שנה הבאה כיתה א'

תודה רבה על התגובה המושקעת!


 
שנה הבאה כיתה א'

שלום,
הבת שלי בת 5 ושלושה חודשים ,התחילה גן חובה השנה בגן חדש.
שמענו וגם התרשמנו מהגננת שהיא מקסימה עם הילדים ומקנה להם ערכים טובים. הילדה עצמה אוהבת אותה והסתגלה בקלות לגן.

שמענו מהורים שילדיהם היו בעבר בגן שההכנה לכיתה א בעייתית.
אני לא יודעת מה זה אומר... אני שומעת כל מיני דברים: על חוגים להכנה לכיתה א', על כך שהכל ממוחשב ועושים שיעורי בית במחשב, על כך שרוב הילדים מגיעים לכיתה א' שהם כבר יודעים לקרוא...

אז השאלות שלי הן:
1. מה ילד שמסיים גן חובה ועולה לכיתה א' אמור לדעת? אותיות, סימני ניקוד, קריאה,מספרים, חשבון...
2. איך לעבוד איתה בבית על הדברים שצריכה לדעת...?
3. מה עושים בחוג הכנה לכיתה א', מתי הולכים אליו-האם מתחילת השנה ,לסופה...ומה דעתכם על חוג כזה...
רעיונות ומחשבות בנושא יתקבלו בברכה....
 
הסיפורים ששמעת מוגזמים

יש ילדים שמגיעים כשהם כבר יודעים קצת לקרוא ולכתוב. אבל זה לא משפיע על תוכנית הלימודים.
המורה יוצאת מנקודת הנחה שהיא מלמדת ילדים שלא יודעים לקרוא ולכתוב.

אל תעבדי איתה בבית... חבל על הזמן של שתיכן. מחכות לכן 12 שנים לא מדהימות בבית הספר, לפחות תיהנו כל עוד היא בגן. תעשו יצירה, משחקי דמיון, התעמלות. כל אלה דברים שהיא לא תזכה לעשות בבית הספר.

מה שחוג הכנה לכיתה א עושה זה כסף לבעלי החוג.

לגבי שיעורים במחשב - זה פשוט לא נכון. יש קצת מקצועות שעושים מטלות במחשב. אבל זה ממש לא הרוב. לילדים יש מחברות ועפרונות ומחקים.


אם אחרי פסח בתך עדיין לא תדע לכתוב את שמה, אז זה הזמן להתחיל לבדוק ולשאול שאלות. לדעתי.
 
ממה שאני יודעת, יש שוני גדול בין בתי הספר

אצל הבן שלי אכן הייתה ציפייה שיכירו היטב את האותיות כשעלו לכיתה א׳. במקומך הייתי מנסה לשוחח עם הורים שיש להם עכשיו ילדים בביה״ס המיועד בכיתה א׳ או ב׳, ושומעת מהם מהן הציפיות. בכל מקרה לא הייתי עושה הכנה לכיתה א׳, מקסימום קצת חוברות.
 

סביון1

New member
תשובות

1. אני לא נציגת משרד החינוך כך שאין לי תשובה רשמית, אבל לדעתי סביר שהילד יכיר לפחות את האותיות והצלילים ואת המספרים. יותר טוב שידע לפחות מעט קריאה (למשל שידע לקרוא מילים עם קמץ ופתח) ופעולות חשבון פשוטות מאד (לא יותר מחיבור וחיסור עד חמש, וגם זה לא חייב להיות מושלם)
2+3. לגבי ההכנה לכיתה א' בבית ובחוג: נכון שיש הבדלים מבית ספר אחד למשנהו, אבל ההבדלים היותר משמעותיים, לדעתי, הם מילד אחד לחברו. יש ילדים שהכנה לכיתה א' תעשה להם טוב, ויש כאלה שזה מיותר עבורם. יש כאלה שיפיקו תועלת מכך שיתחברו בחוג עם ילדים שידוע שיהיו איתם אחר כך בכיתה (אם ידוע), ויש כאלה שיפיקו תועלת בחוג מהלמידה עצמה. אני לא יודעת מה בדיוק מלמדים בחוגים האלה, וכמובן שאינני מכירה את הבת שלך, כך שקשה לי לענות. אני מכירה חוג הכנה לכיתה א' של קופות חולים שמועבר על ידי מרפאות בעיסוק ויכולה לספר עליו. זה חוג שהצעיר שלי הלך אליו, והצטערתי שלא הכרתי אותו ולא שלחתי אליו גם את הבכור. בחוג הזה לא לימדו קרוא וכתוב ולא חשבון. לימדו יותר על הצד הארגוני. למשל -
- איך משתמשים בילקוט, איך מארגנים את שולחן העבודה: דהיינו לא שופכים את כל תכולת הילקוט על השולחן אלא מוציאים רק מה שצריך לאותו שיעור ומחזירים לילקוט בסוף השיעור).
- איך כותבים במחברת: כמו שסיפרתי בעבר, יש ילדים שכלל לא ברור להם שאת המחברת פותחים בעמוד הראשון וכותבים בה דף אחרי דף בצורה רציפה. הם פותחים איפה שיוצא וכותבים, והתוצאה כמובן בלגן נוראי במחברת.
- מתרגלים מילוי הוראות מורכבות של המורה. למשל - "ילדים בבקשה הוציאו מחברות וספרים ופיתחו את הספר בעמוד 12" זאת הוראה מורכבת לילד בן שש: להוציא מחברת, להוציא ספר, לפתוח בעמוד 12. איך בכלל מוצאים את עמוד 12?

