אירוח פרופ' גיימנט

תרגום לעברית

א. אם יש לך אזרחות רומנית אתה יכול לחדש את האישור הישר בסניף המקומי של הארכיונים שברצונך לבקר בהם. אם אתה אזרח זר, הנוהל הוא לשלוח פנייה בכתב למנהל הכללי בארכיון הלאומי בבוקרשט ולציין את מטרת ביקורך ואת החומר הארכיוני שברצונך לחקור. הם יבדקו עם הסניף המקומי אם החומר קיים ויענו בתוך 30 יום לבקשתך (לפי הספר! אם יהיה לך מזל, זה יהיה כך). ב. כרגע איני יודע על יוזמות כאלה. עד כה הנהלת הארכיונים סירבה לכל דיון בעניין זה. נראה מה יקרה בעתיד לאחר השינויים הפוליטיים החשובים שהתרחשו ברומניה לאחר הבחירות האחרונות... תרגמה: אסנת חזן

נאוהג

GESMAI

Hello, This question is more about the life in central Europe during the 18-19 Centuries. The family History of the GESMAI family says that the first Gesmai ever fled From the Spanish inquision to the U.K , married a daughter of the Abarbanel Family and later the family spred to cenral Europe. All of the Gesmay family researchers belive we are one family the question is only how we are related. A big Center of the family ( with a few trees , unfotunaly not connected yet, go back till 1600~) is RONSPERG now called Pobezovice once part of the AustroHungarian Empire. They appeared as of nowhere 520Km. away in Pilisvorosvar in Hungary around 1800.
Again is it logical for someone to leave his family and travell such a big distance?
Wouldn't it be more logical to find family members somewhere in between? say in a town 250 Km. from each side?
What kind of connections could 2 branches of a family like that keep between them on regular Basis?
In both cities in the same time I find a couple where the names of husband and wife are the same ,In one place they have a son and 3 years later in the other city startas a chain of 5 children . Could this be the same couple moving from one city to the other ? ( considering the distance and the fact that there were no modern transportation means ) . Thank you Nava Giron​
שלום, השאלה היא יותר על החיים במרכז אירופה במאות 18-19 . ההסטוריה המשפחתית של משפחת גשמאי טוענת כי הגשמאי הראשון ברח מהאינקויזיצה בספרד לבריטניה, נשא שם לאישה בת משפחת אברברנל ובהמשך המשפחה התפזרה באירופה. מרכז גדול של המשפחה ( עם מספר עצים לצערי טרם קשורים המתחילים בערך בשנת 1600) הוא ב- RONSPERG כיום POBEZOVICE שהייתה חלק מהאימפריה האוסטרו הונגרית . הם מופיעים כאילו משום מקום במרחק 520 ק"מ משם ב- PILISVOROSVAR בהונגריה בסביבות 1800.
האם זה הגיוני שבני משפחה אחת יעזבו ויסעו למרחק כל כך גדול?
האם זה לא יותר הגיוני למצוא גם בערים באמצע בני משפחה ( שנשרו במסע)?
אלו סוגי קשרים יכלו להשמר בין בני משפחה כזאת על בסיב קבוע ?
בשתי הערים יש זוג עם שם זהה בשנים זהות. במקום אחד יש רישום לידה של ילד אחד, כעבור 3 שנים יש במקום השני סדרה של רשומי לידה של 5 ילדים נוספים. האם זה יכול להיות אותו הזוג שעבר ממקום למקום ? ( בהתחשב במרחק ובאמצעי התחבורה הקיימים? תודה נאוה גירון

Gesmai

In the period around 1800 the restrictions concerning Jewish life in Bohemia were in full power. The total number of the Jewish families admitted to live there was strictly determined and observed. Only one member of the family had the right to marry. There were several restrictions concerning professional activities, business, access in schools etc. That is why many Jews emigrated to Hungary and Transylvania where the restrictions were not such severe and especially were not observed very carefully because the aristocrats were interested to put in value their large estates using the services of the Jews as administrators, leaseholders, merchants or publicans. These occupations explain why Jewish families in the area were all the time in movement, changing even yearly their residence place for example moving from the estate of one master to another. The transport opportunities still existed by carriages, mail coach etc.​

