עזרה בתוצאות בדיקת dna

עזרה בתוצאות בדיקת dna

אשמח לעזרה, עשיתי בדיקת dna דרך אתר ancestry.com
התוצאה הכי "טובה" הייתה "64 centimorgans shared across 6 DNA segments".

מה זה אומר?

תודה לעוזרים...
 

eyholla

New member
ניסיון להסבר כללי

אינני מכיר את אופן הדיווח של חברת ancestry.com, ואנסה להסביר בכלליות.
ה-DNA היא מולקולה ארוכה מאד שמחולקת בתוך הכרומוזומים שנמצאים בגרעין של התא, בכל יצור חי. לכל אדם יש 23 זוגות כרומוזומים, שהוא/היא קיבל/ה מההורים. סט אחד מכל הורה.
בזמן היווצרות תא המין, (זרע או ביצית) מתקיים תהליך שבו "מתערבבים" זוגות הכרומוזומים ומתקבל תא מין המכיל סט יחיד של הכרומוזומים. כתוצאה מכך כל תא מין מכיל מידע גנטי שהגיע כ-50% מהאב ו- 50% מהאם. כיון שמדובר במולקולה משורשרת ארוכה, הרי שלאחר ה"ערבוב" מתקבלים "קטעים" שלמים של המולקולה. בדור הבא, עם ערבוב נוסף של המולקולה, והפעם נוסף החומר הגנטי של ההורה מהדור השני, הרי שהמקטעים נשברים פעם נוספת ולכן מתקצרים, וכך בכל דור ודור.
כאשר אנו משווים מידע גנטי בין 2 אנשים, אנחנו מחפשים את הדמיון בין המולקולות של אותם שני האנשים. אנו למעשה מחפשים 2 פרמטרים, הראשון - כמה חומר דומה יש בין 2 המולקולות הנבדקות, והשני - מה גודל השברים. ככל שהמשותף הגנטי יותר גדול, הרי שלאותם שני אנשים יש מקור גנטי קרוב יותר, וככל שהסיגמנטים יותר גדולים הרי שהיו פחות חלוקות והקשר בין אותם שני אנשים יותר קרוב. את "אורך" השברים הגנטיים מודדים ביח' שנקראת - סנטימורגן - cM.
יש כמובן פרמטרים נוספים, אולם הם דורשים ניתוח גנטי מקצועי יותר.
באופן כללי, וזה הכל סטטיסטי אפשר להניח את ההנחות הבאות:
בין הורה וילד/ה, האורך המשותף הכולל יהיה מעל 3000 cM.
בין 2 אחאים, האורך המשותף הכולל יהיה מעל 1700 cM.
בין 2 בני דודים, האורך המשותף הכולל יהיה מעל 800 cM.
בין 2 בני דודים מדרגה שניה, האורך המשותף הכולל יהיה מעל 200 cM.
בין 2 בני דודים מדרגה שלישית, האורך המשותף הכולל יהיה מעל 55 cM.
וכיון שאנו מתייחסים גם לגודל הסיגמנטים עצמם, הרי שרצוי שיהיו גדולים ככל הניתן.
כיון שהכל סטטיסטיקה ויש גם אנדוגמיה (נישואי קרובים), הרי שנדרשת זהירות בניתוח התוצאות. בזהירות ניתן לאמר, שאם בין שני אנשים יש שיתוף של למעלה מ- 150 cM, וגודל הסיגמנט הגדול ביותר מעל 20 cM, והשני אחריו מעל 10 cM, יש סיכוי למצא קרבת משפחה ב"זמן גנאלוגי" כלומר בטווח של עד 5-6 דורות.
מבלי לאכזב אותך, שיתוף של 64 cM ב- 6 סיגמנטים, הוא לא גבוה מספיק (אא"כ שיטת הדיווח של ancestry.com מתארת רק את הסיגמנטים הגדולים ביותר) בכל מקרה רצוי לבדוק גם ב- Chromosome Browser ולהשוות גם את המקום הכרומוזואלי של הסיגמנטים המשותפים (אני לא בטוח שהאופציה הזו קיימת ב- ancestry.com)
שבת שלום וחג שמח
ובהצלחה
איל
 
