ייעוץ בנושא בדיקות ד.נ.א. - וחידה משפחתית

10david10

New member
ייעוץ בנושא בדיקות ד.נ.א. - וחידה משפחתית

שלום. הרבה זמן לא כתבתי פה. לאחרונה אני מרענן את המחקר המשפחתי, ואני זקוק לעזרה.

אני יודע שזה נושא לעוס, אבל איכשהו הוא נשאר עבורי עמום מאוד. החלטתי שהגיע העת לעשות בדיקת DNA, ואפילו השגתי הסכמה ממבוגרי המשפחה להיבדק. כעת, אני זקוק להדרכה קצרה ופשוטה על הצעדים המעשיים שאני צריך לבצע:

1. האם קריטי שאלמד לעומק את כל נושא הDNA ושיטות וסוגי הבדיקה השונים? זה באמת חשוב, או שאני יכול להזמין ערכה ודי?
2. תכל'ס - באיזו חברה להזמין? זה מאוד חשוב? אני רוצה מה שהכי פשוט וקל.
3. יש דרך להזמין ממיי הריטג' למרות שזו חברה ישראלית?
4. אחרי שיהיו לי תוצאות, יש דרך קלה והגיונית לצפות בהם באתר של מיי הריטג' (בלי להשתמש בתכנות שמדמות גלישה מחו"ל)? אם לא, יש מקום אחר שאוכל לצפות בתוצאות בעברית? אנגלית קשה לי מידי.

אבל לפני שאתם עונים, ארצה גם לשתף את הסיבה שהביאה אותי סוף סוף להחליט על בדיקה גנטית אחרי שנים של מחקר, ולשמוע את דעתכם.
כבר מזמן מזמן גיליתי כמה דורות אחורה במשפחתי, עד סבא שנולד ב1808 בפולין, קראו לו "אשר פטשק". על פי המסמכים שברשותי, היה לו אח נחמן.
מצאתי איש בשם "נחמן פטשק" שכל הסימנים והראיות הנסיבתיות מעידות שהוא הוא הנחמן אחיו של אשר סב-סב-סב-סבי. אבל, כמה חבל, חסר המסמר האחרון, איזושהי ראיה חותכת שתסגור את זה חד משמעית, מהסוג שאני רגיל למצוא בהרבה הרבה מקרים אחרים. איך ישראל פיקהולץ אומר? למעלה מכל ספק סביר.

אני לא אפרט כאן את כל פרטי וצדדי הספק, זה ארוך מידי. אכתוב רק את הגרעין הקצרה ממש:
אני יודע שלסבא אשר שלי היה אח נחמן. גם לנחמן ההוא היה אח אשר. לשניהם לא ידועים לי עוד אחרים אחרים. יש גם שמות של נכדים שנראים תואמים. הגילאים תואמים. וכמובן העיירה. ואין הרבה משפחות נוספות שם באותה תקופה.
אבל? במקום למצוא איזושהי הוכחה מכריעה שתעשה את הפיניש, מצאתי מידע מבלבל. תעודת פטירה של איש בשם אשר פטשק. הגיל ושנת הפטירה שלו מתאימים לסבא שלי, וגם העובדה שהוא נפטר בגיל 24 - מתאימה בול. בנוסף, שם אביו שמואל - בדיוק כמו שם אביו של נחמן המועמד להיות האח הנכסף. לכאורה זו בדיוק החוליה המקשרת שיכולה לסגור את הפינה. אבל? לאלמנתו של האשר הזה קוראים ביילא, בעוד לאשתו של האשר "שלי" קוראים דבורה בכל התעודות מכל התקופות. לאמא של האשר הזה קוראים מישקה (Miszka) ולאמא של נחמן קוראים דומה אבל שונה, בכל התעודות שלה - חישה (Chysza). זו עוד טעות שיכולה לקרוא, למרות שלא נתקלתי בכזה דבר, וחרשתי מאות תעודות ומשפחות רבות.

