הוא מתנשא ומזלזל. איך אפשר לעבוד איתו על הנושא?

הוא מתנשא ומזלזל. איך אפשר לעבוד איתו על הנושא?

איך עוזרים לו לראות את הבעייתיות
ומסייעים לו להימנע מכך?

רקע:
בן 12, נבון מאד (מחונן),
חברותי, עוסק בספורט.

ילד אמצעי,
הגדולה גם היא מחוננת עם קשב וריכוז חזקים (אצלו בקטנה ולא מצריך טיפול תרופתי), מושכת המון אנרגיות של זמן ומשאבים נפשיים,
יש אחות קטנה בכמה וכמה שנים.
מאז ומתמיד נהנה והיה לו חשוב להרגיש 'יותר'. בלט בגלל היכולות שלו. היה לו קשה כשלא היה *הכי*.
פעם ב... היו נפלטים לו דברי 'שוויץ' - מבוססי מציאות אך לא נשמעים טוב. לא היה במינון חריג ולא כאורח חיים.

בחודשים האחרונים, כנראה עם פרוץ גיל ההתבגרות , סגנון הדיבור הפך לעיתים תכופות יותר למאד מזלזל ומתנשא.
למשל, במסגרת חוג כלשהו, כשמדבר על אחרים בחוג בפנינו אבל גם תוך כדי החוג - "הם כבר שנתיים בחוג, איך הם לא יודעים ל..."
גם בבית מול האחיות,
אפילו מול הסבתא או בשיחות חולין.
מרגיש שזה הפך לחלק מרכזי בסגנון הדיבור שלו.
באחד מהחוגים בהם הוא לוקח חלק כתבו המדריכים על האווירה בחוג, שהדרדרה השנה והפכה לכזו בה השיח הוא שיח הדדי מזלזל, אז אני מבינה שהוא לא היחיד.
זה רק אומר שיהיה לי קשה יותר לעקור את ההתנהגות הזו, אם היא נורמה לפחות בחלק מהמעגלים החברתיים שלו.
שוחחתי איתו על כך.
ניסיתי להבין מאין נובע.
לדעתי נחלק לשניים: יש מקומות שהקטנת האחר כנראה גורמת לו לצערי להרגיש טוב יותר, ויש מקומות שבאמת הוא לא מצליח להבין איך האחרים אינם מצליחים.
אני מנסה מכמה זויות:
גם לומר לו שהקטנת האחר אינה מגדילה אותו,
גם לנסות לשקף לו איך זה מרגיש להיות מהצד השני,
אפילו נתתי לדוגמא דמות מתוכנית בה הוא צופה לעיתים, שלדון מ"המפץ הגדול", וכיצד ההתנשאות הטבעית שלו מתקבלת.
אני לא בטוחה שזה חודר אליו.
חשוב לי שיבין שזה לא תורם לו אלא ההיפך, גורם לו נזק.
הייתי רוצה שיצליח לחוש אמפטיה כלפי מי שאכן אובייקטיבית פחות הולך לו.
אשמח לשמוע רעיונות
 
יש מתבגרים מעצבנים.... את חושבת שהוא מבין מה לא בסדר?

לא כולם ככה, אבל אצל הרבה מתבגרים מתחילה תקופה של ציניות תוקפנית.

אם הוא מבין שהאמירות שלו מעליבות, אפשר לדרוש ממנו להימנע מלאמר אותן לאנשים מסויימים.
בדיוק כמו שהיית מגיבה אם הוא היה אומר "סבתא את מטומטמת". אז הדרך שלו יותר צינית, אבל עדיין לא מקובלת במקומותינו.


