משפחת זילבר/פרוינד מיאסלו ומקרוסנו, פולין.

משפחת זילבר (2) נשמח לתיקוניך

אורי,
כך נכתב בזכרונת שכתבה גיטקה.
במרבית הדברים דייקה, וכן בספר היזכור של קהחלת יאסלו.
אשמח אם תוכל לתקן ולדייק.
תודה,
לאה
 
משפחת זילבר/פרוינד מיאסלו ומקרוסנו, פולין.

מי פה מחברי הפורום שייך אולי, או מכיר את צאצאי משפחת פרוינד (Freund ) וזילבר (Zilber ) מהעיירות יאסלו (Jaslo) וקרוסנו (Krosno ) שבפולין?
אנחנו (בני דודיי, ארגון הJRI והעומד בראשו, גנטיקאית בשליחותו ועוד אנשים טובים) במירוץ כבר חודשים רבים, אחר תינוקת בת 9 חודשים, שהושלכה עטופה בשמיכה, פתק ובו תאריך לידתה ה 25.11.1941) ברחובות קרוסנו בקיץ 1942.
"התינוקת" - מריה - כיום אישה בת 76, אלמנה, אם לבת וסבתא לנכד, שהחיים גילגלוה לאומסק שבסיביר. היא גדלה וחיה כקתולית לכל דבר.
לדבריה, חשה כל ימיה, שהיא יהודיה: המראה החיצוני, הלעג והאנטישמיות בשל :"המראה היהודי שלה" ולבסוף הווידוי של הוריה המאמצים (אינם בחייים) "היו לך הורים יהודים"...
ביוזמתה עברה בדיקת דנ"א. מסתבר, שגם בת דודה אחרת (שלי בוודאות ! בדרגה שלישית) ערכה בדיקת דנ"א. השתיים נמצאו עם התאמה , אמנם לא מלאה.
לענין הזיהוי המלא, נרתם ארגון ה - JRI לסייע במסד נתונים, שאינו פתוח לציבור, אלא למי שתרמו עבור הארגון. והוא בקש מגנטיקאית לעזור בזיהוי.
החיפוש כרגע אחרי צאצאי משפחת זילבר - כנראה,אחר קרובים חיים של אביה של מריה.
הללו היו הוריו של זאב זילבר, שברחו עם בנם הבכור ו4 נכדיהם לרוסיה מיד עם פרוץ ה מלחמה.
זאב זילבר, ואשתו אסתר (לבית פרוינד) עם שני ילדיהם (משה, נ' 1935 ושרה נ' 1937) נשלחו למחנה ההשמדה בלז'ץ.
2 אחים נוספים לחמו בפרטיזנקות, חוו מחנות ריכוז ושרדו. הם הבחרו בתום המלחמה לחיות ב...וינה, שם גם נפטרו.
אחות אחרת עלתה ארצה ב 1929, בהכשרה של השומר הצעיר לקבוץ מרחביה. בעקבות חגיגות 80 שנה לקבוץ, תיעדה את סיפור משפחתה , השמור בארכיון הקבוץ.
אחות אחרת, היא אימו של הסופר ראובן קריץ (חי היום בהיידלברג בגרמניה).
אם אכן נכונים הקשרים, מריה היא בת דודה ראשונה של בנות דודותיי ובני דודיי לבית פרוינד. וכולן בנות דודותיי בדרגה שלישית אנחנו, למרות "הריחוק" - קשורות אלו לאלו מעולה זה שנים.

אשמח - אם משהוא מכיר, שמע, מציע ...את הזילברים היכולים להיות קרוביו של זאב זילבר.

הסיפור המלא עלה לפני למעלה מ 3 שנים בViewMate -(אפשרות תרגומי מסמכים ואיתור אנשים מתמונות) של הJewishGen והשארתיה על שולחן העבודה שלי מאז. .
תמונתה של מריה מקרוסנו הייתה כה דומה לבנות דודותיי ודודיי בילדותם. בדיקת הדנ"א לא בוצעה על ידי השתיים ובכל זאת...
ולכך נדרש מומחה תמונות, שה JRI נידב. הוא אף אישר את הדמיון

ואם התרגשתי, או הכברתי מילים - מתנצלת - חשבתי שמקרים אלו הם באמת אגדות.
תודה רבה!
לאה
 
סיפור מעניין, אולם כיצד נוצר ביניכן הקשר?