--
ולמה זה כל כך חשוב לי?
--
ראשית, בעוד אשר הוא הסבא הכי קדום שלי ואין לי פרטים על הוריו, הרי שלנחמן הזה יש לו הורים ואף סבא וסבתא, זה לוקח את ההיסטוריה המשפחתית עוד עשרות שנים אחורה עד ל1750, שזה בהחלט מדהים.
שנית, בגלל שאבי סבי עלה לארץ לפני השואה, הותיר את משפחתו שם - וכ-ו-ל-ם כולם נהרגו בלי שיש לנו מושג אפילו מתי איך ואפילו מי נהרג. את כל המידע על המשפחה מצאתי רק במחקר הגנאולוגי. ואילו לנחמן הזה המועמד להיות אח - יש צאצאים רבים, רובם נהרגו בשואה, אבל אחת מהן עדיין חיה איתנו וגרה בחולון ואף שוחחתי איתה. אז במצב כזה - כן, מעניין אותי אפילו בת דודה שמינית דרך סבא שנולד ב1808.

אחרי כל ההסבר הארוך, 1. יש לכם רעיון איך לפתור את החידה? בדיקת DNA עשויה לסייע במקרה רחוק כזה?

מקוה שהיה לכם סבלנות לקרוא את האריכות, תודה רבה
דוד
 

10david10

New member
שכחתי משהו

אם אני רוצה לבדוק כמה בני משפחה, צריך כמה ערכות? אפשר להזמין אותם יחד או צריך הזמנה נפרדת? צריך חשבון נפרד באתר של החברה לכל אחד מהנבדקים?
&nbsp
 

אקשט

Member
תגובה לסיפא

האפשרויות לגבי הקשר בין אשר לנחמן:
- אחים
- אחים מצד אחד
- בני דודים
- קרובים רחוקים יותר
- זרים לגמרי (למשל: גיס שאימץ את שם אשתו)
מניסיוני (עם 23ANDME. לא עם מיי הריטג') -
במרחק-דורות שכזה - הממצאים לא יידעו להבדיל בין אלה לאלה.
כלומר: לא תוכל "לאמץ" את ההורים של נחמן...
 

tristis

New member
לדעתי זה רחוק מדי

אמנם אתה יכול לבדוק את הקרבה בינך לבין הבת דודה השמינית מחולון, אבל רוב הסיכויים שלא תתקבל שום תשובה בסבירות מניחה את הדעת.
המרחק הגנטי במקרה כזה לא שונה מהותית מהמרחק הגנטי בין שני זרים גמורים. יחד עם זאת, תמיד קיים סיכוי שכן ייתגלה אולי איזשהו ממצא גנטי ייחודי אשר משותף לשניכם שירמוז על קרבה, אבל הסיכוי נמוך.
 

כךOכך

New member
בדיקת דנא

ממליץ בחום על 23andme. גם אם לא תוכל להוכיח את הקשר לאותה דודנית ייתכן שתגלה ענפים אחרים במשפחה - בפרט כאלה שהיגרו לארה"ב. אני גיליתי כך לא פחות מחמישה אחים ואחיות של סבתא רבתא רבתא שלי שלא ידעתי על קיומם (ארבע אחיות שהיגרו לארה"ב בסביבות 1880 ואח שהיגר לדרום אפריקה ב-1891). לא ממליץ לבדוק את עצמך אלא את זקני המשפחה - סבים או אחיהם - משום שהקשרים הגנטיים שייחשפו כך יהיו קדומים יותר (בכל דור "נעלם" חצי מהמידע הגנטי של הורה).
לא תזדקק לידע מעמיק בנושא. הבנה בסיסית תספיק בהחלט.
 

10david10

New member
תודה רבה לכם

איך עובד התהליך ב23andme?
כמה עולה?
מה לגבי העברית? (בהזמנה, ובעיקר בבדיקת התוצאות)?
איך מזמינים ובודקים כמה ערכות?
&nbsp
התגלית שאתה גילת בהחלט מדהימה. אולי יהיו לי הפתעות?
 

