ברוכה הבאה, סליאן, אל ביתנו

Novartza

שאלה לגניאלוגית

(English translation follows) מכיוון שראיתי שהוצאת ספר וחקרת אודות השטעטאלאך היהודיים בפולין, רציתי לברר על העיירות הבאות: (השם הראשון הוא שם השטעטל, השני הוא העיר הגדולה לידו) kadzidlo, ostroleka pl czerwin, ostroleka pl goworowo, ostroleka pl sniadowo, lamza pl mordy, sziedlce pl כפר kosow ליד ostrow-mazowiecka היכן אני יכול למצוא פרטים שיכולים לעזור לי אודות המקומות האלה (חוץ מ-goworowo, לשאר העיירות אין ככל הידוע לי ספרי זיכרון)? מרשמי אוכלוסין, או כל פרט נוסף שיוכל לעזור לי לאתר אנשים שגרו שם לפני השואה. תודה מראש. --- English translation: Since I've seen that you published a book and researched the Jewish /shtetalakh/ in Poland, I'd like to enquire about the following places: (first comes the shtetl name, then the nearby big city) kadzidlo, ostroleka pl czerwin, ostroleka pl goworowo, ostroleka pl sniadowo, lamza pl mordy, sziedlce pl small village kosow near ostrow-mazowiecka Where can I find information that may help me about these places (Excpet for Goworowo, other /shetalakh/ do not have, as far as I know, memory books)? population registries, or any other detail that may help me find people who lived there before the holocaust. Thanks in advance.

Sallyann

Nov

Have you in fact read the chapter on Russian-Poland in the Avotaynu Guide to Jewish Genealogy? It is extremely comprehensive and includes bibliography and addresses for places that hold recoreds. Have you checked www.rtrfoundation.org? That site, maintained by Miriam Weiner, is the most comprehensive, up-to-date listing of what is known about Jewish records in Poland, the Baltics, Belarus, Ukraine and Moldova. You don't say, but I assume that you also have looked at the JRI-Poland website to see if it has indexed any records for towns of interest to you. Reach that at www.jewishgen.org. Have you looked at yizkor books for the major nearby cities? They usually include information about near-by places. See if you can find landsleit-members of the committee that wrote the books. Also see if the Ostrolenka landsmanschaften still exists. Ten years ago the contact person was Yehuda Chmiel, 12 Bavli Street, Tel Aviv. These people usually know about records and where they are kept. Ostrow-Mazowiecka has been well-researched by Stanley Diamond, head of Jewish Records Indexing-Poland. Why don't you write and ask him for advice? His e-mail is [email protected] If you can afford it, also ask him to recommend a local researcher to go into the archives that would hold records for the places of interest to you. Have you checked the JewishGen Family Finder to see if anyone else is researching the places of interest to you? If you find any, write and ask what success they have had. Finaly, be sure to write to the JewishGen digest (at [email protected] ) and let others know that you are looking for information from these places.​

תרגום

האם קראת את הפרק על פולין הרוסית במדריך אבותינו לגנאלוגיה יהודית?הוא מקיף מאוד וכולל ביבליוגרפיה וכתובות מקומות שבהם יש רישומים אלה. האם בדקת ב- www.rtrfoundation.org? אתר זה של מרים ויינר הוא הרישום המקיף והמעודכן ביותר של מה שידוע על רישומי יהודים בפולין, במדינות הבלטיות, בבלארוס, אוקראינה ומולדובה. לא אמרת, אך אני מניחה שחיפשת גם באתר JRI-poland כדי לבדוק אם יש שם רישומים לערים המעניינות אותך. זה נמצא: www.jewishgen.org האם חיפשת בספרי 'יזכור' של הערים הגדולות הסמוכות? הן בדרך כלל כוללות מידע על מקומות סמוכים. ראה אם תוכל למצוא את חברי הוועדה שכתבו את הספרים. ראה גם אם Ostrolenka Lnadsmanschaften עדיין קיים. לפני 10 שנים איש הקשר היה יהודה שמיל, רח' בבלי 12, ת"א. אנשים אלה יודעים, בדרך כלל, על רישומים והיכן הם נשמרו. Ostrow-Mazowiecka נחקר היטב בידי סטנלי דיאמונד, האחראי על תיעוד רישומי יהודים בפולין. (Jewish Records Indexing-Poland). מדוע שלא תכתוב ותבקש ממנו עצה? כתובת הדוא"ל שלו: [email protected] אם תוכל, בקש ממנו להמליץ על חוקר מקומי שייגש לארכיונים שעשויים להחזיק ברישומי המקומות המעניינים אותך. האם בדקת ב-Jewishgen Family Finder כדי לבדוק אם מישהו אחר חוקר את המקומות המעניינים אותך? אם תמצא, כתוב ושאל מה היתה מידת הצלחתם. לבסוף, חשוב שתכתוב ל-Jewishgen digest ([email protected]) כדי שאחרים יידעו שאתה מחפש מידע ממקומות אלה. תרגמה: אסנת חזן

מיה היא

family moneta/poland

how and where i can find some information on the moneta/ family.?monetta I know that before the war they lived at dombrova-goorniza in poland . also we knoww that the name is not a jewish one thanks for answer . yaffa moneta.

