ברוכה הבאה, סליאן, אל ביתנו

Sallyann

A response to Miri Miri

I will be glad to have responses to my questions: 1. Do all HaLevy families in Europe come from the same source, Spanish exile NOT NECESSARILY ? What is the difference between the HaLevy families and Levy families SEE MY COMMENT BELOW ABOUT THE SPELLING OF JEWISH NAMES.? > 2. What is the origin of the people bearing the family name of Vjenfeld ? ALWAYS REMEMBER THAT WHEN DEALING WITH JEWISH FAMILY NAMES, SPELLING IS NOT RELEVANT. ONLY THE SOUND IS. THE WORD VJENFELD CAN BE SPELLED MANY DIFFERENT WAYS, BUT THEY ALL MEAN [IN YIDDISH] A FIELD OF GRAPES. FOR THAT REASON, PEOPLE BEARING THIS NAME MAY HAVE COME FROM MANY DIFFERENT PLACES AND THEY ARE PROBABLY NOT ALL RELATED. 3. Where from came the Asjkenazi Jews that settled in Yugoslavia- Serbia ? FOR DETAILED INFORMATION ABOUT THE JEWS OF THE FORMER YUGOSLAVIA SEE THE RECENTLY PUBLISHED AVOTAYNU GUIDE TO JEWISH GENEALOGY. IN SERBIA, JEWS LIVED PRIMARILY IN BELGRADE WHICH WAS MIXED ASHKENAZI AND SEPPHARDI. SIGNIFICANT NUMBERS OF JEWS BEGAN TO ETTLE IN BELGARD ONLY IN THE SECOND HALF OF THE 19TH CENTURY. THEY UNDOUBTEDLY CAME FROM MANY DIFFERENT NEIGHBORING AREAS AND NOT ONE SINGLE PLACE THE ARCHIVE OF SERBIA WAS ESTABLISHED PRIOR TO THE CREATED OF YUGOSLAVIA AND HAS MANY NATIONAL COLELCTIONS, ESPECIALLY THE CENSUSES FOR 1863, 1905 AND 1910. THE ARCHIVE IN NOVI SAD HAS A VAST COLLECTION OF RECORDS, 1826-95. MOST IMPORTANTLY, THE JEWISH COMMUNITY OF BELGARD HAS A MICROFILM OF THE COMPLETE SET OF BRITH, MARRIAGE AND DEATH RECORDS OF THE JEWS OF BELGARD, 1866-1941. TRY THE E-MAIL ADDRESS [email protected] . IF THAT DOES NOT WORK, TRY WRITING TO THE COMMUNITY AT 110000 BELGRAD, KRALJA PETRA 71a, THIRD FLOOR. TELEPHONE: 381-11-625-359. THE U.S. HOLOCAUST MEMORIAL MUSEUM HAS MICROFILMED OTHER JEWISH RECORDS FROM BELGRADE CAPTURED BY THE RUSSIANS AND HELD IN THE OSOBYI ARCHIVES IN MOSCOW. THEY MAY BE FREELY CONSULTED AT THE MUSEUM IN WASHINGTON. THE WHEREABOUTS OF OTHER JEWS RECORDS FROM SERBIA ARE NOT KNOWN AT THIS TIME BUT IF YOU KNOW A TOWN OF INTEREST, YOU SHOULD WRITE TO THE MAYOR AND ASK​

