התייעצות ילד

ויקה1222

New member
התייעצות ילד

לא יודעת מאיפה להתחיל אז אולי ייצא מבולבל.
בן 14, מקסים, רגיש ואינטלגנטי. יש חברים.
לפני כשנה וחצי בערך הפסיק להסתדר לגמרי עם מתמטיקה. היה (ועדיין) בהקבצה א אבל הציונים גרועים מאוד. הולך למורה פרטי כבר כשנתים וזה לא ממש עוזר.
בעלי לומד איתו המון בבית והבעיה היא שהוא לגמרי לא מסוגל להתרכז, לא זוכר דברים בסיסיים ופשוטים, מקפץ ללא הפסקה, לא מסוגל לקרא שאלה עד הסוף
ולצערי נכשל במבחנים. עד לפני זמן מה, זה לא הפריע לו אבל לארחונה הוא התחיל להכנס ללחץ נוראי מזה, באמת מנסה ומשקיע הרבה שעות.

עשינו לו מספר אבחונים, הראשון לפני כחצי שנה, טובה או מוקסו או איך שקוראים לזה ויצא שריטלין לגמרי לא עזר לו.
עשינו לפני כחודש אבחון פסיכודידקטי מקיף ולדברי המאבחנת יש לו איזה סוג של הפרעת קשב וריכוז אבל לא הרגיל אלא הפרעה בקשב לטווח ארוך, הוא לא מצליח להתארגן כאשר יש עודף מידע.
כרגע אני מחפשת איזו טיפול או הוראה מתקנות בתחום, אשמח להמלצות אם יש אבל הבעיה היא שהוא לוקח את זה מאוד קשה, אומר שהוא רוצה להיות מדען ועכשיו לא יציליח כי הוא כשלון. לא עוזר שאמרתי לו שהוא מאוד חכם (היו תוצאות מאוד יפות באבחון, כולל אייקיו מאוד גבוה ובאמת ציונים יפים, לא שזה עוזר), אבל הוא נכנס ללחץ נוראי. היום גם המורה הודיעה לו (יום לפני המבחן מחר לצערי) שלא משנה איזה ציונים יהיו לו מעכשיו, לא יוכל להמשיך בהקבצה א בשנה הבאה וזה די שבר אותו.
אני מניחה שאני מחפשת איזו המלצה לעזרה, פסיכולוג רגיל לא נראה לי מתאים במקרה זה (הוא גם לא יסכים) אבל אולי יש מורה להוראה מתקנות שמשלב מעין תמיכה רגשית? יש כאלה דברים? תודה ולא לציטוט בראשי
 

Ani15

New member
יש

תתקשרי לסניף ניצן הקרוב למקום מגוריך ותשאלי אותם. לפעמים יש אצלם, לפעמים הם יוכלו להפנות אותך למישהו פרטי.
ספציפית לגבי המתמטיקה: לכי לדבר עם המורה בעצמך. תסבירי לה כמה חשוב לו ותתחייבי למבחן מעבר בקיץ או בתחילת השנה הבאה. אם היא תסכים (ולמה לא בעצם, אם הוא לא יצליח במבחן המעבר הוא עדין ירד הקבצה), צאי לדרך וחפשי מורה פרטי אחר. מורה פרטי טוב (וטוב הוא כזה שמתאים לילד הפרטי שלך, לא זה שהילד של השכנה הצליח איתו) עושה פלאים גם אצל בעלי הפרעות קשב, והוא יודע לא רק ללמד את החומר אלא גם להכין למבחנים (לא פחות חשוב). בדרך כלל מורים שלימדו בתיכון ופרשו ממערכת החינוך עושים פלאים ככאלה (וכן, את בהחלט יכולה לשאול את המורה שלו אם יש לה מישהו להמליץ), אבל לפעמים נופלים על סטודנט מוצלח במיוחד. צריך להמשיך לחפש עד שמוצאים את זה שמצליח.
 

ויקה1222

New member
תודה רבה

האמת היא שהלכנו לדבר עם המורה לפני כשבוע והיא באמת דיברה על כך שיצטרך לעשות מבחן מיון בתחילת שנה הבאה שזה לגיטימי לגמרי ואילו היום בשיחה אישית איתו אמרה לו משהו הפוך לגמרי.....
האמת שיש לי המלצה על מורה פרטית אחרת שהייתה מורה בתיכון (כמו שאת ממליצה) ואנסה אותה, למרות שהוא טוען שהוא כבר רגיל למורה הקיים.
פשוט ייאוש. הוא במצב רוח נוראי.
 

