשפחתי הינו מהעיר ימבול בבולגריה, אולם הסיפור המשפחתי גורס שהמשפחה התגוררה בתקופה שקדמה לכך בוינה, אוסטריה.

גם אצלנו המסורת המשפחתית גורסת שמשפחת קורדובה היא משפחה של צאצאי הרמב"ם. הטענה היא ששניים מצאצאי הרמב"ם נחטפו בסביבות שנת 1400, ומשפחתנו היא מהצאצאים של אחד החטופים.

אשמח לדעת אודות מקורות לנושא של משפחות המיוחסות על הרמב"ם בכלל ומשפחת קורדובה בפרט (כולל סיפור החטיפה הנ"ל), כמו גם מקורות מידע אפשריים בימבול.

שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'משפחת קורדובה מצאצאי הרמב"ם?'
משפחת קורדובה מצאצאי הרמב"ם?
06/07/2005 | 21:47
154
לשרי שלום,

שם המשפחה אכן מופיע בכמה מקורות כשם מצוי בערי בולגריה, ביניהן סופיה ורוסג'וק (Rousse, Ruse).

לא ידוע הרבה על תולדות היהודים בימבול. אני מציע לך לבדוק למשל בספרו של חיים קשלס, קורות יהודי בולגריה, [תל אביב] 1969-1973, ה' כרכים, בפרקים הרלוונטים לימבול.

ידוע שבוינה היתה קהילה ספרדית לוונטינית-תורכית, דוברת לאדינו (ספרדית-יהודית), לפחות למן המאה ה18-, כך שלמסורת המשפחתית יש בהחלק על מה לסמוך.

לידיעתך המשפחה מופיעה גם באסתנבול בתחילת המאה ה-18. יהודי בשם יעקב קורדובה, סייע בהדפסת הכרך הראשון של הספר עדות ביהוסף לרבי יוסף אלמושנינו שנדפס באסתנבול בשנת תע"א, 1711, והוא מוזכר בתור "אחד מגבירי העיר".

גם באזמיר, עיר קברות אבותי, מופיע שם המשפחה בצורה מקורית: די קורדובה: בשנת תס"ח 1708, חתם אליהו די קורדובה, מראשי הקהילה, על מכתב תמיכה לנחמיה חייא חיון, דמות משיחית מפוקפקת שחיבוריו עוררו פולמוס גדול בזמנו בין מתנגדי השבתאות.


לגבי המסורת המשפחתית הטוענת לייחוס לרמב"ם וצאצאי הרמב"ם בכלל, לצערי אין לי מה להוסיף לך. ראי מה שכתבתי לאוהד, שם הזכרתי את שני הבנים החטופים, אך אין לי מידע נוסף על כך.
באופן כללי אם יש לך מסורת משפחתית ליחוס לרמב"ם צריך להתייחס לזה בכובד ראש, וכמובן שעצם שם המשפחה בלבד אינו מספיק.

לגבי ימבול, כדי לבדוק בארכיון המרכזי לתולדות העם היהודי. אני יודע שהם צילמו חומר רב מבולגריה (רובו בבולגארית) והינו במיקרופילם שם.

את מכירה את שמו של יצחק חיים קורדובה מימבול? מצאתי עליו את הפרטים כדלהלן:

"Itzkhak (Itzko) Haim Cordova (1930-1948). Born in Yambol in the family of Zionists. Gave his life for the freedom of Israel. In 1944 emigrated to Palestine. In the war of 1948 was killed in action at Azur" (J. Eskenazi and Alfred Krispin [eds.] JEWS IN BULGARIAN HINTERLAND - AN ANNOTATED BIBLIOGRAPHY, Sofia 2002, item #551, p. 189).



כל טוב,

דב

שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'אילן היוחסין של הרמב"ם'
אילן היוחסין של הרמב"ם
06/07/2005 | 22:58
82
אני מקווה שמספיק ברור
שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'יונש (יונה?) תורכיה-הונגריה'
יונש (יונה?) תורכיה-הונגריה
06/07/2005 | 05:18
2
19
שלום דב,

לפי המסורת המשפחתית, אבותיי היו יהודים ספרדים שהגיעו עם הצבא התורכי להונגריה.
בסוף המאה ה-18 ישבו בני המשפחה בהונסדורף שבסלובקיה כיום. אם הסיפור נכון, זה אומר שהם הגיעו במהלך המאות ה 16-17, כאשר התורכים שלטו בחלקים מהונגריה.
השם יונש (JONAS) הוא הצורה ההונגרית של השם יונה (יונה הנביא).

האם אתה רואה דרך כלשהי לעקוב אחר המקורות התורכיים של המשפחה?
האם הגיוני שהשם יונש, יונה או ווריציה מקומית אחרת של השם, מקורו כבר בתורכיה? האם זה שם מוכר בקרב יהודים בתורכיה?