תרגום לעברית - מירי מירי

1. לא בהכרח. 2. ראי הערתי להלן לגבי האיות של שמות יהודיים. זכרי תמיד כאשר אנו עוסקים בשמות משפחה יהודיים, האיות אינו תמיד רלבנטי. רק הצליל רלבנטי. המילה VJNFELD יכולה להיות מאויתת בדרכים רבות ושונות, אבל משמעות כולן (ביידיש) היא: "שדה ענבים". מסיבה זו, אנשים שנושאים שם זה יכולים היו להגיע ממקומות שונים וקרוב לודאי שאין בין כולם קרבה משפחתית. 3. למידע מפורט על היהודים מהאזור שהיה בעבר יוגוסלביה ראי את "המדריך לגנאולוגיה יהודית בסרביה" שפורסם לאחרונה ב"אבותינו". יהודים חיו בעיקר בבלגרד שבה היתה קהילה מעורבת אשכנזית וספרדית. מספר משמעותי של יהודים החל להתיישב בבלגרד רק במחצית השניה של המאה ה- 19. הם ללא ספק הגיעו ממספר רב של אזורים שכנים ולא ממקום אחד. הארכיון של סרביה נוסד עוד טרם נוצרה יוגוסלביה ויש בו אוספים לאומיים רבים, במיוחד מפקדי האוכלוסין לשנים 1863, 1905 ו – 1910. בארכיב בנובי סד (NOVI SAD) יש אוסף נרחב ביותר של רשומות 1826 – 1895. חשוב ביותר: לקהילה היהודית של בלגרד יש מיקרופילם של האוסף המלא של רישומי לידות, נישואין ופטירות של יהודי בלגרד לשנים 1866 – 1941. נסי את כתובת הדואר האלקטרוני: [email protected]. אם זה לא עוזר, נסי לכתוב לקהילה היהודית לפי כתובת: 110000 BELGRAD, KRALJA PETRA 71a, THIRD FLOOR. TELEPHONE: 381-11-625-359. במוזיאון השואה בוושינגטון יש העתקי מיקרופילם של רשומות יהודיות אחרות מבלגרד שנתפסו על ידי הרוסים והוחזקו בארכיון OSOBYI במוסקבה. את יכולה להתייעץ ללא תשלום עם המוזיאון בוושינגטון. בשלב זה לא ידוע מה עלה בגורלן של הרשומות האחרות של יהודי סרביה, אך אם את יודעת את שם העיר בה את מעוניינת, עליך לכתוב לראש העיר הנוגעת בענין ולשאול. תרגם: רוני

אמינותם של סיפורים משפחתיים

שלום, סליאן! לגבי חלק מן הענפים המשפחתיים שלי, אין לי אלא סיפורים משפחתיים העוברים מדור לדור. אף אחד מן המספרים היום, לא הכיר את גיבורי הסיפור, אשר חיו לפני 150 שנה. האם גישתך היא מחמירה: שום פרט לא נכנס לעץ המשפחה עד שהוכח באמצעות מסמך תקף, או שמא גישתך מקילה: הכל נכנס לעץ, עם סייגים, אלא אם יוכח אחרת
ארנון
Hello, Sallyann! As for some of my family branches - all I have is family-stories. All the heroes of those stories lived about 150 years ago, so I can't say any one who told me the stories personaly knew them. Do you use the severe attitude: nothing is to be documented in the family tree until it's prooved by a valid document, or do you use the lenient approach: all is to be documented in the family tree, unless otherwise is discovered? 10-x, Arnon​

Sallyann

Response to Arnon

Dear Arnon, I'm a firm believer that there is a "grain of truth" in every bubbe meise--but finding that grain can be like looking for a needle in a haystack. (Too many proverbs; forgive me). I do both. I keep track of what is documented at the same time that I keep another section of "maybes." For example, because my maiden name is relatively uncommon, I long ago sent queries with every Amdur in the U.S. telephone directory. I also "collected" Amdurs everywhere. At first, of course, I could not connect these people to me, but over the years, I have managed to work out many, many relationship. Along the way, I have also connected lots of people to others who I can't yet connect to me. As for those long-ago heroes of your stories...The conventional genealogical wisdom which I am sure you know is that you should work systematically backward in time and that sooner or later you will probably connect to those folks. Then you may, or may not, be able to verify the tales. By the way, about 25 years ago I was told a tale about my grandmother's eldest brother. Don't even remember who told it to me, but it stayed in my mind. Since my grandmother died before I was born, it certainly didn't come from her. Two months ago, a second cousin of mine who lives in Haifa, and whom I came to know through my research, visited me here in Washington. (We have become good friends). She was born in a DP camp after the war. Miraculously, both of her parents had survived although her sisters and grandmother died in Auschwitz. Judith was telling me some of the stories her parents had told her. I strongly suggested that she preserve them for her children---and then, out of the blue, she told the story I had heard. But not exactly as I had heard it. Now for the first time, my grain of truth became a whole loaf of bread. Hershkowitz sounds like a Maramaroser name to me. If it is, let me know. Maybe my cousin Judith (Sziget) can help. Sallyann​

