שאלות בנושא הספריה הלאומית

yehudad

New member
../images/Emo124.gif שאלות בנושא הספריה הלאומית

אתם מוזמנים לשרשר כאן את שאלותיכם לקראת הארוח מחר ב-21:00 בערב של חברנו חייםלוי. נושא הארוח: הספריה הלאומית והשירותים אשר היא מספקת. נא להימנע מבקשות לאיתור ספרים / עיון בספרים.
 

Ohle74

New member
מדיניות לגבי ספרים נדירים../images/Emo63.gif

שלום חיים, כמה שאלות:
מה המדיניות לגבי אפשרות עיון בספרים נדירים? בעבר (לפני כמה שנים) קיבלתי ספרים שכתבו סב-סבי וספרים שכתב גיסו לעיון. בשנתיים האחרונות קיבלתי תשובות כי הספרים הם לא לעיון? אז מה באמת המדיניות?
נאמר לי שספר (שיש ממנו עותקים מעטים, ואחד מהם אצלי) שנכתב לזכר בן-דוד של סבי (פסח חברוני "כתבים מתמטיים") אבד, אני יכול לצלם ולמסור עותק מצולם, האם יש עניין בכך? ולמי לפנות?
בעבר שמעתי כי יש מחלקה שעוסקת בעיתור מידע על ספרים עתיקים, האם יש מחלקה כזאת ואילו שירותים היא נותנת? האם כדאי להביא לדעתך ספר מהמאה ה-16 שיש לי כמה תהיות לגביו? תודה וד"ש, אוהד
 

Melitz

New member
ובאותו ענין האם הספרייה הלאומית מוכנה כלל לקבל עותקים מצולמים של כתבי יד או רק את המקוריים. (ספרי מוהלים, ישיבות, כוללים, אגודות ח"ק ועוד שאינם נמצאים בשום ספרייה וכ"א מהם הוא מקור אחד בלבד).
 

חייםלוי

Member
מנהל
אם ספר לא נמצא בספריה או יש פחות

משני עותקם אנחנו מקבלים גם צילומים. גם צילום הוא ספר
אנחנו גם מצלמים ספרים שאין לנו מספריות אחרות.
 

חייםלוי

Member
מנהל
ומצלמים גם מאנשים פרטיים, עד כמה

שידוע לי. ספרים כאלה, אני משער, יתקבלו בברכה.
 

חייםלוי

Member
מנהל
ערב טוב כדי לשמר את הספרים

חא נותניםיותר לקוראים ספרים נדירים בנייר. אם מישהו רוצה ספר הוא מזמין אותו. הספריה מצלמת את כל הספר למיקרופילם ועכשיו גם בצורה דיגיטלית (בסורק משוכלל שהספריה קנתה לצורך זה). הקורא מקבל רק צילום של הדפים אותם הוא מזמין. כל התהליך אורך כמה שבועות. אם הספר כבר מצולם למיקרופילם הקורא יכול להזמין ישר א המיקרו לאולם הקריאה כמו שמזמינים כל ספר. הספריה שמחה תמיד לקבל ספרים שאין לה. אנחנו בודקים אם הספר נמצא בספריה או לא. כדאי לפנות לגב' אילנה דאנה במחלקת מתנות. אתה יכול להביא ספר שיש לך שאלות עליו. תביא אותו לקטלוג העברי ליוסי לייכטר או למפעל הביבליוגרפיה למר יודלוב שהוא מגדולי הביבליוגרפים העבריים בעולם. אני לא מכיר מחלקה שעוסקת באיתור מידע על ספרים עתיקים. גם שאלתי את השאלה הזאת אנשים אחרים ולא שמעו על כך.
 
עיון מקוון

האם ניתן לעיין במיקרופישים של עתונות מקומית בגולה , בצורה מקוונת ידוע לי מספר ה PFI
 

חייםלוי

Member
מנהל
אין דרך לעיין במיקרופילמים

ומיקרופישים במקוון כי צריכם מקראות מיוחדות שבהן מכניסים את הסרטים או המיקרופישים.
חייבים להגיע לספריה.
 

בתיה4

New member
פנקסי קהילות ישראל - מפעל דיגיטציה

האם ישנה רשימה של פנקסי הקהילות הכלולים במפעל? יש הערכת זמן מתי ניתן יהיה לעיין בפנקסים ברשת?
 

חייםלוי

Member
מנהל
רשימת פנקסי הקהילות נמצאת בקטלוג

הספריה ובקטלוג חלקת תצלומי כתבי יד. אני לא יודע מתי יעשו להם דיגיטציה. בשלב זה מתרכזים בדיגיטציה של הספרים הנדירים.
 

yehudad

New member
האם תוכל לפרט באופן מסודר את

המקורות הגנאלוגים (כקבוצות) העיקריים המצויים בספריה
לדוגמה: ספרי שושלות, ספרי שמות, כתבי עת, מפקדים וכו'
 

חייםלוי

Member
מנהל
יופי של שאלה יהודה.