מי גילה ומי פנה למי?

כמו כן, אם תוכלי לפרט:
א. מדוע לא נבדקו בנות הדודות מדרגתה? משום שכבר נפטרו או סיבות אחרות?
ב. בתוצאות הבדיקות אצל בנות הדודות מהדרגה השלישית "לא היתה התאמה מלאה", מה זה אומר, שיש קרבה וודאית אך ההסתייגות היא בגלל פער של דור או שאולי כלל אין קרבה?
ג. כיצד בעצם להערכתך מריה קשורה למשפחה? כילידת 1942 אז היא פחות או יותר בדור גיל הילדים של זאב ואסתר זילבר. זה אומר שהוריה אמורים להיות בני הדור של זאב ואסתר, בערך. מה הלאה?
ד. שם אביו של זאב זילבר הוא חיים. כתבת שמחפשים את קרוביהם אז אם יש מידע נוסף - כדאי לפרט.
ה. מה עם דוד יוסט (הגיס של זאב זילבר), בדקתם אפשרויות אצל בני המשפחה?
ו. וכהמשך לסעיפים הקודם: את מי מחפשים בדיוק? שמות\תאריכים\מקומות.
ז. קישורים לחומרים ולסיפור ב JRI - בהחלט יועילו.
 
משפחת פרוינד (2)/ לדונקישוט1 ולכולם

אענה על כל אחד מהסעיפים:
א'. בת דודה אחת יש מדרגתה והיא תבדק השבוע. הערכה הגיעה מארה"ב. ותשלח לשם.
ב'. בנות הדוד - זו מארה"ב וזו שכנראה בת הדוד מאומסק, מריה מתאימות אך לא מוחלט. יש הרבה יותר מהמשותף ביניהן.. יש אכן פער של דור.
ג'. מריה כנראה בתם של אסתר (פרוינד) וזאב זילבר. עשינו פשוט הערכה מדויקת. רק אסתר יכלה להיות אמא, שנשארה לדאבונה בפולין ובגיל הפוריות. גרה בקרוסנו. הפולנים שמצאוה היו מכפר שליד קרוסנו והגרמנים גרשו אותם לעיר. הם הצליחו להימלט עם הילדה והסתתרו בקרוסנו עם הילדה . לטעמי גיבורים. אין הורים אחרים היכולים להיות הוריה. היא הצעירה משני הילדים ה אחרים. הוריה רשמו בפתק את תאריך הלידה שלה.
ד'. מצאתי את קרביו של זאב: הוריו אחיו , גיסתו ושני אחייניו נמלטו לסיביר , בתם המלחמה עלו ארצה לקבוץ מרחביה. פשוט, כי בתם הגדולה של חיים וחיה הייתה שם כבר מאז 1929 וחיכתה להם.
ה'. דוד יוסט ה יה גיסו של זאב. בן ד וד ראשון של אבי ואשתו בת דודה שניה של שניהם... הוא נפטר בשנות השמונים של המאה ה 20. מבני הדור הזה, של הורינו, אין איש. שלוש האחיות שהצליחו לעלות ארצה בטרם השואה ילדו בנים, ורק אחת מהן, מלכה (פרוינד) גרוסמן ילדה בת. ו...שני בנים. לכן בתה תעשה את בדיקת הדנ"א מחר...ו. בכדי להיות בטוחים עד הסוף, מנסים לאתר ולשמוע אודות משפחתו של זאב זילבר כנראה האב. זאת מעבר לפרטים המדויקים, שספר "יזכור" של יאסלו מתאר! (הספר הוא לקסיקון של שמות של יהודי העיירה. פרטים גנאלוגיים, עיסוקים , מה עלה בגורלם של כל אחד ואחת, לאן הגרו - הכל שם! מבחינה זו הוא ספר יזכור ייחודי, לטעמי..
ז'. הסיפור הועלה ב ViewMate לפני כארבע שנים. משום שמדובר בקרוסנו, ומשום שכמה ענפים של משפחת סבתי, בעלי ילדים ונכדים צעירים נספו בעיירה זו ו/או נשלחו לבלז'ץ, "הרחתי" שישי קשר, והשארתי את תמונת הילדה על לוח העבודה!
אנשים הגיבו והאיצו במריה לעבור דנ"א. במיוחד גנאלוגית המתנדבת בJRI.
הגנאלוגית ערבה את סטנלי דיאמונד, המנהל של ארגון הJRI, והוא נרתם לסייע: הJRI פנו אלי, כי, השארתי בFFJG את רשימות המשפחות שאני חוקרת, ואת שמות העיירות בהן הן גרו.
בבדיקה נמצא שהקרבה הגיאוגראפית היא פולין והעיירות יאסלו/קרוסנו. משום שאיני מבינה עד תום ואיני רוצה להסתבך ולסבך - אני מוסרת את דבריה של הגנטיקאית.
סטנלי דיאמונד שלח נתונים, שיש בידיו על מנת שהחיפוש והאיתור יהיו זריזים וערב גם גנטיקאית.
את מסד הנתונים, ששלח, איני יוכלה להפיץ, כי לא תרמו עבורו. כך אעשה , כי הבטחתי. אבל, הוא מאושש את הכתוב בספר ה"יזכור" ומפרטי זיכרון של כנראה בני הדודים הראשונים (מישראל) של מריה ושל ילדי בן דוד של סבתי, שהיה היחיד מבין 10 אחיו ואחיותיו, ששרד והיגר לארה"ב.
אגב, נכדתו, היא זו שערכה את בדיקת הדנ"א, בלי לדעת על מריה - אבל, באותה חברה!