Sallyann

More to Arnon

Dear Arnon, As I was preparing lunch, I realized that I had omitted something important. I definitely do believe that it is important for us to try our best not to promulgate inaccurate information--and that's devilishly hard to not to do. I also believe that it would be important for a body well-researched, well-documented Jewish genealogical family trees to exist--for use in such things as genetic research. To read more about that, see if you can get a copy of the latest {fall 2004) AVOTAYNU. Read the lead article by Gary Mokotoff and myself, entitled "The Next Step: Jewish Genealogy Goes Academic." That's where you'll read my ideas about what we should [ideally] aim for. I guess what I'm trying to say is that it is important to be clear about how we "know" what is it that we think we know--to cite references whether it is family lore or a document from an archive. And speaking of documents--we all learned as children not to believe everything we read. Just because something exists in written form doesn't mean it is true, of course. Sallyann​

תרגום לעברית - ארנון

ארנון היקר, אני מאמינה בכל ליבי שיש גרעין של אמת בכל אחד מאותם "סיפורי סבתא", אך למצוא אותו עלול להיות כמו למצוא מחט בערימה של שחת. אני, אישית, משלבת בין שתי הגישות. אני מתייקת את כל מה שמתועד במסמכים, ובו בזמן מחזיקה בצד רשימות של "אולי". לדוגמא, כיוון ששם נעוריי אינו שכיח, שלחתי כבר מזמן מכתבים לכל מי שנושא את השם אמדור בארצות הברית, על פי כתובות אותן מצאתי בספר הטלפונים. בנוסף, אני "אוספת" אמדורים ממקומות אחרים. בהתחלה, כמובן, לא הצלחתי לחבר אנשים אלה אליי, אך במשך השנים הצלחתי למצוא קשרים לרבים מהם. לאורך הדרך, חיברתי גם בין אנשים שונים, אשר איני יודעת עדיין אם וכיצד הם מחוברים אליי. לגבי גיבורי הסיפורים שלך: המוסכמה הגנאלוגית, אותה אני בטוחה שאתה מכיר ועובד על-פיה, אומרת שאם תתמיד ללכת לאחור בשיטתיות, תוכל להגיע לאנשים אלו, במוקדם או במאוחר. כך, תוכל לאמת את הסיפורים. אגב, לפני כ - 25 שנה, שמעתי סיפור על אחיה הבכור של סבתי איני זוכרת אפילוממי, אך כיוון שהיא נפטרה כשרק נולדתי - זה לא היה ממנה... לפני חודשיים,בת-דודה שניה שלי, יהודית, אשר מתגוררת בחיפה (אותה אני מכירה מן המחקר המשפחתי), ביקרה אותי בוושינגטון )היינו חברים טובים). היא נולדה במחנה עקורים לאחר המלחמה. למרבה המזל, שני הוריה ניצלו, למרות שאחיותיה וסבתהנספו באושוויץ. יהודית סיפרה לי כמה מן הסיפורים ששמעה מהוריה, ואני המלצתי לה בחום שתתעד אותם עבור ילדיה. ואז... סתם כך, משום מקום, היא סיפרה לי את אותו סיפור על אחיה הבכור של סבתי! הוא היה מעט שונה מן הגירסה אותה אני מכירה, אך לראשונה אותו גרגר של אמת הפך לצמח של ממש. אגב, השם הרשקוביץ נשמע לי כמו שם מאזור מרמרוש (רומניה). אם הדבר נכון, אולי יהודית תוכל לסייע (היא מסיגט) סליאן תרגם: ארנון

עוד לארנון...

