מידע על מקום הולדתי ונסיבותיו

נחמה101

New member
מידע על מקום הולדתי ונסיבותיו

שלום רב. אשמח לדעת אם יש במקור כלשהו מידע על מקום הולדתי ונסיבותיו. מן המעט מאוד שאני יודעת - הורי ילידי פולין ניסו לברוח מהצבא הגרמני שנכנס לפולין, הגיעו לגבול ושם עצר אותם הצבא הסובייטי, הכניסם לבית הסוהר ומשם למחנה כפייה במקום שנקרא קרמינה. שם, בבאראק, נולדתי אני. בשלב כלשהו (כנראה שחרור המחנה, סוף מלחמת הועלם השניה) הורי יצאו משם, אני יודעת רק על מעברם דרך גרמניה והגעה לישראל באוקטובר 1948, כשאני כבת שלוש. האם יש מידע על מחנה הכפייה? האם יש אפשרות והיכן כדי לעקוב אחר דרכם של הוריי וכדומה. ניסיתי ב"יד ושם", לא העליתי דבר. אודה למידע כלשהו.
 

פגי11

New member
קרמינה

אם את זו שפנתה לחיפוש קרובים במוטקה?אז מיכל ואקנין ענתה לך ,ששם המחנה-kolo taszkientu,חפשי לפי השם הזה,כנראה יש חומר ברוסית?
 

נחמה101

New member
קרמינה

שלום,
אאוץ', את צודקת, פיספסתי את הדבר (אולי מרוב התרגשות). מצד שני, אם הכול ברוסית לא יעזור לי, גם ציינתי שניסיתי באתרים של המקום ועוד והכול בשפה המקומית. לכן, חיפשתי מידע/עדות בעברית או באנגלית.
תודה רבה, לפחות אנסה שוב לפי השם זה. בברכה.
 

נחמה101

New member
המחנה בקרמינה

אכן, בסקירה מהירה בלבד, אפשר למצוא את השם הזה, אבל מעבר לכותרת - רוסית ואולי גם פולנית. שתיהן - לצערי לא חלק מהידע שלי.
 

נחמה101

New member
שם המחנה

מעניין - לא עולה דבר מתאים, או שאני לא יודעת למצוא.
 

rachelea

New member
Kreminna שבאוזבקיסטן

כמה חשוב שהאיות יופיע בלועזית.
גם טעיתי לחשוב, בתחילה, שמדובר בעיירה הנמצאת בפולין,
ולא היא.
נראה שמדובר בכך שההורים עברו לאוזבקיסטן, לקרמינה
Kreminna, כאמור.
ואם כך הוא, ייקל לחפש בגוגל על העיירה.
יש גם עדויות על "קרמינה, פולין" בגוגל, עדויות מתקופת המלחמה,
שכן אז, ככל הנראה, הייתה העיירה תחת שלטון פולני.
צריך לקרוא עדויות ארוכות ומפורטות ולחפש שם מה הוזכר לגבי
המקום.
 

נחמה101

New member
קרמינה

תודה.// אני יודעת בבירור (כך לפחות סיפרו) שהם נתפסו בבריחתם וניסיונם לעבור את הגבול מפולין, הובלו לבתי סוהר ומשם למחנה הכפייה באוזבקיסטן.
חיפשתי חיפשתי חיפשתי , אמנם בעברית או באנגלית, כי אני לא קוראת רוסית ולא פולנית (לצערי). נראה כאילו מחקו את המקום. אגב, ליד קרמינה בנו עיר חדשה, נבואי, וכשמחפשים על קרמינה מיד עובר אליה. אנסה קרמינה פולין כדברייך. גם יתכן שאני לא יודעת מספיק להגיע למקורות הקשים יותר לחיפוש. שוב, תודה.
 

קזרדי

New member
בקרמינה שבאוזבקיסטן היה מחנה של הצבא הפולני...

ורוב הלינקים מפנים לסיפורים עליו.
אבל מצאתי הוכחה עקיפה שהיה שם גם מחנה כפייה.
בלינק הזה, בהודעה השנייה מלמעלה.
אפשר לראות שם שמתוארת רשימה של 4 תמונות מקרמינה ב- 1942 המוצגות מיד מתחת לכיתוב.
הנה מה שנכתב לגבי התמונה האחרונה:
Child from gulag camp arriving at Polish aid station.
כלומר, לא רחוק מהמחנה הצבאי הפולני היה כנראה "מחנה גולג" ובו בין השאר ילדים.

ההודעות הבאות בלינק עוסקות באופן כללי במחנות כפיה (לאו דווקא קרמינה).
 

