ספר "נחלאות בלב עיר" של נורית כליפא

10david10

New member
ספר "נחלאות בלב עיר" של נורית כליפא

מישהו מכיר?
מישהו מחזיק עותק?
אני יודע שזה זמין בחנויות, אבל אני מחפש דרך קלה, מהיר וחסכונית...

אמור להיות שם לכאורה איזכורים של הסבא-רבא שלי.
 

שרי סילבר

Active member
עד אז...
אתה יכול לנסות "לגוגל" את שמו של הסבא רבא שלך בגוגל ספרים (כדאי לרשום את השם בין גרשיים, כדי להגביל את התוצאות).

מניסיון לחפש את הכותר בגוגל ספרים אני רואה שהוא עולה, ויש חלונית מקדימה. יתכן שאם תחפש את שמו של הסבא רבא שלך, יעלו אזכורים מתוך הספר עם חלונית מקדימה, שתראה לך, ולו באופן חלקי, במה המדובר (ואם יהיה לך מזל, אולי שמו יצוץ בספרים נוספים).
 

10david10

New member
חיפוש בגוגל ספרים לא מעלה מה שבכל מקרה היה עולה בגוגל הרגיל?

 

חנה2012

New member
נמצא אצלי

אם מצאת על פי עצת שרי, מה טוב. במידה ולא, ציין שמותיהם ואחפש לך.
 

10david10

New member
תודה שרי! זה היה יעיל! עכשיו אני מחפש ספר "למד-וו ועוד סיפור

ה"למד-וו ועוד סיפורים", שם מופיע סיפור מעניין על הסבא שלי שגוגל לא נתן לי לגמור לראות. הוא לא נותן להוריד את הספר (נראה לי).
בכלל, לא הכרתי את המשאב המוצלח הזה. חשבתי שהתוצאות של גוגל ספרים מופיעות בגוגל הרגיל. כנראה שלא תמיד.
רק הקטע המעצבן זה שזה לא נותן דבר מעבר לתצוגה המקדימה. לך תחפש את הספרים...
 

חנה2012

New member
ואולי גם במקום נוסף

יש אפשרות גם לבדוק באתר שנקרא hebrew books . מאחר ומדובר בספרי קודש למיניהם, יש לפעמים הפתעות שם. אני באופן אישי מצאתי הקדמה לספר מסוים ובו מי שהוציא לאור ממש מנה שושלת גניאולוגית ופרטים חשובים על כך אחד מן האישים, כולל תאריך פטירה של אחד מבני המשפחה מלפני למעלה מ100 שנה. אולי יתמזל מזלך לדלות ממקור בלתי צפוי פרטים בלתי צפויים? שתי דקות של סקרנות ואולי יצמח משהו ....
 

10david10

New member
הלמד-וו : ועוד סיפורים / מאת ראובן ברטוב (רודניצקי).