Ani15

New member
אל "תיפלי" ביחד איתו

תני לו עידוד ומטרה ועזרה, ותתעקשי לנסות עוד דרכים. אם זה לא יילך, לא הפסדתם כלום, אם יילך, הצלחתם בגדול.
ותתקשרי למורה הזו ותבהירי איתה את העניין. מוטיבציה הוא הדבר הכי חשוב (ואם הוא עובר את מבחן המיון, תעבירי אותו להקבצה א עם מורה אחר, קשה להאמין כמה אמון של מורה בילד הוא חשוב, ולמורה הזו כבר אין. אל תגידי לה את זה כמובן...).
 

Ani15

New member
חייבת לספר לך

איך זה נראה ביום שהוא פתאום מצליח. כמה העיניים שלו זורחות ואיך הגו מזדקף והבטחון העצמי מרקיע שחקים. הופך את כל שנות המאמץ לשוות.
ובמאמר מוסגר: במדעי החיים (ביולוגיה) לא חייבים חשיבה מתמטית. אם אין לו את זה, זה לא אומר שהוא חייב לוותר על המדעים.
 

ויקה1222

New member
את יודעת

הוא בחר מגמות לשנה הבאה ובחר דברים ראלים שצריכים ריכוז, שאלנו למה הוא לא בחר ביולוגיה והוא אמר שלא רצה. מחכה לנו שנה מענינת. אני צריכה למצא איזה שילוב של מורה מעולה שתעבוד גם על נושא הריכוז והארגון.
 
האם יש לו בעיה רק במתמטיקה?

מה עם כל המקצועות ההומניים, שצריך לזכור בהם הרבה פרטים?
 

Ani15

New member
תשמעי

הוראה מתקנת זה לא קסם. היא יכולה לעזור, אבל היא לא תהפוך אותו למצטיין עולמי דווקא במקצועות שקשים לו. אני מציעה להתייעץ עם המאבחנת הדידקטית על כיוון מקצועות שהוא יכול להצטיין בהם (וגם את דבריה לקחת בערבון מוגבל, בסופו של דבר זה רק דעתה).
 
הוא לומד השנה כימיה או פיזיקה?

אם כן - איך הוא במקצועות הללו?

לפעמים הבעיה היא לא בתפיסה המתמטית אלא ביכולת לסדר את המחשבה לפתרון מובנה.
את זה הוראה מתקנת שמתמחה בהוראת מתמטיקה יכולה לפתור
 

ויקה1222

New member
רק חלק

כימיה לא לומד. פיזיקה כן לומד אבל אין מבחנים כי המורה לא מאמין במבחנים אז קשה לדעת....
 
שווה לדבר עם המורה לפיזיקה

להבין איך מתרשם מהיכולת המתמטית של הילד.

אצלנו יש סיפור דומה. הבן בכיתה ט - לומד ברמה של 5 יח"ל מתמטיקה. במשך השנתיים האחרונות קיבל 100 בכימיה, 100 בפיזיקה ו-30 במתמטיקה. קבוע כל שליש - מצטיין בכימיה ופיזיקה, ונכשל (אבל כשלון "מכובד") במתמטיקה.
גילינו שבגלל לקויות הלמידה והפרעת הקשב, הוא מבין את החומר, אבל לא כותב את הדרך בבחינה, וגם כשכותב - הכל מתבלגן לו ואי אפשר להבין מה פתר ומה לא.
קיבל סיוע של הוראה מתקנת במתמטיקה, ושעזרה לו לסדר את דרך המענה (ההבנה הייתה. רק ה"להוציא את התשובה" היה בעייתי) ופתאום יש שיפור. מהמלצה להוריד אותו ל-4 יח"ל, נשאר עם המלצה להמשיך ב-5 יח"ל בתנאי שימשיך להראות שיפור
 
מצטרפת להצעה להחליף מורה פרטי בכל מקרה.

לא כל כך הבנתי למה הכוונה בכך ש"הוא לא מצליח להתארגן כאשר יש עודף מידע" בהקשר הזה של המתמטיקה. איפה נמצא עודף המידע? בשאלה? על הדף?
אני לא שואלת סתם, זה פשוט יכול להיות כל מיני דברים. מכירה גם מצב שבו כשהילד רואה דף מלא בשאלות, הוא לא מוכן להתחיל, אבל אם יש שאלה או שתיים בכל דף, הוא יבצע (כשמדובר בדיוק באותן שאלות). לעומת זאת, העניין של להבין איזה מידע בשאלה נתונה הוא רלוונטי הוא עניין אחר.
 

