היו היה-היום לפני 110 שנה-נקבע בלונדון המרחק הרשמי של המרתון

yosik11

New member
היו היה-היום לפני 110 שנה-נקבע בלונדון המרחק הרשמי של המרתון

שוב שלום לכולם,

קצת היסטוריה. היום לפני 110 שנה ב-24 ביולי 1908 הוזנקה ריצת המרתון במסגרת אירועי אולימפיאדת לונדון 1908.עד אותה שנה אורך מסלול המרתון עמד על 40 ק"מ. באולימפיאדת לונדון 1908, המארגנים קבען שהמרוץ יתחיל בטירת וינדזור כדי לאפשר למשפחת המלוכה לחזות בזינוק. אבל, הם שכחו את הרצים והמרוץ הסתיים באצטדיון האולימפי כמתוכנן. אורך המסלול גדל עקב כך מ-40 ק"מ ל-42.195 ק"מ. אירוע היסטורי זה של מרתון לונדון 1908 מהווה אבן דרך חשובה בתולדות התפתחות אורך המסלול, שכן מאז המרחק הרשמי של ריצת המרתון נקבע ל-42.195 מטרים כפי שמוכר לנו היום.

אי אפשר שלא לציין את סיפורו ההרואי של האיטלקי פייטרו דורנדו, שלאחר מאבק נראה שסיים ראשון את המרוץ. לאחר תהליך ערעור בו נטען, שפייטרו קיבל עזרה מהקהל, מאנשי הצוות ומהרופאים כדי לסיים את הריצה הוכתר האמריקני ג'ון הייז כמנצח

במרתון זה נכחו המלכה מרי, סבתה של המלכה היום אליזבת השנייה, שהזניקה את מרתון לונדון באפריל השנה.

הזמן שקבע פייטרו דורנדו היה מעט שניות למטה מ-2:55 - שיא אולימפי חדש לאותם ימים במידה והיה מאושר. זמנו של ג'ון הייז היה מעט שניות מעל 2:55
 

yuvalofer

Member
מנהל
God save the queen...

...נעים להיזכר בפיסת הסטוריה שמעלה סימקוביץ.
אבל זאת גם ההזדמנות "להתחשבן" עם המלכה הבריטית
שעמדה להנאתה על מרפסת ארמונה , כפי שתואר לעיל
ומאז אנחנו תקועים במרתון עם מרחק מוזר ומעצבן - 42,195 מ'.
מבחינה מקצועית , סטטיסטית וגם פיזיולוגית , עדיף היה
שהמרתון יישאר למרחק מדויק של 40 ק"מ.
אם במסלול יש 10,000 מ' - אז חצי היה כפולה ומרתון פי 4.
כרץ פעיל שמאחוריו עשרות מרתונים , אוכל לומר שמאוד לא נוח
באימונים ובעיקר במרוץ עצמו , להתעסק עם 2195 מ' נוספים.
אז , חברים, המלכה הבריטית קצת דפקה לנו את המרתון
אבל אנחנו סולחים לה.


יובל עופר
 
הדרמה של פייטרו דורנדו גרמה ששכחו את המנצח באותה ריצה

הסיפור המדהים שבמרתון לונדון נכנס האיטלקי פייטרו דורנדו לסיבוב הסיום מטושטש לחלוטין וטעה בכיוון ונעזר על ידי האנשים באזור בסיום ומייד אחריו נכנס האמריקאי גון הייז שסיים אחריו אבל ערער על הנצחון של האיטלקי שנעזר באנשים וערעור התקבל וגון הייז הוכרז למנצח במרתון לונדון האולימפי 1908.
הסיפור הזה מפורסם בכל העולם ומעניין שבכל מקום מכירים את האיטלקי פייטרו דורנדו שנפסל והסתבר שסיפורו והוא עצמו מוכרים יותר לציבו מאשר סיפורו של המנצח גון הייז.
גון הייז סיפר בעצמו שבתכנית ספורט מסוימת נשאלו על המנצח במרתון לונדון 1908 והנשאל זכר את שמו של פייטרט דורנדו אך לא זכר שהמנצח הוא גון הייז וגון הייז עצמו נאלץ להציג עצמו בפני הקהל במקום כמנצח במרתון לונדון 1908.
איציק סימקוביץ
 

yuvalofer

Member
מנהל
צודק, סימקו...

...עמוס "השתלט" על מדור ההסטוריה שלך
וזה בילבל אותי

לא נורא, שניכם תסלחו לי.

יובל עופר
 

yosik11

New member
גם במרתון טבריה קרה דבר דומה

רציתי הוסיף שני דברים
1. ממה שקראתי, באתו מירוץ, המלכה שהתרשמה ממאבקו של פייטרו דורנדו החליטה להעניק לו גביע מיוחד.
2. על רץ לסיים את ריצת המרתון בלי סיוע חיצוני. קראתי שב-97 האצנית המוכשרת א לה קרימוס לא חשה כ"כ בטוב ונעזרה במספר צופים כדי לסיים את 200 המטרים האחרונים לסיום. היא היגיעה ראשונה, אבל לאחר תהליכי ערעור תואר המנצחת עבר לנילי אברמסקי מאותה סיבה שתואר המנצח במירוץ עבר ג'ון הייז.

בברכה
 
הייתי על קו הגמר בטבריה בשנת 1997 וראיתי את המחזה הזה

בשנת 1997 רצתי דאז במרוץ התריסרון ( 12 ק"מ ) .לאחר הריצה חיכית על נקודת הסיום דאז ליד מלון שנקרא אז מוריה שרתון פלזה. מה ששמעתי שאלה קרימוס הסתובבה ראשונה מבין הרצות לאחר חצי מרתון בזמן אישי מדהים ואז היה ברור שאם תמשיך בקצב הזה יהיה לנו שיא ישראלי ושיא מסלול חדש.
היא נחלשה לקראת הסיום והתמוטטה מספר פעמים ואז 2 רצים הרימו אותה אל קו הסיום . יש לציין שכאשר התמוטטה הייתה עדיין ראשונה ואז חלפה עליה וניצחה במרוץ האורחת מאתיופיה בקלה אלמיטו . ומיד אחריה נראתה מתקרבת לסיום נילי אברמסקי אבל 2 רצים סחבו את אלה קרימוס לקו הגמר כמסיימת שניה. הוגש ערעור והיא נפסלה ונילי אברמסקי סיימה שניה
יצחק סימקוביץ
 
למעלה