תרגום לעברית

בתקופה שבסביבות 1800, ההגבלות על חיי היהודים בבוהמיה היו בשיאן. המספר הכולל של משפחות יהודיות שהורשו לגור שם נקבע והיה בפיקוח קפדני. רק לבן משפחה אחד היתה הזכות להינשא. היו כמה הגבלות הנוגעות לפעילויות מקצועיות, עסקים, גישה לבתי ספר וכיו"ב. זו הסיבה שיהודים רבים היגרו להונגריה ולטרנסילווניה, שם ההגבלות לא היו כה חמורות ובמיוחד לא נאכפו בקפדנות מפני שהאריסטוקרטים היו מעוניינים להגדיל את ערך אחוזותיהם בעזרת שירותיהם של יהודים כגון: מנהלנים, חוכרים, סוחרים או מוכסים. מקצועות אלה מסבירים מדוע משפחות יהודיות באזור היו כל הזמן בתנועה, שינו את מקום מגוריהם אפילו מדי שנה, למשל עברו מאחוזה של אדון אחד לאחרת. אפשרויות הנסיעה היו מרכבות, כרכרות דואר וכיו"ב. תרגמה: אסנת חזן

חוה3

Maramures Jewish registrations

Shalom Professor Giamant I am interested to know about the Jews in Maramures. It frequently happened that Jews didn’t register the birth marriage or death of the family members in the central district registrations. Are there any genealogical sources other then Censuses and state or districts registrations that can help us find out more information about those families and continue with our search? Thank you Hava​
שלום פרופסור גיאמנט אני מעונינת לדעת על היהודים במרמורש . לעיתים קרובות היהודים לא רשמו את הלידה הנישואין או הפטירה של בני המשפחה . האם ישנם מקורות גנאולוגיים אחרים מלבד מפקדים ורישומי מדינה או רשומים מחוזיים שיכולים לעזור לנו למצוא עוד מידע על המשפחות האלה ולהמשיך במחקרינו? תודה חוה

Maramures

There are rabinical vital records registers for Maramureş which start around the year 1850 and are usually available until 1895 when the state registration system begins. There are also exceptions: for Sighet we have such registers preserved until 1909. Because of the destruction of the community archives in the Holocaust period these registers are preserved with large gaps. They are to be found in the regional branch of the National Archives from Baia Mare.​

תרגום לעברית - חוה 3

הרישומים הרבניים למרמורש זמינים והם מתחילים בשנת 1850. בדרך כלל הם קיימים עד לשנת 1895, השנה בשבה הרישומים המדינתיים החלו. קיימים גם יוצאי דופן: לעיר סיגט יש לנו רשומות ששרדו עד לשנת 1909. עקב הרס ארכיון הקהילה היהודית בתקופת השואה, רישומים אלה שרדו עם חוסרים גדולים. ניתן למצוא אותם בסניף האזורי של הארכיון הלאומי בבאייה מארה. תרגם: רוני

z a h a v i

משפחות הלוי באירפה -האם מספרד

שלום,פרופ' לדילסאו גיימנט סבתארבתא מצד אבי ממשפחת הלוי-סופר מפיאטרה ניאמץ שעם השנים בגלל מקצועם התוסף לשמם סופר או סויפר, והשם הלוי נדחק. האם מוכרת לך הטענה שיהודים באירפה ממשפחת הלוי הנם מיוצאי ספרד(אזור חירונה בצפון ספרד) חלקם נהפכו להורביץ על ענפיהם וחלקם נשארו הלוי והאם יש ממש בטענה זו. תודה. אלי

תרגום לאנגלית

Shalom Prof. Gyemant, My great grandmother from my father's side was form the HALEVY-SOFFER family of Piatra Neamt. During the years, the name SOFFER or SOIFFER was added to their name, due to their profession, and the HALEVY name was set aside. Are you aware of the claim that European HALEVY Jews are descended from Spain (Jirona in northern Spain). Some of them became HORWITZ and some remained HALEVY; can you substantiate this claim ? Thank you, Elli​

zahavi

The Halevy and Horwitz names are frequent in Romania. I have not had the opportunity of special research on the origin of these names, but I know about a research made concerning the Horowitz families from Romania by Prof. Dr. Chaim T. Horovitz from Rehovot. His Email adress is: [email protected] Maybe he could offer more informations concerning this issue.​