תודה,
אמנון יונש

======================================
חוקר משפחות
יונש (JONAS,JONASZ), ביליצר (BILLITZER, BILITZER) - מישקולץ, גודולו, פורו, אנץ', סיקסו,אגר (הונגריה), הונסדורף (סלובקיה), אוסטריה, ניקארגווה.
הרצל (HERZL)- הונגריה (בעיקר דונהפולדבאר ויאסברני), יוגוסלביה
גרוסווירט (GROSZWIRTH), קליין (KLEIN), שרייבר (SCHREIBER), רוט (ROTH), פרנקל (FRANKEL) - פרשוב, ליפאני, קושיצה, ברטיסלבה, בארדיוב (סלובקיה), מישקולץ, ניירגיהאזה (הונגריה)
KORITZ,SCHWEITZER - סיקסו, מישקולץ (הונגריה), ארגנטינה



שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'יונה-אשכנזי'
יונה-אשכנזי
06/07/2005 | 21:53
1
29
שלום אמנון,


שם המשפחה יונה מצוי בין יהודי האימפריה העות'מאנית והוא מופיע במקורות כבר במאה ה17. למשל בשאלוניקי חי במאה ה17- הרב שבתי יונה, מחבר הספר שי למורא, שאלוניקי 1653. באותה שנה הוא כבר לא היה בין החיים. בנו דוד יונה נפטר בשנת 1663 (מ. מולכו, "בית העלמין של יהודי שאלוניקי", עמ' 642, מס' 201).

שים לב שבין יהודי שאלוניקי מספר לא קטן של משפחות לא היה להם שם משפחה והם נקראו על שם האבא, דהיינו "אברהם שלמה, בנו יצחק אברהם, בנו יוסף יצחק" וכו' יכולנו לחשוב שכאן מדובר ביהודי ששמו שבתי בן יונה ולא יונה כשם משפחה. אלא שבנו הנזכר, אף הוא נקרא דוד יונה ולא דוד שבתי!


גם באזמיר היתה משפחת יונה, לפחות למן המאה ה18. המעניין הוא ששם המשפחה היתה מוכרת כמשפחה אשכנזית!! הם נקראו יונה-אשכנזי. לדוגמה, במפקד חלקי של יהודי אזמיר משנת 1845, מוזכר שמו של מנחם יונה-אשכנזי בן מורנו (זהו כינוי, לא תואר רבני) סעדיה יונה-אשכנזי, יליד 1785, ושני בניו יעקב (1817) ומורינו סעדיה (1830).

לפי הרישום הזה, אב המשפחה היה "פ'אקיר" בתורכית עני ונצרך. כך שאל תתלה תקוות בירושות או כדומה בזה...

רישום אחר באותו מפקד: סעדיה אשר בן רפאל יונה-אשכנזי, יליד 1810, ובניו רפאל (1844) ומשה (1847). אב הבית היה "חאלב'אג'י", היינו מכר/יצר חלבה. זה נשמע מתוק יותר...

כל טוב,

דב

שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'תודה רבה על התשובה'
תודה רבה על התשובה
07/07/2005 | 01:46
10
את החלבה אשמח כמובן לאמץ למשפחתי
שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'ספרדים בפולין'
ספרדים בפולין
06/07/2005 | 16:35
1
37
שם הנעורים של סבתי הוא "רפפורט". נאמר לי שזה שם שמקורו ספרדי או איטלקי.
ידוע לי שיש משפחות רבות עם אותו "סיפור".
מה ה"נתיב" שהביא את יהודי ספרד לפולין, ומה ההיקף של התופעה ?

תודה
שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'רפאפורט'
רפאפורט
06/07/2005 | 21:57
36

לתותח9 שלום,



אכן רפפורט הוא אחד השמות בין יהודי אשכנז שמתועד, או לפחות נטען באופן ברור מוצאו האיברי, במקרה הזה הפורטוגאלי.

אין לי הרבה מקורות לגבי נתיב ההגירה של יהודים מחצי האי האיברי לפולין, אך אנסה לברר ולחזור אליך עם תשובה יותר קונקרטית.

מה שכן אני יכול לומר לך שבאזמיר היתה משפחת רפפורט, צאצאים של הרב יצחק בן יהודה ליב הכהן-רפפורט (ירושלים 1680 בערך - 1755), שבא לאזמיר מירושלים כשליח במאה ה-18 ונשאר שם מספר שנים. באזמיר הוא נבחר לראש הרבנים, למרות היותו אשכנזי, ומי יודע אם מוצאו הספרדי לא שיחק לו במינויו זה.