בנוסף, לימדו אחיזת עפרון נכונה וכיוצא באלה כישורים.

רק את יודעת אם הבת שלך שלך זקוקה או לא זקוקה להכנה כזאת או אחרת. אבל לדעתי, אם שמעת שמועות מספיק מבוססות מהורים בעלי נסיון על כך שבוגרי הגן הזה לא הגיעו מוכנים לכיתה א', אז לא כדאי לשקוט על השמרים. זה לא אומר להכנס ללחץ ו"להתיישב" על הילדה עם לימודים וחוגים, אבל כן להיות עם יד על הדופק, לשים לב איך היא מתקדמת, לשבת איתה מידי פעם בבית ולראות מה היא כבר יודעת. למשל כאשר קוראים יחד סיפור, לשאול איזה אותיות היא מזהה, או באיזה אות מתחילה מילה מסוימת (שתזהה לפי הצליל). לבקש לפעמים מהגננת לראות את החוברת שלה בגן (אני לא יודעת איך אצלכם, אצלנו לכל ילד היתה חוברת עבודה שנמצאה באופן קבוע בגן), לשים לב לכושר הארגון שלה - בדרך כלל בנות יותר טובות בזה מאשר בנים.
 
מציעה לשאול את ההורים שאומרים שההכנה לכיתה א' בעייתית

למה בדיוק הם מתכוונים - כדי שתוכלי לדעת למה לשים לב ובמה להתמקד.
 

שלגיה73

New member
מהנסיון המצומצם שלי

בכיתה א מלמדים את כל מה שילד בכיתה א צריך לדעת
בגן עובדים על אוריינות (צלילים, חיבור בין הצליל הפותח לאות הפותחת, זיהוי אותיות) ותרגילי חיבור עד 10
מבחינת תלמידאות- איך לארגן ילקוט, איך להתארגן במחברת, איך למצוא את העמוד המתאים בחוברת המתאימה- על כל זה המחנכת בכיתה א אחראית
ילדים שיותר קשה להם התמצאות במרחב הייתי לוקחת לכמה סיורים בבית הספר להכיר את המבנה, החצר, השירותים, המזכירות וכו- כי זה מבנה בסדר גודל אחר לגמרי מאשר הגן. מעבר לזה לא הייתי משקיעה בקורס
ולגבי המחשב- יש משימות באופק נדמה לי שכבר בכיתה א
אני עשיתי מנוי לסוד של מיה בגן חובה כך שידעו איך עובדים במחשב ועם עכבר
&nbsp
בהצלחה
 

רוני1955

Active member
כיתה א.

הילדים שלי כבר גדולים, והנכדות שלי כרגע בכיתות א ו-ב. אני די מעורב במה שקורה איתן. הכנה לכיתה א, עושים בגן לקראת העליה לבית הספר. כל החוגים האלה הם טובים (כמו שכתבו), למי שמפעיל אותם. זה הכל. מכיוון שלא כל הילדים יודעים לקרוא ולכתוב, מתיחסים כאילו אף אחד לא יודע, ומלמדים לכתוב ולקרוא. ילד שכבר יודע בעזרת החוגים האלה, משתעמם בכיתה, מדבר עם ילדים אחרים, ומפריע למהלך השיעור. המורה תעיר לו כל הזמן, וחווית כיתה א תהיה עבורו די לא מוצלחת.
מצד שני, אם הילד מבקש, ההורים (רק ההורים, לא חוגים) יכולים לשבת איתו קצת, וללמד מה שהוא יבקש.
 

