מחפשת מידע ואת מקום קבורתו של יעקב מענאקער

מחפשת מידע ואת מקום קבורתו של יעקב מענאקער

נתבקשתי לעזור לחברה המחפשת את קרוב משפחתה היחיד ששרד את השואה ועלה לישראל מרוסיה בשנות השבעים. שמו הוא יעקב מענאקער (Яков Аронович Менакер) והוא נולד בסלוצק שבבלארוסיה בין השנים 1899-1902 לערך.
בשנת 1974 הוא ממלא דפי עד על שתי אחיותיו בתיה וחנה. בדפי העד מצויינת כתובת ברח' בר יוחאי בירושלים ולכן המשפחה חושבת שהוא קבור בירושלים. מאוחר יותר הוא מילא עוד דפי עד (ראו כאן) אך הפעם בשפה הרוסית ואני לא מצליחה לעקוב אחרי הכתובת.

אני חוששת שהשם, כפי שנכתב בדפי העד, הוא בכיתוב ידיש כלומר ישנן אותיות שאולי לא יהיו כתובות שם (למשל האות עין) וסביר להניח ששמו יכתב כך: יעקב מאנקר או מנקר.

האם יש לחברי פורום רעיונות כיצד להתקדם בחיפוש?

תודה
יונת
 

pelly

New member
הכתובת ברוסית בנצרת עילית

שכונה דרומית מספר 718/48 נצרת עילית
 

שרי סילבר

Active member
אגב, מנקר זה מקצוע (menaker)
ולכן, אם ירשם בעברית ירשם מנקר ולא מאנקר.
 
כן זה הוא. באחד התמונות הוא כתב שגר בנצרת עילית.

יעקב כותב הרבה סיפורים.זיכרונות..

 
כניראה שישנם שני יעקב מנקר...

יעקב מנקר שאני מחפשת היה צריך להיות היום בן כ 120 לערך ולכן הערכתי שהוא לא בין החיים. אני חושבת שגם אני טעיתי בין שני ה"יעקב מנקר" ומי שמילא את דפי העד ברוסית הוא אותו אדם שלובה מצאה בן ה 94 חי ופעיל, בעוד שמי שמילא את דפי העד ביידיש הוא האדם שאני מחפשת.
 
הוא נלחם כחייל במלחמת העולם השניה

יעקב מנקר שאת מחפשת נולד בסלוצק ב 1894.
לפני מלחמה גר ב קיסלובודסק,עיר במחוז סטברופול ברוסיה.רחוב KOMINTERNA 15/17
המידע הזאת מופיה בארכיון של משרד הבטחון.

ב 30.04.1945 קיבל מדליה על "הגנה על הקווקז"

לאשתו קראו נינה בת יעקב. (בעברית חיה לפי דף עד מ 1974) והיא נרצחה ב 1943. יחד עם בן לב לפי דך עד שמילא אותו אחין שלו שגר בארצות הברית (ליעקב היה אח בשם סמיון
 
יעקב מנקר - פיצוח של לובה נשאר לחפש את הקבר בירושלים

לובה אין עליך!! אמנם עד כה לא יצא לי להעזר בך ובידע הנרחב שיש לך והנה שוב הוכחת איזה נכס את פה בפורום! אין שום סיכוי שהייתי מגיע למקורות שהבאת כאן בלעדייך אז המון המון תודות.
אכן, אותו אחין גר פה ונפגשתי עימו ועם בתו והם אלו שביקשו את עזרתי באיתור הקבר בישראל.

עכשיו כשיש שנת לידה, כתובת אחרונה בירושלים והנחה ששם הוא אכן נפטר האם הצעד הבא לדעתכם הוא להתקשר לכל חברה קדישה בירושלים בשביל למצוא היכן הוא קבור?
 
יעקב מנקר - עץ בג'ני

תודה לובה על ההפניה לעץ בג'ני. שני פרטים לא התאימו - לאביו של יעקב שאני מחפשת קראו אהרון ובעץ האב נקרא צבי גדליה וכן יעקב מהעץ נולד במוסקבה ולא בסלוק.
בכל מקרה זה מחייב בדיקה כי אף פעם אי אפשר לדעת...
 
עוד קצת פרטים על יעקב מנקר והרבה תודות ללובה

אני מעבירה כלשונה את ההודעה שכתבה לי בתו של האחין של יעקב מנקר. ניתן ללמוד ממנה עוד פרטים ולא פחות חשוב לובה זו התודה לך על מה שמצאת.
&nbsp
Hi Yonat,
I cannot express my gratitude for your time! You and your friend Ljuba from Israel already did so much for my father and me! Thank you!
Yes, my great uncle was divorced from his second wife. He emigrated to Israel without her.
We knew that his first wife's name was Nina and their son's name was Lev.
Because Nina was sick they moved to much warmer and dryer climate after their wedding from Belarus to a resort town of Kislovodsk (southwest of Russia).
Lev was drafted to the army before the war and was killed during WWII.
We do not know about Nina's killing. Nazis did not capture Kislovodsk during WWII. Maybe KGB did it.
Yakov was prominent watch repairman and watchmaker like his father Aron and his almost of all sisters.
There were 7 sisters and only two brothers (my grandfather who has been missing in action since1942 in Smolensk region of Russia and Yakov).
Yakov has survived Stalin's GULAG.
He was imprisoned because he was listening to Voice of America radio at home every night which was forbidden and someone wrote a denunciation on him to KGB.
He received 25 years in GULAG but was released in 5-6 years after Stalin's death.
Also because he was very good in watch-crafting and he made watch repairs for his captors that helped him to survive GULAG.
My father visited Yakov in Kislovodsk, he served as a father figure during my parents wedding.
My father was the only family member who escorted him to Moscow train station when he emigrated to Israel in 1973.
Now you know a little more about Yakov Aronovich Menaker.
Thank you again!
 