נחמה101

New member
המחנה בקרמינה

וואוו, זה מטורף לגמרי, כי אחד מבניי מצא זאת ולא ידעתי מה לעשות עם זה. מתחיל להיראות שאני לא הוזה, ומעט הדברים שנאמרו לי נכונים. במה שאני יודעת לבטח שמדובר במחנה רוסי, כי הוריי נשארו עם פחד מהרוסים עד לשנים מאוחרות. כשפרצה מלחמת קדש הם רק חששו שמא הרוסים כובשים אותנו, כי בתקשורת פרסמו אז שבמצרים יש מהנדסים רוסים. הם בפירוש דיברו על מחנה רוסי. בכל מקרה, גם המידע הזה מוגבל, בטח לגבי פרטים אישיים, ונראה לי שאין לי הרבה להתקדם מכאן. יש עוד כיוון, שמנסים לעזור לי, דרך יום/ תאריך ההגעה לחיפה עם האוניה. שם אולי כבר יש רשימות, ואולי יש עוד אנשים חיים, אם כי אני בספק. בסוף בסוף נראה שאני אדם פחות מהמקרה הנורמלי. המון המוני תודה. וואוו.
 

tristis

New member
פולנים בברה"מ

הרוב המכריע של ילידי (אזרחי) פולין שוחרר מהמחנות הסובייטייים בסתיו 1941 כהסכם עם ממשלת פולין הגולה לאחר פלישת גרמניה לברה"מ. חלקם התאזרחו בברה"מ, והיתר נשארו במעמד פליטים עד לתום המלחמה.
האם ידוע לך בבירור שהם היו במחנה עד 1945?
 

נחמה101

New member
מחנה הכפייה בקרמינה

אתחיל בכך שבגדול המידע שיש לי על ילדותי הוא בעירבון מוגבל. הוא מועט מאוד ולא ברור, אבל - בעניין זה אני לפחות יכולה לומר כך: נולדתי באפריל 1945, ונאמר לי על ידי הורי שנולדתי במחנה הכפייה, ב"באראק", והמשפט שליווה את ילדותי והתבגרותי היה שהייתי תינוקת יחידה ותינוקת מצטיינת כי לא בכיתי, דבר שהייתה לו משמעות יתרה במקום ובאותן בנסיבות. אם הדברים מדויקים אין לי כיום דרך לבדוק. מקריאה במקורות שונים קראתי שבתום המלחמה שוחררו האסירים, חלקם התפזרו בברית המועצות לשעבר ואחרים הגיעו לאירופה וארצות הברית. אני יודעת עוד שבשלב כלשהו, לא יודעת מתי בדיוק, הם עברו דרך גרמניה, אני יודעת שהיו במקום שנקרא אשוויגה, וזהו. התחנה הבאה שידועה לי היא העלייה לארץ, הגעה באוניית פרות, שהגיעה לחיפה, ומשם ישירות למעברת פרדס חנה. משם אני כבר זוכרת "משהו", אבל הזיכרון היותר ממשי הוא מהתחנה הבאה שלנו בעיר רחובות. בתודה.
 

פגי11

New member
קרמינה

בארק -לפי עניות דעתי?זה בלוק שכנראה היה לו גם מספר,על קרמינה יצוצו כנראה עוד חומרים,אבל על eschwege-ליד קאסל ישנם חומרים, גם בארכיון לוחמי הגטאות,וגם זכור-דורות ההמשך,כולל תמונות קבוצותיות,צלומי ילדים,ועוד.אפשר לשאול היכן נולדו הוריך בפולין?
 

נחמה101

New member
מקום לידת הורים

באראק היה שם השתמשו בו ל"צריפים" בהם התגוררו היהודים גם במחנות הריכוז. ציינתי זאת, כי אם ההורים תארו כך את המקום זה אומר שמדובר היה במחנה.
ניסיתי לראות מה עולה על העיר הגרמנית אשווייגה - יש אתר שממנו לא הצלחתי למצוא דבר. אנסה במקורות שציינת.
הורי נולדו: אבא - זשוב; אמא - קרקוב. בזשוב יש ארגון כלשהו שהיו מארגנים מפגשים, ניסיתי בזמנו למצוא מידע. לא השגתי כלום.
בתודה.
 

נחמה101

New member
הקובץ המצורף

שלום. אני בוודאי לא מבינה את המסמך, כתוב ברוסית, אבל גם לא הצלחתי להדפיס אותו כדי למסור למישהו. גם מהתרגום שהציע הגוגל לא הבנתי למה הכוונה. זה נראה לי כמו תיאור גאוגרפי של המקום.
(אם אינני עונה, הרי זה משום שהנוסח הדיגיטילי הזה פחות ידידותי [עבורי], ולפעמים אני לא מוצאת את "הידיים והרגליים"..., אבל אני רואה שזה מהיום אז לא נורא).
בתודה.
 

נחמה101

New member
שמות ההורים

הי. יוסף אדלר ורוזה אדלר. אני במקור הלנה אדלר.
Joseph Adler
Rosa Adler
Helena Adler
לא הצלחתי לראות דבר בלינק, אולי חוסר הכישורים שלי.... אבדוק שוב.
המוני תודות.
 

נחמה101

New member
שנת לידה של ההורים

1915, זה מה שרשום בתעודת העולה.
יוסף אדלר Josef 14.1.1015, רוזה אדלר 7.7.1915 Adler Rosa.
ובעצם רשום גם באישור נישואין שיש לי, מהועד הדתי באיזור האמריקאי ב-Eszwege, ב- 5.10.1943 בגרמנית.
 
למעלה