יצרני בדים ובגדים "טירינג" (וינה?), סוף המאה ה-19

שרי סילבר

Active member
השני הוא בהחלט הנכון
הרי גם אני מכירה באופן אישי שנים רבות את חיים בקר וזוגתו...


הנקודות בתרגום מופיעות במקור (אלה פרטים שהיו חסרים לרשם). בנוסף, העדפתי להעתיק את הכתובות בשפת-המקור, כך תוכל לראות אותן במפה. מניסיון של עשרות רבות (אם לא מאות) של תעודות שהורדתי עד כה, כאשר כתובת-הפטירה אינה זהה לכתובת-המגורים ע"פ רוב זוהי כתובת של בית-חולים או בית-אבות. הנה התרגום:

בשנת 1912, ב-29 בדצמבר בצהרי-היום, נרשמה פטירתו של מואיז גולדברג, חייט, מ-rue Vieille du Temple 83,
נולד ביפו (טורקיה) ב-1 באפריל 1863, נפטר ב-28 בדצמבר 1912 ב-6 בבוקר ב-rue de la Cité 1.
בנם של חיים גולדברג ושל אידה ... אלמן של אסתר ... (אין מידע נוסף).


ההמשך מתייחס לרישום ע"י ראש-העירייה המקומית של הרובע (לכול רובע יש עירייה מקומית משלו) בעקבות ההצהרה של מי שהגיע לדווח על הפטירה (זה לא קרוב משפחה).

אגב, האם אסתר, רעייתו של משה, נפטרה גם היא בפריס?
 
ולשאלה שפספסתי... אסתר נפטרה בישראל, בשנת 1910

רק לפני כשנתיים הצלחתי למצוא סופסוף את רישום קברה (בהר הזיתים). על פי אחת הגירסאות שרצות במשפחה, משה נסע לפריז כדי להפקיד את ילדיהם הקטנים אצל אחותה של אסתר, אשר כבר התגוררה בפריז, ואז נפטר שם. שאר הילדים נשארו בארץ עם האחות הגדולה.
 

שרי סילבר

Active member
ממשיכה לאתגר את הסיפור המשפחתי
ראשית, בין השאר הועלו לאתר לא רק תעודות-חיים אלא גם רובריקה שנקראת "מקורות גנאלוגיים משלימים". ביניהם יש גם אינדקס של פרטי-קבורה (למרבה הצער כרגע עד שנת 1968). חיפשתי ומצאתי את פרטי-הקבורה של משה. בקובץ המצורף סימנתי בחץ אדום את השורה הרלוונטית.

מעבר לתאריך-הקבורה, 30 בדצמבר 1912, אפשר לראות את פרטי-הקבר: החלקה, השורה ומס'-הקבר. אח"כ מופיע עוד קוד שאיני יודעת מהו, ובסוף השורה מופיעה שנה.

בד"כ השנה שמופיעה היא השנה בה נפטר האדם או, לחילופין, שנה מוקדמת יותר. השנה המצוינת היא השנה בה נרכשה חלקת-הקבר. לפיכך, אם השנה המצויינת היא מוקדמת יותר, זה מרמז שבן/בת-הזוג נפטר/ה מוקדם יותר. זה בהחלט עזר לי במחקר שלי למקד את החיפושים אחר תעודות-הפטירה של בני-הזוג.

לענייננו, אפשר לראות שפרטי-הקבורה במקרה של משה נמחקו, ובמקומם נרשמו פרטים חדשים. האם משה הועבר לחלקת-קבר אחרת? השנה המצוינת בצד ימין היא 1922, עשור לאחר שמשה נפטר. אחרי שרשמתי את השאלה שלי ביחס לאסתר, התחלתי לשאול את עצמי אם יתכן שמשה נישא בשנית בפריס. לאור העובדה שאסתר נפטרה ב-1910 זה אפשרי, ולאור הסיפור שאתה מספר כעת, אולי אפשר לחדד את השאלה בנוסף גם לכיוון השאלה: האם יתכן שמשה נישא בשנית בפריס לאחותה של אסתר, אליה נסע עם ילדיו הקטנים?

ניסיתי לבחון אם יש מישהי ששמה גולדברג שנפטרה בשנת 1922, ונקברה באותו בית-קברות. הגולדברג היחיד שנפטר בשנת 1922 הוא יעקב גולדברג. הוא אמנם קבור באותו בית קברות, אבל במיקום שונה מזה של משה.

האם ידוע לך שם-הנעורים של אסתר? אולי היא רשומה תחת שם-הנעורים (קרה לי שלא מצאתי מספר קרובות-משפחה. במספר קטן של מקרים את פרטי-הקבורה ע"פ שם-הנעורים שלהם, אם כי לא תמיד.).

חיפוש של פרטי-קבורה (אם לא יודעים היכן נקבר האדם, צריך לעבור את בתי-הקברות אחד אחד, אבל בית-הקברות בו נקבר משה הוא המרכזי בו נקברו יהודים, ובנוסף אליו גם בית-הקברות Pantin, שם נקברו רבים מהיהודים הספרדים): http://archives.paris.fr/r/216/cimetieres/
 
מעניין מאוד!

