שאלות לקראת כיתה א

בלונד23

New member
שאלות לקראת כיתה א

הי, בכורתי עומדת לעלות לכיתה א ולי יש כמה שאלות.
שיעורי בית - יש בכיתה א?
מבחנים או עבודות - יש?
האם כל אחד מתקדם בקצב שלו בדפי עבודה או שכולם באותו קצב?
יש לי כמה חששות:
1. שעמום. היא תופסת מהר מאוד, ומה היא תעשה אם כל הכיתה תתקדם לאט והיא תשתעמם? האם היא למשל תוכל לעזור לחברים בזמן העודף שבו כולם עושים משהו והיא כבר סיימה?
2. ש"ב. אני כתלמידה, לפחות בגיל תיכון, לא עשיתי ש"ב. היה לי מספיק להקשיב ולסכם בכיתה, וכבר הייתי מוכנה למבחן. לפעמים הייתי עושה מהר מהר בהפסקה לפני השיעור. גם לא שאפתי לקבל 100 (אני מאוד לא תחרותית, לא הזיז לי למשל לקבל 85). מצאתי ביני לביני שבדברים שאני אוהבת וקל לי (=כל דבר הומני) אני פשוט לא צריכה לעשות ש"ב כי זה בזבוז זמן בעיני. המורים מאוד זרמו אתי, כי הוצאתי ציונים טובים ותמיד ידעתי את החומר הודות לקשב בכיתה. רק במתמטיקה וכימיה הייתי נוראית, וכן חרשתי לקראת הבגרות במתמטיקה (על הבגרות בכימיה ויתרתי בכיף רב, ומתמטיקה ירדתי ל-4 יחידות כאשר כל הכיתה עשו 5 והוצאתי ציון סביר במאמץ על). בשיטה זו המשכתי כל החיים לתואר ראשון, שני, שלישי... בלי להרגיש חובה להכין שיעורים או לקרוא משהו שלא מעניין אותי. לי השיטה עבדה, אך חוששני שמערכת החינוך כיום השתנתה לגמרי.
האם העצמאות המחשבתית הזו, שאני כ"כ רגילה אליה, זה משהו שזורמים איתו גם היום, או ש"חובה" להכין שיעורים?
אם יש משהו שאני לא מוכנה לעשות זה לשבת כל יום עם ילדיי ו"להכריח" לעשות שיעורים. נראה לי לא טוב ליחסים בבית וגם לא מטלה שלי אלא של הילד.
האם זה לגיטימי לתת לילד חופש, במערכת החינוך של היום, להחליט לעצמו אם הוא מכין או לא את שיעורי הבית ושיישא בתוצאות? אני יודעת שיש כל מיני גישות וזה תלוי במורה, אבל בבית ספר רגיל (לא דמוקרטי ודומיו) איך זה מתנהל פחות או יותר בכיתות הנמוכות?

המון תודה
 

ליאת של עדי

New member
מנהל
מנסה לענות מנסיוני

שיעורי בית ניתנים בכיתה א. הכמות תלויה במורה. ההספק של השיעורים בכיתה או בהפסקה תלוי בבת שלך. לדעתי להכין שיעורי בית זה נורמה ומסגרת וציות לכללים בכיתה. לא להכין שיעורים מתוך אמונה שזה מיותר, אני לא מתחברת לגישה, אבל יש כאלה שמאמינים כך. אצל הגדול שלי יש ילד שההורים שלו גם מאמינים שזה לא חובה ובאופן כללי זה ילד שלא מתחבר לנורמות אז אולי אני חווה את זה כדבר שלילי מאוד, אז בגדול אני נגד, זה יכול להביא להחרגה ולדעתי סיכוי גבוה שלשם זה ילך.
מעבר לכך, איך תדעי אם הבת שלך תסתפק בהקשבה בלי חזרה על החומר, אולי זה יעבור אליה ממך, אולי זה לא יעבוד כשהיא תגדל? את לא יודעת מה יהיה ואיזה הרגלי למידה היא תרכוש. מה שהיה לפני 20-30 שנה זה לא מה שהולך היום. הכיתות מורכבות ממיקס של ילדים חלקם עם בעיות מורכבות שצריכים את המסגרת כדי לתפקד ככיתה לומדת.

