מציאת שורשי המשפחה וקשר ליהדות ספרד-פורטוגל (קמחי / קימחי )

kfirov

New member
מציאת שורשי המשפחה וקשר ליהדות ספרד-פורטוגל (קמחי / קימחי )

שלום
אשמח לעזרה במציאת מקורות ומידע על עברה הרחוק של משפחתי.
אני מעוניין למצוא את המידע על מנת שאוכל להרכיב "דוח" שיעזור לאשר את שורשי המשפחה מספרד / פורטוגל.

סבתי נולדה באינסטנבול טורקיה ב 1921.
אביה של סבתי היה משה קמחי ( או קימחי )
אמא של סבתי הייתה קמחי (קימחי) שרה אלקחר
ע"פ תעודת הנישואין של סבי וסבתי נרשם שעיסוקו של אביה היה סוחר פחים.
*עוד פרט חשוב שסבתי ואימי דוברות לדינו.
יש בידי דרכון טורקי של סבתי שם רשום שם המשפחה בלועזית KAMHI

כיצד אני יכול להתחיל המחקר? אני קבעתי פגישה בספריה הלאומית בכיכר ספרא בירושלים, האם יש מקום נוסף שכדאי שאגיע לחפש בו ?
מבית התפוצות לא מצאתי מידע רב.
האם ידוע לכם מה ההוכחות שצריך לכתוב על מנת להוכיח קשר לאחת מהקהילות היהודיות בפורטוגל או בספרד ?

תודה.
 

חנה2012

New member
רק כדי למנוע טעויות

בככר ספרא בירושלים נמצא ארכיון העיר ירושלים. האם מי מבני המשפחה שהזכרת יש להם שורשים ירושלמים? אם כן, שווה בדיקה שם. אגב, יש קשר לישראל קמחי?
אם אתה רוצה להגיע לספריה הלאומית, יש להגיע לאוניברסיטה העברית בגבעת רם (ולא להר הצופים!)
 

kfirov

New member
הוספת מידע

תודה על התגובה, לא מכיר את ישראל קמחי.
אכן יש שורשים ירושלמי- הגיעו למרכז קליטה עין כרם.

האם יש לך טיפים נוספים, איך? היכן? להתחיל המחקר ?
בנוסף האם ידוע לך מה עלי לרשום כדי להוכיח את הקשר לספרד/פורטוגל ? איך יודע לאיזו מדינה עלי להגיש ...?


תודה
 

Haim2015

New member
הוכחת הקשר לספרד/פורטוגל

ראה תגובתי מטה.
&nbsp
לגבי הוכחת הקשר:
&nbsp
מסלול ספרד - איני יודע מה הסטנדרט שקבעו בפדרציה של הקהילות היהודיות בספרד, כלומר מה נטל ההוכחה. אתה יכול לבנות מחקר טוב ולנסות לבדוק, או שאתה יכול לפנות לקבלת חוות דעת מקצועית מנומקת שתשיג לך את אישור הפדרציה. משם התהליך לא נגמר, ברם את ה"הוכחה" הנדרשת כבר הבטחת עם קבלת האישור.
&nbsp
מסלול פורטוגל - ניתן לפנות לאחת משתי קהילות - לישבון או פורטו. הגשת מחקר ללישבון באנגלית / צרפתית / פורטוגזית. הגשת מחקר לפורטו בעברית / אנגלית. פנייה בדואר אלקטרוני לשתי הקהילות תיעשה באנגלית בלבד. כצאצא של יוצאי תורכיה נטל ההוכחה הוא קל יחסית. קהילת איסטנבול מוכרת כקהילה שקלטה יהודים מגורשים מפורטוגל וניתן למצוא מידע רב על הגירת האנוסים מפורטוגל לעיר. החוק דורש ממך להראות קשר לקהילה יהודית ספרדית שמוצאה ממגורשי פורטוגל. אין ספק שמחקר עשיר שמראה קשר ספציפי למשפחות פורטוגזיות רק יחזק את תיק הבקשה שלך, אך אינך נדרש להראות רצף משפחתי עד למגורשים ב-1497. יהיה טוב גם אם רק תראה את הקשר שבין משפחתך לעיר איסטנבול (בצירוף מסמכים רלבנטיים, למשל דרכונה של סבתך; ניתן לפנות גם לשגרירות תורכיה בישראל ולבקש מהם תעודת לידה או מסמך דומה שמעיד על מקום הולדתה של סבתך - איסטנבול. עלות התעודה כ-20 ש"ח), ובמקביל תראה את הקשר שבין העיר איסטנבול להגירת אנוסי פורטוגל אליה. היות שיש תיעוד לרבנים ממשפחת קמחי שפעלו באיסטנבול, יש להשתמש במידע הזה גם אם לא ידוע על קשר ישיר לאותם רבנים. לעיתים כדאי לחקור גם על רבנים מובילים אחרים של אותה תקופה, זה עשוי להוביל למידע נוסף.
&nbsp
לסיכום, אם אתה קצר בזמן וכל תכלית המחקר היא לתהליך ההתאזרחות, אין צורך להעמיק יתר על המידה - לכתוב על הגירת הפורטוגזים לאיסטנבול ולצרף הוכחות משפחתיות על מוצא משפחתך מאיסטנבול. זה אמור להספיק לקבלת אישור הקהילה היהודית, תלוי איך תדע לנסח את זה נכון ולגבש את זה לכדי מסמך אחד. שם משפחה הוא אינו תנאי בסיסי (או הכרחי), אבל ככל שידוע לי כבר התגבשה פחות או יותר רשימה של משפחות שהקהילות מכירות בהן, ואני רק יכול לשער שקמחי ביניהן, כך שהנטייה היא לאשר בקשות. יהיה זה ראוי לציין, שרוב מגישי הבקשה הם יהודים-תורכים (לא ישראלים).
 