נכון לגבי גולאג

כנירא שהיא צודקת שיעקב מנקר היה קורבן של שלטון הסוביטי.
אני מצאתי בארכיון של פדרציה רוסית תיק שלו. כלומר רישום שתיק קיים. 28.09.1951 - 04.02.1956
אך זה לא מתקרב אתך למצאית בקבר שלו.
אולי שהגיע לישראל שינה את שמו...
 
עדכון לגבי חיפוש קברו של יעקב מנקר

חשבתי שראוי לעדכן את כל מי שעזר בהתפתחויות האחרונות. סיפור מעט ארוך ומיגע אבל מעשה שהיה כך היה:
&nbsp
עם המידע מלובה פניתי טלפונית לכמה חברות קדישא בי-ם ולבסוף בחברה קדישא גחש"א קהילת י-ם ענו כי אכן יעקב מנקר שנולד בשנת 1894 ושם אביו אהרון קבור אצלם בחלקת קבר בהר תמיר גוש ת"ב חלקה ו' שורה י"ד קבר 3.
מיד העברתי את המידע למשפחה ששלחו נציג לחפש בהר תמיר. אחרי שבוע קיבלתי מייל מאכזב שאומר שלאחר שחיפשו כמה שעות בשמש הירושלמית בגוש ת"ב לא מצאו שום קבר. טלפון נוסף לחברה קדישא שאישרו בשנית: כן, הפרטים נכונים הוא קבור אצלינו.
אמרתי לקרובים שפנו אלי שאנסה בעצמי למצוא את הקבר באוגוסט כשאבקר בארץ...
&nbsp
ואכן לקראת סוף אוגוסט עליתי לי-ם להר תמיר לגוש המתאים עם בני שהתנדב לעזור. ראשית התקשנו למצוא את הגוש המתאים אך למזלנו בדרכנו החוצה לאחר שעברנו על כל הקברים בגוש ולא מצאנו את הקבר, מצאנו שדלת המשרד של החברה קדישא בבית הקברות פתוחה. ביקשנו עזרה ביאוש ובנימוס תוך שאנחנו מציינים שעברנו על כל הקברים בחלקה ולא מצאנו אפילו את את החלקה המתאימה שלא לדבר על הקבר עצמו. אהה כן, ענה הנציג, בגלל שלא היה מקום אז מאחורי חלקה ד' יש את חלקה ו' ובגלל מחסור במקום פעם היה שביל באמצע והיום הכל כבר מכוסה קברים אז הנה מפה מסומנת. מאוששים חזרנו לחפש ואכן מצאנו את חלקה ו'. ספרנו 14 שורות ומצאנו שקבר מספר 3 בשורה לא היה של יעקב מנקר אלא של גברת שנקברה שם. הרמתי ידים, בכל זאת עברו 3 שעות של חיפוש מתסכל בשמש ובני שהתנדב לעזור כי חשב שמקסימום חצי שעה ואנחנו ממשיכים למוזיאון היה כבר על סף יבוש...
&nbsp
לא יכולתי לוותר והחלטתי שאני מנסה עוד פעם אחת. כעבור שבוע נסעתי מוקדם בבוקר לי-ם מצויידת במפה שניתנה לי ובקבוק גדול של מים. סיבוב נוסף על החלקה, רק למקרה שפיקששתי משהו בביקור הראשון, גילה לי שוב שלא טעיתי ואין מצבה שעליה נמצא שמו של יעקב מנקר בכל החלקה. התישבתי ליד המשרדים וחיכיתי שיגיע נציג החברה קדישא. בסביבות 9:30 בבוקר עבר מישהו ושאל אם קבעתי פגישה? אמרתי שלא אבל אני מחכה שהנציג בשטח יגיע למשרד, וכשהתעניין בפרטים אמרתי שכניראה יש אי תאימות בין הרישום לבין השטח ואם ניתן אני מבקשת שהנציג יבוא איתי לחלקה ע"מ להראות לי את הקבר. רק רגע אני אחפש לך מישהו. ארבעה טלפונים אחרי ומגיע מישהו אחר שאומר לי בואי נלך לחלקה אבל צריך למהר כי משפחה מגיעה ללויה בעוד 10 דק'. מגיעים לחלקה ו' שכבר ידעתי למצוא בעצמי, והנציג הולך במרץ רב עובר את שורה י"ד וממשיך עד לקצה החלקה. שם הוא מסתובב בחזרה אלי ומתחיל לספור 14 שורות מצידה המרוחק של החלקה... סופר ומגיע לשורה המתאימה - הקבר השלישי הוא קבר ללא מצבה. "כאן" הוא אומר לי "קבור יעקב מנקר". מדוע ספרת שורות מקצה ההחלקה המרוחק ולא מתחילתה? שאלתי. אהה, כי בזמנו, כניראה בטעות, התחילו לקבור מסוף החלקה ולכן המיספור של השורות הוא הפוך: מהסוף להתחלה. וכמובן שלא מצאנו בעצמנו כי לא חשדנו שקבר משנת 1988 יתבלה וישאר ללא מצבה או שאולי מעולם לא הונחה שם מצבה מלכתחילה.
&nbsp
אז בעזרת הרבה אנשים טובים נמצאה חלקת הקבר האבודה של יעקב מנקר ומשפחת האחיין, שהתחיל את כל החיפוש, אמרה שהם יגייסו את הכסף על מנת להקים מצבה על קברו של הדוד.
&nbsp
שוב מודה לכל מי שיעץ, הציע ומצא פיסות מידע בדרך שהביאו למציאת הקבר.
&nbsp
יונת

 
למעלה