FINK שם משפחה יהודי ?

חיה2311

New member
FINK שם משפחה יהודי ?

אבקש את עזרתכם ממי שבקיא בגניאולוגיה באוסטריה. עבור פרופ
Helmut Kerl מאוסטריה,( עמית של חבר טוב ) מבקש לבדוק האם מוצאו יהודי. אימו Chararlotte לבית FINK נולדה בעירGRAZ , שם הוריה JULIUS
ו JOSEFA ילידת 1910. הוא אינו יודע האם סבו יהודי. ניסיתי לבדוק
ב GEANTEAM וראיתי שיש FINK יהודים וגם לא יהודים. לא יכולתי למצוא את סבו. מאחר ומתגורר באוסטריה אני רוצה להפנות אותו לארכיון , חשבתי שעליו לאתר את רישום הלידה והנישואין של יוליוס פינק, השאלה לאיזה ארכיון ? האם בגרץ יש ארכיון או בוינה , האם ברישום בקהילה היהודית או אזרחית כי אולי גם כיהודי לא התחתן כיהודי. האם תוכלו לסייע לי , מאד רוצה לעזור לאיש שמחפש האם שורשיו יהודיים. תודה רבה לכל עצה
 

שרי סילבר

Active member
ניסיון לסייע
אכן, פינק הוא בד"כ שם-משפחה יהודי. ברשת יש לא מעט מקורות-מידע למחקר הקשור באוסטריה. GenTeam הוא אחד מהם, אך הוא אינדקס דינמישמתעדכן מזמן לזמן, כך שלא בהכרח החומרים הרלוונטיים אונדקסו. בווינה יש הרבה מאד ארכיונים, יש לפנות לארכיון הספציפי שרלוונטי לעניין, אך כדי לנסות להבין קצת יותר, אשמח להבהרות:

1. את כותבת: "הוא אינו יודע אם סבו יהודי". האם משתמע מכך, שהוא יודע בוודאות שסבתו אינה יהודיה?

2. האם ידוע מתי נולדו הסבא והסבתא (אפילו הערכה)? אני מניחה שאינו יודע היכן נולדו. האמנם?

3. האם ידוע היכן נישאו הסבא והסבתא? אם בווינה, האם ידוע באיזה רובע של ווינה?

4. האם ידועים פרטים נוספים אודות הסבא כדוגמת עיסוקו? כל פרט עשוי לסייע. המדובר בשמות נפוצים, ולעיתים הפרטים הנוספים מסייעים "לנפות" מידע שאינו רלוונטי.

5. האם ידוע היכן נקברו הסבא והסבתא?

6. אני מניחה שאין קרובי-משפחה לשאול עוד אודות הסבא והסבתא והמשפחה בכלל. האומנם?

נסי לברר את הסוגיות הללו, אולי אפשר יהיה להמשיך משם.

שרי
 

חיה2311

New member
תודה

תודה שרי, אני אנסה לברר את כל הפרטים האלה. בנתיים כפי שכתבתי, הסבתא יוספה ילידת 1910, ילדה את הבת שרלוטה בגרץ.
 

שרי סילבר

Active member
חזרתי לנקודת-המוצא
"גוגלתי" את שמו של הפרופסור, וראיתי שהוא עצמו מגראץ (חשבתי שמווינה). אם אני מבינה נכון, המדובר במשפחה שתמיד חיה בגראץ, ולא חיה בווינה. אם זה כך, הרי שאין טעם לחפש במקורות מווינה, זה לא רלוונטי.

ברשת יש רישומים לא יהודיים מגראץ. יתכן שאפשר לאתר את רישום-לידתה של הסבתא, שכן 1910 זה בתחום-השנים שיש מהן תעודות בד"כ (אם ידוע תאריך מלא, עדיף). מניסיוני עם תיעוד מאוסטריה (לא מגראץ), מעבר לעובדה שהרישומים מכילים כל טוב, יש לא פעם הערות נוספות. לפיכך, יתכן שלצד רישום-לידתה של הסבתא יהיה רשום תאריך-נישואיה והמיקום המדויק. אם זה עדיין בתחילת שנות ה-30, אולי גם את זה אפשר יהיה לאתר ברשת.

