שגיאות כתיב

שגיאות כתיב

בעיקבות השרשור הקודם - רציתי לשאול לגבי שגיאות כתיב.
הבן שלי בכיתה ב'. הוא כותב עם המון שגיאות כתיב (לא רק החלפה של ט,ת וכדו') אלא משמיט או כותב י' במקום א' וה' (למשל טל יביב = תל אביב). הוא גם מעתיק מהלוח עם שגיאות - כנראה הוא קורא מה כתוב, וכותב במחברת מהראש את מה שהוא קרא. הוא גם טועה במילים שכבר חשבתי שהוא יודע (למשל "כל" הוא כותב "קול").
אולי זה שלב מוקדם, אבל האם זה סביר?
העניין הוא שכרגע נראה לי שהמורה כמעט לא מתקנת שגיאות וגם לא עושים הכתבות וכדו'. איך הוא אמור ללמוד לכתוב נכון?
 
הי
ברמה העקרונית - רכישת איות היא תהליך, ובתחילת כיתה ב'
אנחנו בהחלט מצפים לשגיאות איות. גם בכיתה ג', ואפילו בכיתה ד'. הכול עניין של כמות השגיאות וסוג השגיאות.
השמטת אותיות אהו"י יכולה להופיע כתוצאה משני גורמים מרכזיים: כחלק מקשיי קשב (אלא שאז נראה גם השמטה של אותיות אחרות, לאו דווקא השמטת אהו"י באופן שיטתי), או כתוצאה מרכישה לא מלאה של תהליכי הקריאה. השמטת אותיות אהו"י מאפיינת ילדים שעדיין לא הפנימו את משמעותן הצלילית, שוגים בקריאתן, ולכן גם לא משתמשים בהן בכתיבה (ואז הכתיבה נוטה להיות עיצורית בלבד), או לחילופין משתמשים בהן באופן אקראי, שאינו תואם צליל.
כמובן שאני לא יכולה להתייחס ספציפית לבן שלך, אבל אנחנו עדיין יחסית בתחילת כיתה ב' ועוד מוקדם להלחץ, מאחר וזה יכול להיות שלב התפתחותי נורמטיבי. אלא אם כן את או מחנכת הכיתה מתרשמות מפער משמעותי בינו לבין בני גילו בכל מה שקשור בקריאה, ואז בהחלט כדאי לבדוק את זה. אם עדיין לא היה לכם יום הורים, כדאי לנצל את יום ההורים כדי לשאול את המורה באופן ספציפי לגבי מיומנויות הקריאה והכתיבה, לראות אם היא מתרשמת ממשהו חריג, ואם לא, אז אפשר לחכות ולראות מה קורה עם הזמן.
בגיל הזה מורות אכן לא מתקנות שגיאות איות. בבית הספר של הבנים שלי כן עשו הכתבות באופן סדיר בכיתות א ו-ב, אבל אני יכולה להגיד לך שילדים עם לקויות למידה, ההכתבות האלו לא באמת עוזרות, ומנגד לילדים שאין להם קושי אינהרנטי, בטווח הארוך ההכתבות בעברית מיותרות לחלוטין. כך שאתם לא באמת מפסידים שום דבר.
שווה להיות עם אצבע על הדופק, ואם את לא מתרשמת משינוי או שיפור במהלך החודשים הקרובים, שווה לשקול לבדוק את מקור הקושי.
 

mykal

New member
מבררת,

האם כל אפשר לומר בודאות ששגיאות כתיב מורות על לקויות למידה?
יש לי נכד בכיתה ב' (היה אמור להיות בא' עבר מבדקים והוקפץ)
הוא ילד נבון מאוד, קורא שוטף וקורא הרבה.
המון דברים לומד מעצמו בע"פ.כך שזכרון טוב יש לו.
ומה הבעיה?! הוא החליט שהוא כותב ספר, והוא אכן כתב כבר דפדפת של 40 דף שכל דף בגודל A4.
אבל, הוא כותב מהר לפי מה ששומע עם המון המון שגיאות כתיב,
לכן החלטנו שיכתוב טיוטה אני אעתיק והוא יעתיק ממני בלי שגיאות.
והוא מעתיק ממני מדויק, לטעמי ללא הפנמה -כי יכתוב אותה מילה
עם אותה שגיאה או "ימציא" שגיאה חדשה.