תרגום לעברית - זהבי

השמות הלוי והורביץ הם שכיחים ברומניה. לא הזדמן לי לחקור את מקור השמות הללו, אך ידוע לי אודות מחקר שנערך בקשר למשפחות הורוביץ ברומניה על ידי פרופ' ד"ר חיים ט. הורוביץ מרחובות. כתובת הדואר האלקטרוני שלו היא: [email protected] אולי הוא יוכל לספק לך מידע בנוגע לנושא זה. תרגם: רוני

תמרה 1935

מור פישר נעדר במלחמת העולם הראשונה

שלום,פרופ' לדילסאו גיימנט סבי מור פישר ממורושושרהי נעדר במלחמת העולם הראשונה. אבי וסבתי חיכו לו עד יומם האחרון. בידנו גלויה יחידה ששלח לאשתו, מצורפת כאן. שאלותי הן:
האם ניתן לפענח לאיזו יחידה היה שיך?
והאם ניתן לברר היכן נלחמה יחידה זו,
ואולי מה עלה בגורלו. תודה מראש תמרה

תרגום לאנגלית

Shalom Prof. Ladislau Gyemant, My grandfather, Mor Fischer from Morosvaroshelgy is missing from WW1. My father and my grandmother waited for him until their last day. We have one postcard that he sent to his wife (attached). My questions are: - Can you decipher the unit in which he served ? -Would it be possible to find out where this unit fought ? -Can we find anything about his fait ? Thanking you in advance, Tamara​

Fischer

The English translation of the postcard adress is the following: Fischer Mor - O Rodna ( today: Rodna Veche) Honved Regiment No. 22, First Commissariat Battalion, Third Company Mrs. Fischer Mor, Mezokiralyfalva ( today Crăieşti), Mezo ormenyes ( today Urmeniş) All these places are in the North Eastern part of Transylvania. About the mentioned military unit research is available in Budapest, in the Museum of Military History. There are for instance lists of the personel, the decorated, wounded etc.​

תרגום לעברית - תמרה

התרגום לאנגלית של הכתובת שעל הגלויה הוא: פישר מור – או רודנה (כיום רודנה וצ'ה) גדוד הונווד מס' 2, מפקדת העוצבה הראשונה, פלוגה ג' גב' פישר מור, מזוקיראיי-פלבה (כיום: קראיישטי), מזו אורמנייש (כיום אורמניש) כל המקומות הנזכרים הם בצפון מזרח טרנסילבניה. בקשר לאיתור היחידה הצבאית בה שרת מור פישר, ניתן לפנות למוזיאון להיסטוריה צבאית בבודפשט. שם יש (לדוגמא) רשימות חיילים, חיילים שזכו לעיטורים, פצועים וכו'. תרגם: רוני

../images/Emo124.gif אירוח פרופ' גיימנט ../images/Emo142.gif

ביום א', 22.5.05, בין השעות 12.00-11.00, יתארח בפורום פרופ' לדיסלאו גיימנט, באירוח בינלאומי מרומניה
ניתן להוסיף כאן שאלות לאורח הנכבד.
לקרמרוצקי ולאסנת חזן על הארגון והתרגום |4u| ארנון

נחי

עיתונים וספרים

Dear Prof. Gyemant, Where can one find Jewish newspapers and books (Yiddish, Hebrew, Romanian and Hungarian) that were printed in Sighet (Marmarosziget)before the Holocaust? Thank you, Dr. Menachem Keren-Kratz

תרגום לעברית

פרופ' גיימנט היקר, היכן ניתן למצוא עיתונים וספרים יהודיים אשר הודפסו בסיגט לפני השואה (ביידיש, עברית, רומנית והונגרית). תודה, ד"ר מנחם קרן-קרץ תרגם: רוני

רקלרקל

קריאת עתונים בבוקובינה

Shalom Prof. Gyemant Can you please tell me the names of the newspapers jewish people used to read in the 19th-20th century in Bukowina Is there any place I can find them Thanks a lot האם תוכל בבקשה לומר לי את שמות העיתונים, שאנשים יהודים נהגו לקרוא במאות 19 ו-20 בבוקובינה. היכן אוכל למצוא אותם. בתודה.

למעלה