אירוח משפחתי: ענת ומעיין רוזן

ענתר

New member
לטלג הצפונית

תלוי ביום ובשעה. לעיתים אני מרגישה שבני המשפחה ה"עתיקים" יושבים עימנו לאוחת ערב. שמתי לב שכיום גם הבנות הגדולות יותר מכירות את בני המשפחה העתיקים. אמנם לא כמו מעיין, אבל הרבה יותר ממה שהיה לפני שהתחלנו בעבודת המחקר. ולעיתים זה מעיק על בני המשפחה הצעירים יותר. הצעירה ביותר- מטר- שרק בשבוע שעבר התחילה כיתה א' החליטה שצריך להמציא מכונת זמן כדי לעזור לתלמידים שעושים עבודת שורשים. כששאלתי אותה איזה עבודת שורשים היא רוצה לעשות בכיתה ז' ענתה: "לא לחוצה" במשפחה המורחבת חלקם מתעניינים וחלקם לא מבין מה החיידק שהדביק אותנו.
 

מעיינר

New member
לטלג

כולם מתיחסים אל זה כמשהו מעניין וטוב, אבל המון פעמים שואלים אותנו מה מעניין לנו בזה, ולמה אנחנו מבזבזות על זה זמן, אבל חוץ מזה חושבים שזה רעיון טוב ונחמד.
 

רותם39

New member
צוות מחקר של אם ובת

בעת הכנס בירושלים, דפדפתי בעבודתה של מעיין והתרשמתי מאד. אשמח אם תתייחסנה אל הנקודות הבאות: 1. האם עבודתה של מעיין היא בעיקר "עבודת סיכום" או אולי יש חלקים בעבודה שהם פרי מחקר משותף של האם והבת? האם אתן יכולות לתאר אירוע ספציפי המבליט את עבודתכן כצוות מחקר? האם הייתה תמיד הסכמה ביניכן, למשל בתהליך קבלת החלטה בדבר קיום (או אי-קיום) של קשר משפחתי בין ענפים שונים, או אולי היה גם מקרה שבו נתגלו חילוקי דעות? 2. טיול של סבתא, אם ובת הוא לכשעצמו מרגש. על אחת כמה וכמה כשמדובר במסע "שורשים". מעיין – מה הכי ריגש אותך בטיול?
 

ענתר

New member
לרותם

יש חלקים בעבודה של מעיין שהם עבודתה בלבד, לדוגמא אני מעולם לא עסקתי בתולדותיהם של הורי, וכמובן משפחתו של אביה של מעיין שלא התחלתי לחקור אותה. מעייני הסבירה מקודם שדרישות בית הספר לא היו לדורות אחורה מעבר לסבים שלה. מעיין שמאוד רצתה עבודה יותר לעומק הוסיפה את החלקים האלו שהם בעצם עיבוד של הקלסר הקטן שהוזכר מקודם. העניין הרב של מעיין גרם לי להמשיך ולחקור באמצעות האינטרנט. מעייני שאוהבת לכתוב עיבדה את הנתונים שאני אספתי ואת המידע מהסבים שלה לכדי סיפור קולח לקריאה. החילוקי הדעות שאני זוכרת אותם היו על כך שצריך להביא את העבודה לידי גמר ולא להמשיך הלאה כפי שהיא רצתה. על חשבון דורות שחסרים בעבודה וקיצור פרקים מסוימים.
 

מעיינר

New member
לרותם

העבודה אכן מתומצתת, אבל כאשר התאפשר הארכתי, אבל זה כמעט ולא קרה. היא די עבודת סיכום לספר שאנו מתכוונות להוציא. חילוקי דעות לרוב לא היו, אם כן היו, אני לא ממש זוכרת אותם. בעבודה עבדנו בצוות בכך שעזרנו זאת לזו, נתנו עצות ורעיונות, ואמא נתנה לי משימות כדי שאדע במה להתחיל. חוץ מזה שיתפנו אחת את השניה בכל דבר שחשבנו, שגילינו או פנטזיות שהיו לנו על הספר שנוציא. בטרנסילבניה עבדנו בצוות כאשר חיפשנו קברים בבתי הקברות. אני לא בן אדם רגשן אבל היה עצוב לראות המון שמות של אנשים על מצבות שכולם נרצחו בשואה. התרגשתי גם כאשר אני, מעיין רוזן, מצאה קבר. או כאשר הייתי בבית של סבא רבא שלי, או כפגשתי חברה של סבתא רבה שלי או כשמצאנו את העוזרת של סבתא רבא רבא שלי לעבודה והיא נתנה לנו מחוגה שהייתה שלה וכולם בכו.
 

