עזרה לחבר שמנסה לברר את יהדותו

אודי א ד

New member
עזרה לחבר שמנסה לברר את יהדותו

שלום לכולם
יש לי חבר שנולד וגדל בפולין, אוהב מאוד את ישראל, מגיע לכאן מדי כמה חודשים, התנדב כאן שנתיים בהוסטל, ואפילו מדבר עברית לא רע בכלל.

הוא רוצה לקבל אזרחות ישראלית מתוקף חוק השבות, כיוון שלטענתו סבא שלו מצד אחד של ההורים היה יהודי, וסבתא רבא מהצד השני היתה יהודיה. יש לו חיבור מאוד חזק לעם ישראל, והוא אומר שהוא לא ייתפלא אם הוא יגלה שהוא יהודי. גם לשם המשפחה שלו יש קונוטציה יהודית.
אני מנסה לעזור לאותו בחור כדי לבדוק איך והאם הוא יכול לקבל אזרחות ישראלית מתוקף חוק השבות. (הבעיה מתחילה בזה שאין לו הוכחה שהסבא היה יהודי).
מה צריך לעשות ולמי לפנות? עבורו זה די קשה להגיע לגופים כאלו ואחרים ולהתקשר אליהם בטלפון פשוט כי הוא לא גר כאן, ובגלל הקושי עם העברית.

לפנות לארגון רבני צוהר? אולי למשרד הפנים?
אשמח לשמוע לקבל כל עזרה ועצה.
 

מרק8

New member
צריך לחפש שורשים. אנסה לעזור בחיפוש.

כתוב לי בפרטי שמות ושמות משפחה מקום הלידה ותאריכי לידה גם בערך זה בסדר. קיימים רישומים אנסה למצוא. זה השלב הראשון לדעתי.
 

חיה2311

New member
בדיקת DNA לברור מוצא יהודי - בקלות

בנוסף לברור שורשים כפי שחברים מציעים כאן את עזרתם, מציעה בדיקת דנ״א
למטרות גניאולוגיות ( לא מחלות !) . אחד הפרמטרים בתוצאות הוא הערכת אחוזי יהדות ומאיזו תפוצה, אשכנזית או ספרדית .
אני מצרפת דוגמא איך נראית התוצאה בנושא מוצא , במקרה הזה 95% יהודי אשכנזי, יש גם מפה ( לא מצורפת) המראה פזורה של המוצא על המפה. במקרה של הדוגמא הזו מצויין 2 אחוז הוא אירופאי לא יהודי ( החלק המתבולל)
בארץ בדיקה זו אסורה מטעמי דת לכן רוכשים בארה״ב, יש מספר חברות, הדוגמא הנ״ל היא של החברה : family Tree DNA
הבדיקה כמובן עולה כסף, כרגע הבדיקה הזו מחירה 79$ , אך בחודש נובמבר ודצמבר ובכלל בחגים אמריקאים יש הנחות של 30-50% שכדאי לחכות.
הזמנת הערכה היא באתר אמריקאי :
https://www.familytreedna.com
מזמינים באתר , מקבלים בדואר ערכה קטנה של שתי מבחנות קטנות עם נוזל, וע״י קיסם המצורף משפשפים בלחי בצד הפנימי ומעבירים למבחנה. שולחים במעטפה המצורפת ומחכים לתוצאות באתר. הסבר מפורט על הבדיקות ובכלל הכל באתר.



 

eyholla

New member
בדיקה גנטית זו אינה לבדיקת מוצא כלשהו

בדיקה זו היא בדיקה סטטיסטית בלבד, שמוצאת את ההתאמה הסטטיסטית בין הנדגם לבין קבוצת אנשים ממוצא ידוע כלשהו. בדיקה זו אינה קבילה הלכתית ואפילו לא לעניין חוק השבות.
אם תרצי בדיקה מדויקת יותר, שגם היא לא קבילה הלכתית, היא בדיקת DNA מיטוכונדרי. בדיקה זו בודקת רק את שרשרת האימהות של האדם שנבדק ומשווה זאת לאנשים אחרים שגם הם מוצאם מאותה האם המשותפת. החסרון של הבדיקה הנ"ל הוא בזה שה-DNA המיטוכונדרי הוא מאד יציב, ואותה אם משותפת יכולה להיות מלפני מאות שנים.
בדיקה זו מסופקת אך ורק ע"י חב' FTDNA.com שציינת למעלה, והיא עולה קצת יותר מהמחיר שציינת.
איל
 
eyhplla כמובן צודק, הבדיקה המטוכנדרית שלי הובילה לאם שאינה

בקבוצה נפוצה בקרב האוכלוסיה היהודית.
 