השאלות הללו - מיטיבות עמנו, כי הן מחדדות את הפרטים הנדרשים למען הדיוק.
ו..אם תשמעו על זילבר מיאסלו/קרוסנו , כפי שכבר פנו במסרים - נשמח.
תודה,
לאה
 
תודה על הפירוט,

אם כך, כל שנותר הוא להמתין לתוצאות הכנראה החיוביות של בדיקת ה DNA האחרונה שהזכרת, ולהמתין כמה חודשים עד שהכל יתועד דוקומנטרית...



להלן לא ציינתי פרוינדים מספר יאסלו כי רבים המה, אולם לא נזכרים זילברים נוספים, למעט המוסמן בקו תחתון (שאינני יודע אם קשור למשפחה, אולי דרך חיים אביו של זאב):

Elimelech Freund
He was a modest man and a non-talker. He instructed yeshiva students and was clean dressed. He was a good-natured person and avoided gossip. He kept his distance from community affairs. He was a follower of Rabbi Mandil and prayed at his study center.
He lived on Karmelicka Street and had a leather and shoe store. He was well off. His wife was Chaya a native of Dembice. Her maiden name was Taub. They had six daughters and three managed to reach Palestine. The oldest Miriam was married to Dawid Just (Tzutzkenbaum) and they left for Palestine in the thirties and live in Tel Aviv. The Third daughter Tzipora was a member of the Mizrahi daughters group in Jaslo and left for Palestine in 1933 when she married Meir Shilat (see previous chapters). The fourth daughter married LI.Grossman, from a Hassidic family, presently a builder and they live in Tel Aviv. The second daughter Esther married the son of Chaim Zilber. The two youngest daughters Bat Sheva and Riwkah shared the fate of the Jewish community of Jaslo.

Chaim Zilber
He was a known timber merchant. He was fair and honest in business and very observant. He prayed at the synagogue and lived all his life on Kosciuszko Street.
[Page 186]
He also devoted time to the community in spite of the fact that he managed a big glass factory. He was very active in the community and assisted various charitable institutions. He was elected to the community council prior to WWII on the Zionist ticket. The council selected him to be the head of the community a position he held until the Germans entered the city.
He managed to leave the city at the last moment with his wife Julia, (Hamershlag from home in Nowy Targ) and daughters. They reached the city of Lemberg where all died as a result of infectious diseases in 1942 .

