הודעה שהועלתה לדף הפייסבוק של משרד החינוך

הודעה שהועלתה לדף הפייסבוק של משרד החינוך

הורים יקרים שימו לב!
בעקבות הדלפת שאלון המחוננים שלב א' של המגזר היהודי, הבחינה לא תתקיים ביום חמישי הקרוב, ה- 25.10.2018
המשרד יודיע על מועד חלופי לקיומה.

* הבחינה של המגזר הערבי תתקיים כסדרה.
 

ליאת של עדי

New member
מנהל
כן ידוע

אני תוהה מה יש להורים לעשות עם המבחן הזה בכלל. או שהילד שלך מחונן או שלא. להתכונן לזה לא ממש יהפוך אותו להיות משהו שהוא לא.
 
להורים לא יותר מדי. אם הילד נבחן בכיתה ב', כדאי קצת לדבר
איתו על מה זה בכלל מבחן "אמריקאי". להסביר שגם אם לא יודעים, עדיף לנחש ולא להשאיר שאלה ללא מענה, ולדבר קצת על "ניחוש מושכל". מעבר לזה, אין צורך להכין לשלב א' של מבחן המחוננים.
יש ויכוחים ודיונים ארוכים לגבי כל עניין ההכנה לשלב ב', אבל לא אכנס לזה.
 
בדיוק מה שכתבת

זאת הפעם הראשונה בה ילד נתקל במבחן אמריקאי (חלקם בכלל במבחן), וחשוב לתווך.
מסתבר שיש כיתות בהן לא לימדו סימני כפל וחילוק.
מעבר לכך גם אלף מבחנים לדוגמא לא יעזרו ברגע האמת אם אין לילד כישורים גבוהים בתחומים שנמדדים בפורמט המבחן הזה.
 
בוודאי שלא! מדובר בתחילת כיתה ב', ולסימני הכפל והחילוק
מגיעים רק לקראת סוף שנת הלימודים של כיתה ב'. למיטב זכרוני (הצעיר שלי נבחן במבחן לפני שנתיים), כפל וחילוק לא היו חלק משמעותי מהבחינה בחשבון, לפחות לא בשלב א'.
 
אכן מופיע, אבל ברוב בתי הספר לא מלמדים כפל וחילוק בכיתה א'
ואת תחילת השנה של כיתה ב' מקדישים בעיקר לחזרה ולעבודה על מבנה עשרוני.
ילדים יכולים להיחשף לסימנים אלו, אבל זה לא חלק מתוכנית הלימודים של כיתה א'.
אגב, גם ילדים שלא עברו את שלב א' יכולים לגשת לשלב ב' אם בית הספר ממליץ עליהם. זאת על סמך הכרות עם הילדים ויכולותיהם.
 
לא מדויק.

אצלנו בית הספר לא הגיש את הבן שלי לשלב א (חלק ממסכת ארוכה של התנכלות, אבל זה כבר סיפור אחר), וכל מי שרוצה יכול לבקש לגשת לשלב ב, או כך לפחות זה היה שנה שעברה. ביקשתי לגשת לשלב ב והבן שלי עבר.
לגבי כפל וחילוק, ילדים מחוננים הרבה פעמים נחשפים לחומר מתקדם יותר וקולטים אותו או מלמדים את עצמם. במקרה שלנו, הבן שלי לימד את עצמו עוד בגיל הגן את החומר של כיתות א,ב. הוא היה בא אליי ושואל שאלות לגבי חשבון. הוא הבין וידע מה זה כפל הרבה לפני כיתה א.
 
לא הבנתי למה לא מדויק?... כתבת בדיוק מה שכתבתי

לא בהכרח חייבים לעבור שלב א' כדי לגשת לשלב ב'. לפעמים בי"ס מבקש להגיש ילדים שלא עברו שלב א', ולפעמים הורים יוזמים בעצמם. אבל עדיין לא באמת חייבים חייבים לעבור את שלב א' כדי לגשת לשלב ב'.
ילדים יכולים להחשף בדרכים אחרות לכפל וחילוק, אבל זה לא חלק מתוכנית הלימוד של כיתה א' באופן פורמלי.
 
כתבת

"גם ילדים שלא עברו את שלב א' יכולים לגשת לשלב ב' אם בית הספר ממליץ עליהם."
&nbsp
אני הוספתי שההורים יכולים לבקש שהילד יגש לשלב ב ללא קשר להאם בית הספר ממליץ על הילד או לאו.
 