תרגום לעברית

היכן וכיצד אוכל למצוא מידע על משפחת Monetta ? אני יודעת שלפני המלחמה הם גרו ב Dombra-Goorniza בפולין. אני גם יודעת שהשם איננו יהודי. אודה לתשובתך. יפה מונטה

Sallyann

To yaffa

Actually, Alexander Beider lists the name Moneta in his Dictionary of Jewish Surnames from the Kingdom of Poland, so I guess it is a Jewish name. You don't say what kind of information you are seeking. That makes a difference. Are you looking for information who lived there before the Shoah? If so, have you checked Yad Vashem's online database? The official spelling is Dabrowa Gornicza. The Yad Vashem library has a yizkor book for the town and in 1981 at least four survivors from there attended the World Gathering of Holocaust Survivors in Jerusalem. Their registrations (with street addresses) are held in the archives at Yad Vashem. Have you looked at the Jewish Records Indexing-Poland indexes? You can reach them at www.Jewishgen.org. And you should look at www.rtrfoundation.org to see what archival records exist for the town. Without a more focussed question, I cannot direct you more specifically. Instead, I think you should start with the chapter on Poland in the Avotaynu Guide to Jewish Genealogy. That will orient you to potential sources, provide contact addresses, e-mail, etc. and give you an extensive bibliography.​

תרגום לעברית

למען האמת, אלכסנדר ביידר מציין את השם "מונטה" במילון השמות היהודיים בממלכת פולין שלו, כך שאני מניחה שהשם הוא יהודי. אינך מציינת איזה מידע את מחפשת, ויש לכך משמעות. האם את מחפש מידע מי גר שם לפני השואה ? אם כך הדבר, האם בדקת במאגר דפי העד של יד ושם ? האיות הרשמי של שם המקום הוא Dabrowa Gornicza. בספרית יד ושם נמצא ספר יזכור על העיר ובשנת 1981 לפחות ארבעה ניצולים משם השתתפו בכינוס הבינלאומי של ניצולי שואה שהתקיים בירושלים. פרטי הרישום שלהם (עם כתובות המגורים שלהם) מוחזקות בארכיון יד ושם. אם חיפש במאגר של ה- JRI ? את יכולה להגיע אליו דרך דף הבית של הג'ואישג'ן הנמצא בכתובת www.Jewishgen.org. כמו כן עליך לחפש באתר www.rtrfoundation.org על מנת לראות אלו רשומות נמצאות בארכיונים לגבי עיר זו. בלעדי שאלה ממוקדת יותר, איני יכולה לכוון אותך יותר ספציפית. במקום זאת, אני חושבת שעליך להתחיל בקראית הפרק על פולין ב"מדריך 'אבותינו' לגנאולוגיה". המדריך יכוון אותך למקורות פוטנציאליים, יספק לך כתובות, כתובות דוא"ל וכו' ויתן לך ביבליוגרפיה נרחבת. תרגם: רוני

ornan

איפה עוד לחפש

סבתי ואחיה נולדו ב מייכוב MIECOW שבאזור קיילצה KIELCE. הוריה נולדו כנראה בדז'יאלושיצה DZIALOSZYCE שבאותו האזור. המשפחה הייתה גדולה, אך מעט מאוד רישומים מופיעים ב אתר ה JRI (כולל חיפוש מורכב לרדיוס של 50 ק"מ). חיפוש באתר של מרים וינר למסמכים רלוונטים באותן עיירות, מראה שאין שום רישומים לשנים הרלוונטיות עבורי. גם פניה ישירה לארכיון המחזיק ברשומות האזור, הביאה לתוצאות מועטות בלבד. היש באמתחתך עצה היכן עוד לחפש? תודה!

תרגום לאנגלית

Where else can I look ? ======================= My grandmother and her brother(s?) were born in Miecow near Kielce. Her parents most probably were born in Dzialoszyce in the same area. The family was very large, but only a few records appear on the JRI Poland site (including an advanced search for a 50 KM radius). A search in Miriam Weiner's site for relevant documents from same shtetls, yielded no relevant listings for those years. I even contacted directly the regional archive, but got only a few documents. Can you think of anything else I can do, where else can I search ? Thank you !​

Novartza

האתר של מרים וינר

מהו האתר של מרים וינר?, האם הוא גם בעיברית? ואם אפשר לקבל קישור לאתר אודה על כך.

