אזרחות

אייני

New member
תראה, אם אתה כותב על הקצאות אדמות

לא שוויונית ליהודים וערבים זה נכון, אין פה וויכוח - זה קיים עד היום. אני מדבר ספציפית על חוק מקרקעי ישראל... הוא בוטל, אז אותו אי אפשר להביא בתור דוגמא...
 

keds

New member
באופן כללי אם תקרא את זה פעם אחת...

אתה ישר תזכור כי זה ממש קל.. (תנסה לפחות)
 

tttttttttt1

New member
זה נמצא בחומר הלימוד, אז בעיקרון כן...

לך תדע מה ישאלו אותך מחר
 

IG101

New member
כמה שאלות

1.הפרלמנט של מונטנגרו הכריז רשמית על עצמאות המדינה, לאחר שעל י תוצאות משאל העם רוב התושבים תמדו בהיפרדות מונטנגרו מסרביה ובכינון מדינה עצמאית. זהה והסבר עקרון דמוקרטי שבשמו פעל הפרלמנט, כאשר הכריז עצמאות. אני לא מצליח לזהו אם זה עקרון שלטון העם או עקרון הכרעת הרוב. 2.הצג שני מאפיינים המקנים לחוקה עליונות על פני חוקים רגילים. אפשר לרשום שיריון ופסקות הגבלה? תודה
 

tttttttttt1

New member
שאלה 1 היא שאלה טובה...

זה באמת יכול להיות שלטון העם, ויכול להיות הכרעת הרוב... השאלה בעייתית כי משאל עם הוא ביטוי לשלטון העם, והוא הכריז על עצמאות אחרי שרוב העם הצביע בעד - הכרעת הרוב.. לדעתי במבחן הייתי הולך על הכרעת הרוב, אבל רק בשביל להיות בטוח הייתי מציין שזה תומך גם בעיקרון שלטון העם... שיריון ופסקאות הגבלה הם **לא מאפיינים של חוקה** אלא של חוקי יסוד מאפיינים של חוקה שמקנים לה עליונות: * אסור לחוקק חוק שסותר את העקרונות וההוראות הקבועים בחוקה. אם נחקק חוק כזה בתי המשפט מבטלים אותו. קושי לשנותה - החוקה קובעת בחוקה עצמה יש הוראות כיצד ניתן לשנות אותה. לחוק רגיל נדרש רוב רגיל לשינוי, בעוד שלחוקה בדר"כ דרוש רוב מוחלט/מיוחס. *ההבדל בין רשות מכוננת לרשות מחוקקת [ברוב המדינות הדמוקרטיות] - הרשות המחוקקת מחוקקת חוקיםר רגילים בעוד רשות מכוננת [רשות נפרדת לעניין זה] מחוקקת חוקים לחוקה - מעמד גבוה יותר.
 

yosside

New member
לגבי 1 התשובה לדעתי היא...

עקרון הרכרעת הרוב דומיננטית כאן (לי לפחות) שנאמר: "|רוב התושבים תמכו בהיפרדות מונטנגרו מסרביה" ברור למדי שבסופו של דבר מה שהוביל אותם להכרזה הייה עקרון הכרעת הרוב שהרי שאילמלא היה רוב במשאל לא הייתה הכרזה לכן זה הגורם הדומיננטי יותר במקרה הזה... מה דעתכם על הטיעון?
 

tttttttttt1

New member
כתבתי שאני הייתי הולך על הכרעת הרוב...

וזה גם מה שאתה כתבת...אז איפה הבעייתיות פה? משאל הוא ביטוי לעקרון שלטון העם, אבל ההצבעה התקבלה בהכרעת הרוב לכן התשובה היא הכרעת הרוב [ואפשר לדעתי להוסיף את הקשר שלה לעיקרון שלטון העם.....] לדעתי השאלה עדיין בעייתית - ושאלה יותר נכונה הייתה יכולה להיות "ציין 2 עקרונות דמוקרטיים הבאים לידי ביטוי בקטע"
 

yosside

New member
אין בעייתיות...

אני בסך-הכל ניסיתי למצוא את העקרון הנכון יותר למקרה הספציפי הזה אני מסכים שניסוח השאלה בעיתי ושאם היו מבקשים עוד עקרון זה היה הופך את זה להרבה יתר פשוט אך מאחר ובמקרה זה התעקשו על עקרון אחד בלבד צריך למצוא מה יותר נכון ואני הבאתי טיעון-נימוק שמחזק את מה שחשבת...
 
