התנהלות עם ילד שנשברו לו שיניים

התנהלות עם ילד שנשברו לו שיניים

הבן שלי נפל בחוג ושבר בצורה נוראית את שתי השיניים הקדמיות הקבועות. הצליחו להדביק אותן אבל מעכשיו צריך להיזהר כי מכה הכי קטנה תגרום להרס מוחלט, כך גם אם ישתמש בשיניים. שזה אומר שהוא מוגבל באוכל שמותר לו לאכול, אסור לו לחזור לחוג או להשתתף בשיעורי ספורט. הרופא גם המליץ שבהפסקות יישאר בכיתה. בנתיים השארתי אותו בבית, לפחות בימים הקרובים. כי גם צריך להזכיר לו איך לאכול מבחינת השימוש בשיניים ולתת לו אוכל רך ולוודא שאוכל נכון ולהבין מה מותר לו לקחת לבית ספר ושלא ידחפו אותו.
אני רוצה להגן עליו כמה שיותר, בעלי מנגד מפחד שאני אעזה לו נזק. שיהפוך לשמן בלי קצת ספוגט, שיישאר בלי חברים אם לא ייצא להפסקות. וכד'.
אם יאבד את השיניים, יצטרך לשים שתל שזה אפשר רק בגיל 18. והוא רק בן 10.
מצד שני, בעלי טוען שאובר דאגה תפגע בו בצורה קשה יותר מאשר הסיכון לאיבוד השיניים.
מה אתן הייתן עושות?
 

mykal

New member
מנסיון,

להשאיר נאותו בבית יום או יומים. ואז שיחזור לתפקוד רגיל.
פשוט זה כרגע גם כואב ומציק.
נכון זה מצריך התאמה לתמיד. ומידי פעם תיקון כי זה מצהיב,
וגם נוטה להשבר.
לא כתבת אם אלה שינים קבועות זה טיפול לכל החיים.
 
אין לו כאבים בכלל

למרות שעשו לו טיפול שורש, קיבוע והדבקה של השיניים. שתי השיניים נפגעו, אחת ממש צמוד לשורש כולל פגיעה בעצב. הצליחו להדביק את השיניים אבל בגלל חומרת הפגיעה לא בטוח שזה יצליח.
שיניים קבועות, אי אפשר לשים כתר אלא רק השתלה אחרי גיל 18. אם השן תיפול, ישימו שן תותבת עם קיבוע לשיניים אחוריות. נשמע זוועה.
 
לא הבנתי, הוא צריך לאכול אוכל רך,

לא להשתתף בשיעורי ספורט ולהישאר בכיתה בהפסקה עד גיל 18?
 
לא בדיוק

אמרו לנו שיש סכנה גדולה שהחיבור לא יצליח והשיניים ימותו. ככל שעובר זמן, הסיכוי לכישלון יורד. בהתאם, גם רמת הזהירות. התקוףה הכי קריטית היא החודשים הראשונים.
הוא לא צריך אוכל רך, רק אוכל שלא צריך לחתוך עם השיניים - אז או חתיכות קטנות או אוכל רך. לגבי שיעורי ספורט והפסקות אני לא בטוח האם התכוון לחצי שנה או לתמיד. עניין האוכל הוא לתמיד.
 

placid1

New member
ממליצה לך לגשת עם הילד לקבלת חוות דעת נוספת,

רצוי מאד במקום כמו המחלקה לרפואת שיניים לילדים בהדסה עין כרם, או אצל רופא/ת שיניים מומחה ברפואת שיניים לילדים.
אם עשו לילד טיפולי שורש בשיניים שנשברו, אין מה ש״ימות״ יותר ולכן אין מה לחשוש, בהנחה שטיפול השורש בוצע בצורה טובה. אם יש חשש שחלקי השיניים שהודבקו ייישברו, ניתן בהחלט לבצע כתר (לא מחרסינה, אלא מחומר של סתימה לבנה) שיהיה הרבה יותר עמיד.
בכל מקרה רצוי שלא לנגוס דברים קשים על השיניים השבורות (גזר, ציפורניים או עפרונות), אבל לא צריך לאכול רק אוכל רך ובטח שאין שום סיבה שבעולם להימנע מספורט. ניתן ורצוי להכין לו mouth guard אצל רופא השיניים שאותו הוא ישים בשעורי ספורט ורכיבה על אופניים.
 