מבחינתי והילדים יודעים, אתם בבית ספר כדי ללמוד, אחרי זה עושים כיף. והאמת שהתמודדות שלנו עם שיעורי בית היא מינורית, הבן שבע שלי הספיק לעשות כמעט הכל בכיתה והייתה לנו מורה סופר-מפציצה. אני מניחה שאם היה עומס ממש קשה, הייתי משייפת את הפינות.

לגבי התקדמות ועזרה לאחרים- כל מורה מתנהלת אחרת. יש כאלה שנותנות לילדים להתקדם עם חוברת נפרדת מהבית יש כאלה שמחלקות דפים, יש כאלה שמאפשרות להוציא ספר ויש כאלה שנותנות לילדים לעזור לאחרים. מבחנים אין. עבודות יש, שוב תלוי-מורה. לי חשוב שהעבודות שיינתנו יהיו בגדר ההיגיון שהילדים יוכלו לעשות לבד (פלוס עזרה וכיוון ממני ולא הפוך) וזה הדבר היחיד שיש לי לומר באסיפות הורים למחנכת.
 

בלונד23

New member
תודה ליאת. בהחלט עזרת

ברור שנתחיל בתוך המסגרת מתוך "ציות" לנורמות. אני מאוד אשתדל לשדר לה אמון במערכת, למרות שזה נורא קשה לאור נקודות חולשה במערכת הקיימת - למשל, ההדתה במשרד החינוך שמשתקפת בחוברת של כיתה א, שהנושא הראשון בה הוא שמירה על השבת.
ביום שלומדים את הקטע הזה בחוברת אולי אבחר לא לשלוח אותה, ובמידת האפשר אבקש מהמורה/מנהלת שישקלו לדלג על הדברים האלה. ואם למשל היא תחזור מהכיתה ותדווח שלמדה כל מיני שטויות שבנט הכניס לתל"מ, אלמד אותה לחשוב בזכות עצמה ולא לקחת דברים כמובן מאליו.
אני מבינה שרוב ההתנהלות תלויה פשוט באופיה של המורה, ומקווה שנקבל מורה מצוינת וקשובה.
לגבי השיעורים ברור שאעודד אותה להכין, אבל אם היא למשל תשאל אותי האם השיעורים הם קריטיים לחינוכה כבן אדם נאור, אז אני מניחה שאגיד לה שזה תלוי את מי את שואלת ואסביר לה מה אני מאמינה על מחשבה עצמאית, על מחקר עצמאי ודברים כאלה ושלא תמיד הכרחי ללכת בתלם.
&nbsp
 

Ani15

New member
האם את תמיד נוהגת לפי המהירות המותרת?

