אירוח פרופ' גיימנט

Gold medal - revised

The annexed record mentions the right of the seargent Fritsch Bela to wear his gold and silver medal for bravery obtained upon an order issued on Nov. 30, 1914. His military unit was The 9-th Imperial-Royal Regiment of Cavalry, company I. His medals were accorded for bravery. The history of this military unit including the battles in which participated are available for research in the Museum of Military History from Budapest. There is available too the Regulation concerning the mentioned medal fro bravery including the rights assured for those who obtain such a decoration.​

תרגום לעברית לענתר

הרשומה שצרפת מציינת את זכותו של סמל בלה פריטש לענוד את מדלית הזהב והכסף שהוענקה לו על אומץ, וזאת לפי צו שהוצא ביום 30 בנובמבר 1914. יחידתו הצבאית היתה הגדוד המלכותי ה- 9 של פרשים, פלוגה א'. המדליות הוענקו לו על אומץ. את ההסטוריה של יחידה צבאית זו, לרבות הקרבות בהם השתתפה, אפשר למצוא במוזיאון להסטוריה צבאית בבודפשט. שם גם ניתן למצוא את התקנות הנוגעות להענקת המדליות האמורות בגין אומץ, לרבות הזכויות שהובטחו לאלו אשר קיבלו עיטור כזה. תרגם: רוני

מעיינר

משפחתי-משפחת מנדל

שלום לפרופ' גיימנט סבא רבה רבה שלי צבי הרמן מנדל נולד ליוסף מנדל וצורטל, בשנת 1888 ב- Săn Niklăus, T. Mică שכיום נקרא Sinmiclaus בטיול שורשים שעשיתי בקיץ ביקרתי ב- Sinmiclaus ומצאתי את הקבר של צורטל שרה בת צבי. לצערי הקבר היה במצב גרוע ולא ניתן לדעת את השנה בה נפטרה. על פי הסיפורים המשפחתיים ליוסף וצרטל היו 9 ילדים, לאחר שנפטרה התחתן יוסף שנית ונולדו לו 15 ילדים. את קברו של יוסף מצאנו ב Tîrgu Mureş בבית הקברות הנאולוגי וגילנו ששם אביו היה אף הוא יוסף. שאלותי הן: היכן ניתן למצוא מסמכים על משפחת מנדל מ Sinmiclaus, הייתי שמחה לגלות פרטים נוספים:  על יוסף וצרטל ועל ילדיהם, ידוע לי רק על 4 מתוך ה- 9.  מי הם הוריו של יוסף – ידוע לי רק כי אביו נקרא יוסף .  מי הם הוריה של צרטל- ידוע לי רק ששם אביה צבי. עד כמה שידוע לי במשפחות אשכנזים לא נהוג היה לקרא לבן על שם האב, אלא אם נולד לאחר מות האב. בטרנסילבניה שמעתי שהיהודים קיבלו מינהג לקרא לבן הבכור על שם אביו מההונגרים. יוסף מנדל נולד בשנת 1856 האם לדעתך הוא הבן הבכור הנקרא על שם אביו על פי מנהגי ההונגרים? או שבשנה זו עדיין לא נהגו היהודים כמנהג ההונגרים והוא הבן האחרון הקרוי על שם אביו המת? בתודה מראש.

תרגום לאנגלית (ע"י אסנת חזן)