הבעיה שבדומה לווינה, גם גראץ נחלקת לרבעים (ואולי גם לתת-רבעים, בדומה לווינה). כדי לאתר רישום, יש צורך לדעת באיזה רובע הוא נרשם. אחרת צריך לעבור על ספרי-האינדקס של כל הרבעים. מעבר לכך, הסבתא לא נולדה פינק. האם ידוע שם-נעוריה?

לאורך השנים נוכחתי שרבים באוסטריה ובגרמניה יש ברשותם (גם אם לא תמיד הם מודעים לכך) רישומי-חיים. שווה תחילה לנסות לברר עם הפרופסור אם יש ברשותו תעודת-לידה של אימו, למשל. זה אמור לתת לא מעט מידע על הוריה. אם היתה בת יחידה, אולי גם רישום-הנישואין ו/או הפטירה של הוריה יצוצו בבית. מהרישומים הללו יכולים לצוץ אי אילו רמזים (הרמזים הללו הובילו אותי רחוק לאורך השנים, גם אם בתחילה לא הייתי מודעת לזה שאני מקבלת לצד התעודה רמזים להמשך!).

באם אין רישומים כאלה ברשותו, כדאי לנסות לבדוק אם ידוע לו היכן התגוררה המשפחה בגראץ (רובע? כתובת?). זה יקל על הניסיון לאתר את רישום-הלידה של הסבתא, אך כאמור, ללא שם-נעוריה יהיה קשה לאתר את התעודה.

אם לא ידוע שם-הנעורים, במקרה כזה צריך לנסות לאתר את רישום-הנישואים של הסבא והסבתא. אם לא ידוע מתי נישאו, צריך לאתר ארכיון בגראץ. מקווה שהאיש אליו הופנית דרך GENI יוכל לסייע. אם לא, חפשו אתר רשמי של גראץ בגוגל. עשויים להיות שם פרטים אודות ארכיון עירוני, ומשם יפנו אותך הלאה. אם אין פרטים כאלה, צרו קשר דרך האתר, ספרו מה אתם מחפשים, ובקשו שיסייעו לכם בפרטים אודות ארכיון הסטורי.
 

חיה2311

New member
שרי אין כמוך...

שרי יקרה, כמו תמיד את יסודית ואני מאד מעריכה את ההשקעה
תודה !!!!
חוזרים לאותו עניין שחייבים יותר קצות מידע, התקשורת שלי עם האיש היא לא ישירה ולכן כל תשובה מתעכבת.
מה שלמדתי ממך שהארכיונים באוסטריה זה לא פשוט.
בנתיים ראיתי שיש כל כך הרבה פינק באוסטריה , ראיתי שיש שהגיעו ממורביה.
בדקתי גם עצים באתרים השונים ולא מתאים לפחות למידע המועט שיש לי כרגע. אני חייבת להשיג עוד מידע , כפי שכתבת, אחרת קשה להתקדם.
אני אעדכן ברגע שיהיה משהו.
תודה רבה
 

שרי סילבר

Active member
אל תאמרי נואש

כמי שהורידה מהרשת בשנים האחרונות מאות תעודות הקשורות באוסטריה, אני יכולה לספר שהארכיונים באוסטריה הפכו למשהו הרבה יותר פשוט מאז שיש לא מעט חומרים ברשת, אך כאמור, כדי לא לעבוד עבודה סיזיפית (ואולי לחינם), כדאי באמת למקד יותר ולחדד את הפרטים.

 

חיה2311

New member
אכן מעודד...