לגבי איך הוא עם חברים - אני חושבת שצריך לתאר בפניו את המצב בצורה בוגרת. להסב את תשומת ליבו שלא כולם בחוג הם צינים תוקפנים. כשהוא "מגעיל" הוא אולי מרשים את אלה שהם תוקפנים כמוהו - אבל מעורר אליו כעס מצד אחרים.
הוא כנראה לא יסכים איתך. כי הוא מתבגר, והם חושבים שהם יודעים הכל ואנחנו לא מבינים. אז הוא יעשה טעות או שתיים. אבל אני מקווה שהוא ילמד מהטעויות. אם פעם פעמיים יתחלקו לקבוצות ולא ירצו אותו בקבוצה - אולי הוא יעשה אחת ועוד אחת, ויבין שזה אולי קשור למה שהסברת לו.

לא יודעת אם אפשר ללמד אמפתיה. הוא גם לא חייב לחוש אמפתיה. להיפך. יש בזה סוג של התנשאות לאמר לו "רחם על אלה שלא טובים כמוך". המצב הפוך - הם יותר טובים ממך, כי הם יודעים איך להתנהג. הם כרגע מרחמים עליך, כי אתה כזה מעצבן...
 
אמפתיה מבחינתי היא לא "לרחם" - אלא להבין את המקום בו נמצא

האחר. הוא לא מושלם, יש דברים שהוא לא חזק בהם,
ניסיתי להדגים לו מהזווית הזו.

ציניות תוקפנית זו הגדרה די מדויקת. זו אינה השפה השגורה, אבל בהחלט המינון עולה.

פיכס


מקווה שיעבור,
מקווה ששכר הלימוד לא יהיה גבוה מדי,
בהחלט לא מאפשרת את האווירה הזו בבית אחרי ההערה הראשונה - אבל זה כשאני נוכחת.

נחמץ ליבי על הקטנה,
שיש לה את האחות הגדולה שבעיצומו של גיל התבגרות ואת האמצעי שנכנס לעולם הזה.
היא חווה אווירה מאד לא נעימה בתדירות שבוהה,
שונה לחלוטין מהאווירה בה גדלו אחיה.
 
לגבי האחות - חזקו אותו כאח גדול

שיבין עד כמה הוא חשוב לאחותו הקטנה, עד כמה כל מה שהוא אומר ועושה משמעותי עבורה.
בסך הכל- כשהוא יראה את עצמו כאח גדול, כמישהו שמוביל ומגן - זה יחזק לו את הבטחון העצמי.

בכל פעם שהוא בסדר איתה - תחזקו אותו. "איך היא שמחה לשחק איתך... איזה יופי לימדת אותה את זה, כיף לה שיש לה אח גדול... היא משוויצה בך בפני חברות שלה..."

וכשהוא יפגע בה, תאמרו משהו בנוסח של "היא כלכך רצתה להראות לך את הציור וממש נפגעה כשקטלת אותו... הדעה שלך חשובה לה... ".
 

סביון1

New member
זה מזכיר לי.. פעם כתבה פה 'שקדיה'

בנושא יחסי אחים. היא סיפרה שהם הסבירו לבכור שלהם, איך מאלפים פיל בקרקס שלא לברוח: קושרים אותו לחבל עבה כאשר הוא קטן ולא יכול לקרוע את השרשרת. הפילון מפנים את העובדה שהוא לא יכול, ויותר לא מנסה להשתחרר. גם כשהוא גדול וחזק ויכול. ואז הם הסבירו לבכור שלהם את ההקבלה: שבכל פעם שהוא 'מקטין' את אחיו הצעיר, הוא בעצם מחזק אצלו את ההפנמה שהוא לא מסוגל..
 

