שאלה על קפה ערבי וקפה טורקי

גרי רשף

New member
שאלה על קפה ערבי וקפה טורקי

עד לפני כמה שנים- קפה טורקי וקפה ערבי נכנסו אצלי תחת הקטיגוריה של קפה שחור וחשבתי שזה אותו הדבר, מה גם שנסיוני העגום עם המותגים של עלית גרמו לי לוותר על זה (אני מדבר לא רק על הטורקי הפשוט והזול אלא גם על מותגים שאמורים היו להיות איכותיים יותר). כל זה עד שניסיתי פעם את קפה הוואדי מחיפה (אני חיפאי לשעבר) ואורו עיני: זה מה שאני מחפש! בליבי אמרתי שיש כנראה הבדל בין קפה טורקי לקפה ערבי מבחינת התערובת או הקליה. השבוע עברתי בנצרת וקניתי קפה בחנות קטנה בה טוחנים אותו, אם כי הוא נקלה במקום אחר (לצורך העניין- חנות שכונתית טיפוסית המוכרת קפה לערבים שגרים שם). הטעם שלו היה כמו של הקפה הטורקי של עלית (לא חשובה כרגע האיכות אלא הטעם), ואני תוהה ביני לבין עצמי זה באמת מה שהערבים שותים, או אולי נפלתי על חנות גרועה, או אולי המוכר ראה קונה יהודי ונתן לו קפה של יהודים במקום של ערבים.. שאלתי- האם באמת יש הבדל בין קפה טורקי וערבי או שמדובר בבילבול במושגים? אם כן- אפשר לקבל הסבר טכני קצר מה ההבדל (מבחינת התערובת והקליה)?
 
המושג קפה ערבי

אני לא יודע מהיכן הוא "הומצא",בדיוק כמו המושג ארוחת בוקר ישראלית,ככל הידוע העוסמאנים ששלטו על חצי עולם החל השנת 1514 הם הביאו את הקפה לאיזור ערב לשימושם של החיילים והמנהיגים מטעם,כך שהקפה הערבי אינו אלה קפה תורכי,כמובן שנעשו בו שינויים שונים,כגון מתי שמים את הקפה בהתחלה כאשר המים קרים,או כאשר הם חמים,או מתי מוציאים את הפנג'אן מהאש בתחילת הרתיחה או בסופה,(יש המרתיחים את הקפה 7 פעמים). בקשר לטעם,כל אחד וטעמו,ידוע לי שיש בתי קליה בכפרים ערבים שמשתמשים בהרבה קפה מזן קולומביה ,ועוד יותר רובוסטה אינדייאן צ'ארי,וממשיכים "לקלקל"אותו עם הל, ויש בתי קליה שמסיפים מעט קוסטריקה,ואפילו אינדייאן פלנטיישן לשם עידון,כך שלא מפתיע שיש הבדלים כל כך גדולים בטעם,יש אפילו שמשתמשים בקפה קולומבייאני בלבד עם תוספת של הל.
 

שור3

New member
קפה טורקי

ההתיחסות היא בעיקר לעובי הטחינה ואופן ההכנה. היוונים קוראים לו קפה יווני דרך אגב. לכל יצרן יש בלנד משלו ויש שוני בין מדינה למדינה. הטורקים למשל משתמשים בריאו בתערובות שלהם, הלבנונים גם כן אך בכמות אחרת ואחינו היוונים למרבה הפלא מכניסים אף הם ריאו לצד קולומביה. לידיעתך הטעם המוערך ביותר בנסיונות טעימה עיוורת, בארץ הוא דווקא קפה של וויסוצקי. (זהב)
 

evgi ram

New member
יש דבר כזה קפה ערבי

כמו שיש קפה יווני או טורקי, עמים עם גאווה לא קוראים לשום מצרך יומי שלהם ע"ש מישהו אחר, תשאל את היוונים על קפה טורקי.. העניין הוא שאצלנו ערבים זה שם כללי לערבים והלכה למעשה, כמו שיש הבדלים בשפה בין דרום לצפון, כך בלבוש תרבות, לבוש ומאכלים כך הקפה שונה. בלבנון-סוריה כולל ישראלים ממוצא חלבי הקפה קלוי עד לצבע חציל=שרוף, בד"כ 100% אראביקה, בעיקר קוסטה ריקה וקולומביה סופרמו. בגליל וחיפה אותם זנים,בקלות עד 50-60% רובוסטה ויטנם או צ'רי אי בי, קליה בינונית. לבדואים יש סאדה, הרבה פולחן מעט קפה, מאד קלוי ומאד מר. מזרח ירושלים, ריאו ברזיל-קולומביה-רובוסטה, קליה בהירה. רמאללה, זנים מאד איכותיים יחסית לאספרסו, הרבה אראביקה, קליה בינונית. טורקים ויוונים קולים קל=בהיר מאד, עד 70%רובוסטה, אראביקה למינה כולל ריאו ברזיל, ריאו מינס ברזיל זה קפה עם סטינקר של כלור, מקורו במטעים שניטעו על אדמה בה גדלו פעם קאוצ'וק, טעמו זוועתי למדי בכל צורה, מחירו זול יחסית וזו כנראה הסיבה להשתרשותו במזרח אירופה מאז שנים רבות.
 
לפי דבריו של מר אבגי ניתן להבין

שהמושג קפה ערבי אינו אלה עניין של גאוגרפיה,קריא,כל איזור וטעמו הוא,כך שאין ליחד ל"מושג" קפה ערבי שום דבר שקשור באחידות הטעם כך שהקפה הערבי לא קיים,(מלבד ההל כמובן),אגב ערב הינו איזור גאוגרפי,וכל האחרים הם נספחים מטעמים שאינם קשורים לאיזור הגאוגרפי הנ"ל. לפני הרבה שנים בתקופת השטוטניקיות עשיתי התערבות על 200 דרכמות שאני מבקש קפה טורקי במסעדה יוונית,הרווחתי את הכסף,וכמעט קבלתי מכות ועויינות במשך כל זמן הארוחה,
 

evgi ram

New member
הבנת טוב

הערבי מרמאללה מקבל סחרחורת מהקפה של הערבי של מג'דל כרום.
 

גרי רשף

New member
תודה לך ולכולם../images/Emo13.gif

חשבתי שהחיים פשוטים, והבנתי שצריך להיות פרופסור.. הבנתי שהקפה שאני אוהב הוא זה של חיפה וקריות..
 
למעלה