bilen

New member
מעבר לעיסוק בשורשים

מרביתנו מגיעים לעיסוק בשורשים בגיל מבוגר יותר. נדירים המקרים שאנשים ממש צעירים ש"חייבים" להכין עבודה במסגרת ביה"ס - ממשיכים לעסוק בכך. מעיין, האם את עוסקת בתחביבים נוספים? עד כמה את משתפת את חברייך בעיסוק המיוחד הזה ? האם הם מתעניינים מיוזמתם או מושפעים מסיפורך ? מאחלת לך שתצליחי בכל ושתהיה לך שנת לימודים פוריה וכיפית !
 

מעיינר

New member
לבלין

נכון, לרב אין ילדים מתעניינים בנושא זה. יש לי עוד המון תחביבים, חלק נמצאים בעצם התעסוקה שלי בעבודת השורשים: הכתיבה, החקירה, ושמיעת סיפורים. אני גם אוהבת לצלם, לשיר, לכתוב שירים, לרקוד, לצייר, לרכב על סוסים ועוד המון. כאשר אני ואמא מגלות משהו חשוב, אני מספרת להם בהתלהבות, לרב הן אומרות: "איזה יופי" אבל זה לא ממש מעניין אותם, והם לרב לא שואלים אותי שאלות, אולי כאשר הראתי את עבודתי לכיתה, הם שאלו: איך עשיתי, למה זה כל כך מעניין אותי, ואם אני לא משוגעת, אבל עכשיו הם קבר לא שואלים אותי, זה די נשכח.
 

raheli3

New member
מעיין - יישר כוח, נדיר למצוא בני

נוער העוסקים בחקר מוצא ומקורות משפחותיהם. ברכותי לך, לאימך, ולאם-סבתא. אני מבקשת לדעת: 1. כיצד השגתן את המידע שברשותכן, האם באמצעות האינטרנט בלבד? הפורום עתיר הידע? או/ו? מה כמות המידע שהיתה ברשותכן קודם שהתחלתן מחקר עתיר מימצאים זה. 2. לאחר שהפצתן את העלון המשפחתי, הקיבלתן משוב? אם כן,ההיו במשוב תוספות ענפים משפחתיים עליהם לא ידעתן קודם לכן? 3. האם הועלה "עץ" משפחתכן בג"ג, או באתר כלשהו בו ניתן יהיה לראות את ענפיכן, ויאפשר לאנשים שטרם "דליתן" אותם להתקשר איתכן? 4. האם נמצאו נישואי קרובים? האם נמצא קשר בין משפחות, כמו בין חתן לכלה וכדומה שלא ידעו עליו קודם מחקרכן? בתודה, מרחלי
 

מעיינר

New member
לרחלי

את המידע קיבלנו לרב מהפורום, האינטרנט, סבים וסבתות, מכתבה של שושנה, והקלסר עם הרישומים והרעיונות שאמא ודודתי עשו פעם (הנקרא גם התנ"ך לשורשים). לאחר שהפצנו את העבודה, התגובות בעיקר היו התפעלות, לאחר כל השאלות למה זה לוקח כל כך הרבה זמן ולמה זה מעסיק אותנו כל כך הרבה הם קיבלו את התשובה וראו את התוצר, היו המון תיקונים, עוד לא קיבלנו את כולם. ענפים שלמים לא הוספו לנו ממש, אבל גילינו לבדנו ענפים שאנחנו צריכות להוסיף. לג'ואישגן לא העלנו את העץ. אצל משפחת פישר ופריטש אני גיליתי שהיו נישואים פעמים, אחרים ידעו על כך, אבל לי זה היה חדש.
 
חלקו של מסע שורשים במחקר

ענת ומעיין - השאלה פתוחה לשתיכן. האם המסע לטרנסילבניה הגיע בשלב בו כבר ידעתם "כמעט הכל" (וברור למה ביטוי זה הושם במרכאות) על המשפחה, ולכן הצלחתם להפיק ממנו מידע רב וממוקד? מהן ההכנות שעשיתן כאן, בארץ, לפני הגיעכן לעיירות המוצא של המשפחה, על מנת להפוך את הסיור שם ליעיל? ארנון
 

מעיינר

New member
לארנון

כן, המסע לטרנסילבניה היה יחסית מאד מוצלח, משום כך ש"ידענו כמעט הכל". אמא עשתה את ההכנות, (אני לא יודעת כל כך מה צריך לעשות, אבל היא שיתפה אותי. אני יודעת שהיא חיפשה מידע על המקומות בהן רצינו לבקר, (כמובן שהיא ותמרה (סבתי) הכינו רשימה עם המקומות שבהם אנו רוצות לבקר) ונעזרה בחברותיה מהפורום כדי לחפש מפות, בעזרת בתה של חברה של תמרה מצאנו מדריך, וההתארגנות הייתה די קשה. (אמא הייתה מאד לחוצה).
 

