שמות פרטיים בהונגרית (אולי עם השפעה סלובקית וגרמנית)

rachelea

New member
מקווה לפתור יום אחד את העניין

 

שרי סילבר

Active member
האם ניסית ליצור קשר עם מוסרי-עדות אחרים?
אמנם הרשקוביץ הוא שם-משפחה נפוץ, אך המקומות שציינת הם מן הסתם לא ערים גדולות עם ריבוי של אנשים ששמם הרשקוביץ. אם תגבילי את החיפוש למקומות הללו, תוכלי לאתר דפים שנמסרו ע"י מוסרי-עדות אחרים. זה יאפשר:

1. לנסות "למפות" את ההרשקוביצים מהמקום הספציפי בניסיון לאתר קשרים ביניהם,

2. חשוב לנסות ליצור קשר עם מוסרי-העדויות ו/או צאצאיהם ע"מ לנסות לדלות מהם מידע, שאולי יעזור לקשור קצוות. יתכן מאד שהם קשורים באופן כזה או אחר למשפחה, ואולי יוכלו לתרום עוד מידע

עם זאת, אני עדיין חושבת שכדאי לא למצות את החיפוש רק במאגר-המידע של יד ושם, וכדאי לפנות לאפיקים נוספים. למשל: האם ניסית לפנות לאתר-ההנצחה באושוויץ-בירקנאו? אמנם רבים מהרישומים שם לא שרדו, אך כדאי לנסות. בשעתו קיבלתי מהם לא מעט מידע. חלקו היה מוכר, אך היו בהחלט הרבה פרטים חדשים.

http://auschwitz.org/en/

בסופו של דבר נראה לי שהכרחי לנבור במאגר של באד ארולסן ביד ושם (או לחילופין בבית-ווהלין). יתכן גם שמי מבני-המשפחה חיפש בשעתו את יתר הקרובים, ואולי משם תצוצנה תובנות חדשות, שכן זהו המאגר המלא ביותר.
 

rachelea

New member
לצערי לא נותרו הרבה עדים חיים.

היום קיבלתי תשובה מאחת מבנות המשפחה , שהיא זוכרת רק את שמות שלושת הילדים הראשונים (זכרונה, נראה, נובע מתמונה משפחתית שברשותה. בעת הצילום היו רק שלושה אך עדותה סייעה לי לאמת את סדר השלושה).

מסקנתי: כדאי להצטלם. לא לשכוח לכתוב/לרשום/להדפיס תאריך ושמות מלאים של הדמויות המופיעות בתמונות. לאחר שניים-שלושה דורות, הצאצאים מנסים לשחזר דמויות ואין מי שיסייע.

לגבי העצה לפנות למאגר של באד ארולסן ביד ושם או בבית-ווהלין, אאמץ ואגש באחד הימים לברר. לגבי אושוויץ - אחכה מעט.
תודה !!
 

שרי סילבר

Active member
לא כיוונתי בהכרח לבני-המשפחה
למרות שאותם בוודאי שיש לתחקר, ואת המבוגרים שבהם חשוב לתחקר בשלבים הראשוניים ולא לדחות זאת.

כוונתי היתה שאם תחפשי את השם הרשקוביץ במאגר של יד ושם, אבל תמקדי את החיפוש בכל אחד מהמקומות הספציפיים בהם חיו בני-משפחתך, תגיעי לדפי-עד שמסרו אימך והדוד, אך יהיו שם גם דפים שמסרו אנשים אחרים. האנשים הללו אולי לא מוכרים לך, ועל פניו לא נראים לך כבני-משפחה. עם זאת, העובדה שהם מתעדים אנשים ששמם הרשקוביץ מאותו מקום ספציפי בו את מתעניינת, עשויה להביא להפתעות, ותגלי שהאנשים הללו הם בכל זאת בני-משפחה באופן כזה או אחר. לכן כדאי ליצור קשר עם מוסרי-העדות הללו ו/או עם צאצאיהם במידה שמוסרי-העדות אינם עוד בחיים. בקיצור: כדאי להפוך כל אבן אם רוצים להגיע לתוצאות.
 

rachelea

New member
עשיתי כהצעתך, חיפשתי במאגר "יד ושם" והפתעה....