זה השם המדוייק
 

10david10

New member
אני חייב לשתף אתכם במה שמצאתי

אבי סבי היה רב חשוב בירושלים בעל אישיות מיוחדת במינה, הוא היה נערץ על כל שכבות הציבור, הוא היה מראשי הרבנות ופעל הרבה בירושלים. הוא נפטר לפי 50 שנה ואף אחד כמעט לא זוכר אותו. אני כבר 5 שנים חוקר עליו באינטנסיביות כדי לכתוב עליו ביוגרפיה.
העבודה הייתה די קשה אם כי אני לקראת סיומה. הייתי צריך לדלות כל בדל של מידע מפה ומשם ולא לזלזל בכלום, לחפור בארכיונים ובספרים ואנשים נידחים ועוד ועוד. לאט לאט הרכבתי את הפאזל.
הבעיה הכי גדולה שלי הייתה שמחלקי המידע אכן נוצר פאזל של אישיותו ופעליו, אבל תיאורי חי, אוטנטי של מישהו שהכיר אותו, תיאור של חויה אישית וכדו' - היו לי מעט מאוד כאלו. ספורים ממש וכל אחד תרם המון. אז הנה הקטע שמצאתי, קטע נפלא, לא מחדש לי דבר אבל נותן זוית נהדרת לספר.
נ.ב. איך הגעתי לטקסט? חיפשתי את המילים השונות אלף פעמים בגוגלבוקס עד שנחשפתי לכל התוצאות. לא היה לי סבלנות לחכות להשיג את הספר.
&nbsp
הסגנון קצת שונה ממה שאתם רגילים, אבל אני בטוח שתהנו. הנה:
&nbsp
כיצד חזרתי ליהדות
היה זה לפני שלוש־עשרה שנה, ואני, צעיר בישראל, חל בי משבר, התחלתי לחשוב מה התכלית? — אנשים נולדים, חיים, עושים מה שעושים ומתים, ממש כמו בהמות. ומה הלאה? האם אחרי מותנו ניגמר הכל — תם ונישלם? האם כל מה שעומד לרשותנו, זה רק בתקופה קצרה של חיי אנוש המלאים ברובם תלאות ויסורים?
ככל שהעמקתי חשוב, כן התקרבתי למסקנה: יש כוח עליון, כלומר: אלוקים, שברא את העולם כולו, נוהג בו ודואג לכל דבר. לאחר מחשבות רבות, חקירות וחיפושים גיליתי כי הקב״ה בחר בנו, "היהודים״ להיות לו לעם סגולה, נתן לנו את תורתו הקדושה והכין אותנו ואת ארצנו להיות אור לאנושות כולה וכן מוכנים לנו חיי נצח שברגע זה אין אנו מסוגלים להבין את משמעותם הנישגבה.
כשהגעתי להכרה זו, הייתי עדיין תועה ואובד, כי לא ידעתי מה עלי לעשות וכיצד להכנס לצד הטוב, והנה מן השמיים עזרו ויום אחד לקחוני בשבת אחת אל הרב הגאון ר׳ אברהם נשר (אדלר) שליט״א. היה זה לפני הפסח של שנת תשי״ב, וכך שמעתי מפיו דרשה, בפעם הראשונה, בבית הכנסת שבשכונת בית יעקב, כל מלה ומלה היתה בבחינת מים זכים שריוו את צמאוני, והרגשתי כי נשמתי הרצוצה חוזרת לאיתנה כמים קרים לנפש עייפה.
לאחר־־מכן נודע לי כי הרב נותן שיעורים גם בימות החול, הוא מלמד גמרא, ״עין יעקב״ (אגדות הגמרא: מידרשים), רמב״ם ושולחן ערוך״ — דינים.
גיליתי, כי לא הייתי היחיד החוזר לצור־מחצבתו. היו עוד בחורים כמוני, וכניראה שניגזר עלינו, כי נהיה בין הראשונים שעליהם ניבאו הנביאים, בשם ה' כי עתיד הוא להחזיר את לב עמו אליו ונתקיים בנו הפסוק, שנאמר בו: ״הנה ימים באים נאום ה׳ אלקים והשלחתי רעב בארץ לא רעב ללחם ולא צמא למים כי אם לשמוע את דברי ה״׳. מאז חלפו עברו כשלוש־עשרה שנה. שלוש־עשרה שנים, כמנין י״ג המידות שיש לקב״ה. במשך זמן זה למדנו הרבה. סיימנו בערך שלוש עשרה מסכתות, אם לא למעלה מזה, קלטנו רבות ושמחנו הרבה כראותנו את עצמנו מתקרבים יותר ויותר אל ה' יתברך ועושים לו קורת רוח. האיש שנישלח על ידי ההשגחה העליונה, הוא רבנו הרה״ג ר׳ אברהם נשר (אדלר) שליט׳׳א, עשה ועושה את שליחותו באמונה, והוא רואה בנו דבר גדול. הוא וויתר על נוחיות ועל הרבה דברים כדי שלא לעזבנו. כשהיה חולה ושכב בבית־החולים, הצטער צער רב על שאינו יכול להיות עמנו ולהמשיך ללמדנו את דרך ה׳. במיקרים שהוא חייב להיעדר מטעמי מיצווה כגון: לסדר חופה וקידושין לזוגות מתחתנים, מתאמץ הוא לשוב מהר ולהצטרף אלינו.
״הבא ליטהר מסײעין בידו״, פסוק זה ניתקיים בו. מן השמיים עזרו לו לגבש, מקומץ בחורים, כעין עדה קטנה וקדושה הלומדת את דרכי ה, על מנת לעשות את רצוז אדון העולם ולגרום לו נחת־רוח.
לבקשת הלומדים נעתר הרב והוא מסכים ברצון ללמדנו בכל מוצאי שבת קודש דינים, משעה 7 עד 7.45 — שלושת רבעי שעה. לאותם החברים הטוענים כי לא כדאי להם לבוא, היות והם חושבים שהם לא מבינים, צריך להזכיר את הדין, שאפילו אם לא הבינו, הרי יש להם שכר הליכה, ומה גם אם הצליחו להבין מלה אחת ויחידה בלבד, זה משהו!
ומה עוד אם הבינו יותר ממלה, בװדאי ובװדאי שמגיע להם שכר בעולם הזה ובעולם הבא. ועוד איזה שכר!... בהשגתנו המוגבלת לא נוכל לתאר את גודל השכר. יספיק אם נאמר כי רגע אחד בגן העדן דומה לששת אלפים שנים הכי טובות והכי מאושרות בעולם הזה, שבן אדם יכול להעלות על דעתו, ולהיפך, רגע אחד, חלילה, בגיהינום, דומה לששת אלפים שנים רעות ונוראות אשר יוכל האדם להשיג בשכלו. זה העיקר, ואילו השאר — תפל! הרב פעם סיפר שכתוב, כי על מנת להיות יהודי טוב, צריך להיות גזלן, וזה מעורר תמיהה מה פירוש להיות גזלן? התירוץ הוא — היהודי הטוב הוא שגוזל מזמנו כדי לעסוק בתורה ובמעשים טובים. יצר הרע פועל את פעולתו והוא מסית את הלומדים, וטוען כי זה קשה ומשעמם ועוד, כיוצא בהן, טענות. צריך לדעת כי מה שיותר קשה ללמוד תורה וללכת בדרכי ה׳ אלקינו הרי יותר גדול השכר שהקב״ה משלם לעושי רצונו ואוהביו.
לרגל יובל השבעים של הרב התאספו תלמידיו, שמחו והודו לה׳ שזיכם להיות יחד ביום גדול זה. עצם העובדה שהם, כלומדי תורה ואוהבי ה' נימצאו יחד עם הרב, שקירבם תחת כנפי השכינה, היתה מיצווה בפני עצמה. התלמידים איחלו לרבם כי ימלא נא ה׳ אלקי ישראל את מבוקשו ויזכה ללמוד וללמד עד מאה ועשרים שנה. יברכו נא ה׳ בבריאות, באושר ובנחת רב ויזכו לראות את משיח צידקנו במהרה בימינו — אמן. כן יהי רצון!
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
 