ואם לא (מן הסתם), האם כך תלמדי את ילדיך לנהוג כשהם ילמדו נהיגה? (סביר להניח שלא)
האם את תמיד עוצרת להולכי רגל לפני מעבר חציה? האם תלמדי את ילדיך (כשילמדו נהיגה) שזכותם לבחור לעבור על חוקי התעבורה כמו שעושה כל מי שלא עוצר כך? (סביר להניח שלא)
יש חוקים, ומוסכמות, ונהלים ו"מקובל". יש תרבויות שבהן כולם מצייתים להם. בישראל נהוג בהרבה מקרים "לבחור" האם לציית להם (ואני לא מדברת על דברים שהם "לא חוקי בעליל", אלא ככה, בקטנה). אבל האם את כהורה צריכה לחנך מראש את הילדה "לבחור"? למרוד במסגרת? לדעתי, אם את שולחת את הילדה לבי"ס רגיל, את צריכה לשדר לה שזו המסגרת שבחרת עבורה, והיא (ואת) צריכות לעמוד בדרישות המסגרת הזו. אם וכש-היא תחליט לא לעמוד בהם, תחליטי אז איך את מגיבה. למה לשדר מראש חוסר אמון במערכת? זה לא נקודת התחלה טובה. ותוכלי רק להאשים את עצמך אם היא לא תמצא את מקומה במסגרת כזו - הרי מראש אמא שלה אמרה לה שהיא לא מאמינה במסגרת הזו... (הפוסט שלך מאוד משדר את זה ואני מציעה לך לשקול שוב את ההחלטה לשלוח אותה למערכת הציבורית כשאת בעצמך ממש לא מאמינה בה).
&nbsp
לשאלותיך:
- בדרך כלל אין שעורי בית בכתה א אלא מבקשים להשלים את מה שלא הספיקו לעשות בכתה. אם הבת שלך כל כך "קולטת מהר" וכו, תעשה הכל בכתה ולא יהיו לה שעורי בית.
- יש עבודות, אין מבחנים (לפעמים יש "מבדקים" או "הכתבות", תלוי במורה)
- אם היא מחוננת היא תאותר במבחנים בכתה ב ואז ייתנו לה "יום שליפה" מחוץ לכתה. אם היא רק מוכשרת, אז כן, היא תשתעמם. אם במקרה תהיה לה מורה טובה, המורה יכולה לדאוג לה לעיסוק אחר אם היא תשים לב שהיא מסיימת מהר את המטלות בכתה. אם תהיה לה מורה רק "בסדר", אולי היא תרשה לה להביא ספר או חוברת עבודה לבחירתכם לזמנים כאלה. אם לא, אז היא תשתעמם, כמו רבים במערכת החינוך הציבורי. נדמה לי שזה קצת מוקדם לשקול את זה. תגיעו לגשר, תעברו אותו.
- זה לא מפתיע שבחרת למרוד בגיל ההתבגרות בענין שעורי הבית, וזה לא יפתיע אם גם היא תעשה זאת (תקווי שזה יישאר רק בשעורי בית). עדין, זה לא משהו להגות בו בכניסה לכתה א....
&nbsp
 

בלונד23

New member
שני דברים שונים לחלוטין

חוקי המדינה - במיוחד בכביש, שנועדו להציל חיים - נאכפים באדיקות.
ש"ב הם לא חוק מדינה. זה שונה לגמרי, זה כלי עזר שנועד לקדם מטרה לימודית. אני אומרת את זה מנקודה של מורה (אני בהכשרתי גם מורה). אם המטרה הזו ממילא מושגת בלי השיעורים, אז הם מיותרים לאנשים מסוימים. כשאני שולחת את ילדתי לבית ספר, מטרת העל שלי היא שבתי תצא בן-אדם, ושתלמד ותדע דברים שיעזרו לה בחיים.
השיעורים לא קשורים לאף אחת מהמטרות הללו. לא צריך להיות מחונן כדי להקשיב וללמוד בכיף, ולא צריך משטר על הראש כדי לקלוט. ואם אתה בא הביתה ואתה יודע שלא הבנת מה היה בשיעור - אז תפתח את הספר ותעבור על החומר כדי לדעת, גם אם לא נתנו באותו יום שיעורי בית.
&nbsp
 

mykal

New member
לפי דבריך כאן

מציעה לך בחום, לתת לילדתך/ילדייך חינוך בייתי,
הגישה הבסיסית שרואה במערכת רק את חולשותיה,
ואת העובדה שהיא עודפת לילדה---חבל על הילדה.
לבוא מראש בגישה--שהיא יותר מסוגלת מכול הילדים--
שמיותר החומר הלימודי--הדתה, (אם היו מלמדים תרבויות אחרות,, גם היית
לא שולחת אותה?)
תפקוד בתוך מסגרת הוא תמיד קושי, גם למבוגרים--
אם מרפים ידים כבר עכשיו--ברור שתמרוד. אח"כ לרוץ לארגן יחסים מחדש,
זה הרבה יותר קשה.
במערכת החינוך יש גם הרבה מה להציע, בעיות אפשר להעצים
ואפשר להעלים (עין) ולהמודד כמו כולם.
 