גם בעלי חשב על מגן שיניים

מי יכול להכין כזה?
ולגבי שכלום לא יכול למות - ממה שהסבירו לנו, אחת השיניים נשברה ממש כולה והבעיה היא שהעצב נפגע. וגם הדביקו לו את השיניים ושמו קיבוע. אז קידם צריך תדאוג שההדבק תחזיק ואחרי זה - שתהיה זרימה או משהו לשיניים.
טיפל בו מומחה לטראומה וטיפולי שורש, מקווה שהבין מה הוא עושה.
 

placid1

New member
מתי הוא צריך לחזור לבקורת? לכמה זמן הקיבוע?

קיבוע אסור להשאיר ליותר מזמן קצוב כי אז מופיעות בעיות קשות יותר, בעיקר בילד בתקופת גדילה. אם אמרו לכם שהילד צריך להימנע מספורט ומלצאת להפסקה ולא הוצע לעשות מגן, ממליצה לך בחום רב לגשת לקבל דעה נוספת. אשמח להמליץ לך בפרטי, אם תרצי.
אם יש כרגע שן שלמה (שבנויה מהחלק שנשבר) אין שום בעיה לחזק אותה על ידי מה שנקרא strip crown.
 

placid1

New member
קיבוע לשלושה חודשים זה הרבה יותר מדי, תלוי

בסוג החבלה, אבל הקיבוע הכי ארוך הוא לארבעה שבועות (במקרה של שבר בשורש) וגם אז צריך להזהר. מעבר לשבר הכותרת, השיניים גם מתנדנדות?
שולחת לך גם מסר.
 
אני לא יודעת

נראה לי שלא מתנדנדות. הקיבוע זה פס מתכת שמחבר בין 4 שיניים, השבורות ועוד שן מכל צד. לזה התכוונת? כמו שאמרתי, שן אחת נשברה ממש בצמוד לחניכיים ושמעתי שהרופאים אמרו שזה גרוע.
מצד שני, במרפאה אחרת בכלל אמרו שלא מחברים שיניים שנשברו, אלא אפשר להחזיר רק שן שיצאה שלמה מהפה.
ולגבי דעה שנייה - האם נכון במצב כה עדין לתת לעוד מישהו לחטט לו בשיניים או שעדיף לחכות כמה שבועות ולראות האם בכלל יש סיכוי שהשיניים ישרדו ואז לחשוב מה עושים לטווח ארוך?
 

placid1

New member
המצב לא כזה יוצא דופן ועדין מבחינה מקצועית,

ילדים נופלים ושוברים שיניים כל הזמן, ומה שהכי חשוב זה שיטפל בו מישהו שרואה ומטפל בהרבה חבלות על בסיס יומיומי. נשמע שמי שטיפל בו לא כ״כ בטוח במה הוא עושה והפחיד אותך, או שאולי את בלחץ מהמצב שעבורך הוא כמובן מאד מלחיץ.
ללכת לקבל חוות דעת נוספת לא אומר שיחטטו לו בשיניים. הוא צריך מישהו מנוסה שיבדוק וימליץ על ההמשך. לא הייתי מחכה כי לזמן יש משמעות גדולה לגבי סיכויי ההישרדות של שיניים אחרי חבלה.
 

סביון1

New member
הייתי מקפידה מאד על הוראות הרופא בהתחלה

נשמע לי לא הגיוני שאלה ההוראות עד גיל 18. בררי עם הרופא עד מתי להמנע מספורט ומיציאה להפסקות. ובררי גם על מגן שיניים כמו שכתבו לך כאן - זה רעיון טוב.
 

ויקה1222

New member
לדעתי, פני לקבלת חוות דעת אצל מומחה

כי זה לא נשמע הגיוני, כל השמירה הזו עליו. יש משהו במה שבעלך אומר, אי אפשר לשמור ילד בצמר גפן עד גיל 18. ותבדקי אפשרות של כתרים, עכשיו, כל עוד יש על מה להלביש אותם. כתרים אפשר לעשות גם לפני גיל 18.
 

עדיקים

Active member
קראתי התגובות חלקית

מסכימה עם מי שכתבה לך כאן ללכת לייעוץ נוסף, הייתי הולכת לאורטודנט אולי. חשוב מאוד.
בכל מקרה לא נשמע לי הגיוני שנים ללא ספורט בגלל השיניים יכול להיות באמת כמה חודשים.
 
למעלה