תשובה לשאלת נוב

המידע על האתר של מרים וינר: MIRIAM WEINER'S WEBSITE AT www.rtrfoundation.org האתר אינו בעברית.

Sallyann

Ornan

Read Fay Bussgang's chapter on Russia-Poland in the Avotaynu Guide to Jewish Genealogy. She lists a wide array of possible sources and has an estensive bibliography. I don't know what information you are seeking from documents. You don't specify what documents you are seeking or what years. That all makes a difference. One item that comes to mind are the books of residence kept all over Poland in the 19th century. That chapter describes these books and tells where to find them. Contact the Jewish Historical Institute in Warsaw (address in the chapter) and see if it has anything. The Central Archives for the History of the Jewish People in Jerusalem has an extensive Polish collection. It has just published a complete listing of these holdings. Check to see it they have anything relevant. Have you checked the JewishGen Family Finder to see if anyone else is doing research for these locations? If so, write to them and ask what sources they have used. Similarly, post a message on the JewishGen digest at [email protected] and ask if anyone knows anything about these places. Yad Vashem's library has two yizkor books for Miechow. See if you can contact members of the committee that wrote them. (Yad Vashem usually has a contact address.) While you are at Yad Vashem look also at the printout of people who attended the 1981 World Gathering of Holocaust Survivors in Israel. At least two different attendees listed Miechow as their place of birth. Street addresses are included and many people came with their children. Also do a search by town on the online Yad Vashem database and look at the names (and addresses) of the individuals who submitted information for people from these places. All of these living people may be able to provide information. Finally, look at back issues of the Kielce-Radom Journal. The Israel Genealogical Society probably has back issues in its library in Jerusalem​

תרגום לעברית

קראי את הפרק על רוסיה-פולין שנכתב בידי פיי בוסגנג במדריך אבותינו לגנאולוגיה יהודית. היא מונה קשת של מקורות אפשריים בצרוף ביבליוגרפיה נרחבת. אינני יודעת איזו אינפורמציה את מבקשת לגלות במסמכים. אינך מציינת אילו מסמכים את מחפשת או אילו שנים. יש לכך חשיבות. פריט אחד שאני יכולה לחשוב עליו הם ספרי התושבים אשר נערכו בכל רחבי פולין במאה ה- 19. הפרק הנ"ל מתאר ספרים אלה ומספק מידע היכן אפשר למצוא אותם. צרי קשר עם המכון להסטוריה יהודית בוורשא (הכתובת מופיעה בפרק הנ"ל) וראה אםיש להם משהו. האם בדקת את ה- JGFF האם מישהו נוסף עורך מחקר על מקומות אלו ? אם כן, כתבי להם ותשאלי אותם באילו מקורות הם השתמשו. באופן דומה, שלחי הודעה לקבוצת הדיון של הג'ואישג'ן בכתובת [email protected] ותשאלי אם מישהו יודע משהו אודות מקומות אלה. בספרית יד ושם יש שני ספרי יזכור על מייכוב. ראי אם את יכולה ליצור קשר עם חברי הוועדה שכתבה אותם (ליד ושם יש בדר"כ כתובות). בזמן שתהיי ביד ושם עייני בתדפיסים של אנשים שנכחו בכינוס העולמי של ניצולי שואה ב- 1981, שנערך בישראל. לפחות שני משתתפים שונים רשמו את מייכוב כמקום הולדתם. תוכלי למצוא שם את כתובתם ורבים באו עם ילדיהם. כמו כן ערכי חיפוש לפי שם העיר במאגר המקוון של יד ושם ועייני בשמות האנשים שהגישו את דפי העד (ובכתובותיהם) מאותם מקומות. אנשים חיים אלה יכולים לספק אינפורמציה. ולסיום, עייני בגליונות קודמים של העיתון של קילצה-ראדום. לחברה הגינאלוגית הישראלית, יש לבטח עותקים כאלה בספריתה בירושלים. תרגם: רוני

talia olav

תעודות חיים במכון ההסטורי בוורשה

Some people say that the JHI in Warsaw holds copies of all Jewish vital records from Poland. Is this true? I am refering to towns for which Routes to Roots does NOT specify the availability of such records in the JHI. Thanks once more T-A​

talia olav

ובעברית

יש האומרים כי המכון היהודי בוורשה מחזיק העתקים של כל תעודות החיים בפולין. האם זה נכון? השאלה מתייחסת לעיירות עבורן לא מצויין ב-RTRF קיום העתקים שכאלה.

talia olav

תעודות בוורשה - תיקון לשאלה

Perhaps the reference is to another archive in Warsaw - not necessarily the JHI. יתכן שהכוונה לארכיון אחר בוורשה - ולאו דווקא למכון היהודי שם.​

למעלה