Israel Plotzker, attorney
He was the oldest son of Henoch Plotzker and graduated as one of the youngest and brightest lawyers. He was a very popular person and mingled with the people. He was a Zionist as a youngster and continued these activities. He organized the “Hashomer” youth organization in Jaslo and headed it for many years. He was also very active in communal affairs and participated in many fund drives notably for matzot for Pessah for the poor, and other needy causes.
He married the daughter of Chaim Zilber of Sanok who was wealthy and respected. The latter was also the son in law of Shlomo Berger. The family left Poland with the outbreak of WWII and reached Russia. Three years ago the family arrived in Palestine with their only son. They settled in Jaffa where he received a position in the tax department.

Naphtali Zilber
...........................................


כך שאם ישנם זילברים נוספים מיאסלו\קרוסנו (קרובי האב) אשר לא נזכרו בספר יאסלו, הרי שהם אמורים להופיע במידע ששלפת מ JRI, - אם אני מבין נכון, גם שם מופה כבר העץ המשפחתי ומכאן הקשר לנכדת בן דוד סבתך היחיד ששרד והיגר לארה"ב.

המפליא בסיפור הוא שנכון לעכשיו לא היו עם זאב ואסתר זילבר שום עדים ו\או בני משפחה כדי לחלוק עמם את דבר ההריון והלידה. הרי 2 ילדים נפטרו עוד לפני כן.
בנוסף, מהדברים עולה כי גם לא היה קשר באמצעות מכתבים וכדו', מפני שאם היו התכתבויות - לכאורה היה אמור אולי להירמז בו הענין הזה.

ייתכן שישנו מקום להפעיל חוקר מקומי בקרוסנו, לנסות לדלות מידע משכני\מכרי\קרובי ההורים המאמצים (שלכאורה כבר הלכו לעולמם) בכדי לשמוע פרטים על איסוף\אימוץ מריה, וגם לנסות ולאתר את מקום הימצאם של אסתר וזאב בתקופה שהיו בקרוסנו. הרי אסתר היתה בהריון וילדה בשיא המלחמה.
מה לגבי יהודים אחרים שהתחבאו בקרוסנו באותה עת, ניסית לאתר משפחות נוספות?

בנתיים.... בהצלחה!
 
פרוינד (3)

תודה רבה על הפירוט.
ספר יאסלו נמצא אצלי, מאז ילדותי, עת אבי קבל אותו מארגון יוצאי יאסלו, כנראה באחת האזכרות בהן השתתף.
הספר תורגם לאחרונה לאנגלי ואף הודפס באנגלית.
"מכירה" את כל הנפשות שהזכרת וכן את כל הפרוינד המוזכרים - כלם קרובים בדרגה זו או אחרת לאבי, כולל בני יוסט המופיעים בספר.
דוד יוסט היה בן דוד מדרגה ראשונה של אבי, ואני זוכרת אותו.
בקרוסנו נמצאו מספר תינוקות, שנותרו ברחובות. חלקם נאסף ע"י הכנסיה וחלקם ע"י הפולנים.
בארגון ה - JRI יש ניסיונות מקיפים לאתר את משפחותיהם.

גם ביאסלו גרים היום אנשים בני 70 פלוס מינוס שגדלו אצל פולנים, נשיאו ליהודים/יות, ועתה מנסים לגלות את זהותם.
סיפור כואב מאד.
 
תמונת מריה ואמה(? )אסתר (לבית פרוינד )זילבר-האם יש דמיון?

מה אתם אומרים? האם יש דמיון?
מימין, תמונתה של מריה (שיער ג'ינג'י) ואולי אמה, אסתר פרוינד זילבר.
אשמח לתגובות.
תודה,
לאה

 
התמונות - הסבר קצר לשואלים בפרטי.

למי שלא כ"כ היה ברור -
אסתר פרוינד זילבר - תמונה שנשלחה אלי מזמן מבת דודתי .
תמונת מריה נשלחה כנראה על ידה.
את העמדתן יחד ערך סטנלי דיאמונד מנהל הJRI לטובת המחקר.
 

שרי סילבר

Active member
קטונתי מלהכריע בסוגיית-הדמיון, שלעיתים מתעתעת
אך מה שמשך את תשומת-ליבי בתחילה היה מבנה-הסנטר המחודד, המשותף הן למריה והן לאימה(?) אסתר.