Haim2015

New member
שלום

כמה מקורות מידע להתחיל בהם:

1) "יהודי ספרד בארצות הבלקן" - אסתר בנבסה, אהרון רודריג, 2011;

2) "מליסבון לשלוניקי וקושטא: דיון-קתדרה (1986): 450 שנה להגירה הגדולה מזרחה עם החלת האינקוויזיציה בפורטוגל (1536)", בעריכת צבי אנקורי 1988;

3) "הגירת אנוסי פורטוגל לתורכיה והשלכותיה על התפתחות התעשייה בממלכה העות'מאנית במאה השש-עשרה", יעקבסון חנה, עמ' 27-51;

4) "יהודים פורטוגזים בחצר המלכות בקושטא במאה השש-עשרה", לאה בורנשטין-מקובצקי, עמ' 69-94;

5) "A history of the Jewish community in Istanbul the formative years, 1453-1566" , Minna Rozen . לבדוק - יתכן אזכור לקמחי בעמ' 51-53.
פרק ג' עוסק בהגירה לעיר וביצירת העדות השונות (רומניוטים, ספרדים, פורטוגזים ואשכנזים). עולה מסקנה שבשנות ה-30 של המאה ה-16 יותר ממחצית יהודי העיר היו ממוצא איברי, ובסוף המאה ה-16 40% איברים (ספרדים ופורטוגזים).

לפרופ' רוזן תיעוד מצבות באיסטנבול. יש מי שפונים אליה באופן אישי דרך הדוא"ל. אם אתה מוצא לנכון לפנות אליה, חפש את הכתובת דרך גוגל.

6) "יהודי המזרח בארץ ישראל", משה דוד גאון. ברפרוף מהיר אני מוצא התייחסות קצרה לכמה מבני משפחת קמחי, חלקם גם נולדו והתגוררו באיסטנבול.

7) "דברי ימי ישראל בתוגרמה" [5 חלקים], שלמה רוזאניס.

8) מתוך בית התפוצות, מאמר קצר על קהילת איסטנבול. שני ציטוטי מפתח:
i) עם חכמי הקהילה נמנו אז משפחות קמחי, רוזנאס ונבון. ר' חיים קמחי היה ראש ישיבה ור' יהודה רוזאנס התפרסם בהתנגדותו החריפה לשבתאים.

ii) עם גולי ספרד ופורטוגל שהשתקעו באיסטאנבול (מספרם נאמד ב-40,000) נמנו רבנים, דיינים וראשי ישיבות מפורסמים דוגמת יוסף אבן-לוי, יוסף טייטצאק, אברהם ירושלמי, יצחק קארו ואליהו בן-חיים; הם ייסדו "ישיבות" גדולות, בנוסף על אלה של הרומאניוטים, ותרמו להעלאת הרמה התרבותית והרוחנית בקרב היהודים. בזכות מעמדם הכלכלי ועדיפותם המספרית זכו קהילות הספרדים לעמדת בכורה ביישוב.