ארנון היקר, בעודי מכינה ארוחת צהרים, הבנתי שהשמטתי משהו חשוב. אני בהחלט מאמינה שחשוב לנו לנסות ולעשות כמיטב יכולתנו שלא לכלול מידע בלתי נכון- וזאת קשה עד מאוד שלא לעשות. אני גם מאמינה שמאוד חשוב שבעתיד יהיה מקום שבו ניתן יהיה להפקיד עצי משפחה שעומדים בקריטריונים (שטרם נקבעו) ושניתן לקבוע לגביהם שהם עומדים בתנאים של מחקר ומהימנות, לרבות המכשיר של מחקר גנטי. באופן אידיאלי הייתי רוצה שהדבר יהיה במוסד בינלאומי לחקר גניאולוגיה יהודית (מי יתן ויקום במהרה בירושלים). תוכל לקרוא על כך יותר בגליון האחרון של "אבותינו" (סתיו, 2004). ראה אם תוכל להניח ידך על גליון כזה. קרא את המאמר הראשי, שנכתב על ידי גארי מוקוטוף ועל ידי בשם: "הצעד הבא: הגנאולוגיה היהודית הופכת לאקדמית". שם תוכל לקרוא על הרעיונות שיש לי אודות המטרה (האידיאלית) שאנו צריכים לשאוף אליה. אני מניחה שמה שאני מנסה לומר לך, הוא שחשוב להיות ברור כיצד אנו "יודעים" את מה שאנו חושבים שאנו יודעים – לצטט את המקור למידע, בין אם מדובר ב"מורשת משפחתית" ובין אם מדובר במסמך מארכיון. ואם כבר מדברים על מסמכים – כולנו למדנו כילדים שלא לתת אמון בכל דבר שאנו קוראים. עצם העובדה שמשהו כתוב במסמך, עדיין איננה אומרת שהוא אמת, כמובן. סליאן תרגם: רוני הערת המתרגם: הנוסח העברי כולל הבהרות לנוסח האנגלי שנתקבלו מסליאן לאחר קבלת התשובה.

talia olav

רישום אזרחי בפולין - היתכן שלא היה?

Dear Sallyann, Was it possible for a a person in Congress Poland to be born, married and died with no civil registration? I have constructed my family tree back to the early 1700s for some of my lines. However, for one of my great-grandfathers I could not find any record. All I have found are birth records of three of his children (out of 13, in Klimontow, Poland – registered under their father’s name). My great-grandfather was born circa 1860 in Poland, and was married circa 1885. I do have the birth record of his wife (Pinczow, 1863), as well as her death record (Skarzysko-Kamienna, 1934, where her husband name is mentioned). My great-grandfather died a few months after her, but no death record was found in the possible archives. Their marriage record was also not found in any of about 15 possible archives that I have checked. In his son’s marriage record (Lodz, 1913), my great-grandfather is noted as a permanent resident of Gorki (near Klimontow). To my knowledge, no books of residents survived for this area. I find it odd that none of his vital record was found in the archives where he or his wife lived. Was it possible to lead life in Poland in those years without any registration? Any other suggestion would be appreciated. Thanks a lot for your reply T-A <div/> שלום סליאן, האם יתכן שאדם נולד, נישא ונפטר בקונגרס פולין ללא כל רישום אזרחי? עד כה בניתי את עץ המשפחה שלי, עד ראשית המאה ה-18 במספר ענפים. אולם עבור אחד מסבי-הרבא שלי לא הצלחתי למצוא אף תעודת-חיים. כל אשר מצאתי הן שלוש תעודות לידה של ילדיו (בקלימונטוב, מתוך 13 ילדים). סבא-רבא שלי נולד בערך ב-1860 בפולין, ונישא בערך ב-1885. יש בידי את תעודת הלידה של אשתו (פינצ'וב, 1863), וכן תעודת הפטירה שלה (סקרז'יסקו-קמיינה, 1934 – בה הוא מוזכר כבעלה). סבא-רבא שלי נפטר חודשים ספורים אחריה, אך תעודת הפטירה שלו לא נמצאה בארכיונים העשויים להיות רלבנטיים. גם תעודת הנישואים שלהם לא נמצאה באף אחד מכחמישה עשר ארכיונים בהם חיפשתי. בתעודת הנישואין של בנו (לודז', 1913), סבא רבא שלי מוזכר כתושב קבוע של גורקי (ליד קלימונטוב). ככל הידוע לי ספרי התושבים מאזור זה לא שרדו. האם יתכן שניתן היה לנהל חיים אישיים ועסקיים ללא כל רישום אזרחי של לידה, נישואין ופטירה? כל רעיון אחר יתקבל בשמחה. רוב תודות ט-א​