אגב, לאה, הזכרת במסגרת הסיפור המדהים הזה 2 צאצאים, שהתגלגלו בסופו של דבר לווינה, ונפטרו שם. האם ידוע בוודאות שלא היו להם צאצאים? אם לא, האם נעשה ניסיון לאתר מידע בווינה?
 
צאצאים בוינה

אין לי כל מושג מה קרה לגברים הללו.
את הידיעה שהם לאחר השואה עברו לגור בוינה, הבינותי מהארכיבאית של קבוץ מרחביה, אליו עברו לגור הוריהם, אח אחד ומשפחתו, שניצלו. בקבוץ כבר גרה אחותם גיטל.גיטקה.
אהרון ושלמה זילבר.
זה היה שמם.
מעולם גם לא חקרתי בוינה...
אני מחכה לתיעוד בכתב של הזכרונות של גיטקה, כפי שנגבו בקבוץ. החומר עתיד להגיע עם הדואר.
על נפלאותיו ... לא כאן.

האם את יודעת, איך לחפש את האחים הנ"ל, את צאצאיהם - אם היו?
תודה שרי - על תשומת הלב, האבחנה והדיוק!
לאה
 

שרי סילבר

Active member
האם ידועים לך פרטיהם של האחים בווינה?
מעבר לשמות - האם ידוע מתי נפטרו ו/או כל מידע אחר? ע"פ רוב מידע מהעשורים האחרונים די קשה למצוא ברשת, אבל אפשר כנקודת-מוצא ראשונית לנסות לאתר אי אילו פרטים כדי להרחיב את היריעה, מה שיסייע ויקל אולי לאתר צאצאים.

לא סביר שתוכלי לאתר הולדת-צאצאים ברשת, שכן רישומי-הלידות בקהילה היהודית הוא נכון לעכשיו הוא עד 1911, אבל פנייה אל הקהילה היהודית עשויה להועיל. לשם כך עדיף לפנות אליהם עם כמה שיותר פרטים.

אם יש ברשותך פרטים נוספים אודות האחים, אנא העלי אותם. בינתיים אנסה לאתר מידע.
 

שרי סילבר

Active member
ועוד משהו, שאיני בטוחה שהבנתי
האם ידועים לך שמות-ההורים של השניים בווינה ואלה שעלו ארצה?
 
פרטי האחים לבית זילבר

שם האב: חיים זילבר (יליד יאסלו, בה גם גר )
שם האם: חיה
אחיהם: יצחק, בנו צבי גר בקריות שליד חיפה. שהה ברוסיה בעת המלחמה. מעבר לפרטי שמות משפחתו הגרעינת לא ידע להוסיף.
**ההורים, (חיים וחיה , היו הורים ל 4 ילדים) - יצחק ועוד 3 ילדים, נמלטו למזרח ושהו בהרי אורל.
עלו ארצה בתום המלחמה.
אחות: גיטל./גיטקה זילבר - חברת קבוץ מרחביה.
אחות: רחל (זילבר) רייפר -אם לארבעה (ביניהם הסופר ראובן קריץ , כיום חי בהיידלברג)

זאב - ניספה עם אשתו אסתר (לבית פרוינד) עם ילדיהם: משה(1935), שרה (1937) השערה: מריה היא בתו השלישית (1941)

שני האחים בוינה:
אהרון, שלמה זילבר (Zilber )
- עברו את השואה במחנות, לחמו בפרטיזאניקות. השניים חזרו לחיות בוינה.
ההורים עם גיטקה נסעו לוינה בכדי לנסות לשכנעם לעלות ארצה, (ממש בתום המלחמה) השניים סרבו.
לא ידוע על משפחתם ו'או צאצאיהם, אם היו.

ומראש-
תודות אלפיים.
לאה
 
חיים וחיה זילבר

כן הם היו בבאורל?!?
כמדומני שלפי המסמכים שאת העלית הם היו בטשקנט?!?.

משום שאיני קוראת אותיות קיריליות...
האם תוכלי להסביר מה נאמר שם עליהם?
רוב תודת לובה,
לאה
 
למעלה