חנה2012

New member
אכן קטע נפלא - מתנה של ממש

קטע שמעיד על הסבא רבא - זכית! אבל גם על הכותב שעבר חוויה עצומה מבחינתו,
העריך אותה וידע לתת לה ביטוי!
 

שרי סילבר

Active member
מרגש מאד!
לטעמי, מעבר לפרטים הגנאלוגיים פרופר, מקורות-מידע כאלה הם אלה שנותנים "בשר" לדמויות.

אגב, מתי ומדוע הפך השם אדלר לנשר?
 

10david10

New member
בדיוק מה שאמרתי. ובקשר לשם.

היו לי את כל הפרטים הגנאולוגיים. יתירה מזו, גם את התיאורים. ידעתי למשל שהוא היה מאוד מסור לשיעורים גם כשחלה, ושהיה לו כושר דיבור שמשך אנשים. וכו' וכו' אבל אין כמו התיאור הזה עם ה"בשר" והצבע.
&nbsp
האדלר והנשר גם סיפור מעניין.
&nbsp
תמיד ידעתי שהוא עיברת את שמו כשהגיע לארץ (ב1921) כמו עוד שניים שלושה אנשים שעשו כך בתקופה ההיא.
ואז שמעתי אגדה במשפחה, שעקב בעיות כלשהן בעליה לארץ (אשמח לקבל השערות מכם, התגורר בוורשה) הוא "שאל" דרכון מדודו שהיה אישיות ציבורית ידועה ועלה על שמו.
זה היה נשמע לי מוזר, היות שדודו היה מאוד ידוע וידוע שבעצמו הסתובב באותם שנים הלוך חזור לארץ וחו"ל.
אבל אז מצאתי בילקוט שינויי השמות כיצד "אברהם גרודזינסקי" משנה את שמו בשנת1922 ל"אברהם נשר". מעניין.
&nbsp
מה יכלו להיות הסיבות לאימוץ הזהות? הוא היה בן 26, נשוי עם שתי ילדים, גר בוורשה.
&nbsp
אגב, למרות שידוע לי תאריך כניסתו לארץ, והמעבר דרכו הם נכנסו ברכבת, לא מצאתי אותו ברשומות הכניסה לארץ בארכיו הציוני - לא על השם האמיתי ולא על המזוייף. זה עוד לא שנים שהיו מעפילים. מוזר.
 
ברשותי עותק מן הספר

שלום,
יש ברשותי עותק של הספר, ואשמח לשלוח לך את החומר הרלוונטי.
בבקשה, רשום את שם הסבא רבא, וכן את הנחלאות שבהן הוא עשוי להיות מוזכר.
בכלל, כל מידע נוסף יכול לסייע לי באיתור.
כל טוב,
רפי לוי
 
למעלה