Sallyann

A response to Talia Olav

Dear Talia, Just because no records can be found doesn't mean that none ever existed. As you note, the records for Gorki don't seem to have survived. Are you sure that you have checked all possible sources? Have you consulted Miriam Weiner's website www.routestoroots.org to see if anything else such as land or census records exist)? Have you looked at Fay Bussbang's article about Russia (Congress) Poland in the new Avotaynu Guide to Jewish Genealogy? From what you have written, for example, I can't tell if you checked domicle books (also known as books of residents) or merely vital (birth, marriage and death) records. Don't forget that Jews of this era did everything possible to keep sons from being registered for fear of their being drafted into the Russian army. The various ruses they employed are legendary. I for example have never found any Polish archival records for my grandfather who was born in Congress Poland in 1885. Only when he was past 90 years old did he tell me his real family name! He had bought false papers to avoid being drafted into the Polish army and although he emigrate to the U.S. in 1904, he kept the secret almost until his death. Sallyann​

תרגום לעברית

טליה היקרה, עצם העובדה שאין בנמצא רישומים אינה אומרת שהם לא היו קיימים מעולם. כפי שאת עצמך מציינת, נראה כי הרישומים לגבי גורקי לא שרדו. האם את בטוחה שבדקת את כל המקורות האפשריים ? האם התיעצת האם קיימים מקורות אחרים (כמו האתר www.rtrfoundation.org.. של מרים וינר) לגבי מפקדי קרקע או רכוש ? האם קראת את מאמרה של פיי בוסבנג על רוסיה (קונגרס) פולין, במדריך החדש של אבותינו לגנאולוגיה יהודית ? ממה שכתבת, לדוגמא, איני יכולה לומר האם בדקת את ספרי המושב (הידועים גם כספרי התושבים) או אפילו את הרישומים הרגילים (לידה, נישואין ופטירה). אל תשכחי שהיהודים בעידן זה, עשו כמיטב יכולתם למנוע מבניהם להרשם, מהפחד שבניהם יגויסו לצבא הרוסי. מספר התעלולים שהם נקטו בהם הוא אגדי. אני לדוגמא, לא מצאתי כל רישום ארכיוני פולני לגבי סבי, שנולד בפולין הקונגרסאית בשנת 1885. רק כאשר הוא עבר את גיל 90 הוא סיפר לי את שם משפחתו האמיתי ! הוא קנה מסמכים מזויפים על מנת להימנע מגיוס לצבא הפולני ולמרות שהיגר לארצות הברית בשנת 1904, הוא שמר על סודו כמעט עד מותו. סליאן תרגם: רוני

zogu

Magnate

Shalom, First question - A question regarding Magnate: In 1740 Yozef Potozki was one of the owners of Tarnopol. My family resided there at the time. How canI get documents that confirm it ? Is there an address I can turn to ? Second question In 1700 there was a settlement of Jews in Cachtice (today Slovakia and in the past Hungary). My assumption is that my mother's ancetors already settled there and were under the patronage of Count Franz Pongratz as Protectorates. How can I confirm or exclude this assumption ? Are ther any documents and where can I find them ? Third question Same as question number 2, but relating the cities Kock & Lodz in Poland. Many thanks !​
שלום וברכה. בשנת 1740יוזף פוטוצקי היה מבעלי העיר טרנופול. משפחתי- התגוררה במקום. כיצד אוכל להשיג מסמכים המאשרים זאת.- האם יש כתובת שאוכל לפנות לשם. בשנת 1700- כבר הייתה בצחטיצ'ה (היום סלובקיה- בעבר הונגריה.) התיישבות של יהודים- אני יוצאת מתוך נקודת הנחה שאבותיה של אימי כבר היו במקום, וכפופים לרוזן פרנץ פונגרץ במעמד של בני חסות. כיצד אוכל לאשר או לשלול הנחה זו. האם יש מסמכים והיכן אוכל לנסות להשיג אותם. פולין אותו כנ"ל לגבי העיר Kock & Lodz תודה רבה.

