ברוך הבא, גור, לפורום

zogu

New member
הסיבות הבולטות להגירה במזרח אירופה

מה ידוע על אותן סיבות להגירה במזרח אירופה. האם היו אזורים שמהם הרבו להגר ולאילו ארצות במיוחד העדיפו לנדוד. האם הנדידה מאפיינת משפחות מרובות ילדים, או שהנדידות אפיינו את היהודים בכלל.
 

alroey

New member
הסיבות להגירה

בקרוב אני עומד לסיים כתיבת ספר שעוסק בהגירה היהודית. היו גורמי מאקרו וגורמי מיקרו. גורמי המאקרו: א. גידול דמוגרפי מואץ. במשך מאה שנה (1900-1800) גדלה אוכלוסיית אירופה פי שניים. מספר היהודים לעומת זאת גדל פי חמישה. בשנת 1800 היו במזרח אירופה מיליון יהודים ובשנת 1897 5 מיליון. ב. תהליך עיור. המהפכה התעשיית מתחילה ברוסיה במהלך שנות השבעים של המהאה התשע העשרה ומגיעה לשיא בשנים 1900-1890. היהודים עוברים לערים ומוצאים שם מציאות כלכלית קשה. ג.התפתחות בתחבורה ההמונית. תחילה תשתית רכבות ולאחר מכן אוניות קיטור שחוצות את האוקיאנוס בארבעה עשר יום בממוצע. ארצות יעד שמוכנות לקלוט את המהגרים. היה זה צירוף היסטורי נדיר בין יבשת אירופה צפופה וענייה שתושביה ביקשו לצאת ממנה, מול יבשת אמריקה ריקה שביקשה ידיים עובדות. באזורים שגורמי המאקרו פעלו ביתר שאת שיעור ההגירה היה גבוה (ליטא ורוסיה הלבנה) באזורים שגורמי המאקרו היו זניחים יחסית שיעורי ההגירה היו נמוכים (רוסיה החדשה). אחד המאפיינים של ההגירה היהודית הוא המשפחתיות שבה. 40 אחוז מהמהגרים היו נשים, רבע מהנכנסים היו ילדים. הייתה זו הגירה לצמיתות. אצל עמים אחרים (מלבד האירים) שיעור נמוך מאוד של נשים וילדים היגר.
 
../images/Emo51.gif לגור על האירוח המרתק../images/Emo140.gif

ותודה להדס ח ולאה טייכר על ההמלצות ועל היוזמה. למרות שחזר והמליץ לעיין בספרו (לא מסיבות מסחריות, אלא כיוון שהזמן והמקום קצרים כאן לכל התשובות...) - הצעי לי גור שהמתעניינים מבינינו יעיינו גם בעבודת הדוקטורט שלו (באונ' י-ם), שם נמצאות גם רשימות שמיות בנספחים.
לגור, ארנון
 
../images/Emo39.gifברוך הבא, גור, לפורום../images/Emo70.gif

ערב טוב, אני מברך את גור עם הגיעו לאירוח בפורום שלנו. אני מאחל לכולנו אירוח פורה ומעניין
ארנון
 
למעלה