בקשות התאזרחות בפלשתינה המנדטורית: עכשיו ב"מיי הריטייג'"

בקשות התאזרחות בפלשתינה המנדטורית: עכשיו ב"מיי הריטייג'"

שלום לכולם,

כזכור, מנכ"ל "מיי הריטייג'", גלעד יפת, סיפר לנו במפגש הפורום האחרון כי בקרוב יעלה לרשת מאגר בקשות ההתאזרחות בפלשתינה המנדטורית (1947-1937). ובכן, היום הוא היום והמאגר עלה לאוויר. הנה קישור ישיר לחיפוש במאגר זה. המאגר אינו מונגש בחינם, והוא זמין למי שיש לו מינוי למאגרי המידע של "מיי הריטייג'".

אני כבר מצאתי אזכורים לכמה מקרובי משפחתי שם - אשמח אם תעדכנו על מציאות מעניינות שלכם במאגר החדש.

ארנון
 

10david10

New member
מרתק!

בהחלט פיצוי ממיי הריטג' על חוסר המאגרים היהודיים שלהם עד עכשיו.
מצאתי שם גם כמה שמות, חלקם של אישים ידועים, חלקם של בני משפחה. אכן אין תחליף לאינדוקס היסודי שהם עשו.
מקוה שימשיכו כך, ותודה על העידכון.
 


 

asaf2000

New member
מדהים

מצאתי את שמו של סבי יצחק ליונד
לצערי אין לי מנוי מידע אז אני לא מצליח לצפות ברשומות :) אולי בעתיד...
 

שרי סילבר

Active member
נסה לחפש באתר של גנזך-המדינה... וקצת סימני-שאלה
רוב בני-המשפחה הישירה שלי עלו הרבה לפני כן, אולם בעבר איתרתי תיקים של בקשות להתאזרחות של אי אילו קרובים, בעיקר כאלה שקשורים בקשרי-נישואין. התיקים הללו מצויים גם כעת בחיפוש בגנזך. בין הקרובים היו כאלה שהתאזרחו בשנים 1937/8, קרי, הם אמורים להיכלל בחיפוש ב-MyHeritage, אלא שזה לא קורה.

למשל: האח של סבתי, פיליפ (יצחק פסח), יליד צפת, נסע ללמוד רוקחות בווינה, שם נישא למינקה (מינה) לבית ברנדר. בהמשך הגיעו בני-הזוג ארצה. את תיק-ההתאזרחות של מינה ברדש מצאתי עוד באתר הישן של גנזך המדינה תחת השם Mina Bardash (האנגלים רשמו את שמה בתיק באגלית ולא כנהוג במשפחתנו בגרמנית).

להפתעתי, כשאני מחפשת כעת ב-MyHeritage את שם-המשפחה ברדש (ניסיתי גם באיות אנגלי, גרמני, פולני ובכל מקרה איפשרתי תרגומים), לא צץ התיק של מינה.

זה מעורר שאלות: האם המאגר לא הועלה עדיין במלואו ל-MyHeritage? אם התשובה שלילית, ומה שהם סרקו הועלה במלואו, האם יתכן שתיקים שכבר היו סרוקים באתר של הגנזך לא נסרקו ע"י MyHeritage? זה מוזר, כי ממה שהבנתי הם סרקו את כל התיקים של השנים 1937/8.

כך או כך, כדאי לנסות באתר של הגנזך, אולי תמצא שם את התיק של סבך, אסף (כדאי לנסות תחת השם בלועזית):

http://www.archives.gov.il/ 
 

asaf2000

New member
תודה רבה אבל...

תודה רבה על התגובה, כבר חיפשתי בעבר באתר הגנזך ולא מצאתי את התיק ואילו כעת בחיפוש במיי הריטג' כן מצאתי. שם משפחתו של סבי נכתב באנגלית Leinwand או Leiwand אבל בעברית הוא זכה לשלל איותים, עם י' אחת או שתיים, עם ו' אחת או שתיים וכו' וכד' וגם הפעם במאגר של מיי הריטג' בקושי מצאתי אותו באיות המינימלי 'ליונד'.

המאגר הזה יכול לשפוך אור על תעלומה שמסקרנת אותי מאוד שכן אני חושד שסבא כבר היה נשוי לפני שהוא נישא לסבתי ואף אחד במשפחה לא ידע מזה ואכן במאגר מופיעה שמה של מי שעשויה להיות אשתו לשעבר 'מרים ליונד' ששמה גם מופיע לידו בעוד מסמך או שניים שמצאתי לפני כשנתיים.
 

yaelgro

New member
אני מצאתי שם תיק שמופיע כבר באתר הגנזך

סבא של סבתא שלי התאזרח ב-1940 יחד עם אשתו.
הוצאתי את התיק לפני מספר חודשים כבר ועכשיו הוא מופיע גם בחיפוש ב-MyHeritage .
&nbsp
 

Ilanguy

New member
מנוי למאגרי מידע מייהריטג

מה זה הדבר הזה?
כמי שמחזיק אצלם מספר אתרי עץ משפחה בתשלום פרימיום אני לא מסכים לשלם עוד. בארכיון המדינה המידע בחינם.
 