Sallyann

ZOGU

re:Tarnopol. If you don't have any documents, how do you know that your family resided in Tarnopol in 1740? The 1765 Polish census may help--if you can locate it. I suggest that you post your query on the Galicia Special Interest Group digest which may be accessed from the JewishGen home page at www.jewishgen.org. Also look at the JewishGen Family Finder for other genealogists who are doing research in Tarnopol. Write and ask them about their experience getting documents. 2. Why do you assume that your relatives were living in Cachtice in 1700? Is that oral history or do you have something in else? Most Ashkenazi Jews did not hav fixed, hereditary family names (unless they were rabbinic families) until forced by law to adopt them. The Austro-Hungarian Empire was the first to require this--in 1787. Prior to that time it might be difficult to trace your family, although not so difficult in a small place with few Jewish residents. The Mormons have been given permission to film birth, marriage and death records (including Jewish records) in Slovakia. Consult their online catalog at www.familysearch.org. Unfortunately, searching the catalogue properly is not easy. Instructions for doing it may be found in the Avotaynu Guide to Jewish Genealogy chapter on the Mormon Family History Library. Slovakia has a well-developed system of regional archives. The Guide chapter on Slovakia offers details of how to access them.​

תרגום לעברית

בענין: טרנופול אם אין לך מסמך כלשהו, כיצד את יודעת שמשפחתך התגוררה בטרנופול בשנת 1740 ? המפקד הפולני בשנת 1765 יכול לעזור—אם תוכלי לאתר אותו. אני מציעה שתפרסמי הודעה בקבוצת הענין המיוחדת (SIG) של גליציה בג'ואישג'ן, שאליה ניתן להגיע דרך דף הבית של הג'ואישג'ן, בכתובת www.jewishgen.org. כמו כן חפשי ב – JGFF אחר חוקרים אחרים שחוקרים את טרנופול. כתבי להם ותשאלי אותם על הנסיון שיש להם בהשגת מסמכים. 2. מדוע את מניחה שהיו לך קרובים שהתגוררו ב – Cachitce ב – 1700 ? האם זוהי הסטוריה שבעל פה או שיש בידך משהו נוסף ? לרב היהודים האשכנזים לא היו שמות משפחה קבועים שעברו מדור לדור (אלא אם כן הם היו ממשפחות רבניות) עד שהם הוכרחו על ידי חוק לאמץ שמות כאלה. הקיסרות האוסטרו-הונגרית היתה הראשונה שדרשה זאת בשנת 1787. לפני זמן זה, יהיה קשה לאתר את משפחתך, למרות שבמקום קטן עם מעט תושבים יהודים הדבר לא צריך להיות כל כך קשה. למורמונים ניתנה רשות מיוחדת לצלם רישומי לידה, נישואין ופטירה (כולל רשומות לגבי יהודים) בסלובקיה. בדקי בקטלוג המקוון שלהם בכתובת www.familysearch.org. לרע המזל, חיפוש בקטלוג באופן רציני אינו דבר קל. הוראות כיצד לבצע את החיפוש ניתן למצוא במדריך לגנאולוגיה יהודית של "אבותינו בפרק על מרכזי המשפחה להסטוריה של המשפחה של המורמונים. לסלובקיה יש מערכת מפותחת של ארכיונים אזוריים. הפרק אודות סלובקיה (במדריך הנ"ל) מספק פרטים כיצד להגיע אליהם. תרגם: רוני

talia olav

מעבר ורישום - פולין, גליציה, קרקוב

1.At the beginning of the 19th century - could a family move freely between Krakow and Congress Poland? (The same for other parts of Galicia). 2.In the shed of the Galician limitations regarding Jewish families and boys particularly- could a family from Krakow or Galicia register one son there, and another in Congress Poland? 3. The same for a family living in Congress Poland, and registering a son in Galicia. 4. Was it practical to do so, and was it common? Many thanks T-A