יש כמה סוגים של ספרות גנאולוגית אשר בהם אפשר לחפש בספריה. לא על פי סדר החשיבות: ספרי קהילות המוקדשות לקהילות מסוימות ומתארות קהילה מסוימת. במקרים רבים התיאור הוא מהקמת הקהילה עד השואה. במקרים אחרים התיאור מתרכז בשנים שלפני המלחמה ובמה שקרה במלחמה בעיירה. בספרי הקהילות האלה יש תיאור די נרחב של האנשים וצאצאיהם. זהו מקור מצוין למחקר גנאולוגי על עיירה או חבל ארץ מסויים. הבעיה היא שברוב המקרים אין אינדקס, מה שמקשה על החיפוש. את הספרים האלה מחפשים בקטלוג על פי הכותר: בנדין, וורונובה (העיירה של אמי ז"ל) וכד'. לא כותבים בחיפוש את המילה ספר. סוג אחר הם ספרים על משפחות. אפשר להגיע בחיפוש ע"י חפוש שם המשפחה כמו רוטשילד או עפ"י מספר המיון. 922.962. נכנסים ללינק הזה http://ram1.huji.ac.il/ALEPH/heb/NNL/NNL/NNL/FIND-E וכותבים בשורת החיפוש את המספר הנ"ל. למשל הספר: עוללות אפרים : תולדות וקורות משפחת זוסמאן סופר (דוגמה אקראית). מספר מיון שימושי נוסף הוא 922.964. הוא מביא לספרי שמות. ספרים העוסקים בשמות אנשים ופרשנות על השמות האלה. מספר מיון חשוב הוא 933.961 שהוא מספר של שושלות יוחסין. ואלה הספרים שנמצאים שם http://ram1.huji.ac.il/ALEPH/HEB/NNL/NNL/NNL/SHORT/273878/1 עוד מספר חשוב הוא 933.721 שהוא מספר של תולדות רבנים. ספרים חשובים הם, כמובן הספרים של יצחק אלפסי, הרב מאיר וונדר, שם הגדולים של החיד"א (עבור אנשים לפני המאה ה-17), האנציקלופדיה של דוד תדהר אנציקלופדיה לחלוצי היישוב ובוניו. מספר המיון שלו הוא 922.967. זהו מספר לביוגרפיות מקובצות). אפשר גם לבדוק בספרי קהילות שאינם בצורת ספר כי אם בכתבי יד. לשם כך יש לגשת לקטלוג המכון לתצלומי כתבי יד http://ram1.huji.ac.il:83/ALEPH/HEB/MSS/MSS/MSS/START כותבים בנושא את שם העיר אותה צריכים ומקבלים את כתבי היד שאותה עיר מוזכרת בהם. עוד חומר הנמצא בתצלומי כ"י (תכ"י) הם ספרי מוהלים. מחפשים עפ"י שם המוהל אם יודעים או בחיפוש בוליאני – חיפוש מורכב – חיפוש בוליאני חופשי וכותבים מוהל או מוהלים. מקבלים שמות של ספרי מוהלים. יש גם כתבי עת העוסקים בגנאולוגיה יהודית http://ram1.huji.ac.il/ALEPH/HEB/NNL/NNL/NNL/SHORT/273474/1 . עוד אוצר שהנמא במכון הוא מפקדי מונטיפיורי שאפשר לעיין בהם רק בספריה. אני לא השתמשתי בהם מעולם ולכן אני יודע פחות מכמה מכם שעיינו בהם. כמובן שכדאי לגשת לאוסף יעקובי הנמצא באולם קריאה יהדות, בו מרוכזים ספרים העוסקים בגנאולוגיה יהודית.
 
קטלוג מקוון של האוספים המיוחדים

שלום, חיים! האוספים הנמצאים במכון לכתבי יד ובמכון להעתקת כתבי יד חשובים עבורנו מאוד. הבעיה היא, שהחיפוש בקטלוג יכול להתבצע רק במקום. הדבר מקשה מאוד עלינו, כי ידוע הוא שהחיפוש בקטלוג הוא המפתח להצלחה בחיפוש חומרים, והוא גוזל זמן רב. האם, על פי ידיעתך, יש תוכניות להעלות גם קטלוג זה לרשת? תודה, ארנון
 
סריקת אוסף הספרים הנדירים

שאלה טכנית. נכנסתי לרשומת הספרים הסרוקים אך לא הצלחתי להתקין את תוכנת הצפיה המיוחדת. נא, עזרתך. תודה, רחל
 

חייםלוי

Member
מנהל
אם את משתמשת בתוכנת אקספלורר

לא צריכה להיות בעיה. אם את משתמשת בפיירפוקס או מוזילה יש בעיה. אני לא יכול להדריך אותך עכשיו. אם לא צצליחי שלחי לי מסר ואני אנסה לעזור.
 
למעלה