כךOכך

New member
23andme

לצערי אין מנוס משימוש באנגלית. לאף חברה למעט MyHeritage (שלרוע המזל אינם מספקים בדיקות בארץ) אין ממשק בעברית, ובכל מקרה רוב המשתמשים לא דוברים עברית. אבל תוכל תמיד להיעזר כאן בפורום בתרגום וניתוח ממצאים.
מחיר הבדיקה ב-23andme משתנה. לפי האתר עד ה-26 בחודש יש להם הנחה של 20 דולר לרגל חג המולד, אבל המחיר לא כולל משלוח (המשלוח יקר!). אם אני לא טועה יש להם הנחות נוספות אם אתה רוכש יותר מערכה אחת.
https://www.23andme.com/en-int/
הבדיקה מגיעה אליך בדואר רשום. התשלום על המשלוח חזרה כלול במחיר ורק צריך להתקשר לשליח שיבוא לאסוף אותה. זו בעצם מבחנה עם חומר שימור שצריך לירוק לתוכה. אסור לאכול או לשתות חצי שעה לפני הבדיקה. מרגע שהבדיקה מגיעה למעבדה בארה"ב ועד לקבלת תוצאות עוברים כמה שבועות. בסוף תקבל דו"ח עם כל מיני פרטים על ההרכב הגנטי של הנבדק, כאשר החלק המעניין ביותר מבחינת חקר השורשים הוא רשימה של קרובי משפחה.
לסבתי האשכנזייה יש 1,500 קרובים באתר ולספרדייה 1,100. רק המאה הראשונים באמת מעניינים - השאר בדרך כלל רחוקים מידי מכדי לגלות את הקשר.
אתה יכול לפנות אל כל קרוב בכתב. אני ניסחתי מכתב אחד ופשוט שלחתי לכולם עם שינויים קלים על סמך המידע. יש באתר כלים שונים שמאפשרים לך להצליב תוצאות בין כמה קרובים או לחפש לפי שם משפחה או מקום, אבל את מירב התועלת תפיק מתכתובת מול הקרוב (האם הוא יודע על שורשים מהעיר הזאת או הזאת, האם יש לו אילן יוחסין וכ"ו).
היתרון ב-23andme לעומת השירותים האחרים הוא שאפשר לייצא את התוצאות שלהם לאתרים MyHeritage ,FTDNA ו-GedMatch וכך להגדיל את מספר הקרובים שתחשוף.
הבדיקה מאוד קידמה את המחקר שלי כשחשבתי שהגעתי למבוי סתום. אני מתחבר אחת לחודש כדי לראות אם קרובים חדשים הצטרפו למאגר, ומידי פעם יש שם תגליות מעניינות. לאחרונה זיהיתי לפי שם המשפחה דודן מדרגה חמישית.

שבת שלום!
 

tristis

New member
כךOכך, התוכל בבקשה לספר...

זה נשמע מעניין מאד.
ארבע אחיות שהיגרו שלא ידעת על קיומם.
לאחר שנתגלה לך על קיומם בעקבות בדיקת הדנ"א, כיצד אוששה קרבת המשפחה שלהן זו אל זו ואליך?
 

כךOכך

New member
ארה"ב

בשמחה. אחד האנשים הראשונים ברשימת הקרובים של סבתי הייתה אישה מאילינוי בארה"ב (שתיהן חולקות בערך 2% מהדנ"א שלהן). היא סיפקה לי את שמות המשפחה (והנעורים) של סביה וסבותיה. לא זיהיתי אף אחד מהשמות והיא לא ידעה לספק לי פרטים נוספים, לכן נעזרתי באתר המורמונים (FamilySearch) כדי לבנות לה אילן יוחסין. לאחר קצת גישוש באפלה גיליתי ששם הנעורים של אמו של אחד מסביה היה זהה לזה של סבתא רבתא רבתא שלי בלטביה. זה היה קצה חוט.
התחקיתי אחר משפחתה במפקדי אוכלוסין, רישומי ההגירה והעיתונות וגיליתי שהייתה לאותה אישה אחות באותה המדינה ושתים נוספות בוושינגטון: ברישומי ההגירה ב-Ellis Island היא סיפקה את כתובתה ושמה של אחות אחת באילינוי. דרך מודעת הפטירה של השנייה בשנות ה-30 מצאתי את שמה של אחות שלישית שעוד הייתה בחיים, וזו השלישית כשהתאזרחה בראשית המאה נעזרה בבעלה של האחות רביעית כעד. תוך כדי התהליך איתרתי את קבריהן, משם נודע לי ששם האב זהה לזה של סבא רבא רבא רבא שלי. רישומי הלידה של האחות הרביעית בלטביה גם שרדו ואימתו גם את שם האם. בדיעבד איתרתי ב-23andme צאצאים של האחיות האחרות, שלאחר תכתובת שלחו לי תמונות וסיפורים.
אשר לאח בדרום אפריקה - נינו נבדק גם כן באתר והופיע ברשימת הקרובים של סבתי. הוא גוי (סבתו התנצרה ונישאה לשוויצרי) ולכן היה קל לזהות את ענף המשפחה המשותף. שוב השתמשתי באתר המורמונים ומצאתי את תעודת הפטירה של סבא רבא שלו משנות העשרים שכללה את שמות הוריו ועיר לידתו.

שבת שלום!
 
למעלה