ויקה1222

New member
אם הבנתי נכון

את מה שהמאבחנת אמרה (אולי גם אותי צריכים לאבחן) אז כאשר השאלה כוללת המון נתונים ועובדות, הוא הולך לאיבוד כי הוא מתקשה לארגן את כל המידע הזה. זה מתחבר אצלנו לעובדה שהוא מאוד מרחף ומתקשה להשאר במקום אחד. אפילו אם הוא אוכל או רואה בטלויזיה תכנית שהוא אוהב, הוא חייב לקפוץ ולהסתובב ולא מסוגל להיות במקום אחד, קל וחומר כשמדובר בפתרון תרגיל שדורש לקרא את השאלה עד הסוף, להתרכז, לחשוב ולארגן את המחשבות.
 
הממ... כבר שכחתי איזה חומר לומדים בתיכון

שמכיל הרבה נתונים ועובדות, אבל נראה שמורה טוב יכול באמת ללמד אותו גם איך לגשת לשאלה ולארגן את הנתונים בצורה שתקל עליו לגשת לפתרון. בתחום כמו גיאומטריה (לומדים את זה בתיכון?), למשל, מסמנים את הנתונים על השרטוט ואז הכל מולך, בבעיות מילוליות עם פתרון אלגברי מגדירים משתנים ואת היחסים ביניהם בשתיים-שלוש משוואות, וכו'. באמת במתמטיקה לפעמים מה שבלתי אפשרי לעבד בקריאה, כי הוא מכיל רכיבים רבים, פשוט לפתרון ברגע שמציגים אותו בצורה מתאימה (למשל בשרטוט שמציג את כל העובדות בו זמנית מול העיניים שלך, ולא סדרתית כרצף עובדות בלתי קשורות וקשות לאחסון בו זמני בזכרון).
 
שאלה לגבי המוקסו שעשיתם - האם הלכתם עם האבחון לנוירולוג?
כי בד"כ במוקסו/טובה וכו נותנים מינון מינמלי ביותר של רטאלין (10 מ"ג), שבוודאי לא מתאים למשקל שלו. זה יכול להסביר בקלות למה במבדק הרטאלין לא עזר.
אם לא הלכתם עם הבדיקה לנוירולוג - זה מתבקש, כי כל מה שאת מתארת הוא הפרעת קשב קלאסית, כולל הפגיעה בפונקציות הניהוליות (שזה קשור לקושי שלו לארגן מידע).
 

ויקה1222

New member
לא הלכנו

ומה שמעניין שהם אמרו שהתוצאות עם הריטלין היו קצת יותר גרועות מאשר התוצאות בלי. האמת, גם אני חשבתי שזה ממש נשמע כמו הפרעת קשב וריכוז (הוא באמת לא מסוגל ללמוד או אפילו לראות טלויזיה בלי לקפץ על פני כל הדירה). בגלל זה החלטנו להיות רציניים ולעשות אבחון פסיכודידקטי מקיף ולמרבית ההפתעה גם שם יצא שבהפרעה כמו שלו הריטלין לא עוזר. בכל אופן זה מה שהמאבחנת אמרה לנו. בינתיים זה פוגע לו נורא בביטחון העצמי.
 
אוקיי, כמה דברים
אחד - מאבחנת לא יכולה להגיד שום דבר על טיפול תרופתי, מהסיבה הפשוטה שהיא לא רופאה. נקודה.
שתיים - בדיקת מוקסו, כעומדת בפני עצמה, היא חסרת משמעות. מאוד מאוד מאוד (!) חשוב לפנות לנוירולוג שמומחה בתחום הקשב כדי לקבל אבחנה. זו תביא בחשבון לא רק את המוקסו ולא רק את האבחון הפסיכו-דידקטי, אלא גם את הדיווחים שלכם, של הבן ושל בית הספר. על פניו כל מה שאת מספרת נשמע פשוט הפרעת קשב by the book וזאת חוסר אחריות טוטאלית להגיד לכם ש"זה סוג של הפרעת קשב שטיפול תרופתי לא משפיע עליה", שלא לומר שזו שטות במיץ, בטח כשזה מגיע ממאבחנת (ואני מאבחנת!).
בקיצור - כן, פנו לנוירולוג בהקדם האפשרי, ולו כדי להסביר לבן שהוא לא "מטומטם" ושבסבירות גבוהה קשה לו להתרכז בגלל גורמים שלא תלויים בו בשום דרך.
 
למעלה