ברוכה הבאה בביתנו

חוה3

Member
תעודות לידה, נישואין ופטירה מהאזור

סבי מצד אבי וכל אחיו ואחיותיו, נולדו ב – FRAUENKIRCHEN אזור BURGENLAND אוסטריה (לשעבר BOLDOGASSZONY אזור MOSON , בממלכה האוסטרו – הונגרית). כולם נולדו בין השנים 1893 ועד 1909. קיימים רשומים של לידה, נישואין ופטירה מאזור זה ולפי הבנתי נמצאים בארץ. 1.האם ידוע לך היכן הם נמצאים בארץ וכיצד ניתן לצפות בהם? 2.במידה והם לא בארץ כיצד ניתן להשיג את הרשומים ? (ולא דרך LDS של המורמונים). יש לי "חשד" שאב סבי, מצד אבי, נולד בעיירה MOSON , בממלכה האוסטרו – הונגרית. היום, MOSONMAGYAROVAR בהונגריה ( נולד בשנת 1858). 3.היכן ניתן למצוא את הרשומים של לידה , נישואין ופטירה של אזור זה? סבי השני מצד אמי נולד ב RUSCOVA אזור מרמורש ברומניה,לשעבר VISOOROSZI (נולד בשנת 1897). 4.היכן ניתן למצוא את הרשומים של אזור זה? 5.כנ"ל לגבי BORSA אזור מרמורש? סבתי מצד אבי נולדה ב – DUNAJSKA STREDA , סלובקיה , לשעבר DUNA SZERDAHELY . נולדו שם אביה, סבה ואב סבה. למיטב הבנתי הארכיון שם נשרף, או במלחמה או מיד אחריה. (סבתי נולדה בשנת 1909). 6. האם יש אפשרות להשיג תעודות , לידה נישואין ופטירה מאזור זה? בתודה מראש! חוה |
 

עב

New member
שאלות על ארכיונים ומקורות

ברוכה הבאה דר' פרוימוביץ. אני מתנצלת מראש על מבול השאלות ומקווה שהניסוח ברור. 1. מה את יכולה לספר על הארכיון היהודי? איפה הוא נמצא, מה יש בו, מי יכול להשתמש בו? 2. איזה ארכיונים יהודיים קיימים בבודפשט, פרט לארכיוני הקהילות ברחובות SIP ו – DOB? 3. מה ניתן למצוא בכל אחד מהארכיונים היהודיים בבודפשט, כולל אלה שיש בקהילות, פרט למסמכי לידה, נישואים ופטירה? 4. האם יש בישראל מאגרי מידע על יהדות הונגריה, חוץ מהמוזיאון למורשת יהדות דוברת הונגרית בצפת? איזה מאגרים קיימים, היכן ואיזה סוג מידע יש בהם? (לדוגמא: במוזיאון ליהדות דוברת הונגרית בצפת יש מאגר מידע של חברה קדישא בו ניתן למצוא שמות של נפטרים, מועד פטירה, מקום קבורה וגיל בזמן המוות). 5. איך ניתן לקבל פרטים על חללים יהודיים ששרתו בצבא הקיסר במלחמת העולם הראשונה? (למשל מקום ומועד המוות) 6. יש תיעוד מפורט על האירועים הקשים בבודפשט במלחמת העולם השנייה. האם יש גם תיעוד על היהדות הכפרית? בכפרים רבים חיו משפחות בודדות ולא מצאתי שום מחקר המתעד את חורבן הקהילות הקטנות האלה. משפחתי למשל גרה בכפר DREGELYPALANK במחוז NOGRAD וכולם נספו באושוויץ. מדובר בקהילה שמנתה 34 אנשים ולכן אין לה ספר זיכרון. איך אפשר למצוא תיעוד על מה שעבר על הקהילות הכפריות בכלל? האם יש תיעוד מה עלבר עליהם מאז 19 במרץ 1944 ועד 10 במאי כאשר גורשו לגיטו BALASSAGYARMAT? מי יכול לעזור? 7. אם נכון הדבר שהיהודים נאלצו להצהיר על רכושם בפני השלטונות בשנת 1944, היכן נמצאות הצהרות הרכוש האלה? האם אפשר לקבל עותק? למי לפנות? 8. האם סיימתם את פרויקט NEVEK? אם הפרוייקט טרם הסתיים, אנא ספרי מה חסר עדיין ולמה יש לצפות. 9, ולסיום, בביקור בארכיון ברחוב SIP שמתי לב למצבו העגום של האוסף. הספרים מתפוררים ונמצאים בארון עץ גבוה. אין אינדקס ואין צילום. איך אפשר לדרבן את הקהילה לעשות משהו למען החומר היקר? תודה מראש על תשובותייך!!!
 