Ani15

New member
מצטערת, אני חולקת עליך

אני מאמינה שבתך תצא בן אדם ותלמד דברים בין אם תעשה שיעורי בית או לא. גם חשיבה עצמאית אינה מדוכאת ע"י הצורך לעשות דווקא שעורי בית, אלא ע"י שילוב של הרבה מאוד גורמים. "ללמוד בכיף", זה ללמוד מה שמעניין אותך, ולאו דווקא מה שמשרד החינוך החליט שאת צריכה ללמוד (או ללמד). מערכת החינוך הציבורית מלמדת הרבה מיומנויות - ביניהן משמעת עצמית (ובשביל זה צריך להכין שעורי בית), חיים בקבוצה, וידע כללי. אם מה שחשוב לך הוא דווקא דברים אחרים - באמת שאני לא מבינה למה את שולחת אותה לבי"ס רגיל.
 

kagome10

New member
משמעת עצמית במערכת החינוך?

אני מסכימה שלשלוח ילד למערכת עם מידת אי אמון גדולה כל כך זה בעייתי (למרות שנתקלתי בכמה משפחות בהן ההורים הרשו לילדים לא להכין שיעורי בית או לעשות את המינימום הנדרש בלבד במקצוע מסויים, וזה הלך טוב. אבל זה היה בגילאים מבוגרים בהרבה).
&nbsp
אבל, על איזו מערכת חינוך את מדברת? כי בזו שאני מכירה לא מלמדים משמעת עצמית. וידע כללי. חיים בקבוצה מלמדים, אבל, כל מסגרת שבה חיים בקהוצה מלמדת ידע בקבוצה...
&nbsp
&nbsp
 

Ani15

New member
לונג טיים נו סי

בואי נדבר שוב כשתהיי אמא לילדים בבי"ס ולא בוגרת טריה למדי של בי"ס תיכון, אוקיי?
 

Ani15

New member
נהפוכו

אני מודה שיש אנשים שאני לא מתווכחת איתם
 

בלונד23

New member
אל תצטערי, מותר לחלוק

לא יודעת על מה בדיוק את חולקת אבל זה בסדר
 
ילד בן 9 יבוא הביתה ויפתח ספר כדי להשלים יידע?

כתבת "אם אתה בא הביתה ואתה יודע שלא הבנת מה היה בשיעור - אז תפתח את הספר ותעבור על החומר כדי לדעת, גם אם לא נתנו באותו יום שיעורי בית."

אולי זה יקרה לפעמים. בחלק מהמקצועות. אבל באמת אי אפשר לבנות על זה.

את מפגינה פה חתיכת חוסר אמון במערכת החינוך. לא סומכת על מורה בעלת נסיון שתגע מה כמות השיעורים ההגיונית, אבל את כן סומכת על ילדה בת 8 שתבין לבד אם כדאי לה לחזור על החומר או לא...

אני רואה שאת נורא נורא חוששת ממערכת החינוך.
לדעתי - תני לה צ'אנס.
חכי.

מנסיוני - יש שיעורי בית. אבל ברוב שנות ה12 שנים - לא קורה כלום אם הילד לא מכין אותם. פה ושם יש מורים שמקפידים. הרוב - לא.
 

סביון1

New member
כיתה א' - תשובה ארוכה.