הוא אמנם חזר לירושלים כעבור מספר שנים, אך צאצאיו נשארו בעיר והיו ניכרים במיוחד בשל שמותיהם הפרטיים כגון אריה יהודה, צבי וכו', הטיפוסיים לאשכנזים ונדירים בין יהודי טורקיה.

כל טוב,

דב




שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'עוד שאלות'
עוד שאלות
06/07/2005 | 17:30
1
25
שלום דב,
הנה עוד כמה שאלות.

בנוגע למכון יד בן צבי:

אם אני מבין נכון, הספריה במכון כוללת חומרים בנושאים הקשורים לארץ ישראל ול"קהילות המזרח". באילו קהילות מדובר ?

איזה סוג חומרים המצויים בספריה יכולים לסייע במחקר גנאולוגי ?

האם כל החומרים נגישים לכולם ? האם קיימת אפשרות (או אולי יש תכנון לעתיד) לגשת אל החומרים דרך האינטרנט ?


ושאלות בנושאים אחרים:

האם אתה יודע פרטים לגבי בתי עלמין יהודיים (עתיקים) באיזמיר (שמות, מצבם הנוכחי, רישומי מצבות וכו') ?

יהדות טורקיה מיוחסת לצאצאים של מגורשי ספרד. כמו בקהילות אחרות, מן הסתם גם בטורקיה היו יהודים שאינם ס"ט.
קיימים בטורקיה שמות משפחה "ספרדיים" מובהקים (כמו טולידאנו, בעץ שלי). האם ואילו שמות משפחה יהודיים טורקיים הינם אשכנזיים מובהקים (אשכנזי הוא מן הסתם דוגמא בולטת, אבל בטח יש עוד) ?

שוב תודה,

עודד
שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'מכון בן צבי'
מכון בן צבי
06/07/2005 | 22:29
378
>>"קהילות המזרח". באילו קהילות מדובר ?  

ב"קהילות המזרח" הכוונה היא לפזורה הספרדית, הן במזרח והן במערב, ולעדות המזרח ממש שאליהן לא הגיעו ממגורשי ספרד. במשפט אחד כל מה שלא אשכנזי... (והאמת היא שלאחר העיסוק בכמה שאלות על צאצאי ספרד בפולין, הונגריה, אוסטריה וכו', הדבר בכלל לא פשוט).

>>איזה סוג חומרים המצויים בספריה יכולים לסייע במחקר גנאולוגי ?  

בגדול יש לנו חומר משני סוגים: חומר מקורי וחומר מחקרי. חומר מקורי הכוונה לאותם חיבורים, ספרים, חוברות, פרסומים בודדים, עיתונים וכו', כתבי יד, פנקסי קהילה וכדומה, שדרכם ניתן למצוא חומר על משפחות ואישים של אותן קהילות.
יחד עם זאת, יש לנו מחקרים, וספרים על הקהילות השונות המשלימים במידה זו או אחרת את התמונה.

>>האם כל החומרים נגישים לכולם ? האם קיימת אפשרות (או אולי יש תכנון לעתיד) לגשת אל החומרים דרך האינטרנט ?

באופן כללי כן. כמובן שכדי לעיין בספרים נדירים או בכתבי יד יש צורך להזדהות, להפקיד תעודת זהות וכו'. חלק מהחומר, לדוגמה "העיתונות ההיסטורית" (הלבנון, חבצלת וכו'), וכמה ספרים נדירים כבר נסרקו ונמצאים ברשת, דרך האתר של בית הספרים הלאומי.

ערכתי רשימה מדגמית של חומר בכתב יד הנמצא בספריית מכון בן צבי העשוי להכיל חומר גניאלוגי רלוונטי למספר קהילות בעולם הספרדי והמזרחי. הרשימה מסודרת לפי ארצות, ערים, ובסוף, מספר כתב היד אצלנו:


א"י, תורכיה, יוון והבלקאנים

ירושלים: פנקס חשבונות, 1777, כת"י 1702

פנקס חשבונות, 1792, כת"י 1704

פנקסי חשבונות, 1811-1815, כת"י 3752

פנקס נישואין, 1912-1893, כת"י 1751

יוון

אגריפון: פנקס קהילה, כת"י 3731

טריקאלה: פנקס קהילה 1886-1879, כת"י 1726

קאב'אלה. פנקס קהילה 1923-1919, כת"י 1886

רודוס: העתקות מצבות, כת"י 3763

פנקס משלמי מסים, 1831-1713, כת"י 1734

פנקס מלשמי מסים, 1882-1834, כת"י 1733

סאלוניקי: פנקס קהילה, 1938-1922, כת"י 1719


תורכיה

אדירני: פנקס בית כנסת, 1917-1912, כת"י 1795

אזמיר: פנקס בית כנסת אלגאזי, 1858-1856, כת"י 1791

פנקס בית כנסת אלגאזי, 1884, כת"י 1790

איסתנבול: פנקס העתקי מצבות, תחילת המאה 20, כת"י 1717




צפון אפריקה

לוב:

טרבלוס: רישום נישואין, 1872-1732, כת"י 1778, 1779, 1780


מארוקו:

מוגדור: פנקס חשבונות, 1917-1908.