ליאת של עדי

New member
מנהל
בסדר. אני דיברתי עם הבן שלי על זה

הסברתי לו מה זה מבחן אמריקאי, הראיתי לו דוגמא, הדגשתי את אי החשיבות של העניין כי הוא זה מה שהוא, והימי-שליפה באים לענות על צורך לילדים מסוימים. אבל מפה ועד להדליף מבחנים לרשת, להכין את הילדים בציפייה שיעברו, את זה אני לא מבינה.
 
בשנים האחרונות יש באמת הסחפות טוטאלית בנושא הזה...
בתור אמא לילד עם מחוננות חריגה אני יכולה להגיד שלמחוננות כזו יש השפעות רגשיות וחברתיות לא פשוטות ולא קלות בכלל, ונכון לשלב זה של חייו, המחוננות מקשה עליו מאוד כמעט בכל אספקט של החיים שלו.
אז כולם נורא נורא רוצים להשוויץ בילדים המחוננים שלהם שעברו שלב ב', אבל הורים לילדים מחוננים יודעים לספר גם על הצדדים הלא חיוביים של הסיפור.
 

דיברגנט חדש

Well-known member
מה הקשר?

המחוננות שלו תשאר, אם יעבור או לא, זה לא שאם הוא מחונן ולא יעבור את הבחינה, קשיי המחונן שלו (למרות שלא אותר ככזה) יעלמו.
 

amir_aikido

New member
ילד לא מחונן בכיתת מחוננים יסבול יותר מההפך

מסכים
&nbsp
כהורה לילדה בכיתת מחוננים שנהנית מכל רגע שם, ולאחותה התאומה שלא עברה המבחן שלב ב', ולמרות שהיתה "זכאית", לא רצתה לנסות שוב. מכיר אותן ויודע שההבדל ביכולות לא גדול, אבל ההבדל ברצון ללמוד ולהשקיע כן.
&nbsp
ילד לא מחונן יסבול בכיתת מחוננים הרבה יותר מהסבל של ילד מחונן בכיתה רגילה. הורה שהתערבותו תגרום לילד שלו לעבור את המבחן שלא בצדק, ואח"כ ישלח אותו לכיתות של המחוננים בעצם עושה עוול לילד. במקום שילדו ירגיש בין החכמים בכיתה, הוא פתאום ירגיש בין החלשים. הילד ישאר עם פי 10 שיעורי בית אחרי הכיתה: בכיתה ה' התאומה בכיתה הרגילה מסיימת כל השיעורים בכיתה ונשאר לה זמן לעזור לחברות, אחותה בכיתת המחוננים חוזרת עם כעשרים דקות עד שעה של שיעורים בכל יום, וחלקם בקבוצה, לילד פחות מחונן זה ייקח פי 2 זמן.
הכיתות האלה מותאמות לילדים שהם כמו ספוג, צמאים לכל טיפת ידע בסביבה ומייד חושבים עליה, מנתחים אותה ומנסים לבסס עליה דעות. באחת ההקפצות האחרונות אחת הילדות דיברה על "החפצת נשים אצל אמנים", השאר מיד חקרו אותה על המונח והתחילו לבחון באילו שירים של אלו אמנים (בעברית ואנגלית) הן מוצאות החפצה כזו ...
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
 

amir_aikido

New member
כיתת מחוננים לא בטוח שתתאים גם להם, אבל ההורים ...

ראשית, אני מסכים איתך, ובהחלט ייתכן שגם ילדים כאלה יעדיפו כיתה רגילה על כיתת מחוננים. מצד שני, בהחלט ייתכן שההורים שלהם יחשבו אחרת (וירצו שילמדו יותר מסיבות שונות, בדיוק כמו ילד שבכלל לא רוצה ללכת לי"ס).
&nbsp
&nbsp
ההבדל הוא שהילדים האלה יהיו בחברת דומים בכיתת המחוננים, והילדים הלא מחוננים יהיו בחברה שבה הם ירגישו שונים ...
&nbsp
&nbsp
 

עדיקים

Active member
אני בשוק, מה יש לעשות עם המבחן הזה???

הבן שלי עבר בקלות את שלב א' ולא עבר את שלב ב'.
אולי אם הייתי מכינה אותו לשלב ב' היה עובר אבל מה זה היה עוזר לי...
לא עשיתי לו שום הכנה אפילו לא מה זה מבחן אמריקאי.
ברור לי שיש לו יכולות גבוהות מילדים אחרים בכיתתו מצד אחד מצד שני הוא כנראה לא מחונן אבל מאוד חכם. לא הייתי משנה לו את המסגרת, לא רואה סיבה.
לא מבינה גם הורים שעושים לילדים שלהם קורסי הכנה למבחנים האלה.
 

דיברגנט חדש

Well-known member
גם האולמיפאדה במתמטיקה שהיתה אמורה להיות באותו היום בוטלה

אין לי מושג, למתי נדחתה?
 
למעלה