9) "לתולדות קהילת קושטא באמצעיתה של המאה הי"ז: קהליה, אישיה וחכמיה הספרדים והרומאניוטים", לאה בורנשטיין-מקובצקי;

10) קישור לרבנים הראשיים של האימפריה העות'מאנית ("החכם באשי") החל מהמאה ה-15. אתה יכול למצוא ברשימה גם את ר' חיים קמחי בין 1677-1715, שבדומה לדרכון של סבתך, שם משפחתו מאוית Kamhi ולא Kimhi. בחיפוש מהיר אני מוצא את השם מאוית בצורות רבות: Kimhi או Kimchi או Kimkhi או Kimche ....לנסות את כולם. אין משמעות לשוני, הם כולם רלבנטיים.

11) ויש את הספר Histoire des Juifs de Turquie של החוקר הנודע אברהם גאלנטי (Abraham Galante), אולם מאחר שיש מנוע חיפוש באינטרנט ובחיפוש מהיר לא עולות תוצאות, הייתי מוותר בשלב הראשוני על מקור המידע הזה. אם בכל זאת תרצה לעיין, בספרייה המרכזית באונ' תל-אביב מחזיקים עותק של הספר. הספר בצרפתית.

12) אתה יכול לפנות לקהילה היהודית של איסטנבול ולבקש מידע על רישומים שהם מחזיקים בידם (נישואין וקבורה).

13) קמחי בספרד שלפני הגירוש - וזו הזדמנות להוקיר תודה לחוקרת הגדולה מטילדה תג'ר ז"ל שהלכה לעולמה ב-2014 על פרי עבודתה. כפי שניתן לראות, ברוב המקרים שם המשפחה מתחיל באות C. קח בחשבון שבשפה התורכית נוהגים להשתמש באות K כאות מקבילה.

אני מבין שהמחקר ישמש אותך בתהליך התאזרחות.
אזרחות ספרדית - ככל שאני יודע, ומחילה אם אני מטעה, יתכן שחבר הפורום ד"ר דב הכהן מאונ' בר-אילן, איש יקר ומומחה בעל שם עולמי, יכול לכתוב לך את הדו"ח שאתה צריך. הדו"ח יקנה לך את אישור פדרציית הקהילות היהודיות של ספרד, כשלב מקדמי בדרך להגשת המסמכים לממשלת ספרד. ראה בתחתית הקישור הזה. פרטים נוספים.

אזרחות פורטוגזית - לפני שבועיים הוסר מחסום נוסף עם תיקון החוק פעם נוספת אשר כעת מאפשר גם לקטינים (מתחת לגיל 18) להגיש את הבקשה במישרין מבלי לחכות להשלמת התהליך של אחד ההורים. מסלול פורטוגל אינו מחייב את ידיעת השפה או הגעה פיזית אל המדינה, אך בניגוד למסלול ספרד, קיימת בעיה בהגשת המסמכים וביצוע התשלום לממשלה. ניתן להתגבר על הבעיה באמצעות שירותיו של עו"ד פורטוגזי בעלות של כ-500 אירו או פנייה לבחור ישראלי שמתגורר בליסבון ויכול לשלם בשמך תמורת סכום סמלי עבור מתן שירות זה (אם תצטרך אקשר ביניכם).

אם המחקר אכן משמש אותך להתאזרחות, תגיד לי באיזה מסלול אתה מתכוון להגיש ואכוון אותך עוד קצת. יש לציין שאינני עו"ד ולא גורם מקצועי המטפל בעניינים אלה. תגובתי אינה אלא המלצה לא-מחייבת.
 

kfirov

New member
תודה על כל המידע+תשובה

אכן מעוניין לבצע את המחקר בין היתר בשל האופציה לקבלת אזרחות.
לא יודע באיזה מסלול לבחור שכן לא יודע אם שורשי המפחה הן מספרד או פוקטודל או שזה בוודאות משתיהן?

אשמח למידע ולוקל בחשבון שאינך עו"ד. אשמח גם לקישור לאותו ישראלי שציינת.
האם אתה עשית את התהליך הזה?
איך יכול לדעת לגבי איזו מדינה אני זכאי?

