עזרתכם בפענוח כינויים

  • פותח הנושא ybo4
  • פורסם בתאריך

ybo4

New member
עזרתכם בפענוח כינויים

אודה למי שיוכל לסייע לי לזהות את השמות המלאים ואם אפשר גם תרגום לעברית:
* פייבל
* ברל. ככל הידוע לי כאן מדובר בשם. אבל האם אפשר לאתר את השם העברי המתאים.
מדובר בשמות של שני ילדים שנרצחו בשואה. תודה מראש
 

ybo4

New member
תודה רבה

זכרתי שאני אמורה לדעת ולא הצלחתי לקשר.
בהחלט הגיוני.
 

ybo4

New member
תודה רבה

מעניין מאוד. הרווחתי שני שמות וגם מקור לבדיקה שלא חשבתי עליו קודם.
רק להשלים את הנושא: מדובר בבני דודים של אימי, שנרצחו כילדים צעירים. פייבל'ה היה בן 7, ברל'ה היה בן 5. יחד עם אחיהם הגדול שייקה (על שמו של הסבא הגדול ישעיהו), בן ה-9 והוריהם חנן (חנא) ושיינדל (יפה) הועלו על עגלות שהועמדו בכיכר השוק והוסעו ליעד בלתי ידוע. היעד היה מחנה צבאי ישן, שבו שהו ימים, בלי מזון. הנותרים בחיים הובלו לטרבלינקה.
אין לי יכולת לחשוב מתי ובאיזה שלב מתו הילדים הצעירים האלה.
בידינו נותר מכתב שכתב שייקה לדודיו בארץ ישראל בעברית מתוקה של תלמיד בית ספר "תרבות".
תודה רבה לשניכם על התשובות המהירות
 

אקשט

Member
שתי השלמות

להרחבה על מקור השם פייבל, הקלידי פיבוס ב"חפש בפורום זה" ותמצאי הסבר מקיף שניתן כאן לפני 7 שנים.

לגבי עברות של שמות מיידיש. היו "בער/ברל" והיו "דב בער"; היו "פייבל/פייביש" והיו "שרגא פייבל". גם אם המשמעות של ברל היא דב, ייתכן מאוד שמעולם לא קראו לו דב. ילדים רבים נקראו פשוט "ברל". זה היה שמם ולא כינוי. ילדים רבים נקראו "פייבל". זה היה שמם ולא כינוי. הוא הדין לגבי חנא ושיינדל. ייתכן מאוד, שאיש לא קרא להם מעולם חנן או יפה.
יתרה מזאת - מי אמר ש"חנא" הוא "חנן"? לא נתקלתי מעולם ב"חנן" באירופה של הדורות הקודמים.
 

Bariton2

New member
חנא הוא אכן חנן (או אלחנן)

נתקלתי מספר פעמים ברישומי אנשים בשם חנא - שעל מצבותיהם נרשם השם חנן ואלחנן.
 

zyossiba

New member
השם דוב בער

ואריאציה נוספת לשם בערל הוא השם - דובער
ראשית, לשם עצמו: למרות שהשם נכתב "דובער" כמילה אחת, הוא למעשה מורכב משני שמות: דוב ובער. המילה דוב כמובן רומזת לחיה המפורסמת, ואילו המילה בער היא תרגומה של המילה לאידיש.
באירופה נפוצו שמות דומים כמו אריה לייב (לייב הוא אריה באידיש) או זאב וולף (שוב, זאב באידיש), וכך גם השם דוב בער. אבל בעוד הגיית השם היא דוב בער בנפרד, כאשר כותבים את השם נוהגים לכתוב אותו כשם אחד: דובער.
דמויות מפורסמות בשם זה
אחת הדמויות המפורסמות יותר בשם דובער הוא הרב המגיד ממזריץ' (או: בכיתוב האידישאי מעזריטש), שהנהיג את תנועת החסידות אחרי הסתלקותו של הבעל שם טוב.
גם האדמו"ר השני של תנועת חב"ד, נקרא בשם דובער – רבי דובער שניאורי הוא נקרא כך על-ידי אביו, מייסד חסידות חב"ד, שהעניק לו את שמו אחרי מורו ורבו – המגיד ממזריץ'. גם האדמו"ר החמישי של תנועת חב"ד, הרבי הרש"ב, נקרא בשם שלום דובער. בעקבותיהם ניתן למצוא בקרב חסידי חב"ד שם זה פעמים רבות. אחיו הצעיר של הרבי,שנהרג בשואה, נקרא אף הוא בשם: דובער.
השם דובער נפוץ גם בחוגים אחרים: נכדו של רבי ישראל מרוז'ין נקרא בשם זה, אחד מראשי השושלת המפוארת של חסידות סדיגורא; את הספר ברכת שמואל, ספר נפוץ מאוד בקרב לומדי התלמוד בעיון, חיבר רב בשם ברוך דובער ליבוביץ.
כינויים של השם
בעוד רבים מאלו שנושאים את השם דובער מעדיפים להיקרא בשם עצמו (הוגים זאת כך: דוּבֶּר), אחרים מעדיפים כינויי חיבה כמו ברל. מכיר את מכללת בית ברל? היא נקראה על שם ברל כצלנסון ששמו האמיתי היה, איך לא – דובער.
יוסי
 
למעלה