לי זה נראה כמו עקרון הכרעת הרוב.../images/Emo20.gif

כי רשום :לאחר שעל פי תוצאות משאל העם רוב התושבים תמכו" אבל אולי מישהו פה חושב אחרת. 2.נראה לי שכן.נראה לי שאפשר גם להוסיף שחוקי יסוד הכתובים בחוקה ניתן להסיר רק ברוב מוחלט או רוב מיוחס ולא רוב רגיל (אבל אני לא בטוחה אם זה מאפיין מתאים.
 

F3raRi

New member
את מתבלבלת בין חוק יסוד לחוקה

אלו שני דברים שונים. חוקי יסוד: מעמד, צורה, תוכן ( יש לו מעמד על, אולי זה מבלבל אותך ) חוקה : עקרונות הבסיסיים של המדינה, הנורמו והערכים הפוליטים, הנהלים והכללים על פי תעבוד המדינה. יש הבדל עצום. הראשון לפי דעתי זה : עיקרון הכרעת הרוב, אין שום קשר לעיקרון שילטון העם מכיוון שלא מזכירים שלטון / בחירות / או משהו שהתפקיד שלו הוא שילטון עם. השני כמובן זאת החוקה.
 
צודק../images/Emo9.gif

זה מבלבל באמת
הרי חוקי יסוד הם אלו המרכיבים חוקה לא
מה אתה היית כותב בתור מאפיינים של חוקה
 

F3raRi

New member
מכתב

אני חושב שהיייתי הולך כמו TTTTTT1. מצד אחד : קשה מאוד לשנות את החוקה : * דרוש רוב מיוחס * ע"י משאל עם מצד שני: אם יש חוק הנוגד את הערכים הבסיסים של החוקה, בית המשפט מחיוב לבטל את החוק.
 

Kosht

New member
אזרחות - הרשות המבצעת

קיצורים ברשות המבצעת - האם מספיק ללמוד 2 סיבות מדוע עדיפה קואליציה רחבה? כנ"ל לגבי 2 תפקידים של היועץ המשפטי לממשלה ו2 מוסדות פיקוח וביקורת על היועץ המשפטי? לגבי סמכויות הממשלה (קביעת מדיניות וביצועה,קביעת תקנות, תקנות לשעת חירום ותקנות הגנה) - האם גם פה אפשר ללמוד 2 סמכויות? לא למדנו את הנושא בכיתה ולא התנסנו בשאלות מהנושא הזה.. אותו דבר לגבי השסע הלאומי - מספיק 2 גורמים ו-2 דרכי ביטוי? תודה מראש :]
 

jbty

New member
מישו יכול להסביר מה זה הקואליציה הרחבה?

ומהם תפקידם של היועץ המשפטי לממשלה?
 
תפקידיו של היועץ המשפטי:

-ייעוץ משפטי לממשלה בנושאים משפטיים וחוות דעתו נחשבת כפירוש המוסמך להוראות החוק. -ייצוג הממשלה בבתי משפט: בעתירות נגד הממשלה. -ממונה מטעם הציבור על שמירת החוק: בסמכותו להורות על העמדה לדין, לעצור אדם, לעכב הליכים משפטיים ועוד -ייעוץ לגבי הצעות חוק ממשלתיות. -טיפול בהסרת חסינות של ח"כ: רשאי לבקש מוועדת הכנסת להסיר את חסינותו של ח"כ.
 

שחר555

New member
שאלה- תהליך החקיקה

תהליך החקיקה במדינת ישראל הוא תהליך ארוך ומסורבל. ציין והסבר יתרון אחד וחסרון אחד. היתרון-אני יודעת. איזה חיסרון יש לזה?
 

F3raRi

New member
הייתי הולך:

יתרון - נחקק בדרכים דמוקרטיות. חיסרון - לוקח הרבה הזמן כדי לחוקק את החוק ( עד שכל הקריאה 1, שנייה, שלישית...והכל מאושר בכנסת) ... ומצד שני, זה יכול להיות גם יתרון ( שהחוק נבדק בקפידה )
 
למעלה