Shalom Prof. Gyemant, My gggrandfather , Zvi Herman, was born to Joseph Mendel & Zurtel, 1888, in Săn Niklăus, T. Mică, today - Sinmiclaus. During a family genealogy trip, I visited Sinmiclaus and found the tombstone of Zurtel Sara, daughter of Zvi. Sadly, the tombstone was in a very bad shape. According to family tales, Joseph and Zurtel had 9 children. After she passed away he married again and had 15 children. We found the tombstone of Joseph in the Neologic cemetery in Tîrgu Mureş and found out that his father's name was also Joseph. Here are my questions: Where can I find documents concerning Mendel family from Sinmiclaus, and also futher details concerning: 1. Joseph and Zurtel and their children (I know about 4 of 9 of them). 2. Who were Joseph's parents, All I know is his father's name - Joseph. 3. Who were Zurtel's parents, All I know is her father's name - Zvi. As far as I know, in Ashkenaz families it was not conventional to name a son after his father, unless born after his father's death. I had that in Transylvania the jews inherited the custom to name the firstborn after his father from the Hungarians. Joseph Mendel was born in 1856. Do you think he is the firstborn that was named after his father according to the hungarian custom? Or in that year, the jews did not use the Hungarian custom and he is the last born son named after his dead father? Thank you​
תרגמה: אסנת חזן

MayanR

The research concerning the Mendel family is available in the rabinical registers preserved in the regional branch of the National Archives from Tîrgu Mureş for the period until 1895. For the informations after 1895 are available the state registers preserved in the townhall from Sînmiclăuş. If the marriage record comes up it will contain the name of the parents of Joseph and Zurtel. In the death record of Joseph which is probably in the state registers from Tîrgu Mureş preserved in the registry Office of the City Hall is very probable to appear the name of his parents. Is hard to say which custom was followed by the Transylvanian Jews in 1856. The registering system was at its beginnings ( it started in 1850) and the procedures were very fluide yet.​

../images/Emo23.gifכל הכבוד למעיינר על השתתפותך !

המחקר המתייחס למשפחת מנדל נמצא ברישומים הרבניים השמורים בסניף האזורי של הארכיון הלאומי מ-Tîrgu Mureş לתקופה שעד 1895. מידע שמתייחס לשנים שאחרי 1895 נמצא ברישומי המדינה השמורים בעירייה ב-Sînmiclăuş. אם תעודת הנישואין תימצא, היא תכלול את שמות הוריהם של יוסף וצרטל. ברישום המוות, שקרוב לוודאי נמצא ברישומי המדינה ב-Tîrgu Mureş השמורים במשרד הרישום של העירייה, סביר להניח שיופיעו שמות הוריו. קשה לומר איזה מנהג היה נהוג אצל יהודי טרנסילבניה ב-1856. שיטת הרישום היתה בחיתוליה (הדבר החל ב-1850) והנהלים עדיין היו גמישים מאוד. תרגמה: אסנת חזן

oded 3

4 שאלות (מקווה שלא מאוחר מדי...)