תרגום השאלה לעברית

1. האם משפחה יכלה לנוע בחופשיות בין קרקוב לבין פולין של הקונגרס בראשית המאה ה- 19 ? 2. האם משפחה מקרקרוב או גליציה יכלה לרשום את בנה שם (בקרקוב או בגליציה) ובן אחר בפולין של הקונגרס, בצל המיגבלות שהוטלו על משפחות יהודיות ועל בנים במיוחד. 3. אותה שאלה כמו שאלה 2, לגבי משפחה שגרה בפולין של הקונגרס, המבקשת לרשום את בנה בגליציה. 4. האם היה זה מעשי לעשות כן והאם היה זה נפוץ ? תודה רבה, ט.א.

Sallyann

Talia Olav

These questions require a good knowledge of Polish history. Although I am not expert on that, I can give you some general answers and suggest places to look further. 1. For some years early in the 19th century (after the partitions of Poland at the end of the 18th century), Krakow was a free and independent city. Congress Poland, sometimes called Russian Poland, was of course, part of the Czarist Russian Empire. As a general rule, Jews (and probably others) were not allowed to leave any part of the Empire without satisfying three requirements: showing proof that they (if men) had satisfied their military requirements, that they had paid their taxes and that they were in "good standing" with the authorities." Of course, what was legally required and what was actually done were not always the same. Witness, the so-called "Jewish underground" by which so many Jews fled Russia. What rules Russia had for allowing people into its realm I don't know. What I do know, however, is that before the partitions Russia had a long-standing prohibiton against Jews living in its country. I don't know anything about the rules that independent Krakow might have had for movement across its borders, but just on the basis of what we know about Russia, I would assume that a family could not move "freely." 2. I am aware of limitations on Jewish families in other parts of the Austro-Hungarian Empire, but not particularly in Galicia. I suggest also that she pose these questions to JewishGen's Galicia SIG, but specifying the exact towns of interest to you.. For most of the period between 1772 and the end of World War I Krakow was part of Galicia and thus of the Austro-Hungarian Empire. Congress Poland, of course, belonged to the Russian Empire. I don't know how a family could register the birth of its children in two different empires unless one son was born while the family lived in one place and another son was born after the family moved across the border. But much depends on details. I assume from your question that you have reason to think that such registrations did occur? Where and when? Since I have never heard of a situation such as you describe, I don't believe that it was common​

תרגום לעברית

שאלות אלה דורשות ידע טוב בהיסטוריה של פולין. אף שאיני מומחית בכך, אוכל לענות כמה תשובות כלליות ולהציע מקומות לחיפוש נוסף. 1. האם משפחה יכלה לנוע בחופשיות בין קרקוב לבין פולין הקונגרסאית בראשית המאה ה- 19 ? תשובה: במשך כמה שנים בתחילת המאה ה-19 (לאחר החלוקות של פולין בסוף המאה ה-18), קרקוב היתה עיר חופשייה ועצמאית. פולין הקונגרסאית, שכונתה לעתים פולין הרוסית, היתה כמובן חלק מהאימפריה הרוסית של הצאר. ככלל, יהודים (ובוודאי גם אחרים) לא הורשו לעזוב כל חלק מהאימפריה בלא למלא 3 דרישות: להוכיח שהם (גברים) מילאו את חובותיהם הצבאיים, ששילמו את המיסים והיו "ביחסים טובים" עם הרשויות. כמובן, מה שנדרש מבחינה חוקית ומה שנעשה בפועל לא תמיד היה זהה. לראיה, "המחתרת היהודית" שבאמצעותה יהודים רבים ברחו מרוסיה. איני יודעת איזה חוקים היו ברוסיה כדי לאפשר לאנשים להיכנס לתחומה. ואולם, אני יודעת שלפני החלוקות של רוסיה היה איסור נושן על יהודים לחיות במדינה. איני יודעת דבר על החוקים שקרקוב העצמאית אולי תיקנה ביחס לתנועה בגבולותיה, אך רק על בסיס מה שאנו יודעים ביחס לרוסיה, הייתי מניחה שמשפחה לא יכלה לנוע "בחופשיות". 2. האם משפחה מקרקוב או גליציה יכלה לרשום את בנה שם (בקרקוב או בגליציה) ובן אחר בפולין הקונגרסאית, בצל המגבלות שהוטלו על משפחות יהודיות ועל בנים במיוחד. תשובה: אני מודעת למגבלות על משפחות יהודיות בחלקים אחרים של האימפריה האוסטרו-הונגרית, אך לא באופן מיוחד בגליציה. אני מציעה להציג שאלה זו גם ב-Galicia Sig בג'ואישג'ן, אך לציין את הערים המסוימות המעניינות אותך. רוב התקופה שבין 1772 ובסוף מלחמת העולם הראשונה, קרקוב היתה חלק מגליציה ולכן מהאימפריה האוסטרו-הונגרית. פולין הקונגרסאית, כמובן, השתייכה לאימפריה הרוסית. איני יודעת איך משפחה יכלה לרשום את הולדת ילדיה בשתי אימפריות שונות, אלא אם בן אחד נולד בעת שהמשפחה גרה במקום אחד ובן אחר נולד לאחר שהמשפחה עברה את הגבול. אך הרבה תלוי בפרטים. אני מניחה מהשאלה שלך שיש לך סיבה לחשוב שרישומים כאלה התאפשרו. היכן ומתי? מכיוון שמעולם לא שמעתי על המצב שאת מתארת, איני מאמינה שהדבר היה נפוץ. תרגמה: אסנת חזן