10david10

New member
מספר אתרים?

את מתכוון שאתה משלם יותר ממנוי פרימיום אחד?
אני ממקוה שאתה מודע לכך שאין הגבלה למספר האילנות יוחסין שאתה מחזיק באתר אחד.
 

asaf2000

New member
בטוח?

גם לי יש מנוי פרימיום-פלוס במיי הריטג' וכשניסתי לפתוח עץ משפחה נוסף, נפרד, האתר דרש תשלום על מנוי נוסף.
 

10david10

New member
יש לי כ15 עצים באתר אחד

מלבד זאת יש לי עוד אתרים, חינמיים. יש להבדיל בין אתר לעץ. אתר אחד יכול להכיל כמה עצים. יוזר אחד יכול לפתוח כמה אתרים, אבל כל אתר יש לו מסלול נפרד (בחינם או בתשלום).
 

wiggle

New member
חוויות מארכיון המדינה וממאגר בקשות ההתאזרחות

רציתי לשתף את חברי הפורום בכמה מחשבות וחוויות. מיד כשעלתה ההודעה של ארנון על המאגר החדש רצתי לחפש את הסבים שלי ולשמחתי הרבה מצאתי תיק עבור כל אחד מהם(!).
כעת נותר רק לשלם....
כיון שאני עובד מרחק דקות הליכה ספורות מארכיון המדינה שהוא הבעלים של המידע חשבתי לעצמי שאחסוך לעצמי את התשלום ואגש לקבל את המגיע לי ישירות מן המקור.
בקצרה, אכזבה גדולה.
החיפוש בארכיון הוא באמצעות מעבר במחשב על סריקות של כרטיסיות (לא התיקים עצמם, כרטיסיות אינדקס) שנכתבו ביד לפני כמה עשורים, שמות המשפחה לא מאוייתים כפי שבתיק האמיתי, (למשל מי ששם משפחתו Kramer יתכן שימצא אותו רק תחת כרטיסית Cramer), האינדקס כולל רק את ראש המשפחה: אב או בעל. כמעט אין אפשרות למצוא נשים, הן כלולות באותו התיק של אב המשפחה.
כתב היד לעיתים בלתי קריא וצריך לנחש האם יש התאמה לתיק אותו מחפשים או לא. גרוע מזה ישנם תיקים שכלל לא מאונדקסים בתיקיות.
למעשה כשראיתי את הכרטיסיות העגומות נזכרתי שחיפשתי את התיקים הללו בארכיון המדינה כבר לפני כשנה וחצי ללא הצלחה- אז הוסבר לי שתיקים רבים הושמדו/נעלמו וכנראה שאני לא מברי המזל שתיקיהם קיימים.
אך בביקורי הפעם אני כבר יודע שהתיקים קיימים בארכיון בודאות שהרי ראיתי אותם במאגר החדש באינטרנט. אז התעקשתי ונעזרתי גם בעובדת הארכיון אך לאחר כשעה וחצי (ותודה לעובדת היקרה על זמנה) הגענו למסקנה שהשמות אותם אני מחפש לא קיימים בכרטיסיות.

ממש מתסכל, התיק קיים אך אין שום דרך לשלוף אותו מהארכיון.

אגב בנקודה זו אין לי ביקורת כלל על הארכיון, זה מה שקיים כרגע והם עושים ככל יכולתם לאפשר לי לגשת אל המידע.
אני מודה מאוד למיי הריטג׳ על שסרקו את התיקים והעלו אותם לרשת, המחיר אמנם לא זול אך אין ספק שאת המאמצים שלהם צריך לתגמל, אני בחרתי לשלם.
למיי הריטג׳ יש גם יתרון עצום על פני הכרטיסיות כיון שהחיפוש מאפשר למצוא תוצאות גם בתוך התיקים עצמם: בני זוג, ילדים, הורים וממליצים. אם אתם מתלבטים אם לשלם או לגשת לארכיון בעצמכם, בשלב זה הייתי מציע לבקר בארכיון רק אם אתם גרים ממש קרוב...