הארכיון היהודי

יש רק ארכיון יהודי אחד ברחוב sip שכתובתו: 1077 Budapest , Dohany utca 2 טלפון:36-1-3428949 ואתר:www.c3.hu/~BPJEWMUS באתר יש רשימה של מסמכים ויש בו חומר על הקהילה הנאולוגית של בודפשט וכן כל מיני עזבונות של אנשים ( שמם מופיע באתר) . לקהילה האורתודוכסית יש ארכיון לא מסודר והם לא נותנים להכנס. עכשיו פתחו את מוזיאון השואה בהונגריה וגם להם יש חומרים ארכיונים לגבי השואה ( עבודת כפיה , ויהודי בודפשט) סיכום של המצאי בארכיון היהודי מופיע במאמר שכתבתי באבותינו Volume 19 Number 4 בחורף 2003 שם המאמר: Documents of the Hungarian Jewish Archives.
 
מקורות מידע בארץ

למעט המוזיאון למורשת היהדות הדוברת הונגרית בצפת , מקור המידע היחיד הוא יד ושם . בארכיון של יש ושם יש מידע המסודר לפי שם מקום ושם של אנשים , המידע כולל גם מידע בין שתי מלחמות העולם ואפילו מידע מלפני כן . הארכיון פתוח כל יום בבקר בין 9 לבין 4 אחה"צ ( יום שישי עד 3 אחה"צ ) באתר ניתן למצוא פרטים על הארכיון ( טלפון )
 
מידע על חיילים ממלחמות עולם

יש בהונגריה ארכיון של הצבא :Museum of military History באתר: www.militaria.hu אפשר למצוא באתר מאגר על החיילים שנפלו במלחמות ושהיו בשבי , כולל מלחמות העולם. אין להם את כל הרשימות אבל כל רשימה שקיימת בארכיון נמצאת באתר. הם אינם מציינים את דתו של החייל. בארכיון היהודי יש קצת חומר על עבודת כפיה בעזבונות האישיים. ועל עבודת הכפייה קיים גם חומר במוזיאון השואה בבודפשט.
 

ענתר

New member
מישהו ניסה את האתר הזה?

מי כפתור החיפוש שם? יש אופציה באנגלית? אני לא מצאתי
 
יהודים כפריים

אפשר אולי למצוא חומר בארכיונים מחוזיים. למשל חומר על גטאות ןחומר על החרמת רכוש מיהודים באזור . כמות החומר תלויה בארכיון המחוזי, חלק אבד.
 

חוה3

Member
מסמכים על ראשות קהילה

סבי יעקב אונגר Ungar היה ראש הקהילה היהודית, באייזנשטאט Eisenstadt בורגנלנד אוסטריה, בשנים 1933 – 1938. נמלט עם סבתי ואבי מיד לאחר ששוחרר מהכלא , בו שהה מספר ימים ולאחר עינויים קשים. בארכיון לתולדות העם היהודי ישנם מסמכים מהקהילה ,אבל עד 1933. המסמכים הנוספים ,מהתקופה לאחר 1933 לא הובאו לארץ. למרות הבנתי, שקבלת המסמכים מהארכיון הייתה כרוכה בקשיים רבים,האם יש כוונה לבקש מהארכיון באייזנשטאט Eisenstadt , להביא את המסמכים הנוספים? במידה ולא ניתן, איך אני יכולה להשיג מסמכים אודות היותו של סבי ראש הקהילה שם?
 