מכנאס: פנקב קהילה, 1922-1929, כת"י 3742.

פאס: פנקס חברת גומל חסדים, מאה ה20-. כת"י 3753

תוניסיה:

ג'רבה: פנקס קהילה, המאה ה20-, כת"י 2860; 891

תוניס: פנקסי הקהילה הפורטוגזית, מאות 19-18, כת"י 1878

פנקס בית דין, 1894-1942, כת"י 1892

אירופה (איטליה, גיברלטר

פירנצה: פנקס קהילה, 1699-1713, כת"י 4102

ליוורנו: פנקס קהילה, 1713 כת"י 4081

גיברלטר: פנקס בית הכנסת "שער השמים", 1811, כת"י 1823

ארצות ערב:

עיראק: פנקס חשבונות מבית כנסת "פרדס הילדים", כת"י 3788

פנקס חשבונות על רכישת קרקע בארץ ישראל, כת"י 1864, 1865 , 1866

פרס: פנקס של סוחר יהודי, מאה י"ט. כת"י 1850

בומבי

פנקס כתובות, 1936-1910, כת"י 1803, 1804

פנקס קהילה, 1894-1844, כת"י 1802


לגבי בתי עלמין יהודיים (עתיקים) באיזמיר, בהיותי כהן איני מכיר מקרוב. בשנות התשעים של המאה העשרים, פרופ' מינה רוזן, כיום באוניברסיטת חיפה, ערכה מחקר תיעוד צילומי וקיטלוג של בתי קברות רבים ברחבי טורקיה. לא ברור לי כעת מה מצב הגישה לחוקרים ולמתעניינים בממצאיה.

>> האם ואילו שמות משפחה יהודיים טורקיים הינם אשכנזיים מובהקים (אשכנזי הוא מן הסתם דוגמא בולטת, אבל בטח יש עוד) ?

בהחלט יש. ראה דוגמה בתשובתי לאמנון ובתשובתי לתותח9. דוגמאות נוספות הן משפחת סיני-אשכנזי ויפה-אשכנזי. מחלק מן המשפחות הללו, לאט לאט הליווי "אשכנזי" נשר, ונשאר רק השם סיני, יפה או יונה.
דוגמה מאלפת על התחקות אחר בואה של משפחה אשכנזית ממגורשי וינה (1670), דרך בודפשט והתיישבותה באזמיר היא דוגמתה של משפחת אשכנזי, שראשון בניה היה הרב יוסף בן גרשון שהגיע לאזמיר סביב שנת 1700, וצאצאיו חיו ופעלו בקהילה עד ימינו אנו. מאמר על זה פרסמתי בכתב עת בחברה לגניאלוגיה יהודית בארגנטינה, אך סיפרתי על כך בנספח לעבודת המסטר שלי.

>>מן הסתם גם בטורקיה היו יהודים שאינם ס"ט.

לפני שאסיים אני אתייחס לביטוי ס"ט, שבפי העם פירושו ספרדי טהור, אך בודאי ובודאי אין לפירוש זה אחיזה במציאות, ועל זה כבר כתבו לפני. היה נהוג ומקובל כשמזכירים אדם, לברך אותו שיאריך ימין או שיהיה בריא וכיוצא בזה. הכינויים המצויים בטורקיה היו למשל "פלוני אלמוני, השם ישמרהו ויחייהו", "ישמרהו צורו וגואלו" וכו'.
גם כשהאדם כותב את שמו הוא הוסיף מעין איחול וברכה עצמית. הביטוי ס"ט מופיע תמיד לאחר שאדם כותב את שמו, בשער ספריו או בכל מקום אחר, ופירושו הוא "סופי טוב". היינו שתהיה לי אחרית טובה וסוף טוב.
סליחה על ניפוץ המיתוס...
שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'משפחת גשמאי'
משפחת גשמאי
06/07/2005 | 19:25
1
26
שלום,
במשפחתי, משפחת GESMAI ( גשמאי - מבטאים כמו חודש מאי בסוף המילה) יש מסורת הטוענת כי האב הקדמון ברח מספרד לאנגליה מפני האינקויזיציה  ושם פגש בת למשפחת אברבנל , נשא אותה לאישה ובהמשך המשפחה היגרה למרכז אירופה (  בערך בשנת 1600 הופיעה בצ'כוסלובקיה ובערך בשנת 1800 הופיעה בהונגריה)
השאלות הן :
האם קיימים מקורות מידע על משפחת אברבנל לגבי אותה תקופה? ומה הם?
האם קיימים מקורות מידע על בעלי תפקידים יהודיים בשלטון הספרדי המוסלמי , לפני הכיבוש הנוצרי והאינקויזיציה ומה הם? ( כמובן שהמסורת טוענת שאותו אב קדמון היה בעל תפקיד בכיר באוצר הספרדי )