חיפשתי עפ"י שם משפחה וארץ בלבד. לא מצאתי כל חדש.
מלבד.....
מצאתי את שמו של דודי, אחיה של אמי, שניצל, הגיע ארצה ואף מילא דפי עדות... ואיך אני יודעת שזה הוא? המספר האישי שניתן לו בעת הגיעו למטהאוזן זהה למספר האישי שמופיע במסמכים שבידי. כלומר, על אף שמופיע שברשימות "יד ושם" כקורבן השואה, הוא דווקא שרד.
האם צריך לעדכן את "יד ושם"?
 

שרי סילבר

Active member
עדכון של יד ושם
הנושא נדון כאן בפורום בעבר לא פעם. על פניו, נראה מתחייב לעדכן את יד ושם, אך בפועל הסתבר, שליד ושם אין סמכות להוריד/להעלים מהמאגר דפי-עד שנמסרו, כך שגם אם תעדכני אותם, כנראה שהדף שאיתרת לא יעלם מהמאגר. עם זאת, אם תרצי למלא בעתיד בעצמך דפי-עד מעודכנים יותר ומדויקים יותר מאלה שנמסרו ע"י קרוביך ו/או דפים אודות בני-משפחה נוספים, לדעתי תוכלי להוסיף בתחתית-הדף הערה המתייחסת לקרוב הנוסף (ולנקוב בשמו), עבורו נמסר דף-עד, אך בפועל הוא שרד ולא נספה.

לעצם החיפוש, נראה לי שפספסת את כוונתי. לא התכוונתי שתחפשי את כל ההרשקוביצים המוכרים והידועים לך. אנסה להסביר: הרשקוביץ הוא שם-משפחה נפוץ למדי. לא סביר להניח, שכל הנושאים את השם מצ'כיה הם כולם קרובי-משפחה, וכך גם לא כל ההרשקוביצים מהונגריה הם קרובים, וכו'.

עם זאת, המקומות הספציפיים בשמם נקבת הם לא ערים גדולות עם אוכלוסיה יהודית ענקית, ולכן יש מקום, לטעמי, לבחון את דפי-העד שנמסרו לזכרם של אנשים ששם-משפחתם הרשקוביץ במקום הנתון. למשל: כשמחפשים הרשקוביץ מ-Rimavska Sobota מתקבלת רשימה של דפי-עד. מרביתם, אכן, נמסרו ע"י אימך והדוד, אך יש אי אילו דפים נוספים, שנמסרו ע"י אנשים אחרים. העובדה ששמות-האנשים בדף ו/או שמות-האנשים שמסרו את דפי-העד אינם מוכרים לך אינה מעידה בהכרח שהאנשים הללו לא היו קשורים למשפחתך באופן כלשהו, שכן תמיד יש סיכוי שלפחות חלק מההרשקוביצים מרימבסקה סובוטה היו קשורים ביניהם.

נראה לי שאין מה להפסיד בניסיון לאתר את מוסרי-העדות ו/או את צאצאיהם במידה שהם עצמם נפטרו. לעולם אין לדעת מה הם יודעים, ואם משהו מהפרטים והשמות שתשתפי בהם לא יצלצלו להם מוכר. לעיתים, בניסיון לפתור תעלומות, הפתרון אינו מצוי דווקא מתחת לפנס. כפי שנראה לי שיש לפרוץ עם החיפוש אל עבר מאגרי-מידע נוספים, ולא להסתפק רק בזה של יד ושם, כך נראה לי שיש לפרוץ עם החיפוש גם אל מעבר לקרובי-המשפחה המידיים והידועים/מוכרים לך.
 

rachelea

New member
ומעניין לעניין-באותו עניין: צ'וֹפּ, רִימוֹבְסקָה סוֹבּוֹטָה

האם מישהו יוכל לתת לי רעיון כיצד להגיע לרישומי לידה של מי שנולד בערים:
צ'וֹפּ (Chop) - נמצאת כיום באוקראינה
רִימוֹבְסקָה סוֹבּוֹטָה (Rimavska Sobota) - נמצאת כיום בסלובקיה
(= Rimaszombat בהגייה הונגרית, שכן האיזור היה בעבר בשליטה הונגרית).

האם ידוע למישהו אם יש רשימות סרוקות שניתן להגיע אליהם ע"י חיפוש אינטרנטי.
 
למעלה