ישרון

New member
תעודות ומסמכים

משפחת אימי "פריימוביץ"ילידי אוגליה עברו בשלב כלשהו לבושטינה לצערי אין לנו כל מיסמך על המשפחה,קושי נוסף כרוך בכך שעקב נושא השרות הצבאי ניקראו אחים לאותם הורים בשמות משפחה שונים.איך אפשר למצוא מיסמכים כלשהם שיעזרו לעלות על תולדות המשפחה? משפחת אבי uprimny מצאתי מספר דפי עד בנושאים את השם ,אין לי מידע כיצד לקשור את הנספים לעץ המשפחה ,למיטב ידיעתי מוצאה של משפחתנו מישוב בשם קמלבך באיזור באד-איישל באוסטריה.האם יש אפשרות למצוא מסמך שיקשור אותי לאותם אנשים?
 
שאלה דומה

לדר' פרוימוביץ שלום, הסבא רבא של הסבא רבא שלי נולד כפי הנראה בגליציה.(לא ידועה שנת הולדתו). בנו יעקב מתיתיהו פערל נולד ב1814 כפי הנראה בהונגריה, שם נולדו שני בניו ב1848, וב1851 ,שגרו בדוגה, קישוארדה, ובסאטמארצ'קה, האחד שינה שמו לפרלשטיין. האם תוכלי ליעץ כיצד ניתן לברר מי מהנ"ל ומתי הגיע להונגריה? ? האם יש רישומים הכוללים פרטים אודות מעבר המשפחות להונגריה? תודה, רחל
 
מפקד אוכלוסין

יש מפקדי אוכלוסין החל מהמאה ה- 18 כל 20 -25 -30 שנה. המסמכים המקוריים בארכיון הלאומי לפי שם משפחה. כתוב שם : שם האב , כמה היו סה"כ במשפחה , מקצוע האב , מקום לידת האב. מכאן ניתן להסיק מתי ומאיפה הגיעו להונגריה
 
איזנשטט

לא ידוע על כוונה להביא את החומר הנוסף. במוזיאון היהודי באייזנשטט יש חומר מצויין קרוב לוודאי שיש להם אתר
 
מסמכים מהארכיון הלאומי

כל הרשומים ( לידה, פטירה ונישואין ) מהאמפריה האוסטורהונגרית נמצאים באריון הלאומי בבודפשט שכתובת האינטרנט שלו היא: www.natarch.hu כולל גם הרעתק של המיקרופילם של המורמונים. באתר קיימת גם רשימה של כל הארכיונים המחוזיים של הונגריה. סדר החיפוש הכדאי הוא בארכיון הלאומי קודם ורק אחר כך בארכיון המחוזי . בד"כ בארכיונים המחוזיים יש נושאים שקשורים לתולדות האזור. יש ספר בהונגרית שמבוסס על המחקר של ארכיוני המחוזות והכנסיות . הספר נכתב ע"י : Gyorgy Haraszti שם הספר: Hazai leveltarak zsido vonatkozasu anyaganak attekintese a kiadott leveltari segedletek alapjan יצא בבודפשט ב-1993. אין תרגום אבל מלא שמות וקל לקרוא.
 

ענתר

New member
נעדרים ממלחמת העולם הראשונה

אבי סבי ממורושושרהי נעדר במלחמת העולם הראשונה. בידנו גלויה יחידה ששלח לאשתו מצורפת להודעה זו. האם ניתן לפענח לאיזו יחידה היה שיך? והאם ניתן לברר היכן נלחמה יחידה זו, ואולי מה עלה בגורלו.
 
שולח הגלויה

שם: Fischer Mor מקום לידה ? Oradna יחידה: 22 Honvedezred, I Tapzaszloalj III szazad פרטים ניתן אולי למצוא במוזיאון הצבא שציינו למעלה
 
למעלה