תודה  
שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'אברבנאל'
אברבנאל
07/07/2005 | 12:54
126
לנאוה שלום,

משפחת אברבנאל היא משפחה גדולה, חשובה ומסועפת. אני לא יודע אם את מכירה את כתביו של רבי יצחק אברבנאל והקדמותיו לספריו, אבל שם הוא מתייחס לקדמות משפחתו וייחוסה עד לבית דוד המלך, והדברים מרשימים מאוד. כמובן שהמעניין היה למצוא את הקישור למשפחתך.

כידוע לאחר הגירוש, ומאחר ולא הצליח לשכנע את המלכה לבטל את הגזירה, ר"י אברבנאל עזב והתיישב בונציה שם ישב עד מותו בשנת 1506.

מבני המשפחה נמצאו לאחר מכן בהרבה ארצות של הפזורה הספרדית, הן באימפריה העות'מאנית, כגון שאלוניקי, אסתנבול ולאחר מכן אזמיר והן בארצות המערב כגון אמשטרדם ולונדון.

לגבי הקשר הלונדוני שלך, כדאי שתבדקי טוב את העניין מבחינה היסטורית, כי התאריכים שציינת לא נראים לי כל כך, שהרי מאז שנת 1290, שאז גורשו יהודי אנגליה, רשמית לא ישבו יהודים באנגליה עד שיבתם אליה במחצית השניה של המאה ה-17, הודות להשתדלותו של רבי מנשה בן ישראל.

בעניין זה אני ממליץ על הספר גירוש ושיבה - יהודי אנגליה בחילופי הזמנים, בעריכת דוד כ"ץ ויוסף קפלן, מרכז זלמן שזר 1993.

כפי שראינו בהודעות קודמות, אין להתפלא על צאצאי משפחות ספרדים מארצות אשכנז. דוגמה לכך היא משפחת אפשטיין. על רבי יחיאל מיכל אפשטיין (בוברויסק 1829 -  נובוגרודוק 1908), מחבר הספר ערוך השולחן, לדוגמה נאמר שהיה צאצא למשפחת בנבנישתי מפורטוגאל.

לגבי יהודים בעלי תפקידים בשלטון הספרדי בתקופה המוסלמית, איני מכיר כל כך את הנושא אך אני מציע לבדוק בספרו של אליהו אשתור, קורות היהודים בספרד המוסלמית, ירושלים 1966.

כל טוב,
דב
שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'האם השם טורצקי מעיד על מוצא תורכי?'
האם השם טורצקי מעיד על מוצא תורכי?
06/07/2005 | 20:36
2
36
לצפיה ב-'אין לי תשובה לשאלתך, צר לי'
אין לי תשובה לשאלתך, צר לי
07/07/2005 | 12:57
15
לצפיה ב-'השם טורצקי מעיד על מוצא בילורוסי.'
השם טורצקי מעיד על מוצא בילורוסי.
07/07/2005 | 15:02
73
משפחת טורצקי מקורה מבילורוסיה מהעיירה Turec, ולא מתורכיה.
שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'שלום דב'
שלום דב
06/07/2005 | 20:41
3
24
אני מחפשת  את הקשר שבין משפחת אבי, משפחת ויטלסון/זון מפולין(מגרמניה?)
לצאצאי ר' חיים ויטל 1542/3-6.5.1620,תלמיד האר"י.
בחיפושי מצאתי מידע מועט .
ידוע לי שבנו חי במצרים.
באנציקלופדיה היהודית  מצאתי שאנטון קרל המומר (משה גרשון הכהן, מקורלנד, תלמידו של הרב אייבשיץ)טען שהוא מצאצאי ר' חיים ויטל.
בנוסף נתקלתי בשלושה  ישראלים  צאצאי  משפחות ויטל, מרוסיה ,מתורכיה, ומקורפו.גם להם אין מידע נוסף.
אשמח לקבל ממך רעיון למציאת פרטים על פיזור המשפחה באירופה.
תודה ,
רחל
שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'ו עוד שאלה'
ו עוד שאלה
06/07/2005 | 20:45
16
אביו של ר' חיים ויטל בא מקלבריה.
האם יש קשר בין משפחה זאת לר' דוד ויטל שהיה ממגורשי ספרד?