כאן אני מגיע לביקורת שלי על הארכיון ואשמח לשמוע אם מישהו יכול להסביר או לתקן את ההתרשמות שלי. בסופו של דבר המידע שבארכיון הינו רכוש הציבור אם הארכיון מוסר אותו לחברה פרטית כדי שהחברה תשתמש בו לרווחיה היה צריך לכל הפחות לדרוש לקבל לידיו את האינדקס כך שישמש את הארכיון עצמו.
האם זה סביר שהארכיון ישתמש בכלים ששיכים למאה ה-19 בזמן שחברה פרטית מחזיקה באינדקס מתקדם ומודרני שהשיגה אותו בעזרת שימוש ברכוש הארכיון?
לדעתי וכך ראיתי שנהוג במקומות אחרים, חברות (מבורכות) כמו מיי הריטג׳ רשאיות להשתמש במידע הקיים בארכיון אך נדרשות לשתף בחזרה את האינדקס אותו הם יוצרים ובמקרים מסוימים אף ראיתי שהן נדרשות להנגיש אותו בעצמן בחינם דרך האתר המסחרי שלהן.
(ולגבי הפרנסה של אותן חברות, אל דאגה יש להן מודלים להתפרנס גם אם המידע הוא חינמי - למשל התאמות חכמות בין עץ המשפחה שהמשתמש בונה באתר לבין המידע שאספו בארכיון. המידע הוא בחינם - ההתאמה החכמה רק למנויים).

יתכן שאני טועה אשמח לשמוע את דעתכם. ויתכן גם שהקדמתי לבוא לארכיון והדבר יתוקן בקרוב.

נושא אחרון חשוב לא פחות, ארנון ביקש לשתף כאן בהצלחות. אין כאן מקום להסביר ולתאר את חשיבותם של הממצאים שמצאתי אבל בהחלט אני מגדיר את היום הזה כהצלחה גדולה, דף אחד שהתווסף לתיק ההתאזרחות של סבי מספר סיפור מרגש מאוד מאוד עבורי ועבור בני משפחתי. אני חייב שוב לציין שאילולא העבודה של מיי הריטג׳ יתכן שהיו חולפות עוד שנים רבות עד שהייתי מגיע אל החומרים אם בכלל.
וואו יצא ארוך, מקווה שנהנתם מהקריאה.
-
 

שרי סילבר

Active member
תיקי-ההתאזרחות
כפי שגלעד יפת, מנכ"ל MyHeritage, הסביר במפגש-הפורום האחרון, החברה עסקה בתיקי-ההתאזרחות מהשנים 1937-1947 (שלפחות חלקם, אגב, מצויים כבר באתר של גנזך-המדינה). גלעד הוסיף מפורשות שהמאגר עתיד לעלות בקרוב מאד ב-MyHeritage ׁ(דבר שאכן קרה), אך במקביל החברה מעבירה את המאגר לגנזך המדינה (כחלק מהסיוע לפרויקטים שונים ולא תמורת תשלום).

התיקים הללו אמורים לעלות במהרה בימינו באתר של גנזך-המדינה. הגנזך עוסק בימים אלו בסריקה של האוצרות המצויים ברשותם, כך שאיני יודעת אם יש לוח-זמנים מדויק לעלייתם של התיקים הסרוקים הללו אל האתר.
 

asaf2000

New member
אני מסכים איתך בכל מילה

ואחרי ששמעתי את הביקורת על המצב בגנזך המדינה אני גם כן בוחר לשלם :)
 

ariehprh

New member
לצערי לא מצאתי במאגר של מייהריטג' אף אחד מבני משפחתי המורחבת

שעלו לארץ בתקופת המנדט, למרות שמשפחה אחת של דו של אבי מצאתי את תיק העלייה שלהם בארכיון הציוני ויש לי עותק ממנו.
&nbsp
למיטה ידיעתי ארכיון המדינה נמצא כעת בשלב של סריקה מסיבית של החומרים המצויים בו.
ניתנת קדימות בסריקה לבקשות של אנשים לעיין בחומרים, את הבקשות ניתן להגיש דרך אתר האינטרנט שלהם והם ואגים לאתר ולסרוק את החומר המבוקש תוך כחודשיים פחות או יותר.
 
אכן, זהו היתרון של אינדקס ממוחשב. השארת אותי במתח

מהו הסיפור המרגש שמצאת בתיק ההתאזרחות?...
 

wiggle

New member
הבמה קטנה מלהכיל את כל הסיפור

בקצרה ניתן לאמר שמצאתי תיאור שכתב סבי (לפקיד ההגירה) של חלק מהקורות אותו במהלך השואה (סיפור שסברנו שסבי לקח איתו לקבר).
 
למעלה