סביון1

New member
דיבור מתנשא

את יכולה וצריכה לשוחח איתו ולהסב את תשומת ליבו לבעיה. אבל אחרי שתיים שלוש שיחות זה כבר חסר טעם. את השאר הוא ילמד בדרך הקשה, דהיינו כשיקבל משוב שלילי מחברים על צורת הדיבור שלו.
&nbsp
חוץ מזה, את יכולה לדבר עם המדריך שכתב על האוירה בחוג ולבקש ממנו שיעיר לילד במידת הצורך. אם הילד מתבטא באופן שלא מקובל עליך גם בין כתלי הבית, זה משהו שאפשר בפרוש לאסור עליו לעשות.
&nbsp
לגבי אמפתיה - מנסיון חיי ראיתי, שיש ילדים שחשים אמפתיה מטיבעם, ויש כאלה שהרגש הזה יתעורר אצלם רק אחרי שחוו חויה דומה, כך שהם יכולים להזדהות עם הצד השני. למשל אם הבן שלך יפגע מזילזול של מישהו אחר, יהיה לו יותר קל לחוש אמפתיה עם אלה שנפגעים מדיבור מזלזל. אפשר אולי לצפות בסרטים מתאימים. כרגע עולה לי בראש הסרט 'פלא'.
 
צפה ואף קרא את פלא.

המדריכה סיפרה ששוחחה איתו כשקרה. כאמור - אמרה שקורה יותר אצל אחרים, ולכן עוסקת יותר בהם.
אבל אותי מעניין הילד שלי.....
תודה!
 

mykal

New member
דעתי בענין,

ראשית הייתי מפרידה בין מתנשא למזלזל,
כי כשהם באים ביחד זה נראה יותר כמו חוסר בטחון שהתגובה היא מתנשא ומזלזל,
זה שאת יודעת שהוא מוצלח לא בטוח שהוא באמת מעריך את עצמו
אבל מחזק את עצמו דרך המתנשא ומזלזל.

איך להפריד---לחזק אותו במה שהוא טוב ומצליח,
ואז מותר לו להרגיש טוב עם עצמו.
אבל שכולם רואים ויודעים ואין צורך לציין את זה בחוץ.
המזלזל---כן לחזור ולומר שוב ושוב שזה שהוא מקטין אחרים
הוא לא גדל, להפך, הוא קטן,
יש תרגיל של ציור 2 קוים באורך זהה ובקצוות בקטע אחד קרנים החוצה
ובקטע השני קרנים פנימה, ואז לשאול איזה ארוך יותר,
הנטיה היא לומר שהקטע עם הקרנים החוצה ארוך יותר---
הטעות האופטית הזו היא בדיוק ההקטנה שהוא משיג בזלזול.
ולהזהיר שבסוף יתרחקו או יעליבו אותו.

את יכולה לומר--בסוף יופנם, אל תנסי לשנות בכח. אלא רק במח בחכמה.
 
הרעיון של הציור מקסים!! תודה, אנסה

ואני אכן חושבת שיש גם בעיה מסוימת של בטחון עצמי קיים אך פגיע מדי (לכן תארתי גם את הרקע )
 

amir_aikido

New member
תמיד אפשר למצוא חוויות שבהן הוא יהיה החלש

מתלבט האם זו דרך חינוכית ראויה,
משוכנע שכדי שתשיג את היעד, תהיה השקעה מתאימה במסר מסביב

ואז, הגישה היא לתת לו לחוות את המצב שהוא הקטן/חלש, למשל:
- לתת לו להתחיל חוג חדש שדורש מיומנות, ובקבוצה מתקדמת יותר ממנו
- או למצוא חוויה חד פעמית כזן, שהוא יצטרך עזרה מאחרים,

גישה נוספת, בכל פעם שהוא מדבר באופן שמקטין אחר, להתעלם מכל האמירה. גם מהחלק שאיננו מקטין אחרים. לא להעיר לו - גם זה סוג של יחס. ולתת תגובה חיובית מעודדת בכל פעם שהוא מדבר על שיתוף פעולה ומתייחס לאחרים באופן אמפטי.

קחי בחשבון שמאוד ייתכן שלמרות היותו מחונן, ואפילו בגלל זה, הוא פחות רגיש בצד החברתי ובאמת לא מבין את הקושי של האחר או מה האמירה שלו עושה

אמיר
 
למעלה