טוב לשמוע על הארכיונים באוסטריה שנעשו נגישים יותר עם יותר מידע און ליין. בעלי משפחתו מאוסטריה ומחפשת מידע מאד ספציפי בלי לנסוע לארכיון של וינה..
ושוב תודה
 

שרי סילבר

Active member
הרישומים מהקהילה היהודית בווינה ברשת עד שנת 1938
(למעט רישומי-לידה, בינתיים רק עד 1911ׂ). הם הועלו באתר של FamilySearch. לא צריך להמתין ל-GenTeam עד שיאנדקסו את המידע הרלוונטי (זה עלול לארוך זמן רב), בד"כ יש ספרי-אינדקס באתר, וניתן לחפש את השמות הרלוונטיים, וע"פ המידע באינדקס לחפש את הרישום הרלוונטי. לא מעט עבודה, אך משתלמת בענק, לפחות מבחינתי.

בעבר הרחוק הועלה חלק קטן, ולא מזמן אף אונדקס במסגרת FamilySearch, אך השאר הועלה גם כן (כאמור, במגבלות הקיימות), ויש לחפש בספרים עצמם. חשוב להדגיש: בקהילה היהודית קיימים רישומים רק עד 1938, רישומים מאוחרים יותר יש לאתר דרך הארכיונים העירוניים.

הקישור לרישומי-הקהילה היהודית (הספרים בהתחלה נגישים רק דרך המרכזים של המורמונים, אולם אם יורדים הלאה, בהמשך-הדף ספרים רבים שנגישים דרך הרשת.):

https://www.familysearch.org/search/catalog/196164?availability=Family History Library

מקווה שידוע לך שגם מדריכי-הכתובות של להמן ברשת (עד 1941 כמדומני, אולם מניסיוני, האנשים "שלי" נעלמו כולם מהמדריכים בעקבות האנשלוס
).

שבת שלום,
שרי
 

חיה2311

New member
תודה שרי, אני שומרת כל עצותייך והסבריך..

אבדוק בFAMILY SEARCH, נישואי זוג ב 1922 בוינה. רוצה למצוא האם החתן בגיל שנשא בגיל 42 , היו אלו נישואיו הראשונים, או היה גרוש או אלמן. זהו סבו של בעלי, נרצח בסרביה במלחמה. לאחר מותן של אחיותיו של הסבא שחיו בארץ , נמצאה בביתם קופסת סכו"ם מהודרת ( מאוסטריה ) עם שמו של הסבא ושמה של אישה אחרת..התעוררה הסקרנות האם הייתה אכן אישה אחרת והסוד נשמר אצל האחיות, והאם היו אולי גם ילדים ? . ומה שעורר אחרי שנים שוב את הסקרונות, כשבעלי באחת מטיסותיו ראה אדם זהה לאביו שדמה לסבו , האיש דבר גרמנית ולא רצה לשתף פעולה עם בעלי. מאז מנסה למצוא קצה חוט, ללא הצלחה. אמשיך לנסות..בין לבין..
תודה שרי
 

שרי סילבר

Active member
חפשי קודם אם יש ספר זמין של אינדקס נישואין מהשנה האמורה.
כך תוכלי לאתר את מספרו המדויק של הרישום, ותוכלי אח"כ לחפש בספר של רישומי-הנישואין הרלוונטי לך את הרישום המקורי ע"פ המספר. אם היו עוד נישואין לפני/אחרי וכמו כן מצבו-המשפחתי של כל אחד מבני-הזוג בד"כ רשומים.

חשוב להתנסות בזה, כי מן הסתם לא תסתפקי במחקר בווינה ברישום הזה בלבד. בכל מקרה, אם יש בעיה - אשמח לסייע.