ענתר

New member
לארנון

אפשר לומר שכן, ידענו כבר הכל, ולכן היה מסע מוצלח. ההכנות היו להקליד כל מידע על משפחה ובני משפחה לקבצים מיוחדים. וכל לראות איזה מידע חסר ולחזור לקרובי המשפחה. חיפוש מפות הכפרים וכאן נעזרתי בכמה חברות פורום שעזרו רבות. ניתן לתת את הדוגמא של מקום הולדתו של סבא רבה שלי הרמן מנדל. היה סיפור משפחתי על כך שלפני הלימודים בבקר לקח את העדר למרעה. סיפור זה העיר את תשומת ליבי שאינני יודעת היכן נולד. חוה 3 שמה לב שבגוישגן מצוין כפר הולדתו. חיפושים ושאלות את חברי הסיג לא עזרו. אבל הדף שלקחתי אתי לטרנסילבניה עם ציון המקום הביא את לויוש לנחש את שם המחוז שאינו קיים ולמצא את הכפר. ואכן שם מצאנו את קבר אמו. אבל העיקר למסע המוצלח היות התילתנים של 4 עלים שמעיין מצאה ביום הראשון
 

תמרה 1935

New member
שאלה למעין

מעין היתה לך אפשרות לצאת לטיול כמתנת בת מצוה לאפריקה עם סבתך ! מה גרם לך להעדיף לצאת למסע שורשים ,לטרנסילבניה במסגרת של שלושה דורות .סבתא אמא ואת . האם כך דמינת את הטיול ? האם קל לך יותר להבין את המידע שהיה בידיך על חיי המשפחה בחול,לאחר שהיית שם ?
 

מעיינר

New member
לתמרה

איזו שאלה,?! אני הייתי בוחרת ללכת לכל מקום אם זה היה כולל אותך ואת אמא! חוץ מזה שבאותו בטיול יכולתי גם ללכת לחקור את השורשים שלי, וכאילו להיות גם עם כל האחרים כאשר אנו נמצאים בביתם ולומדים עליהם, זה כאילו אנחנו איתם. הטיול יצא מעל למצופה ועכשיו אני יודעת הרבה הרבה הרבה יותר טוב ממה שידעתי לפני כן על החיים אז.
 

yehudad

New member
ערב טוב לכולם../images/Emo70.gif

אנו פותחים את האירוח עם ענת ומעיין.
 

yehudad

New member
שאלה לשתיכן...

כיצד ולפי מה תכננתן את הטיול
האם בעקבות העבודה עלה הצורך לבקר במקום מסויים
 

מעיינר

New member
ליהודה

בגלל העבודה התחלנו את המחקר והחלטנו גם להתעמק בנושא, ולהוציא ספר. בעקבות זה היו מס' מקומות בהם רצינו לבקר ומס' של אנשים שרצינו לפגוש ולדבר עימם, ולראות איך חיו באותם הכפרים שאבותינו נולדו, גדלו, וחיו.
 

ענתר

New member
ליהודה

מעייני כבר ענתה את העיקר. בעקבות המחקר אכן היו מקומות שרצינו לראות. האמת שהימים לא הספיקו לכל המקומות שרצינו לבקר בהם. האיתוי היה בעקבות הטיול של שאר המשפחה לטרנסילבניה, אבל לשאר המקומות נסענו לבד, על פי המקומות שבהן חברי המשפחה גרו.
 

לוטקה

New member
לא שאלה אלא הבעת הערכה

כאמא לבן שלוש עשרה שממש לא מתעניין בשורשים המשפחתיים, אני מצדיעה לך מעיין. אין לקחת זאת כמובן מאליו ואת נשארת עם מזכרת נפלאה ומרתקת שתלווה אותך לעד - לא רק האלבום הפיזי אלא גם תהליך הלמידה, הידוק הקשר עם המשפחה הקרובה והמורחבת. כל הכבוד!!!
 
למעלה