תודה,
רחל
שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'ויטאל - ויטאלזון'
ויטאל - ויטאלזון
07/07/2005 | 14:08
1
38
שלום רחל,

אפתח בזה שאין לי תשובות ברורות לתת לך.

לגבי צאצאיו של ר' חיים ויטאל הידועים לי:
בנו שמואל, שנולד בדמשק (שם נפטר אביו ר' חיים), ונפטר במצריים.
לשמואל היו לפחות שלושה בנים:  ר' משה ויטאל, רב במצרים בסוף המאה ה-17 ותחילת המאה ה-18. מנחם, שנפטר כנראה בגיל צעיר (הוא מוזכר בכתב יד שנכתב בשנת 1676 הנמצא ב Cambridge - University Library Add. 536, דף 270ב). שלמה, שהעתיק כתב יד בשנת 1678 (בית מדרש לרבנים, אוסף לוצקי, מס' 899A).
לידיעתך, בראגוזה (דוברובניק של היום), חי יהודי בשם שלמה בן יחיאל חי ויטאל, ובשנת 1752 העתיק כתב יד, הנמצא כיום בבית מדרש לרבנים בניו יורק, מס'  4104. אין לי מושג האם הוא קשור לר' ח"ו.

כמו כן איני יודע האם ישנו קשר בין ר' דוד בן שלמה ויטאל מספרד לבין המקובלים מצפת-דמשק-מצרים.
שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'לדבעבור תשובותיך המפורטות'
לדבעבור תשובותיך המפורטות
07/07/2005 | 15:44
19
והמידע שחלקת עמי ועם חברי לפורום.

רחל

שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'הגירה מספרד לבורגנלאנד אוסטריה'
הגירה מספרד לבורגנלאנד אוסטריה
06/07/2005 | 20:50
2
28

הסיפור במשפחה אומר שמקור המשפחה מספרד. אבות המשפחה שהיגרו למחוז בורגנלאנד אוסטריה היום, ( בעבר מוסון MOSON  אוסטרו- הונגריה)מספרד. האם ישנו תיעוד כלשהו על משפחות שהיגרו לאזור זה?
משפחתי בעלת שם הונגרי מובהק  UNGAR  . משפחת סבת סבי היא FRIED  אף הם מקורם על פי הסיפור ממגורשי ספרד.
תודה מראש
חוה
שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'אין לי תשובות קונקרטיות. אני מפנה'
אין לי תשובות קונקרטיות. אני מפנה
07/07/2005 | 14:28
1
20
אותך לתשובות שכתבתי לשאלות החברים על המציאות של צאצאי יהודים ספרדים בארצות אשכנז. לא תמצאי בהן הרבה חידושים אלא התייחסויות שונות בלבד.

אני חייב להודות שלפי השאלות שנשאלתי כאן בנושא, נחשפתי לעובדה שלהרבה משפחות א"ט [=אשכנזיות טהורות] ישנה מסורת של "אב קדמון" מספרד. לדעתי המחקר בתחום זה לא כל כך מפותח ויש צורך לעבוד עליו, לחשוף מקורות חדשים ולפרסם אותם.
בהצלחה,
דב
שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-' על תשובתך ובכלל על הארוח'
על תשובתך ובכלל על הארוח
07/07/2005 | 14:39
11
המקצועי והמעניין כל כך
שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'סידור אשכנזי נוסח ספרד'
סידור אשכנזי נוסח ספרד
06/07/2005 | 20:59
1
26
דב, שלום.
שאלתי: מי מהאשכנזים משתמש בסידור אשכנזי "נוסח אשכנז" ומי בסידור "נוסח ספרד"? מה אפשר ללמוד מכך על ההיסטוריה והגאוגרפיה של המשפחה?
תודה, נחמה.
שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'נוסח אשכנז ונוסח ספרד'
נוסח אשכנז ונוסח ספרד
06/07/2005 | 22:37
25
שלום נחמה,