ותודה על המידע המפורט! אגש לחפש את המקורות האלו והלהעתיק קטעי מידע רלוונטים(טיפים מה נחשב לרלוונטי או חייב להכלל בבקשה לפדרציה היהודית?)
 

Haim2015

New member
הודעה למעלה - הסבר שעונה על חלק מהשאלות

עד לפני שבועיים - שני המסלולים טובים, עם יתרון קל למסלול פורטוגל שאינו דורש עמידה במבחני ידע למגישים בני 18 עד 120 (במסלול ספרד פטורים ממבחני ידע קטינים ומבוגרים מעל גיל 70). כיום, לאחר התיקון שמאפשר גם לקטינים זכאות הגשה במסלול פורטוגל, ולא דרך התאזרחות של אחד ההורים אלא במקביל להם - המלצתי היא להגיש במסלול פורטוגל, מי שיכול באמת להוכיח שמוצא משפחתו מקהילה שהיגרו אליה אנוסים מפורטוגל (כמו איסטנבול).

אתה לא נדרש להעתיק קטעים ופסקאות שלמים מהמאמרים, אלא רק להפנות אליהם כמקור ביבליוגרפי תוך מתן הסבר במילים שלך למה שכתוב שם. תספר את הסיפור של משפחתך.

אני ממליץ לפנות (באנגלית) לקהילות לישבון (דוא"ל - [email protected]">[email protected]
) ופורטו (דוא"ל - [email protected]">[email protected]), לכתוב בקצרה את מה שידוע לך ("המשפחה מאיסטנבול, יש לי מספר מאמרים שמדברים על הקשר שבין הקהילה היהודית בעיר לבין מהגרים מפורטוגל, ויש לי מסמכים משפחתיים שמוכיחים את מוצא משפחתנו מהעיר, וגם מדברים אצלנו ספניולית במשפחה, האם אני בכיוון הנכון?") ולראות מה תהיה תשובתם. ספוילר- אתה בכיוון הנכון. בהצלחה!

+ אני שולח לך בהודעה פרטית את הדוא"ל של הישראלי בלישבון.
 

Haim2015

New member
עדכון לגבי הנאמר

פניתי לעורך דין פורטוגזי, בתור מי שגר בפורטוגל ומכיר את החקיקה טוב ממני, ביקשתי לדעת מה הוא חושב על התיקון האחרון לו הייתי רוצה להגיש בקשה לאזרחות עבור ילדיי הקטינים. הוא מזהיר. לטענתו, יש מחלוקת גדולה סביב התיקון ובעיקר הרבה סימני שאלה על מהות החוק. בהזדמנות הזו אני מוכרח לציין שנעשתה פנייה גם לקונסוליית פורטוגל בוושינגטון לצורך חוות דעת נוספת ושם נאמר לי שהם בכלל לא מודעים לשום תיקון ועל הזכאות של קטינים להגיש. הוא חושב שנטל ההוכחה עבור קטינים רק גבר בכל הקשור להוכחת "זיקה", זאת אומרת אם זה לא היה קל קודם זה לא יהיה קל עכשיו. לא קיבלתי תשובה מה המשמעות של התיקון ולמה בכלל חוקקו אותו אם אין כוונה לאפשר זכאות גם לקטינים, אבל אני חושב שפה הבעיה בעצם - החוק לא מנוסח נכון, ולכן יש חילוקי דעות לגבי יישומו.

למה היה חשוב לי לכתוב את זה. בעלי משפחות, לא בטוח שיוכלו לאזרח את ילדיהם שמתחת לגיל 18 גם לאחר התיקון האחרון. מומלץ לבדוק מה המשמעות הפרקטית של התיקון לפני שמתחילים את התהליך. אני עדיין חושב שמסלול פורטוגל הוא נוח יותר למי שיכולים לענות על הדרישות ודיון שעלה לפני כמה ימים בפורום "עוברים לאירופה" מלמד על הקשיים של מסלול ספרד.

בנימה זו, אני מאחל למגישי הבקשה להצליח בתהליך שהם עוברים ומקווה שיבחרו להמשיך את חייהם איתנו כאן בישראל.
 

shemtovz1955

New member
קשר לאדם בליסבון שיוכל להגיש בשמי ניירת למשרד הפנים

שלום חיים
אשמח לאיש קשר שיוכל להגיש עבורי מסמכים בליסבון.

