הזדמנות קצרת מועד לחפש ברשומות צבאיות של 2 מלחמות העולם

הזדמנות קצרת מועד לחפש ברשומות צבאיות של 2 מלחמות העולם

הודעה שהיתה היום באנססטרי קום:
To honour this year’s Remembrance commemorations we’re offering f r e e a c c e s s to a l l our military records – from around the world – from 6 11 November.
יש להם, כך כתוב, 200 מיליון רשומות צבאיות.. שווה לנסות...
 
טוב... לא מגיבים אז אני אגיב

חיפשתי היום 4 אנשים שאני מתעניין בקורותיהם ושירתו בצבא הפולני, הרוסי (צבא הצאר, הצבא האדום) ואחד שנפל בשבי הצבא הגרמני במלחהע1.
סיכום:היה צורך בהרשמה חינמית; החיפוש היה מייגע במידת מה, המסכים השתנו לי במהלך החיפוש וכמה פעמים צצו לי מסכים שביקשו להירשם בכסף; רוב רובן של התוצאות היו של מסמכים צבאיים של ארה"ב ושל אנגליה ושל CWGC. לא נתקלתי בשום מסמך פולני או רוסי.
 
השלמה למה שכתבתי

בחיפוש אחר אבי אליעזר לזר קוזקובסקי מצאתי אחד טוראי ארון קוזקובסקי מלונה אזור גרודנו, רוסיה ששירת בצבא ארהב ונפצע קשה ב-21.10.1918 . אין לי דרך לקשרו למשפחתי.
 

שרי סילבר

Active member
לא מגיבים כי עובדים בפרך...

מתוך רצון להספיק להוריד את כל האזכורים הרלוונטיים. העבודה לא מאד נוחה ודי סיזיפית, גם לאור האזכורים הרבים שצצו בעיקר בהקשר של הצבא האוסטרו-הונגרי, והקצינים לבית ברד"ש. השמות היו מוכרים לי, וגם חלק מהמקומות אליהם התגלגלו במסגרת הקריירה הצבאית שלהם, אך צצו כאן דברים חדשים ומעניינים.

המציאה האמיתית נוגעת לסבא של סבתי, דר' מוריץ (מאיר) ברד"ש. בעבר גיליתי שבאמצע שנות ה-60 של המאה ה-19 היה צוער, אך לא ידעתי עד כה היכן בדיוק. והנה, צצו להם כעת אזכורים, שמלמדים אותי שסופח ליחידה ששהתה בקושיצה (אז בהונגריה, כיום בסלובקיה), ושנה לאחר מכן עבר לוורונה, ממש כמו הדוד שלו, דר' יצחק ברד"ש (שביחס אליו ידעתי שהיה בוורונה ובפדואה, קושיצה היתה חדשה לי.).

תודה על הפניית תשומת-הלב למאגר שנפתח, זאב
 

שרי סילבר

Active member
האם ידוע לך עד מתי המאגר פתוח לצפייה?
אגב, מההודעה שפרסמת כאן אפשר לראות שכל הרישומים הצבאיים פתוחים לצפייה, ולא רק אלה הקשורים ב-2 מלחמות העולם.
 
תודה שרי על האיחולים, תוכלי

תוכלי לשלוח דוגמא של מסמך מעניין שמצאת ? ככה, לשם ההשכלה הכללית וכדוגמא למה שניתן למצוא באתר ואיך הוא מתחבר לסיפור המשפחה.
 

שרי סילבר

Active member
מאגר-המסמכים הצבאיים באנססטרי
מחיפושים בעבר וגם כעת, המאגר מכיל מגוון רחב של מסמכים. לדוגמא, מצאתי שם מסמכי-חיול ממלחמת-העולם ה-II. קרוב-משפחה שהיגר לארה"ב חויל, וכרטיסי-החיול שלו היו אלה שהיוו מבחינתי פריצת-דרך, כי עם השם פישל לא הצלחתי למצוא תיעוד מתאים. ניסיתי גם עם השמות אפרים וירוחם, "שהולכים" יחדיו עם פישל במקרים רבים, והנה, כרטיס-החיול שלו צץ עם השם אברהם פישל, ולצד זה המון פרטים אישיים. בנוסף, ראיתי שם מסמכים של וטרנים, שכללו פרטים אודות שירותם הצבאי. חשוב להדגיש, שרבים מהמסמכים הללו מצויים גם באתר של FamilySearch ׁ(קישורים בהמשך).

מופיעים גם נתונים אודות אנשים ששהו במחנות-ריכוז. כשניסיתי לבדוק, ראיתי שהמדובר אך ורק באינדקס, והוא מבוסס על ג'ואישגן, כך שאנססטרי אינו מוסיף בעניין זה. הסיבה שאנשים אלה כלולים במאגר של מסמכים צבאיים, ע"פ מה שראיתי עד כה, היא שהיו חיילים או שהיו מוגדרים כאסירים פוליטיים. עם זאת, מידע אודות אנשים אלה (כולל מסמכים מקוריים) מצאתי בשעתו באתר Fold3, שהוא אתר בתשלום, אך גם הוא פותח מידי פעם חלק מבסיסי-הנתונים שלו לצפייה חינמית.

כאמור, הפעם איתרתי מידע אודות קצינים ממשפחת ברד"ש, ששירתו בצבא האוסטרו-הונגרי. צירפתי כדוגמא מסמך ובו פירוט, הקשור בגדוד שהצוות שלו היה ממוקם בקאשאו (קושיצה), הונגריה, נכון לשנת 1867. בדף הימני אפשר לראות מסומן בחץ אדום את מוריץ ברד"ש, הסבא של סבתי, שהיה אז צוער. בהמשך אפשר לראות סימון בחץ אדום לצד שמו של דר' יצחק ברד"ש, ששימש אז כרופא של הגדוד. יצחק היה דודו של מוריץ (האח של אביו, דר' הרמן ברד"ש).

ככלל, כדאי לחפש באתרים שונים, ולא להסתפק באנססטרי, שכן גם בהם יש מצאי של מסמכים צבאיים כמו גם אזרחיים, המכילים מידע רב. חלק מהאתרים בתשלום, אך פותחים לעיתים חלק מבסיסי-הנתונים לצפייה חינמית. אחרים סגרו את הצפייה במסמכים עם הזמן. לעיתים יש תצוגה מקדימה, שמכילה אף היא מידע חשוב, גם אם אין גישה אל המסמך עצמו.

אתרים רלוונטיים:
1. האתר של המורמונים: https://familysearch.org/#form=catalog

2. אתר דומה לאנססטרי (הצפייה בחלק מהמסמכים חינמית): https://www.fold3.com/

3. הספריה הלאומית הצ'כית (יש כאן, בין השאר, מדריכים אודות בעלי-תפקידים בצבא, רשימות של פצועים והרוגים ממלחמת העולם ה-I, עיתונים ישנים, ועוד כהנה וכהנה):
http://kramerius.nkp.cz/kramerius/Welcome.do

4. מדריכים של בעל-תפקידים באתר ALEX (חלק מהספריה הלאומית של אוסטריה):
http://alex.onb.ac.at/shb.htm

מקווה שהאתרים יהיו לעזר.
 
מאגר צבאי ב אנססטרי קום

מרשים ומעניין. רושם לעצמי את הטיפים.
שווה שלהכניס את הדברים שכתבת לויקיגניה או למאגר דומה.
תודה.
 
למעלה