שלום פרופ' גיימנט, מספר שאלות. 1. באיזה תקופה החלו יהודים להשתמש בשמות משפחה ברומניה (הכוונה למשפחות "רגילות" ולא משפחות רבנים). 2. לסבא שלי קראו מנדל מנדלוביץ' (MENDELOVICI). הוא נקרא על שם הסבא שלו, גם הוא מנדל מנדלוביץ'. איני יודע בוודאות, אבל בהחלט יכול להיות שלפניהם היו עוד "מנדלים" במשפחה. בהמשך לשאלה 1, האם אפשר להעריך באיזו תקופה חי ה - מנדל, זה שבעקבותיו הפך בנו מ"פלוני בן מנדל" ל - "פלוני מנדלוביץ'" ? 3. הסבא של הסבתא שלי, גדליה דמסקר (DAMSKER) נולד בסביבות 1830. הוא ברח לרומניה והגיע ליאסי כשהיה נער, כנראה מאוקראינה (או ממקום אחר באזור) בכדי לא לשרת בצבא. מכיוון שביאסי עבד כחייט לאופנת נשים (היה לו בית עסק גדול ומפורסם בעיר), קיימת במשפחה השערה כי השם דמסקר נגזר מעיסוקו ומבוסס על המילה Dame (אשה). שוב, בהמשך לשאלה 1, האם קיים הגיון בהנחה הנ"ל, או יותר סביר שהוא הגיע ליאסי כבר עם שם המשפחה הנ"ל ? 4. הקהילה היהודית ביאסי מחזיקה ספרים הכוללים רישומי פטירה וקבורה של אנשי הקהילה, כולם כנראה בבית העלמין העתיק PACURARI. הצלחתי להשיג מידע חלקי בפניה טלפונית לקהילה. האם ידוע לך על תוכניות לביצוע דיגיטיזציה של החומר כך שתהיה גישה אליו דרך ה - Web ? תודה רבה, עודד
Hello Prof. Gyemant Here are few questions: 1. When did Jewish people in Romania start using surnames (the question refers mainly to "ordinary" families, not rabbinical)? 2. My great grandfather was called Mendel MENDELOVICI. He was called after his grandfather, Mendel MENDELOVICI. I can't tell for sure, but they may have been more Mendels in the family before. Following question number 1, can one tell approximately when did live "the Mendel" - the one that his son became the first one called MENDELEVICI (instead of "xxx, son of Mendel")? 3. My great great grandfather was called Gedalia DAMSKER. He was born around 1830 and left Ukraine (or somewhere else in the area) to Romania (Iasi) when he was youngster in order to avoid army. Since he was a tailor, and had a business (well known in the city) for women fashion, there is an assumption in my family that the surname DAMSKER came from is occupation and, based on the French word "Dame". Again, following question number 1 - is that assumption sounds reasonable, or is it more likely that he came to Romania with that surname? 4. The Jewish community of Iasi keeps burial registers archives, mainly of Jewish buried in the old cemetery PACURARI. I called the Jewish community but had only partial successes getting information from that archive. Do you know of any plans to digitize that information in order to make it accessible on the Web? Thanks, Oded​

הכל בנחת...

יש עוד זמן. פרופ' גיימנט שוקד על מתן תשובות לשאלות שכבר נשאלו והוא ימשיך לענות עליהן עד לארוח וגם במהלך הארוח החי שיתקיים ביום א' הקרוב בשעה 11:00 לפני הצהריים. רוני

oded 3

1. When we speak about the present Romania there are different historical provinces with different situations from the point of view we are interested in. In the provinces which were part of the Austrian Empire - Transylvania, Bukovina, Banat - the disposition to introduce German family names for the Jews was issued by Emperor Joseph II in the period 1780-1790. In the rest of Romania - Moldavia, Wallachia - it was never imposed such a measure, so that it happened upon the good will of the respective Jewish families. Those who wanted to integrate in the Romanian society took family names which corresponded in a way to the Romanian model of family names. That final - ovici instead of - son of ( sin) is an example of such a situation. Those more traditional maintained the old fashion of son of until the period of the Second WW. In the Census of the Jews taken in 1942 there are still persons with such traditional names for instance in Botoşani area. 2. So, the name Mendelovici appeared in the second half of the 19th century or the beginning of the 20th century instead of sin Mendel. The originary Mendel could be a person from the 18th century or even from an earlier period. 3. Damsker is not connected with a French word. It is probably connected with the place were they lived before coming in Iaşi. That final - er means originary from. I have found this name in the list of the students of the University from Iaşi. 4. Unfortunately there is not any sign of modernisation in archive matter neither in the state, nor in the community archives from Romania.​

