למה חשוב, לעשות עבודת שורשים

למה חשוב, לעשות עבודת שורשים

בשכבת הבר מצוה נדרשו הילדים לעשות "עבודת שורשים" כולל ראיון עם הדורות הקודמים. אחד הילדים היה עסוק מדי, (ספורט תחרותי) מלבצע את המשימה. כשהיגע יום מסירת העבודות הילד הודה בפני המורה על כך שלא ביצע את ממשימה. המורה ענה לתלמיד הרי יש לך אחים גדולים ...... נו אחרי קוסמטיקה קלה, העבודה היתה מוכנה להגשה. בטח זה מקרה יוצא דופן.......
 
הלוואי והיה יוצא דופן...

בחט"ב בה לומד בכורי - עשו עד לפני שנה (אז הוא היה בכיתה ז') עבודת "שורשים". השנה ביטלו את הפרויקט, כי - כך, לדברי בית הספר - "ממילא כולם מעתיקים מהאחים הגדולים שלהם".
&nbsp
אם היו מנהלים את הפרויקט הזה כמו שצריך, התירוץ הרדוד הזה בכלל לא היה רלוונטי. אם היתה ניתנת לילד האפשרות להתחבר לסיפור המשפחתי מן הזווית שמעניינת אותו (ולעשות זאת תוך ליווי צמוד של בית הספר) - היה בהחלט טעם במחקר מחודש בכל פעם.
 
אני לא בטוח

שהצגת עבודת השורשים, בפני ציבור, תמיד מיטיבה עם הילד.
מי שיכול להציג סבא או סבתא "גיבורים". יתכן ומצליח לעמוד על שלב גבהה יותר בסולם החברתי, מאשר אחרים.
ובמצב ה בטח נח יותר להשתמט.
 

sitvaniyot

New member
גם אצלי בבית הצעיר העתיק מהגדול

אז מה? אין טעם לחקור שוב את מה שכבר כתוב, אבל הצעיר קיבל הרחבות של דברים שבזמנו לא היו לנו.
בנוסף, אם הפרוייקט יבוטל בגלל העתקות, אז גם הבוגרים לא יעסקו בזה. מכאן שההפסד גדול מהרווח.
הבעיה בפרוייקט היא לא בקיומו, אלא, משום שהוא לא מנוצל בצורה הנכונה. רוב הילדים מגיעים עד לסבא ועוצרים שם. אין מי שיכוון אותם לאירועים מענינים, לאנשים חשובים באותה משפחה וכו..
תאמרו זה תפקידם של המורים, אבל רוב המורים לא יודעים לאתר דברים מעניינים. חייבים להכין למורה דף עם שאלות שבעזרתם יוכל לכוון את תלמידיו.
 
הרעיון הוא לא לחקור את אותו הדבר, וממש אין קשר ל"גיבורים"

עבודת "שורשים" צריכה, לעניות דעתי, להפוך לתהליך חקר (מודרך ומלווה), במסגרתו הילד חוקר אדם/מנהג/חפץ/תופעה/לא משנה מה הקשורים למשפחתו ואשר אליהם הוא מתחבר.
 

sitvaniyot

New member
ארנון עם כל הכבוד

איך אפשר לחקור אדם/מנהג/חפץ/תופעה/לא משנה כשאתה לא יודע שהוא קיים? ועוד לצפות שהילד ירגיש שהוא מתחבר אליו?
מישהו חייב לכוון את הילד לשם וזה צריך להיות המורה. אבל בימינו מישהו צריך לכוון גם את המורה.
 
אין בעיה לחקור נושא שקשור לאדם שכן קיים...

למשל, ילדה שמתעניינת בכדורגל יכולה לחקור את נושא נבחרות העבר דרך עיניהם של הוריו/סביו/דודיו/whoever; ילד שמתעניין במוזיקה יכול לבחור דמויות מן המשפחה הקשורות למוזיקה ולהתמקד בהן; מי שמתעניין בשופינג - יכול לחקור איך קנו פעם; הכל כיד הדמיון הטובה עליהם. וכפי שכבר ציינתי קודם לכן - הדרכה צמודה של בית הספר היא תנאי הכרחי להצלחת פרויקט כזה, ממש כשם שהיא תנאי הכרחי להצלחת כל תהליך לימודי בבית הספר.
 

rachelea

New member
בנוסף להנמקות שהועלו כאן לגבי "עבודת שורשים"...

...ישנו רעיון נוסף שעומד מאחורי הפרויקט והוא:
יצירת קשר בינדורי בין הנער/ה לבין סביו/סבתותיו.
מתברר, לא אחת, כי בעקבות ראיון עם הסב/סבתא
נוצרת קירבה רבה יותר בין הנוער למבוגרים.

סיפרה לי חברה על נכדה הבכור ששהה אצלה שעות
רבות לחקור ולנבור בשורשי משפחתו. לאחר שנים
בודדות הגיע תורו של הנכד השני להכין עבודה דומה.
כלתה של חברתי התקשרה אליה וביקשה שתמסור
לבנה (הנכד) "השלמות". הסבתא (חברתי) הציעה
שהנכד הצעיר יגיע אליה ויראיין אותה פנים-אל-פנים.
כמה כעסה כשנוכחה לדעת שהנכד הגיש עבודה
מועתקת מאחיו הבכור, ולא הגיע אליה כדי לשאול אותה
לגבי המשפחה. בכך, החטיא הפרויקט את מטרתו.
הקשר שאמור היה להתהדק, בין נכד זה לסבתו, יצא בחסר.
 
למעלה