אני לא כל כך מומחה בתחום, אך בקויים כלליים נוסח ספרד הוא בשימוש אצל החסידים ואילו בנוסח אשכנז אצל המתנגדים, יהודי גרמניה צרפת וכו'
אין ספק שהנוסח בו התפללו אבותינו מבחינה מסויימת מלמד על מוצאם הגיאוגרפי. אך איני בטוח שהידיעה על הנוסח בו התפללו משתמרת יותר מ הידיעה על עצם מוצאם?
שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'הגירה מספרד לבורגנלאנד אוסטריה'
הגירה מספרד לבורגנלאנד אוסטריה
06/07/2005 | 20:17
1
20
הסיפור במשפחה אומר שמקור המשפחה מספרד. אבות המשפחה שהיגרו למחוז בורגנלאנד אוסטריה היום, ( בעבר מוסון MOSON  אוסטרו- הונגריה). האם ישנו תיעוד כלשהו על משפחות שהיגרו לאזור זה?
משפחתי בעלת שם הונגרי מובהק  UNGAR  . משפחת סבת סבי היא FRIED  אף הם מקורם על פי הסיפור ממגורשי ספרד.
תודה מראש
חוה
שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'איני יודע, צר לי'
איני יודע, צר לי
06/07/2005 | 22:39
9
לצפיה ב-'עוד ספרדים בפולין'
עוד ספרדים בפולין
06/07/2005 | 21:26
2
46
היום יש ברחבי העולם בני משפחת גרלה (GRALA, GRALLA) יהודים, קתולים, אוונגליסטים וכו'. כולם הגיעו מאזור פולני דובר גרמנית, או גרמני דובר פולנית.
לפי הידוע לי, כל בני גרלה היהודים (כולל אם סבתי), הם צאצאים של יוסף גרלה וששת בניו שהגיעו לאזור רוז'אן, מצפון לורשה בפולין, בראשית המאה ה 19. ידוע שהגיעו מהאזור שבו היה לחץ להתנצר.
בספרד, באזור קטלוניה ידועה משפחת אצולה נמוכה בשם GRALA  במאה ה 15.
האם יש מקורות גנאולוגיים למשפחות שבניהן התנצרו בתקופת האינקויזיציה?
האם אפשר להתחקות אחרי שורשים למשפחות כאלה?
תודה, נחמה.
שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'ידועים שמותיהם של כמה מן המשפחות'
ידועים שמותיהם של כמה מן המשפחות
06/07/2005 | 22:44
1
39
שהמירו את דתם בספרד בשעת הגזירות. אך לא תמיד ניתן להתחקות אחרי השתלשלותה. לדוגמה ידוע שאברהם שניאור, יועצה של איזבל מקאשטיליה, לאחר שלא הצליח לבטל את הגזירה המיר את דתו. עם זאת משפחת שניאור המשיכה להתקיים כיהודים הרבה לאחר הגירוש הן באמשטרדם ולונדון והן בערי האימפריה העות'מאנית.
אני מציע לך לבדוק, למשל, אצל בער בספרו על תולדות היהודים בספרד הנוצרית, שם הוא מביא דוגמאות של משפחות שהמירו.
בהצלחה,
דב
שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-' לדב על התשובות המעמיקות'
לדב על התשובות המעמיקות
07/07/2005 | 21:14
15
לצפיה ב-'ברוכים הנמצאים'
ברוכים הנמצאים
06/07/2005 | 21:13
10
22
"פותחים בכבוד האכסנייה", כך לימדונו.
לכן לפני תגובותי לשאלות החברים, אני רוצה להודות על ההזמנה: תודה ללאה, עודד וכמובן למנצח על המלאכה, ארנון.
מזמן אני עוקב על הנעשה בפורום ונהנה במיוחד מרוח החברות, העידוד והתמיכה בין החברים, דבר שלצערי לא מצוי בשפע...
שוב תודה ובהצלחה לכולנו,

דב הכהן
שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'תודה לך על שהחכמתנו!'
תודה לך על שהחכמתנו!
06/07/2005 | 21:51
1
18
וכעת אליך - איך אתה קשור למשפחת דנון מאיזמיר?
האם אתה יודע שנישאו לבני משפחתי - משפחת אשר?
בן דוד שני שלי החי באיזמיר הוא "חיבור" כזה.

תודה!!
לאה
שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'דאנון'
דאנון
06/07/2005 | 23:09
25
שלום ליוזמת האירוח.
אני שולח לך את שושלת ה"דאנונים" שלי באזמיר.
אשמח לבר האם לבן דוד שני שלך יש קשר לענף שלי.
כל טוב
שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'שאלה - על מקורות משפחות סידי ואשר'
שאלה - על מקורות משפחות סידי ואשר
06/07/2005 | 21:56
7
38
האם אתה יכול לדעת מנין הן הגיעו לאיזמיר?
לנו יש כמה השערות ואין לנו פתרונות.

אנו יודעים שמקורן הוא ספרד.
ואח"כ  אחרי הגרוש ב1492 - לאן הלכו? הגיעו ישר לתורכיה?

