יצרני בדים ובגדים "טירינג" (וינה?), סוף המאה ה-19

יצרני בדים ובגדים "טירינג" (וינה?), סוף המאה ה-19

שלום לכולם,

בעקבות קשר שהתחדש עם אחד מרחוקי המשפחה, חזרתי לנבור בסיפורו של אחיה של אם-סבתי, משה גולדברג (1856, ירושלים - 1911, פריז), בן חיים יהושע ואסתר איטה.

על פי הכתוב באנציקלופדיה של תדהר, גולדברג נשלח לווינה "לקבל את הנציגות הארצישראלית של הפירמה הידועה 'טירינג' לאריגים ולבגדים מוכנים, ויסד בענף זה בתי מסחר גדולים ביפו ובירושלים."

אולי זה הנגיף שבאוויר (ואולי סתם תשישות מלהיות סגור בבית עם כל הילדים מסביב...) - לא הצלחתי לאתר מידע אודות חברת "טירינג". כלומר, בשלב ראשון לא הצלחתי למצוא אזכור שלה באיות תקין בלועזית... אשמח לסיוע בשחרור הצ'קרה שלי.

בנוסף, אם יש למישהו הפניות שיכולות לסייע באיתור מידע על בתי המסחר לבדים שפעלו בארץ בטרם מלחה"ע I - אשמח גם כן.

 
נפלא!
זה מסביר גם תוצאות שראיתי בעיתונות ההיסטורית

למשל, השם "ב'יקטור טירינג" (מצ"ב דוגמה מ"לה איפוקה", עיתון יהודי-סלוניקאי, משנת 1907), או האזכור התדיר של "קאזה טירינג" בעיתון "איל טיימפו" שיצא באיסטנבול (מצ"ב דוגמה משנת 1900) - ע"פ הקישור ששלחת, מקום הולדתו של טירינג).





 
טירינג בלדינו - ארנון

אתרגם ואשלח את הנאמר על "הנשים שאינן צריכות לתפור יותר שמלות.... כי ,טירינג תעשה להן זאת.
הערב או מחר.
לאה
 

שרי סילבר

Active member
אני רואה שהקדימו אותי, ובכול זאת
1. בעיתונות ההסטורית האוסטרית בהחלט יש אזכורים של טירינג. מכיוון שיש תוצאות רבות, צמצמתי את התוצאות לווינה (ניתן לעשות זאת דרך התפריט בצד שמאל). בין התוצאות מתקבלת, למשל, מודעת-הפרסומת להלבשת-גברים וילדים בתחתית-הדף שבקישור: https://tinyurl.com/s2pdg73

2. האם ניסית לבחון אם משה גולדברג מופיע במדריכי-הכתובות של ווינה?

3. מה ביחס לפריס? האם הצלחת לאתר את רישום-הפטירה ופרטי-הקבורה שלו?

אגב, האם קרא לעצמו משה בווינה ואח"כ בפריס? רבים מאלה ששמם משה הפכו בווינה למוריץ - Moritz או מקס - Max, ובפריס הפכו למוריס - Maurice או מואיז - Moïse.
 
לא חיפשתי אותו במדריכים של וינה, אשמח לדחיפה בנושא

אם כי, הוא לא גר בווינה, אלא, כנראה, רק נסע למטרות עסקים. בכל מקרה, שווה נסיון, כמובן.
&nbsp
לגבי קברו בפריז - לפני כמה שנים הצלחתי לאתר את קברו בבית העלמין Bagneux בפריז. זמה מה לאחר מכן, אחד מצאצאיו ביקר במקום, ובהמשך שיפץ את המצבה.
 

שרי סילבר

Active member
טעות שלי, ארנון
חזרתי אל השרשור וראיתי שאכן, הוא נשלח לווינה ע"מ לקבל את הזיכיון על ניהול-העסק ביפו. סביר להניח, שגם אם לצורך זה שהה בווינה תקופה קצרה, מן הסתם לא החזיק שם נכס בבעלותו, כך שלא צפוי שיופיע במדריכי-הכתובות. האם ידוע לך באיזו שנה נסע לווינה (או לחילופין, באיזו תקופה לערך)?

אשר למידע אודות עסקים ביפו לפני מלחמת-העולם הראשונה: בגנאלוגי אינדקסר יש אפשרות לחפש ע"פ מקום. אם תרד אל סוף-הרשימה, תראה שיש שם Multinational Sources. ניתן לבחור שם את האימפריה העות'מאנית. יש שם מדריכים ממקומות רבים שהיו חלק מהאימפריה. בשעתו מצאתי גם אזכור מיפו, אם כי לא שם של הקרוב שניהל, אלא שם של החברה שהוא שימש כסוכן שלה.