לגבי שיעורי הבית - קודם כל, לא ברור לי למה לדעתך שיעורי בית הם "משטר על הראש". שיעורי בית מטרתם, למיטב הבנתי לפחות, לתרגל את החומר הנלמד.
שנית, לא ברור לי איך את כבר בטוחה שהבת שלך לא זקוקה לשיעורי בית כדי ללמוד את החומר? עם כל הכבוד לזה שהיא קולטת מהר, זה לא בהכרח אומר שתסתדר כמוך בלי לתרגל.
&nbsp
לגבי ילדה שמתקדמת בחומר והחשש משיעמום - למיטב הבנתי וממה שאני התרשמתי, זה מאד תלוי במורה ובאיך שהיא מתמודדת עם ילד כזה. יש מורות שיודעות מצוין להעסיק ילדים שמתקדמים מהר בחומר ויש כאלה שזונחות אותם. במקרה השני, שאני מקוה שלא תגיעי אליו, אם חלילה תגיעי, תצטרכי לקחת על עצמך את היוזמה להציע למורה ולבקש שתתן לילדה למשל תרגילים מתקדמים, חוברות מתקדמות, אתגרים כאלה ואחרים וגם אם מתאים שתעזור ללמד את המתקשים (יש ילדים שמאד אוהבים את זה).
&nbsp
לגבי ההדתה - אכן יש הדתה גם לדעתי אם כי אולי לא בצורה כ"כ קיצונית כמו שיש שחושבים. אני באופן אישי אדם שומר מסורת וכך מחנכת את ילדי, אז פחות "דוקר לי בעיניים" אבל יכולה להבין למה זה מציק לך. יכולה לספר לך שכשילדי היו בגן שלחתי אותם לגנים דתיים למרות שבבית אנו רק שומרי מסורת לייט. לפעמים קרה שהם חזרו עם שאלות למה בגן לימדו ככה ואנחנו עושים אחרת. תמיד עניתי להם בשקט ובלב שלם שזו אמונתה של הגננת וכך היא מלמדת אותם, ובבית כל אדם עושה כרצונו לפי הבנתו ואמונתו. ונתתי להם דוגמאות מהמשפחה המורחבת שאצלנו היא מאד מגוונת מבחינת יחס לדת והם חיו עם זה מצוין ובינתיים אף אחד לא חזר פה בתשובה

&nbsp
אגב, מצד שני, לי אישית כואב הלב ממש על כך שלא מלמדים יותר תנ"ך בבתי הספר הממלכתיים. כלומר, יש מקצוע שנקרא תנ"ך אבל לומדים בו את סיפורי התנ"ך ותו לא. ספר התנ"ך עצמו נדחק הצידה וכך גם השפה העשירה שלו שלא תסולא בפז. לדעתי יש קשר ישיר בין הויתור הזה על ספר התנ"ך לבין העילגות של הילדים היום ודלות השפה שלהם.
&nbsp
לגבי בית הספר באופן כללי - אני מסכימה במידת מסוימת עם מיכל, שהגישה שלך למערכת החינוך לא בריאה עבור הילדה. אפשר ללמד אותה להסתדר בתוך המסגרת וגם לחשוב באופן עצמאי, וזה לא ילך עם דעות שליליות שבסופו של דבר יחלחלו אליה אם תרצי בכך או לא תרצי. יכולה לספר לך שגם כשבכורי עלה לכיתה א' חששתי מאד והיתה לי דעה קדומה על מערכת החינוך. ושקלתי לגמרי ברצינות לשלוח אותו לבית ספר דמוקרטי, אפילו נרשמנו אבל בסוף זה לא יצא אל הפועל. ובדיעבד אני שמחה שכך, כי הוא למד בבית ספר ממלכתי טוב, עם מנהלת ומורות שרואות קודם כל את האדם ואת הנפש הצעירה ורק אחר כך את גליון הציונים. מקוה שכך יהיה גם אצלך.
&nbsp
 

בלונד23

New member
חותמת על כל מה שכתבת

תודה, התשובה שלך באמת עוזרת לי לראות את הדברים בקנה מידה יותר רחב. אנסה להתאים את עצמי יותר למסגרת ביני לביני.
גם בתי למדה בגן למשל שצריך לצום ביום כיפור והסברתי לה בבית שאבא צם ואמא לא כי זו בחירה אישית.
מצטרפת לאהבת התנ"ך! אם זנחו את הספר, זה ממש לא טוב לחינוך. אוהבת מאוד את היהדות (למדתי בבר אילן המון יהדות). הדתה זה נושא אחר שלא קשור לתנ"ך.
כולי תקווה שבית הספר יתברר כמעולה ושדאגותיי יתבדו.
&nbsp
 

מ י כ ל10

New member
נראה לי שמה שכתבת בסוף דברייך הוא התשובה

פחות רלוונטי אם קוראים לזה שיעורים או השלמת מטלות או עבודות. פחות רלוונטי אם המורה רוצה כך או אחרת. אם את יודעת שאת לא מעוניינת לשאול את בתך כל יום אם יש או אין שיעורי בית, ולא מתכוונת לשבת איתה על כך, להכריח אותה, או לעדן עבורה את תוצאות הבחירה שלה - אז כך תעשי.
 
למעלה