תודה על ההסבר

אני נבדקתי ב-23andMe והתוצאה הכי קרובה שלי היא 287cM ב-13 סגמנטים,
אני לא מכיר אותו אישית אבל אני יודע שהוא בן-דוד שני שלי לפי עץ משפחה שבניתי.
האם תוכל להסביר יותר על ב-Chromosome Browser (צרפתי צילום מסך) ?
למה רואים רק כרומוזום אחד מכל זוג ומה הכוונה ב- half identical ?
דרך אגב יצא לי 14% אשכנזי למרות שעד כמה שאני יודע כל אבותי הם יהודים ספרדים ממצרים ומרוקו, יש לזה הסבר ?

 

פגי11

New member
סימנים אופיניים ליהודים מוצא ספרדי

ניתן למצוא אותם גם אצל אשכנזים,ולהפך,כי הדמיון רב,הדבר לא מפתיע,כי רבים מיהודי ספרד ברחו למזרח אירופה.
 

eyholla

New member
ניתוח המשך

כן, התוצאות שלך מתאימות לקשר בדרגה הזו, אפילו קצת גבוהות מהממוצע, אבל כיון שהכל סטטיסטי (שוב, וכל הזמן, בענייני גנטיקה) זה בסדר גמור.
Chromosome Browser הוא כלי שמאפשר לבחון את הקטעים המשותפים במקומם על הגנום. כל חברה מציגה את הכלי באופן קצת שונה, אבל דומה. עיקר כוחו של ה- Chromosome Browser הוא בהשוואה בין יותר מזוג אנשים, וכך אם התאמות של אדם שלישי נופלות באותו המקום של האדם השני, אז כנראה יש קשר בין אותם שני אנשים. בצורה זו יש אפשרות למקם את כיון הקשר המשפחתי בינך לאדם השלישי (הלא מוכר).
לכל כרומוזום, כפי שאמרנו, יש שני "עותקים", אחד שמקורו מהאם והשני מהאב. המידע המצוי בשרשרת ה-DNA נמצא ב"מקומות" מוגדרים, אבל בכל עותק יכול להיות מידע שונה. כאשר החברה מבצעת בדיקה גנטית היא בודקת את שני העותקים של הכרומוזום, אולם אינה יודעת איזה עותק הגיע מאיזה הורה. לכן, אם בהשוואה בין ההתאמות נמצאה התאמה רק בעותק אחד של הכרומוזום, חברת 23andme מגדירה זאת כ- חצי התאמה- half-identical, ואם ההתאמה היתה על שני עותקי הכרומוזום, זו התאמה מלאה - completely identical. לדוגמה אם שני ההורים אינם קרובי משפחה באופן מוחלט, הרי שכל אחד מילדיהם, שקיבל/ה סט כרומוזומים שלם מההורה, לכן שהקשר שלו להורה הוא מסוג חצי התאמה. לעומת זאת הקשר בין שני אחאים שמחלקים קשר עם אותם ההורים, סביר להניח שיהיו קטעים שלמים שבהם תהיה התאמה מלאה, ובשאר חצי התאמה.
בקישור המצורף, ישנו הסבר של חברת 23andme על הנושא (גם אני למדתי ממנו, ואני מקוה שהבנתי נכון).
לגבי אחוזי הקשר למקור גנטי רחוק, שוב פעם, סטטיסטיקה !! כיון שאנחנו מניחים שלרוב היהודים מקור גנטי משותף, אי שם בהיסטוריה, ומשום שמשם היהודים התפזרו לפזורותיהם (והיו גם נישואים בין עדות, של אנשים שנדדו ונשארו), הרי שנשארו שרידים של גנטיקה רחוקה. ובאמצעות הניתוח הגנטי נמצא שבגנום שלך יש שרידים ברמה כלשהי המתאימים לגנטיקה של אנשים שהתיישבו באיזור אחר.
מקוה שעזרתי
איל
 

oleyashan

New member
תודה על ההסבר ושאלה לך

אני מודה שאני בור בכול הנוגע לתוצאות DNA

האם יש הבדל אם אני עושה את הבדיקה או אבא שלי או סבא שלי(מבחינת התוצאות האם כשעולים מדרגה למעלה מקבלים תוצאות יותר מפורטות על הדורות הקודמים)?
והאם אחותי או אמא שלי עושות את הבדיקה האם הם יקבלו תוצאות שונות על הנשים במשפחה או הדורות הקודמים?