לא נראה לי (אולי טועה) שיש לו בעית קשב וריכוז, גם לא בעית זכרון.
אבל אשמח לשמוע מה דעתך---מה כן.
 
בתחילת כיתה ב'? ממש לא. זה שלב מאוד מוקדם להסיק מסקנות
כלשהן, כי שגיאות איות הן לחלוטין שלב התפתחותי תקין.
ילד בכיתה ה' שכותב עם הרבה שגיאות איות, זה כבר בהחלט משהו שצריך לבדוק. אבל בדצמבר של כיתה ב'? סביר וצפוי.
 

mykal

New member
תודה,

אני רגועה, אני נהנית ממנו -מהסגנון דבור הבוגר,
השפה העשירה, הדמיון שהמופלג, אבל מעוגן במציאות.
אני פשוט מעולם לא התמודדתי עם נושא שגיאות הכתיב.
ומאחר ועלה הנושא, ניסיתי לברר.
 
תודה רבה

בתחושה שלי מבחינת קריאה הוא בסדר גמור. בהקשר של כתיבה קשה לי יותר להעריך (כי אין לי נקודת השוואה). אבל אני באמת אשאל ביום הורים את המורה לגבי העניין.
יש לציין שהוא מהצעירים ביותר בשנתון - רק עכשיו הוא בן 7. אז אם באמת יש כאן עניין התפתחותי, אולי זה גם מושפע מהגיל הצעיר.
אמשיך לעקוב.
אם אראה שאין שיפור עם הזמן, בטח אתייעץ כאן איך מתחילים בכלל לבדוק ולאבחן (אין לי מושג בדברים האלה).
שוב - תודה על התשובה
 

shlang

New member
קחי לו את המחשב עם המשחקים הדביליים ותני

לו לקרוא ספרים
ככה לא רק שיכתוב בלי שגיאות אלא גם יבין מה הוא קורא
זה בתנאי שהוא לא דיסלקטי
 
תודה

הוא קורא ספרים במינון שנראה לי סביר לשלב הזה.
למשל מקריא ספר לאחיו הקטן או פרק מספר שהביא מבית הספר.
אבל בגלל שאני רואה שהוא מעתיק מהלוח עם שגיאות, אני בספק אם זה יעזור.
ואני לא יודעת אם הוא דיסלקט (זה חלק מהתהייה שלי). אני אמשיך לעקוב ואם לא אראה שיפור אבדוק את העניין.
תודה
 

shlang

New member
לדעתי, עם הזמן הוא ילמד לכתוב ללא שגיאות

הוא כותב כפי שהוא שומע
 
דיסלקציה זו לקות קריאה. כלומר, תהליכי קריאה לקויים, מבחינת
קצב ו/או דיוק. אחת ההשלכות של הליקויים בתהליכי הקריאה הן גם שגיאות איות.
אם אין קושי בקריאה, אז לא מדובר בדיסלקציה.
כמו שאמרתי - הוא עדיין מאוד צעיר, ורק בתחילת תהליך הרכישה של חוקי האיות. זה תמיד רעיון טוב להיות מעורבים, להיות עם אצבע על הדופק, להתעניין אצל המחנכת אם יש פער משמעותי בתחום כלשהו בינו לבין המצופה מבני גילו, אבל אני לא חושבת שעדיין יש מקום ללחץ
 
רוב האנשים לא יודעים מה זה דיסלקציה, ונותנים למושג פרשנויות
שונות ומשונות. לכן היה חשוב לי לחדד מה משמעות המונח.
 

סביון1

New member
הבן שלי בכיתה ב' כתב בכל כך הרבה שגיאות

שלעיתים קרובות לא הבנתי מה בכלל הוא התכוון לכתוב. זה לגמרי לא נשאר ככה. אני לא אגיד שהיום הוא נטול שגיאות כתיב לחלוטין, אבל חל שיפור עצום (אחרי שנתיים בערך) והיום מצבו סביר. ממש מוקדם מידי לדאוג.
 
למעלה