כתבת שעו"ד מקומי יגיש עבורי ב 500 יורו האם יש לך מישהוא שאתה ממליץ

תודה רבה על העזרה למדתי המון מהמידע שלך

המייל שלי [email protected]
 
נצל"ש

במשפחה המורחבת יש לנו תמר גירון לבית קמחי שנולדה בסביבות 1898 בירושלים, למיטב ידיעתי שם אימה מזל. האם מוכר לך? מחפשת מי היתה משפחתה.
 

kfirov

New member
לא מוכר- המשפחה עלתה ארצה רק ב1949

לא מוכר,סבתי עלתה לארץ ב1949. אך כן ידוע שהשתכנה בעין כרם מיד לאחר הגעתה ארצה לתקופה מסויימת.

נכון לעכשיו בנתיים יש לי כבר את העץ המשפחתי (לא כל הפרטיים וודאיים) עד לדור של סבא רבא של אימי.
 

שרי סילבר

Active member
השם מאד נפוץ
וקשה לי להאמין שכולם קשורים זה לזה. גם אצלי יש קשר-נישואין למישהו שמו קמחי/קימחי, אך הוא היה יליד בולגריה.

אשר למקורות-השם: מדוע לא לבדוק תחילה בספרים העוסקים בשמות-משפחה מה משמעותו של השם, תפוצתו, והמקור המיוחס לו (ספרד או פורטוגל או גם וגם)? הסתמכות על ספרים כאלה בהחלט יכולה לסייע.

בנוסף, סיפר כאן לא מזמן מישהו, שבתעודה שקיבל מאיסטנבול, נרשם שבני-המשפחה ידועים כצאצאים של מגורשי-ספרד. אולי תוכל גם כן להסתייע בכך. אפשר לנסות לפנות לקהילה היהודית ו/או לרבנות המקומית ולבדוק למולם את העניין.
 
ל kfir - שורשי קמחי / קימחי

משום שהתשובה לשאלתך ,קשורה למחקר חברים נוספים ויגולה אולי לסייע - עונה לך בדף הציבורי.
ספרו של גאלאנטי מצוי באנגלית ובצרפתית מזה זמן רב באוניברסיטת חיפה.יתרונו של גאלאנטי שהוא מציין היכן גרה המשפחה ובמה עסקה, לעיתים די רבות מציין שם אב/בן/דוד/סב. ו...גם מנין הגיעה המשפחה (קהילה ממוצא ספרדי או פורטוגזי)
2) שמות המשפחה מצויים גם באתר Sephardic Sig
שהוא תת אתר של הJewishGen העוסק בחקר המשפחות והקהילות הספרדיות.
הקש את שם המשפחה ותמצא שמשפחת קמחי מן הסתם גרה לא רק באיסטנבול.

3)ספרם של מטילדה תג'ר ( Tagger ) ופרופ' יצחק כרם (Kerem) - הוא אבן יסוד . כתוב אנגלית ושמו:
Guidebook for Separdic and Oriental Genealogical Sources in Israel
הספר הוא מדריך לחוקרים ועל כל הטוב שבו שווה להציץ יש בו אינדקס של שמות משפחה נסה גם "Kamhi"
4) Jeffrey Malka, Sephardic Genealogy (N.J 2009)
הספר כולל את כל תחומי החיים שבהם עוסקת הגנאלוגיה של mtmthספרד ופורטוגל. דן בקהילות הספרדיות, שנו צרו לאחר הגירוש. בסופו אינדקס טוב מאד.
דרך הגוגל ניתן למצא את המייל של ג'ף ולהתייעץ עימו.
5) נסה את האתר של פרחי יש בו למעלה מ 25 אלף עצי משפחות . הוא מתעדכן מדי פעם.
[URL]http://www.farhi.org/genealogy/index.html[/URL]

6) ובעיקר בסיוע ה JewishGen באתר קבוצת הדיון.מחקר של הספרדים
[URL]http://www.jewishgen.org/Sephardic/[/URL]
זו עבודה סיזיפית, "ממכרת" ובעיקר משתלמת! לבד מהחומרים יש כתובות לאתרים החוקרים את צאצאי הספרדים. שווה.
ואם תהיינה לך שאלות, כולנו פה לסייע לך.
לאה
 
למעלה