תרגום לעודד3

כאשר אנו מדברים על רומניה של היום, קיימים מחוזות היסטוריים שונים עם תנאים שונים, מנקודת המבט שבה אנו מתעניינים. אותם מחוזות שהיו חלק מהאימפריה האוסטרית: טרנסילבניה, בוקובינה, באנאט – ההחלטה לאמץ שמות משפחה גרמניים ליהודים, הוצאה על ידי הקיסר יוזף ה- II בתקופה 1780 – 1790. בשאר חלקי רומניה: מולדביה, וולכיה – הרי שצו כזה לא הונהג שם מעולם, כך שאם קרה הדבר, הרי שהדבר נעשה מתוך רצונן הטוב של אותן משפחות יהודיות שאימצו את השמות הגרמניים. אלו שרצו להשתלב בחברה הרומנית, אימצו להם שמות משפחה שתאמו באופן כלשהו את צורת שמות המשפחה הרומניים. הסיומת "אוביצ'י" (Ovici) במקום "בן" היא דוגמא למצב כזה. המשפחות המסורתיות יותר המשיכו לשאת את השם בצרוף "בן" (הערת המתרגם: לדוגמא: שמעון בן שלמה, משה בן דוד וכו') וזאת עד למלחמת העולם השניה. במפקד (Census) היהודים של אשר נערך בשנת 1942 קיימים עוד אנשים עם שמות מסורתיים כאלה, וזאת אף באזור Botoşani. 2. כך שהשם מנדלוביצ'י הופיע במחצית השניה של המאה ה – 19 או בראשית המאה ה- 20 במקום השם "בן מנדל". מנדל המקורי יכול היה להיות אדם בן המאה ה- 18 או אף מתקופה מוקדמת יותר. 3. לשם דמשקר (Damsker) אין כל קשר לשפה הצרפתית. מילה זו קשורה כנראה למקום שבו התגוררה המשפחה לפני בואה ליאסי. הסיומת "אר" (ER) משמעה "מ" . אני מצאתי שם זה ברשימת הסטודנטים של אוניברסיטת יאסי. 4. לרע המזל אין כל סימן של מודרניזציה בנושאים ארכיבאיים, לא בארכיונים הלאומי ואף לא בארכיונים העירוניים ברומניה. תרגם: רוני

deebeebee

BALTINESHTER

DO YOU KNOW THE ORIGIN OF THE BALTINESHTER FAMILY NAME? I TALKED TO A BALTINESHTER WHO INSISTS ITS FROM BUKOVINA BUT I AM NOT CONVINCED. האם ידוע לך מקור השם בלטינשטר? שוחחתי עם איש בשם זה שטוען שהמקור מבוקובינה אבל אני לא השתכנעתי.

BALTINESHTER

The name BALTINESHTER means somebody originary from the place Baltinesht ( Băltineşti in Romanian spelling). This place could have existed in Bukovina, but today there is no more any place with this name neither in the Romanian, nor in the Ukrainian part of Bukovina. There is not a Băltineşti today neither in Romania nor in the Republic of Moldavia (former Bessarabia).​

Zemanek

I have not met in the registers of vital records from Romania the name ZEMANEK. It seems to be of Czech origin from the original German word Seeman which means seaman. The termination EK is frequent in Czech family names meaning the family of ...​

תרגום לעברית

בכל הרשומות של מרשם האוכלוסין של רומניה לא נתקלתי בשם זמנק. נראה כי מדובר בשם המעיד על מוצא צ'כי מהמלה הגרמנית 'זימן' (Seeman) שהוראתה "יורד ים / מלח / ספן". הסיומת "אק" (EK) בשמות משפחה צ'כיים הוראתה "המשפחה של". תרגם: רוני

wow1

כדי ששאלותיכם באנגלית יוצגו באופן

קריא, אנא לפני תחילת כל הודעה הנכתבת משמאל לימין כנסו לשורה חדשה והפעילו את הפקד: [תחילת קוד] (שורת הפקדים נמצאת מתחת לתיבה זו בה נרשמת ההודעה) ובסיום הקטע בשפת לועז הפעילו את הפקד: [סיום קוד] הנמצא משמאל לפקד [תחילת קוד]. להמשך עברו לשורה חדשה. אין בעיה לשלב טקסט בעברית עם הקטסט הלועזי המסודר ואל תתנו ל"תצוגה המקדימה" לבלבל אתכם. פרופ' גיימנט מודה מראש לכל מי שהודעתו תעוצב כהלכה. איל.

אין צורך. הכל בסדר. איל התכוון

בודאי לנוחות הקריאה. שאלתך כבר הועברה ליעדה. רוני

למעלה