שם הנעורים של אסתר, רעייתו של משה, הוא הילולא. היא קבורה בהר הזיתים. בפרטי הקבר באתר היא רשומה כ"אסתר הילולא", בת יצחק, נפטרה תרע"א. שם הנעורים ושם האב מתאימים למופיע אצל תדהר. ברישומי ח"ק היא מופיעה עם שם משפחה בקר ושם בעלה משה. בקיצור, אני די בטוח שזו אכן היא.

אם כך, מה יכול היה לקרות בשנת 1922?... למשה היו 3 בנות שגדלו בפריז: רחל, נישאה לפנחס קניגסבר Kenisberg; דבורה, נישאה למוריס וייסבלט Waisblat; שולמית, נישאה לג'ורג' קוסטוביצקי Kostovetsky. הדבר היחיד שאני יכול לחשוב עליו זה שבשנות העשרים הבנות האלו נישאו (כך אכן קרה), ואז אולי נפטר מישהו ממשפחת הבעל והעבירו את משה לידו... אנסה לברר עם צאצאיהם.

המון תודה על התמיכה הצמודה!
 

שרי סילבר

Active member
עוד משהו שצץ
בשעתו, כשהייתי מיואשת מהיעדר-תיעוד מצרפת ברשת לצד חוסר שיתוף-הפעולה של הארכיונים בצרפת "חרשתי" את הרשת. בין השאר צץ האתר שבקישור שבהמשך. האתר אמנם אינו חינמי, אך ניתן להגדיל את הקטעים הרלוונטיים, וצילמתי לא מעט מסכים. יש כאן, בין השאר, פרטים אודות התאזרחות (כך גיליתי צאצאים נוספים, שבמשפחתי לא ידעו על קיומם), פרטים של הקהילה היהודית אודות בר-מצווה, נישואין, פטירות, פעילות ציונית, ועוד כהנה וכהנה. בזכות כתובות של בתי-כנסת בהם נערך אירוע הנחתי שהמשפחה חיה בסמיכות, ומשם "טסתי" באיתור של תעודות-חיים ברובע הרלוונטי. הנה הקישור:
https://www.retronews.fr/#

צירפתי קטע עם רשימה של נפטרים, בו מופיע מואיז גולדברג. התאריך אמנם תאריך-הקבורה ולא הפטירה, אבל הגיליון הוא מ-3 בינואר 1913, והגיל תואם בהחלט, כך שברור שזה הוא.
 

פגי11

New member
על דרך המחשבה "הפסיכומטרית"יהודי פריס.

איתור הקבר-הצלחה,היהודים בפריס -גרו בדר"כ ברובע המארה(הצפוני והדרומי),קרוב לבית הכנסת,גם בית החולים הקרוב ביותר ,נמצא -ברובע זה,רובע 4,hopital dieu rue de la cit'e,מרחק הליכה,אז לא צריך להמליץ על חיפוש ברובעים אחרים,סביר להניח ששם גר,אושפז ונפטר,לא אמשיך,כי נמצא הפתרון.כדי לא להרגיז חוקרים אחרים.
 

שרי סילבר

Active member
לא צריך להמליץ על חיפוש ברבעים אחרים?
אצלי כמעט כולם גרו ברבעים אחרים, וגם אם היו מי שבתחילה גרו ברובע המארה (אגב, חלק מהכתובות שהיו ברובע הרביעי הפכו עם הזמן לחלק מהרובע השלישי), הם עברו לרבעים אחרים. אם הייתי מסתפקת ברובע הרביעי, לא הייתי מוצאת שום עדות לקרובי-המשפחה לעולם.

כשחלק מקרובי-המשפחה ניספו בשואה, ומנסים לאתר כול פירור-מידע אודותיהם, בוודאי שלא הייתי מסתפקת רק במובן מאליו.
 

פגי11

New member
הרובע ה-3,הוא חלק מהמארה"העליון,"או-מארה,

בהחלט -היתה תזוזה,אפילו לרובע -11,אבל בהתיחס לתאריך המדובר,ובהיות בית החולים היחיד באזור,הלא כל כך גדול,אין צורך להתפזר.
 

שרי סילבר

Active member
לזה בדיוק כיוונתי
התאריכים המדוברים כאן ובהמשך-התכתובת בינינו הם בדיוק התאריכים שבהם התחלתי "לרוץ" עם תעודות של קרובים. כאמור, אם לא הייתי "מתפזרת", כפי שאת מכנה את זה, לא הייתי מאתרת אותם, וברוב המקרים גם לא יודעת כלל על קיומם.
 

פגי11

New member
טוב לדעת,שגם ברובעים אחרים ,גרו יהודיםב-1912-13.שזה התאריך

המבוקש.
 
טירינג

ארנון שלום,
אם תחפש באתר העיתונות ההיסטרית תחת "טירינג ביפו"
תקבל מספר מודעות מ 1912,
"בבית המסחר של שרשבסקי את גולדנברג
שהיה של טירינג
ביפו רחוב הוארד"
בברכה,
אדי
 
כן, ראיתי את זה. קרובי היה גולדברג ולא גולדנברג

ולכן חשבתי שלא מדובר בו.
&nbsp
האם למישהו יש ניסיון בהשגת מידע היסטורי על עסקים בארץ מלפני מלחה"ע I?
 
למעלה