eyholla

New member
שלי דוקא כן


שתי הבדיקות של ההורים שלי, הובילו ל-2 מן ה"אמהות הגנטיות" המרכזיות של יהדות אשכנז.
בדיקת ה- Y-DNA של אבי גם הובילה ל"מרכז" הגנום היהודי (ואיתו אני שייך לקבוצה מיוחדת, שהאב המשותף שלה חי לפני כ-1100 שנים). ולעומת זאת ה Y-DNA של משפחת אימי הובילה לקבוצה נדירה יחסית, ואין לי ממנה קשרים גנטיים משמעותיים, אלא רק כיון למחקר בעומק דורות רבים.
איל
 

חיה2311

New member
בדיקת דנ"א היא כן למוצא גיאוגרפי ואתני

מאחר והייתה כאן בקשה לסייע למי שחושב שהוא יהודי ומחפש דרכים להוכיח יהדותו, מצאתי לנכון להציע בדיקת DNA אוטוזומלית שאחת מתוצאותיה היא לגלות מוצא גיאוגרפי ואתני. לא פרטתי את שאר הנתונים המתקבלים בתוצאות כי לא רלוונטי לבקשה, ( חיפוש קרובים ,השוואות גנטיות ) כמו כן לא נכנסתי לבדיקות הנוספות של קו גנטי אמהי ( DNA מיטוכנודריאלי) או הקו האבהי Y-DNA .
לדעתי, בדיקה כזו יכולה לתת מושג האם בכלל יש אחוזי יהדות. בלי קשר להלכה וחוק השבות רק ככלי סיוע לשאר הדרכים לחפש הוכחה ליהדותו. אם בתוצאות יהיו אחוזי יהדות גבוהים אזי יהיה תמריץ לחפש את הוכחת היהדות התואמת את ההלכה כדי לקבל אזרחות על פי חוק השבות. אך אם התוצאות לא יראו עקבות יהדות , יהיה מאד קשה להוכיח יהדותו ועוד שתתאים להלכה וחוק השבות.
מאחר והאיש מרגיש שהוא יהודי, אולי תוצאות הדנ"א יחזקו שהוא צודק בהרגשתו ולצערנו זה לא יהיה מספיק לחוק השבות.
מנסיוני עם בדיקות הדנ"א יש התאמה למה שהיה ידוע לנו במשפחה.
 

eyholla

New member
מה הוא בדיוק יעשה עם 40% גנים "יהודיים"?

כיון שהוא אומר שיש לו סבא יהודי, וסבתא רבה יהודיה, הרי בהנחה שכל הגנום שלהם "יהודי" זה מסתכם ב-37.5%, תוסיפי עוד כמה שברי אחוזים "יהודיים" שיש כנראה לכל פולני, ואנחנו מדגדגים את ה-40%. מילא אם היו לו 90% או יותר, ואז לדברייך זו הוכחה ליהדות, אבל עם פחות מ-50%, שגם הם מוצאם מחיבור של מס' אנשים, מה זה בדיוק אומר ?
לעומת זאת, אם בבדיקה אוטוסומלית יימצא בן דוד מדרגה קרובה, זה יאפשר לו למקד את החיפושים אחרי רשומות ולהוכיח קשר. וזה כידוע הימור.
זו החשיבות וזו המטרה העיקרית של בדיקה אוטוסומלית, ולא כמה אחוזים נמצאו ממוצא כלשהו.
איל
 

חיה2311

New member
עם 40% יהדות זה יעודד את המסייעים לחפש ברשומות

מציאת 40% גנום יהודי יעודד וישכנע את המסייעים שכדאי המאמץ לחפש רשומות יהודיות וכמובן אם ימצא גם קרוב משפחה יהודי אז על אחת כמה וכמה יש סיכוי גדול יותר לאשר זאת ברשומות שאולי יעזרו לו במטרתו.
ביננו, משום מה הרבה פולנים היום טוענים שהסבתא והסבא היו יהודים. אישית נתקלתי בתופעה זו בביקורי בפולין בשיחות עם פולנים.
יש גם מצב שלא ימצאו רישומים בספרים היהודיים כי המרו את דתם או כי בחרו להרשם לא ברישום יהודי ואז באמת יהיה לו קשה להשיג מטרתו אך ידע לעצמו
שאכן סביו היו יהודים. במקרה כזה לא יעזור לו גם אם ימצאו 95% יהדות , חוק השבות לא מכיר בבדיקת דנ״א , מאידך זכותו לבצע ולדעת מי הוא. יחליט הוא האם רוצה לדעת לפחות לעצמו או רוצה רק אזרחות ישאלית ולא מעניין אותו מעבר העניין הרישומי שגם בו אפשר למצוא טעויות ואי דיוקים אך טובים מספיק לחוק השבות.
 
למעלה