למרבה הצער, די מזמן ניסיתי לבדוק משהו, וגיליתי שאיני יכולה להיכנס לתוצאה שקיבלתי וולצפות בעמוד עצמו. מיהרתי לפנות ללוגן, והוא הבטיח לבדוק. כעבור זמן קצר הוא חזר ועדכן שהבעיה הרבה יותר משמעותית ממה שהוא חשב, וזה ייקח זמן. בינתיים הוא הוסיף באתר הערה שקיימת בעיה והנושא בטיפול לצד כל תוצאה שאני מקבלת תוך כדי חיפוש. עם זאת, ניתן לערוך חיפוש. אם תמצא משהו שעשוי להיות רלוונטי, למרבה הצער תיאלץ להמתין עד שהבעיה תתוקן ותוכל לצפות בדף עצמו.


אשר לפריס, אכן, בית-הקברות הזה אינו יהודי, אך מכיל חלקה יהודית גדולה מאד, והוא מכונה לעיתים "בית-הקברות היהודי" למרות שאינו כזה. האם הצלחת לאתר גם את רישום-הפטירה עצמו?

שרי
 
תודה על התגובה המפורטת


את הקבר איתרתי באמצעות חוקר צרפתי שעסק במיפוי בתי עלמין בפריז (הגעתי אליו דרך פרויקט בתי העלמין היהודיים של IAJGS) ולא דרך רישום הפטירה. היכן ניתן להשיג את הרישום הזה? אין ברשותי כתובתו של הנפטר, ואם אני זוכר נכון מדיונים שונים בפורום לאורך השנים - פריז מחולקת לרבעים, ולכל רובע רישומים משלו.
 

שרי סילבר

Active member
איתור של רישום-הפטירה
אכן, פריס מחולקת לרבעים, ואם יודעים את הכתובת לצד תאריך-הפטירה, זה מקל על איתור-הרישום. במקרה שלך אתה יודע את תאריך-הפטירה, אבל אם אינך יודע את הרובע בו התגורר, זה אומר שאתה צריך לבדוק את התוצאות ביחס לכול אחד מהרבעים.

כשאתה נכנס אל האתר אתה יכול לבדוק ישירות ע"פ השנה המדויקת ולא דרך העשור הרלוונטי. שם אתה רושם את סוג-התעודה, את השנה ושם-הנפטר מבלי לציין את הרובע. במצב כזה תקבל דף עם תוצאות ביחס לכול אחד מ-20 הרבעים של פריס, ותצטרך לעבור רובע רובע על האינדקס (הפטנט שלי: בעבודות סיזיפיות ומשעממות אני לעיתים מבצעת את המטלה בחלקים, ובכול פעם מסמנת לעצמי עד היכן הגעתי ועד בכלל...
). אני מנסה לקשר ישירות לדף-החיפוש ע"פ שנה, מקווה שיעבור היטב: http://archives.paris.fr/s/6/tables-annuelles/?

אם תמצא אותו באינדקס ברובע מסוים, תוכל משם להמשיך בחיפוש אחר התעודה עצמה (אני כאן אם יש צורך בסיוע
).

 

שרי סילבר

Active member
תיקון
את התעודה תצטרך לחפש דרך העשור הרלוונטי (החיפוש ביחס לשנים נפרדות קיים ביחס לשנים מאוחרות וספציפיות, משום ששם אין אינדקס):
http://archives.paris.fr/s/7/tables-decennales/?

משם אתה ממשיך באופן דומה לחפש בתוצאות של כול רובע.
 
טוב, זה לא היה קשה כל כך. נראה לי שמצאתי!

בכל האינדקס היה רק Goldberg Moise אחד (ועוד אחד בשם "אהרון משה"), נפטר ב - 29.12.1912 (מצ"ב). אמנם, זה לא תואם בכלל לתאריך שמופיע אצל תדהר, אבל זה כן תואם לשנה שמופיעה על המצבה.

הפטירה מופיעה ברובע 4. איך ממשיכים מכאן?

על ההדרכה הצמודה.

 

שרי סילבר

Active member
אמרתי לך שכדאי...

אמנם נתקלתי כבר בטעויות ע"ג מצבות, אבל בתדהר אנחנו יודעים שיש הרבה יותר טעויות. אגב, סופר לי שאכן, יהודים רבים שעברו להתגורר בפריס, התגוררו ברבעים השלישי והרביעי.

באופן דומה לזה בו עבדת עם האינדקס, כעת ניתן לחפש את התעודה עצמה. מנסה לקשר לדף-החיפוש: http://archives.paris.fr/s/4/etat-civil-actes/?

כעת אתה צריך לבחור את סוג-התעודה, להוסיף את הרובע הרלוונטי, השנה והתאריך המלא באופן שמתבקש למלא אותו. לעיתים מופיע מספר-התעודה, מה שמאד מקל על האיתור, אבל לרוב לא מופיע (כמו במקרה הזה), וזה אומר שצריך לחפש ע"פ התאריך (אגב, התאריכים בתעודות מופיעים במילים ולא במספרים).

קדימה, לעבודה...
 
נראה לי שמצאתי


מצ"ב (גם הדף המלא וגם הקטע הרלוונטי). אפשר סיוע קל בפענוח הפרטים הרלוונטיים, כדי שאדע אם זה אכן משה "שלי"?... המון המון תודה!!!



 
למעלה