פריצת דרך בחקר משפחת גולדברג אחרי 20 שנה

פריצת דרך בחקר משפחת גולדברג אחרי 20 שנה

שלום לכולם,

בהמשך לפוסט שהעליתי כאן לפני כמה ימים, אני שמח לשתף כאן בגילויים חדשים אודות משפחת גולדברג. הדמות הראשית בסיפורנו היא דבורה, בתו של משה גולדברג ז"ל (בנו של חיים יהושע גולדברג, סבה של סבתי). כבר בתחילת מחקרי, לפני למעלה מ-20 שנה, למדתי על קיומה, כאשר הופיעה בסוף הערך אודות אביה באנציקלופדיה לחלוצי היישוב ובוניו של דוד תדהר. היא מופיעה שם כ"דבורה, אשת מוריס ויסבלד (נספו ע"י הנאצים בפאריז).

שנים של חיפושים במקורות המתעדים נספים בשואה לא הועילו; לא מצאתי שום אזכור רשמי שלה חוץ מאשר אצל תדהר. כל המתעניינים האחרים בהיסטוריה המשפחתית (כולל אחייניה של דבורה הנ"ל) ידעו היטב לצטט את המופיע אצל תדהר, ותו לא.

לפני כמה ימים, שלח אחד מרחוקי המשפחה אימייל לרחוק משפחה אחר וצירף תמונה של משפחת הנמען אותה מצא אצלו תוך כדי סידור הבית. התמונה הזו הובילה את הנמען להבין שהוא לא יודע הרבה על משפחתו, וכך גם אני הוכנסתי לתכתובת המייל. התכתובת הזו הובילה גם אותי להבין שאני לא יודע הרבה על חייו של משה גולדברג, ובעקבות זאת פרסמתי כאן את ההודעה הקודמת. הפרסום הזה הוביל את Smadar Gilboa - אף היא צאצאית לשבט גולדברג הלה - לנבור במאגר המקוון של ארכיוני פריז ולגלות שם אוצר. תוך כדי התייעצויות קדחתניות עם שרי סילבר היקרה, הצלחנו לעלות על דבר מדהים.

מסתבר שלמשה גולדברג אכן היתה בת בשם דבורה, והיא אכן נישאה בפריז ובהמשך נספתה בשואה (כמו רבים מיהודי פריז), אלא ששם בעלה לא היה מוריס ויסבלד, אלא... אדולף ברנשטם Adolphe Berenstam. איתור תעודת הנישואים שלהם (1920) הוביל מהר מאוד למידע נוסף על המשפחה ולגילויים נוספים שמסתדרים עם הסיפור המשפחתי הגדול.

אם כך, מהיכן הגיע השם מוריס ויסבלד? מסתבר שלמשפחתה של דבורה היתה מכרה בשם מארי ויסבלד, שהיתה היא נשואה למואיז (משה/מוריס) ויסבלד. הקשר בין השתיים עדיין לא מפוענח לחלוטין, אך ככל הנראה היא קרובת משפחה של דבורה מצד אמה (בעוד אני, כאמור, קשור אליה דרך אביה).

אז מה הלקחים מהסיפור? שומדבר חדש: כמו תמיד, גם כאן בולט הצורך לאמת מקורות מידע על ידי הצלבת מידע ממקורות מידע שונים, ולצידו בולט הצורך להיות נחושים ולהתמיד בחיפושים גם כשכל הדרכים מובילות לחומות בצורות. אה, וגם היתרון שבשיתוף פעולה עם חוקרים אחרים ובהתייעצויות עם כל מי שרק אפשר. וגם לא להתייאש. יש לי עוד כמה תעלומות משפחתיות ותיקות מאוד, ואני בטוח שגם הן תיפתרנה לאט לאט...

תודה ענקית לסמדר ולשרי ולכל מי שסייע כאן בחיפושים.
 

שרי סילבר

Active member
מסכימה עם כל מה שכתבת בעניין הלקחים, ארנון
ולהגנתך אוסיף עוד לקח

בשנים האחרונות יש לי תחושה של זינוק אדיר במצאי האינטרנטי, כזה ששנים רבות חיכיתי לו, ובעיקר תעודות-חיים, מפקדים, פרטים אודות קבורה, וכו'. אמנם לא בכול המדינות המצאי זהה' ואף ההתקדמות לא באותו קצב, ובכל זאת זה בהחלט מהווה עבורי סיבה טובה לשוב אל דברים שהייתי "תקועה" איתם בעבר (בין השאר גם כי בארכיונים ספציפיים לא נטו כל כך לסייע).

בחזרה לדבורה גולדברג ואדולף ברנשטאם: עוד משהו שצץ במסגרת אתר גנאלוגי. איני מנויה באתר, אבל גם בהרשמה והצפייה החינמי אני מפיקה לא מעט (איתרתי כך ענף משפחתי שעבר לפריס). החומרים מהספריה הם בד"כ בתשלום, אבל עשיתי צילום מידע של מה שניתן היה לצפות בו. הפרטים צצו בעיתון רשמי משנת 1930. הנה התרגום:
"גולדברג (דבורה), אשת ברנשטאם, נולדה ב-1893 ביפו (טורקיה), מתגוררת ב-(Livri-Gargan (Seine-et-Orse". אמנם נרשם Gafgan, אבל אני מניחה שהכוונה ל-Gargan.

ארנון, לדבורה ואדולף ברנשאטם היה כנראה בן בשם הנרי. האם מוכרים לך המסמכים הקשורים בטרנספורטים שלהם?
 
תודה, שרי
אאל"ט, המסמך שמצאת מתעד את ההתאזרחות

שלהם (מצאתי אותו לפני כמה ימים). אכן, היה להם בן בשם הנרי, את מסמכי הטרנספורטים אני מכיר (אני חושב).
 
למעלה