אוצר של תמונות שגיליתי בבית

tulkin

New member
אוצר של תמונות שגיליתי בבית

לפני כמה שנים ניסיתי להתחקות אחרי מוצא המשפחה של סבתי מצד אבי, שהיא היחידה ששרדה את השואה (עלתה לארץ כמה שבועות לפני פרוץ המלחמה. כל משפחתה שנשארה שם נספתה).

לא עלה בידי להתקדם הרבה, ונטשתי אז את הפרוייקט.

אלא, שלפתע, התגלה אוצר של תמונות שלה עם כמה עשרות תמונות מהשנים 1930-1939, חלקן עם כיתוב של תאריך ושמות. ושוב אני מתחיל לנבור ולחפש.

לצערי רוב התמונות הם של אנשים אחרים (כנראה מחזרים כאלה ואחרים וחברות טובות מתקופה ה"הכשרה"). אבל יש כמה תמונות שלה. יש שמות פרטיים של אותם אנשים ובד"כ ציון מקום ותאריך.

אז אני משער לאור הנ"ל שבשנים 1937-1939 היא המתינה בגרודנה לעלייתה ארצה. יש כמה תמונות של אנשים שנתנו לה כמתנת פרידה כשהם עלו ארצה לפניה.

אני משער, חאור התמונות שהיא היתה חברה בקיבוץ ההכשרה ברובנה של "החלוץ" בשנת 1935. זה בפירוש היה מידע חדש לי. ואני גם יודע שהיא עברה בנובגרודק ובברנוביץ'. במקור היא מאוסטרינה. כנראה ילידת 1914 (אף אחד לא יודע באמת)

אני קצת לא יודע איך להמשיך מכאן. אבל אם במקרה קוראים פה אנשים שהיו באזורים האלה באותו תקופה (אני מניח שבעיקר ילדים ונכדים שלהם, אולי נינים) - אשמח לשתף תמונות ואולי אפשר יהיה למצוא קישורים כאלה ואחרים.
מעלה כמה תמונות לדוגמא. יש להערכתי כ100+ תמונות.

(בלי קשר, יש גם תמונות משנותיו הראשונות של קיבוץ דן שבו גרה, ושם הכירה את סבי, גם הוא מאותו אזור, ומפליא שלא הכירו עוד שם)







 

פגי11

New member
תמונות

לפי מחקרי,לא היה ברובנו העיר גופא,קבוץ הכשרה,אלא רק באזורי חקלאות בסביבה,והמפורסם ביניהם,קבוץ קלוסובה-קלוסובו(קבוץ חוצבי האבנים"היוקרתי"),אבל היו כנוסי סניפים מכל האזורים,כאשר באו שליחים מהארץ ועוד.כל הגוש נקרא-גוש תל-חי,ע"ש טרומפלדור,ומרובנו נשלחו בעיקר לפולין,לאזור פודלסיה החקלאית,כילידת אוסטרינה-הגיוני שחיכתה לעליה בגרודנו,כי אוסטרינה היתה במחוז נובוגרודק בתחום שיפוט גרודנו.אם ברשותך ?תמונות קבוצתיות מרובנו,בשנים 33-35,אשמח לראותם,חלק מצאתי בקבוץ לוחמי הגטאות,שם ריכוז החומר על התנועות הציוניות.ואולי כדאי להעביר אליהם את התמונות?
 

aharon4512

New member
תמונות מרובנה

אודה לך על שליחת התמונות או סרוקות אלי..אהרון ויסברג מזכיר ארגון יוצאי רובנה בישראל..הן חשובות מאד ואני אעביר לחברי הארגון במייל כד לאתר קרובים וכ'[email protected]
 

tulkin

New member
אסרוק אותן בזמני הפנוי

ואשלח לך בשמחה. זה מן הסתם יקרה בשלבים, כל פעם כמה תמונות בודדות.
אם יעלו בחכתך פרטים, אשמח לשמוע.
שם אחד כבר עלה - שלמה סקלוט. כנראה כן תושב העיר ולא מחנה ההכשרה עצמו, שהיה בקשר עם סבתי לתקופת מה.
&nbsp
 

prigat22

New member
רובנה

אולי אפשר גם להוסיף את התמונות תחת קהילת "רובנה" בKEHILA LINK וכמובן למסור ליד ושם.
 

tulkin

New member
יש מספר מצומצם של תמונות קבוצתיות

אעלה כאן בשמחה.
יש לך שם של איש קשר בלוחמי הגטאות אליו אוכל לשלוח תמונות סרוקות? לצערי אני לא מגיע לשם לעתים מזומנות.
 

tulkin

New member
רוב התמונות הם דיוקנאות קטנים

שכנראה עשו לעצמם כדי להחליף זה עם זה כדי לזכור זה את זה טוב יותר, לקראת פרידה.
 

רותם39

New member
איזה אוצר מדהים!

אחת התמונות ששמת בפורום היא עם הקדשה מחנה מגרודנה. אני שולחת לך מסר דרך תפוז.
קיבוץ דן הינו מזרם הקיבוץ הארצי. בין מייסדיו היו אלימלך הורביץ ואשתו סוניה, שהיו חברים בתנועת "השומר הצעיר" בקן גרודנה. הם עלו לארץ בשנת 1938 מגרודנה. אלימלך הורביץ ייסד את מוזיאון בית אוסישקין בקיבוץ דן.
 

tulkin

New member
אני הכרתי אותם כילד

סבא שלי כנראה עלה איתם, והיה ממקימי קיבוץ דן, שם אבא שלי נולד. אני אמנם כבר לא נולדתי בקיבוץ, אבל ביקרתי שם הרבה בילדותי והכרתי חלק מדור המקימים כשבאנו לבקר עם סבא וסבתא ולא רק עם ההורים.
 

tulkin

New member
נולד וגדל בברנוביץ'

לדעתי, טרם עלייתו ארצה גר בגרודנה או בסביבתה, אבל אני לא בטוח בכך. ולמיטב ידיעתי היה חבר בשומר הצעיר.
 

prigat22

New member
תמונות לשיתוף אפשר דרך "ישראל נגלית לעין"

מניסיון, בייחוד כאשר מדובר בתמונות מקום המדינה ותמונות מהארץ, הפרויקט הנפלא הזה, שמח לסרוק ולהעלות תמונות כולל תיאור ופיענוח הכתוב מאחור. הכל נעשה בתאום עם המוסר. בנוסף, הם מעלים גם תמונות מחו"ל...בהצלחה.
 
למעלה