מישהו מבין בחסידות ויז'ניץ?

naf86

New member
מישהו מבין בחסידות ויז'ניץ?

אז אחרי תקופה ארוכה שהזנחתי את העץ המשפחתי, עכשיו אני חוזר.
אח של סבתא שלי ביקש שאני אחקור את המשפחה של אבא/סבא שלו.

הנה הסיפור:
סבא של סבתא שלי הוא שמואל/שמלקה פרנקל גדל (נולד?) כנראה בלינסק (lesko/lisko)בפולין אני מניח בערך בשנת 1840-1860 (סבתא שלי נולדה ב-1924, ואבא שלה בערך 1888. אז הגיוני ששמואל נולד 20-40 שנה לפני כן). הוא היה שוחט במקצועו. הוא התחתן עם רבקה/שיינדל רוזנר. האדמו"ר מויז'ניץ ביקש ממנו לעבור לויז'ניץ להיות שוחט בקהילה. כשסבא רבא שלי (אברהם אביש הכהן פרנקל) היה בערך בן 3, אבא שלו, שמואל טבל בנהר הקפוא, חלה ונפטר (כלומר בערך 1891). אמא שלו התחתנה שוב.

עכשיו, אני קראתי על אדמורי ויזניץ, ומצאתי את האדמו"ר השני של ויזניץ(רבי ברוך הגר) שהיה האדמור מבערך 1884 ועד בערך 1893. שזה בערך התקופה בה סבא של סבתא שלי היה בויזניץ.
עכשיו, מצאתי את הסיפור הבא בויקפדיה:
"כאביו וכזקנו המשיך בפיקוח הדוק על מצב הדת בכל האזור. הוא אסר את שחיטתו של שוחט מסיגט, דבר שגרם למחלוקת חריפה עם רבי חנניה יום טוב ליפא טייטלבוים מסיגט שבהונגריה (כיום ברומניה), בעל ה"קדושת יום טוב" (אביו של רבי יואל טייטלבוים מחסידות סאטמר). לימינו של הרב מסיגט עמדו רבני הונגריה, ולימינו של הרבי מויז'ניץ עמדו גדולי הרבנים, בהם: רבי יצחק אהרן איטינגא מלבוב, רבי משולם יששכר הורביץ מסטניסלב, רבי יצחק שמלקיס מלבוב, הנצי"ב - רבי נפתלי צבי יהודה ברלין מוולוז'ין, רבי משה תאומים מהורודנקא, רבי שלום מרדכי מבראד, רבי אריה לייב ברוידא מלבוב, רבי אברהם בנימין קלוגר מבראד, רבי יהודה מודרן מסיגוט (תלמיד של החת"ם סופר) ורבי פייבל מברדשין. אגב, אותו שוחט גרם למחלוקת נוספת בין בנו של ה"קדושת יום טוב", ובין בנו של הרבי, רבי ישראל מויז'ניץ. מחלוקת זו הונצחה בספרים מלחמת מצווה מצד רבה של סיגט, ואוהב משפט מצד ויז'ניץ."

עכשיו, אני יודע שהאדמו"ר מויז'ניץ ביקש מסבא של סבתא שלי לעבור לקהילה שלו להיות שוחט. כנראה ששחיטה היה משהו מאוד חשוב אצלו, אם הוא ייבא מישהו מבחוץ.

סבא רבא שלי (אביש פרנקל), אחרי זה עבר ללייפציג, מבערך מלחמת העולם הראשונה עד ממש לפני מלחמת העולם השניה.

הבעיה שלי היא שפרנקל זה שם משפחה די נפוץ. גם רוזנר אני מניח שלא נדיר במיוחד. לכן אין לי ממש מידע חוץ מהסיפורים למעלה.
יש למישהו רעיונות?

תודה!
 

ybo4

New member
עניין שחיטה וחסידים

אחד המאפיינים הבולטים השונים בין חסידים ל"מתנגדים" הוא עניין השחיטה. אינני בקיאה בפרטי ההבדל ולמתבונן מהצד זה יראה משהו זערורי ודקדקני, אבל ההבדל משמעותי מאוד לשני הצדדים.
בתחילת דרכה של החסידות, כאשר החסידים עדיין היו מפוזרים בין הקהילות השונות, פוטרו שוחטים רבים, בחשד שהם חסידים.
כשהתחזקו חצרות האדמו"רים וגדלו סביבן קהילות של חסידים בעיקר, הם פיטרו שוחטים שבהם חשדו שהם מתנגדים ולא חסידים ולכן אינם מדקדקים במה שחשוב לאדמורים.
השחיטה היא אכן דבר חשוב מאוד לאדמורים.
מה שאומר שהסב של סבתך היה חסיד מובהק ולכן הוזמן להיות שוחט אצל האדמור מויז'ניץ. מקווה שזה עזר לך במשהו
 

naf86

New member
תודה על התשובה

אם אדמו"ר מבקש משוחט לעבור ממדינה אחרת, כנראה שזה היה מאוד חשוב בשבילו.
השאלה היא איך אני מוצא עוד מידע?
 
למעלה