אך לדעתך הצליחה משפחה יהודית לשמר (צרה במ') על שם של שבט? או האם זה שיבוש של שם אחר?
אלף תודות, דב!
לאה
שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'שאלה על מקורה של משפחת סטמטי'
שאלה על מקורה של משפחת סטמטי
06/07/2005 | 22:26
1
71
מוצאה של משפחה זו מתורכיה אבל לפי מה שאבי מצא המקור היותר קדום של המשפחה הוא מרומניה. ידוע לנו ששם זה מצוי ברומניה.
האם משפחה זו היא במקורה אשכנזית?
היכן ניתן למצוא עוד בעולם יהודים הנושאים שם משפחה זה?
שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'איני מכיר, צר לי'
איני מכיר, צר לי
06/07/2005 | 23:00
17
לצפיה ב-'סידי ואשר'
סידי ואשר
06/07/2005 | 23:22
4
51
לאה, כפי שדברנו בעבר, אין לי מידע מדוייק מניין הגיעו לאזמיר.
לגבי משפחת אשר הראשון במשפחתך שמצאנו באזמיר הוא אותו משה אשר, שנולד בערך בשנת 1800 ונפטר ביום 22 בינואר 1876.
לגבי הנתיב מספרד או אולי פורטוגאל לכיוון תורכיה, איני לי תשובות בשבילך
בנוגע לשאלה על שימור שם של שבט (אשר), אולי הכלל מדובר בשם פרטי של אדר שבדור מסויים נקבע כשם משפחה. היו מקרים כאלה.
דבר דומה אירע למשל לרוב משפחות בכר שאני מכיר. דהיינו משפחה בלא שם משפחה נקראו שלמה בכ"ר [בן כבוד רבי, במובן לא של רב אלא של אדון] אברהם. לבנו נקרא יצחק בכ"ר שלמה ולנכד שנקרא אברהם לא התאים יותר לכתוב ולחתום בצורה מסורבלת כזאת, במיוחד בלועזית, הוא כותב רק אברהם בכר, וכך צאצאיו אחריו מאמצים את המילה בכר כשם המשפחה. זה בדוק!
אני שולח לך צ'ופר: דוגמה של נייר מבית העסק של זקנך יוסף אשר באזמיר. תהני!
שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-' לדב על התשובות המלומדות'
לדב על התשובות המלומדות
07/07/2005 | 07:21
3
18
ועל הזמן הרב שהשקיע באירוח, גם אחרי המועד שנקבע

אני מקווה שכולנו למדנו, אני בטוח שאני למדתי המון.

ללאה ולעודד אשר על היוזמה
אני שב ומזכיר שכל הצעת אירוח מתקבלת בברכה.

ארנון
שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'יצאנו נשכרים, דב.'
יצאנו נשכרים, דב.
07/07/2005 | 09:41
2
16
אני בכל אופן, למדתי, והרבה מהאירוח הזה.
יש המון חומר קריאה בכל תשובה ועימו כיווני מחקר, שלא חשבתי עליהם כל וכלל.
יישר כוח!
תודה רבה!
לאה
שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'גם אני שעדיין אין לי שורשים במזרח'
גם אני שעדיין אין לי שורשים במזרח
07/07/2005 | 10:11
23
למדתי המון. היה מרתק לפחות כהרצאתך לפני שנה בכינוס בירושלים.
תודה.
שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'שלחתי לך מסר'
שלחתי לך מסר
07/07/2005 | 11:36
7
לצפיה ב-' רבה, דב'
רבה, דב
07/07/2005 | 10:44
2
19
כרגיל, למדתי המון.
שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'המון תודה לדב על התשובה'
המון תודה לדב על התשובה
07/07/2005 | 12:07
1
19
הארוכה והמפורטת. עכשיו נותר לקיים דיון במשפחה על פי הכיוונים
שנלמדו ממך.

תודה רבה.
שורשים משפחתיים >>
לצפיה ב-'אין לי ,לפי שעה, מקורות ספרדים,'
אין לי ,לפי שעה, מקורות ספרדים,
07/07/2005 | 14:10
45
אך נהנתי מאוד מהיושר האינטלקטואלי והפירגון (הפניה למקורות אחרים),
כמה אנשים יודעים לומר בצניעות "צר לי,אני לא יודע"מבלי שירגישו שאולי הם מאבדים נקודות.
דני
שורשים משפחתיים >>

הודעות אחרונות

11:28 | 18.10.19 שרי סילבר
17:16 | 15.10.19 מר נבו
13:39 | 15.10.19 גדילב
20:04 | 14.10.19 krabchevsky
13:13 | 14.10.19 אורחים בפורום
09:50 | 14.10.19 deebeebee
19:42 | 13.10.19 ארנון הרשקוביץ
07:46 | 13.10.19 Brightvivian
12:39 | 12.10.19 ani1603
18:23 | 10.10.19 אורחים בפורום
23:19 | 09.10.19 אורחים בפורום
23:19 | 09.10.19 אורחים בפורום
10:18 | 07.10.19 אורחים בפורום

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