בתיה4

רב מברסט-ליטובסק

סבא רבא שלי – לייב צ'רנה - היה רב בבריסק (ברסט-ליטובסק). לפי דודי שביקר אותו בדרכו לארץ ישראל בשנות ה-20, היה לו בית-כנסת משלו. בניו למדו להיות רבנים , אבל רק אחד נשאר בעיר והיה רב. סבי נישא לבת משפחה מרובנו בווהלין והתגורר שם. בגיטו בריסק מופיע רישום של בנו – אברהם-איסר ומשפחתו אבל לא של לייב צ'רנו . 1. האם יש רשימות של רבניים (ולא רק רבנים ראשיים) מבריסק , בהן אפשר לאתר אותו? 2. כיוון שבניו הוכשרו לרבנות, באיזו ישיבה יתכן והם למדו והאם קיימות רשימות של תלמידים? 3. רובנו מרוחקת מבריסק מאד, האם יתכן כי הנישואין עם נערה מרובנו יכול לרמז כי הם היו קרובי משפחה? 4. שם המשפחה צ'רנה (ולא צ'רנו) הוא הצורה הנשית של השם , וכך הם קראו לעצמם, האם זה מרמז שהמשפחה נקראה ע"ש אישה?

בתיה4

A Rabbi from Brest Litovsk

Shalom My great grandfather – Lejb CZARNA - was a Rabbi in Brisk ( Brest Litovsk , Belarus) . My uncle who visited him in the 20th, on his way to Israel, said that he had officiated a Synagogue there. His sons studied Rabanut but just one of them stayed there and was a Rabbi. My grandfather married a girl from Rovno Vohlyn and that’s were they lived. In the Brest Ghetto Passport Archive, there is his son CZARNO, Abram-Iser (1878-1941) and his family, but Lejb CZARNA isn't there. 1. Are there list of rabbis from Brisk (not official town rabbis)? How can I find anything about Lejb CZARNA? 2. Since the sons studied Rabanut, in which yeshiva could they have been students and have students lists survived? 3. Rovno is far from Brest . Does the marriage indicate that the 2 families were relatives? 4. The surname CZARNA is the feminine form of the surname, that's how they called themselves, does it indicates that the surname started with a woman? Thank you

כוכה

שמות משפחה שונים - זמן הקנטוניסטים

ידוע שעל מנת להתחמק מחטיפת ילדים לצבא הצאר באמצע המאה ה -19, נהגו להעניק לילדים שלאחר הבכור שמות משפחה שונים. האם מישהו התחקה אחר הקשר בין שם המשפחה המקורי לשאול? האם אנשים חזרו אח"כ לשם המקורי? מה אפשרויות החיפוש? תודה.

למעלה