ואם מעניין אותכם יש הרבה דיונים על DNA בפורום הזה של מחפשים שורשים יהודים בפייסבוק(באנגלית)

כמו הדיון הזה שאומרים לה להעלות את התוצאות לכול המאגרים לבדוק אותם

https://www.facebook.com/groups/tracingthetribe/permalink/10156656088710747/

וחג שמח מידידכם בחו"ל
 

eyholla

New member
כן ולא

לדורות הקודמים יש אכן מידע מפורט יותר על הצד שלהם. אם הורה מבצע את הבדיקה ולא הצאצא, המידע אמנם מוכפל, אבל הוא כולל רק את הצד של אותו ההורה. כלומר גם אם לזוג הורים יש עשרה ילדים, באופן סטטיסטי לא בטוח שכל הרקע הגנטי של ההורים עבר לילדים, ולעומת זאת, במחיר 2 בדיקות של ההורים אתה מקבל את כל 100% של המידע של שני ההורים.
בבדיקות מסוג זה- אוטוסומליות, אין הבדל בין המינים. לכל אחד ואחת מאחיך ומאחיותך יהיה דמיון של כ-50% ביחס להורים. לאמך לעומת זאת יהיה מידע על משפחתה, שלא נמצא אצל אביך, ולהיפך (אפילו אם הם קרובי משפחה ואז יש התאמה גנטית חלקית ביניהם).
עניין נוסף הוא המוטציות, בכל דור ודור נוצרות מוטציות ויכול להיות שבינך ובין אחיך נוצרה מוטציה שמפחיתה את ההתאמה הגנטית ביניכם. בבדיקת דורות קודמים אתה נמנע מהמוטציות החדשות. בקיצור, אני בעד לבדוק את ההורים ואם אפשר את הסבים.
אני בדקתי את שני הורי.
תמיד רצוי לחכות למבצעי הוזלות שבהם המחיר נמוך משמעותית. לפני שבועיים הסתיים מבצע הקיץ ולקראת סוף השנה האזרחית יהיה מבצע נוסף.
 

oleyashan

New member
תודה

לצערי אין יותר סבים וסבות או אמא רק אבא ואחים ואחיות
אז אני מבין שמאבא נקבל יותר מידע(האם זה משמעותי?) אבל לא מאחים ואחיות
 
איזה מבצעים ?

Ancestry.com ו- MyHeritage לא שולחים ערכות בדיקת DNA לישראל,
23andMe שולחים לארץ אבל המבצעים שלהם תקפים רק לארצות הברית, לארץ תמיד המחיר הוא מלא $99 פלוס מחיר משלוח מטורף של $84.
&nbsp
 

eyholla

New member
מבצעים

של חברת FTDNA ששולחת ערכות לארץ, ומחיריה נמוכים משל Ancestry.
החברה שלמרות שהיא "המציאה" את בדיקות ה-DNA לגנאלוגיה, היא קטנה משמעותית מהשלוש האחרות. בפעם האחרונה שקניתי, מחיר הבדיקה ירד עד כדי 48$, + משלוח (12$). מצד שני, יש לה את המאגר הגנטי של היהודים האשכנזיים הגדול ביותר.
כמו כן, לשלוש החברות הנ"ל יש רק את הבדיקה האוטוסומלית, לעומת זאת, ל-FTDNA יש גם את הבדיקות האחרות: Y-DNA ו- mtDNA. כלומר על כרומוזום Y (הזכרי) ועל המיטוכונדריה (שרשרת אמהות).
איל
 
למעלה