סגירת פערי מידע בנוגע לאבי חיים גודלניק

סגירת פערי מידע בנוגע לאבי חיים גודלניק

לפני חודשים ספורים העליתי מידע אודות אבי וביקשתי את עזרת החברים בעצה לגבי סגירת פערי מידע. היום לאחר שיחת טלפון - סגרתי את המידע בסוגייה שאותה העליתי. אני מביא את הדברים להלן:
אבי, חיים גודלניק [CHAIM GODLENIK] עלה ארצה ב- 1936 באונייה "פלשתינה". אבי עלה עם סרטיפיקט כשמתלווה אליו אישה בשם לאה איתה התחתן בנישואין פיקטיביים שהיו לצורך מימוש זוגי של הסרטיפיקט.
אם הגעתם ארצה הותרו הנישואין. אבי פנה מייד לפתח תקווה [משום שהיו לו שם חברים] ואילו לאה פנתה כפי שסיפר אבי לקיבוץ אלונים.
במסגרת חקר המשפחה בו אני עוסק שנים רבות, עלה בי לפני כמה שנים הרצון לנסות לאתר את לאה. למעשה היה די ברור שהיא כבר אינה בין החיים אבל קיוויתי להגיע למשפחתה. גם מתוך סקרנות גרידא וגם כדי לברר אולי יש לה בן/בת מבוגרים שעשויים להיות אחים [בעיקרון אבי לא היה "שובב" אבל היה גבר מצודד].
פניתי למזכירות קיבוץ אלונים ושם הפנו אותי לאדם מבוגר וזה זיהה את האישה כלאה דרוג שכמובן נפטרה. אותו אדם [לצערי, לא רשמתי את שמו] ציין כי היא לא נישאה מעולם אבל היה לה בן [שנפטר] אלא שמבחינת גיל הוא לא התאים לעניין.
לאחרונה בשיטוטים שלי הגעתי למסמך במייהריטג', הנוגע לאבי, שנושאו 'בקשה להתאזרחות בממשלת פלשתינה' שתחת המנדט הבריטי. שם מופיע שם אחר של מי שעלתה כאשתו - לאה [בת יחיאל, מתוך מה שלמדתי מרישומי הקבורה שלה] שקלרסקי ילידת העיירה skidel שבחבל ביאליסטוק [היום בלרוס].
העליתי מתוך מייהריטג' את התיק ואכן המסמכים תומכים בשם החדש.
פניתי לאחראי על הארכיון ההיסטורי של קיבוץ אלונים בבקשה לסייע באיתורה של לאה שקלרסקי. מסתבר שאין ברישומי הקיבוץ שם כזה [ישנן 4 "לאה" אבל אף אחת מהן לא עונה לפרטים], הרישום בקיבוץ התחיל ב- 1938 [עדיין ייתכן ששהתה תקופה קצרה בקיבוץ זה].
העליתי לאתר 'שורשים משפחתיים' את הסיפור וביקשתי סיוע באיתורה של לאה. עוד ביום שבו העליתי את הבקשה יצרה איתי קשר בחורה נחמדה אשר ספרה לי שסבתא היא ממשפחת שקלרסקי וכי בן דוד שלה בקי ברזי המשפחה וכי בת דודה שלה בניו יורק תיצור איתו קשר ותיידע אותו שאני אתקשר.
יצרתי קשר עם בן הדוד [אגב, הוא גר כ- 500 מטרים ממני] והוא אכן מכיר את לאה שקלרסקי. בו הדוד הוסיף לי אינפורמציה חשובה לפיה הוא זוכר את לאה גרה בקיבוץ עין כרמל וכי השם בו הוכרה היה לאה שין [נראה קיצור של שקלרסקי]. כמו כן הוסיף כי הוא זוכר שיש לה בן ונקב בשמו.
יצרתי קשר עם מזכירות הקיבוץ ושם מייד הוסיפו לי מידע על כך ששם המשפחה [לפחות של בנה] הוא 'מדור חיים'.
עוד באותו יום בערב, יצרתי קשר עם בנה של לאה וההתרגשות של שנינו הייתה גדולה. הבן סיפר לי שאימו, עוד על האנייה בדרך ארצה, הכירה את אביו אברהם [אברשה] קידושין [קדושין] וכן הוסיף סיפור מעניין [שאותו ניתן לשמוע מפיו ביוטיוב] איך אביו הגיע לשם המשפחה 'מדור חיים'. שלחתי לו את המסמך שבו התמונה שלעיל והוא השיב בחזרה שאכן זו אימו.
בשיחה נוספת עם הבן הוא סיפר לי כי אימו הגיעה לקריית ים שם סעדה זוג זקנים, אברשה איתר אותה והם נישאו והגיעו לקיבוץ 'עין הים' [שאיננו עוד] ומשם לקיבוץ 'עין כרמל' שם הוא נולד.
הבן הוסיף כי הוריו נפרדו [בעיקר על רקע רצונה של לאה לצאת מהקיבוץ] וכי היא נשאה שוב לאדם ממושב כפר חיים. עוד הוסיף הבן כי היא נפטרה בסביבות 1980.
בדקתי אצל הגורמים המתאימים בכפר חיים והשלמתי מידע. לאה נשאה לצבי קלפקר [בניו מנשותיו האחרות שינו את שמם ל'קדם''. לצבי וללאה לא היו ילדים]. לאה נפטרה בשנת 1977 והיא קבורה בבית העלמין שבמושב [יש לי את צילום הקבר]. עוד נמסר לי מאותו גורם מתאים כי לפי זכרונו היא הגיעה למושב עם בת.
איתרתי את הבת של צבי קלפקר כדי לוודא את סוגיית 'הגיעה למושב עם בת'. שוחחתי איתה [היום] בטלפון והיא ספרה כי לאביה היו כמה נשים, אחת מנשותיו [וזאת לא לאה] אכן הגיעה עם בת.
עד לכאן סיפור המעשה
 

asaf2000

New member
נהנתי לקרוא


 

פגי11

New member
איך שגלגל מסתובב

גם,אימי עלתה לארץ באוניה פלשתינא(כך כתוב)ונציה,אבל ב-1935,גם בנישואין פיקטיביים,אבי עלה באותה אוניה ב-1936,ללא סרטיפיקט,קפץ למים ושחה לחוף,(לא הזוי)שניהם מהכשרות שונות,ההכשרה של אבי הלכה לקבוץ אלונים,ושל אימי,לקבוץ רמת-רחל,חלק מקבוץ אלונים"נדדו"לקבוץ גבעת -השלושה,עם פינוי רמת-רחל,,הועברו האנשים לקבוץ עין כרמל,במטרה לחזור,,דבר שלא התאפשר,בהחלט ראוי לספר את תולדות ההכשרות וגלגוליהם בארץ,תודה על השיתוף.
 
למעלה