ושבוע טוב,
שרי
 

chooopa

New member
שלום חיה

תנסי לראות באתרי עצי משפחה כמו geni, myheritage, ancestry..... אם השמות שיש לך מופיעים בעצי משפחה ותפני למנהל העץ, אולי הוא יודע משהוא.
&nbsp
עוד מקור טוב לחיפוש הוא ספר העיר או העיירה.
&nbsp
תנסי לחפש אם לעיר יש בית קברות יהודי - תנסי לראות אם קבורים שם אנשים עם שם המשפחה הזה.
&nbsp
תנסי את אתר "עיתונות יהודית היסטורית" אולי יעלו לך שם פירסומים של המשפחה כמו לחתונות, פטירות וכד' יש שם הרבה עיתונים ביידיש
&nbsp
מכל הלב
בהצלחה
 

חיה2311

New member
תודה , חלק מההצעות כבר בצעתי

תודה, אכן כבר בדקתי בחלק מהעצים, אפנה גם למנהלי העץ.
אני אאסוף עוד קצת מידע, כי לפי העצים שמות פרטיים שכרגע ידועים לי
מופיעים בעץ אך אין התאמה בפרטים אחרים, אז אולי באמת קרובים או סתם מקרה. תודה רבה על כל עצה, אבדוק גם בעיתונות היסטורית .
 

asaf2000

New member
גראץ, אוסטריה

יש פרויקט באתר Geni שמרכז את כל המשפחות שנולדו, חיו או נפטרו בגראץ, אוסטריה.
מנהל הפרויקט Benjamin C. Schoenbrun, שבמקרה יצרתי איתו קשר בשבוע שעבר באיזה עניין, אמר שבסוף השבוע הוא ינסה לבדוק במקורותיו לגבי השם פינק.

בכל מקרה הוא מבקש מכל מי שיש לו קשר לעיר גראץ להצטרף לדף הפרויקט ב Geni בקישור הזה:
https://www.geni.com/projects/Jewis...yria-Austria-Steiermark-%C3%96sterreich/55312
 

חיה2311

New member
תודה ! פרויקט שמות משפחה בגרץ ב Geni

כמה טוב לשתף כאן ולשאול שאלות ולמצוא עצות והפתעות��
תודה על בקשת הבדיקה על משפחת פינק,
ותודה על המידע על פרויקט גראץ. מיד נרשם,
משפחת בעלי , וינברגר וראר ואולי עוד חיו בגראץ, (הגיעו
ממורביה מהעיירה פודיבין או דאז קוסטל שבצ׳כיה.
גם פינק ראיתי שהיו שם)
כדאי לפרסם לחוד על הפרויקט.
תודה רבה אסף !
 

פגי11

New member
רק אנקדוטה קטנה,אם השם פינק יכול להיות שם יהודי?

יכול,(כבר אמרו)שכנתי דוברת האידיש-תמיד אמרה לי,"אירע פינקן זענען פייער"?כלומר-רשפיך-רשפי אש,מסתבר -כי נלקח משיר השירים-"כי עזה כמות אהבה,,רשפיה רשפי אש",פינק-רשף,וכמובן,עוד תרגומים שונים לשם.
 

חיה2311

New member
זה ביידיש אבל פינק בגרמנית זה סוג של ציפור

אנקדוטה מעניינת, והקשר עם שיר השירים. תודה.

לפי בית התפוצות :
השמות בקבוצה הזאת קשורים במילה הגרמנית פינק שפירושה "פרוש" (סוג של ציפור).
אפשר ששמות המשפחה בקבוצה זאת נגזרו מכינוי של אדם קטן מימדים ופעלתני.
גם בויקפדיה:
Fink (surname) - Wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Fink_(surname)Fink (from German, meaning finch) is a surname,
FINCH זו ציפור, בעברית פרוש
 

פגי11

New member
ברור שזה באידיש,יהודים גם דיברו-אידיש,

גם צפור וגם צריח קטן,בהחלט.
 

asaf2000

New member
פינק

האיש מ geni לא מצא פינק ברישומים היהודיים משנת 1910
 
למעלה