gpa3

New member
ממש לא בטוחה שרוב הילדים שעולים לכיתה א'

יודעים לקרוא. אולי זאת איזו אמונה, שהשתרשה אצל ההורים אצלכם ולכן הם טוענים שההכנה לא טובה (יכול להיות שהיא באמת לא טובה, אבל עדיין). יותר מזה, די מאמינה, שמי שמגיע לכיתה א' כשהוא יודע לקרוא, לא קורא כי היה בחוג הכנה לכיתה א' או כי עבדו איתו בבית או בגן. קיים סיכוי סביר ביותר, שהוא היה מגיע לכיתה א' כשהוא יודע לקרוא גם אם הוא היה גדל אי אז בשנות ה 70' כשגדלתי, כשלא חשבו שבגן צריך ללמוד לקרוא (אין לי בעיה עם הכרות כללית עם הנושא, כמו שהגננת של הבכורים שלי עשתה, אבל כן עם הלחץ הקצת מיותר). אם אני לא טועה, בגדול הם אמורים לדעת אותיות וצלילים. לא לקרוא.
את יכולה לנסות להציג לה את הנושא דרך משחקים שונים. למשל פאזל עם אותיות, משחקי מחשב. אם היא תתחבר לנושא תמשיכו הלאה, אם לא, הרבה פעמים הזמן עושה את שלו. אם את מוטרדת, פשוט תהיי עם "יד על הדופק". תשאלי את הגננת במהלך השנה עם היא מרגישה שיש קושי מסוים (יכול להיות שהיא תעשה את זה מעצמה). כמו שכבר יצא לי לקרוא, יש ילדים שההכנה לכיתה א' עזרה להם, בגלל קשיים "אובייקטיביים", רק שמהנסיון הקטן שלי, לא תמיד קשיים כמו לקויות למידה קולטים בשלבים הראשונים של רכישת הקריאה.
בקיצור, קצת לנשום עמוק ולהרגע. בודדים הילדים שלא מצליחים ללמוד לקרוא (אלא אם מישהו יתקן אותי), גם אם זה יקרה מאוחר יותר.
 

kagome10

New member
כל כך מדוייק מה שאמרת על למידת קריאה

אני מכירה ילדה שעלתה לכיתה א' כשהיא יודעת לקרוא. ברוסית. אף אחד בגן לא דיבר רוסית, הכל מהבית...
וכמובן, לא הייתה לה בעיה ללמוד לקרוא בעברית בכיתה א'. להפך, היא השתעממה מהחזרתיות האינסופית על לימוד האותיות (כך שלהמנע מללמד ילד לקרוא כדי שלא ישתעמם זה לא אסטרטגיה או טקטיקה מועילה, מניסיוני. הפער בין הקצב של הילד לקצב של הכיתה הוא החשוב).
&nbsp
 
מבחינת התוכנית הפדגוגית של משרד החינוך לגן חובה

בסוף גן חובה מצופה מהילד:
לזהות את כל אותיות הא-ב
לזהות את כל הספרות 0-9
לדעת לכתוב את שמו באותיות דפוס
לעשות פעולות חיבור בסיסיות עד סכום 10
להיות מסוגל לשבת ליד שולחן למשך 50 דקות רציפות
לאחוז עפרון בצורה המאפשרת כתיבה
להיות מסוגל לגזור צורות מתוך נייר מסומן
לדעת לארגן את הציוד שלו (להוציא מהתיק, להוציא מהקלמר, לאסוף בסיום הפעילות)

חוגי הכנה לכיתה א' אמורים לעבוד על המיומנויות הללו, בדגש על נושא אחיזת העפרון, זיהוי האותיות, ומיומנויות הארגון. חלקם נותנים יותר דגש לחלק האוייני - לימוד האותיות והספרות, וחלקם יותר למיומנויות האחרות. יש ילדים שכדאי להם חוג כזה, בקיץ לפני כיתה א - במיוחד עם יש פער בין המיומנויות שהילד רכש בגן, לבין אלו המצופות ממנו בכיתה א'.

בכיתה א יוצאים מנקודת הנחה שהילדים אינם יודעים לקרוא ולכתוב, ומלמדים הכל מההתחלה. ילדים שיש להם רקע בלימוד קריאה וכתיבה ילמדו בקלות, ועלולים להשתעמם בשיעורים, ואז יפספסו את השיעור המרכזי של כיתה א - לימוד תלמידאות - איך להיות תלמיד.
 
למעלה